Gå til innhold

OCZ Vertex SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kan heller ikke se hvordan flittige firmware oppdateringer kan være en negativ ting? Det er negativt om de kaster ikke testede nærmest "alpha" firmware til kundene sine som kan ha veldig negativ effekt på diskene våre, men om det er seriøse oppdateringer som kommer på en flittig basis så ser jeg ingenting negativt med dette? Det er vell heller positivt at OCZ ser ut til å ta Vertex serien sin på blodig alvor og ønsker å få den best mulig, så raskt som mulig?

 

Når det gjelder 60GB utgaven så har den også 64mb cache, kontaktet Norek angående dette og informasjonen deres er nå oppdatert! :)

 

 

Selv vurderer jeg å investere i en Adaptec RAID 5405 kontroller?

Virker passe idiotisk å kjøre flere OCZ Vertex i RAID på ICH10R sørbrikken til X58, spesielt med tanke på hvor elendig (mildt sagt) RAID egentlig fungerer og skalerer på disse integrerte kontrollerne på hovedkort kontra dedikerte kontrollere?

 

Leste nettopp en større test av RAID kontrollere, og det er jo nokså sjokkerende resultater, ting er verre enn jeg hadde trodd på forhånd, helt ufattelig hvor dårlig de integrerte kontrollerne kan fungere og skalere selv opp mot billige dedikerte kontrollere :dontgetit:

 

 

Hei!

 

Har du link til den/de testene du har lest?

 

 

Denne blant annet, ikke akkurat verdens ferskeste test, men den er stor og nokså gjennomgående, og med tanke på at P35 med sin ICH9R sørbrikke skal yte mer eller mindre identisk som P45 / X58 sin ICH10R sørbrikke så får du jo et greit bilde av det hele, du kan også finne mindre tester på nettet som tar med seg ICH10R opp mot dedikerte kontrollere :)

Lenke til kommentar

Jeg kom nettopp på en litt interessant tanke, en Adaptec RAID 5405 kontroller koster jo ca 3'500kr og gir meg muligheten til å kjøre 4x OCZ Vertex i RAID0, og dette vil naturlig nok fungere bedre og skalere bedre enn å kjøre 4x OCZ Vertex på ICH10R sørbrikka til Intel, men på den andre siden så tilsvarer jo prisen av denne kontroller det samme som 3x OCZ Vertex disker, og da kan én jo stille seg spørsmålet hvorvidt 6x OCZ Vertex i RAID0 på ICH10R vil være bedre enn 4x OCZ Vertex + Adaptec RAID 5405? Førstnevnte ender jo faktisk opp med å være billigere?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
... hvorvidt 6x OCZ Vertex i RAID0 på ICH10R ..

Sto det ikke tidligere i tråden et sted at man nådde taket (mht transfer rate) på ICHx allerede ved 3 stk. Vertex (med nyeste FW) ?

Lenke til kommentar

Jeg er iferd med å bygge meg ny maskin med Vista64. Etter å ha lest disse trådene om SSD bestemte jeg meg for å gå for en Vertex 60GB som OS og progdisk. Men er redd for at jeg har tatt meg vann over hodet ift installering og tweaking, har stor set tidligere bare bligget i IDE eller SATA disken og vært happy.......

 

Kan noen lage en enkel step by step oppskrift/oppsummering over hvordan man setter oppp en slik disk på best mulig måte og hvordan man evt konfigurerer for best mulig ytelse mtp OS og Vista64?

 

....om det er noen tråder eller linker som forklarer dette enkelt og som jeg har oversett, så hadde jeg vært happy for det også

Lenke til kommentar
...

 

....om det er noen tråder eller linker som forklarer dette enkelt og som jeg har oversett, så hadde jeg vært happy for det også

 

Dette anser jeg som det viktigste:

- Disable pagefile, evt flytte den til HDD.

- Disable windows search/indeksering

- Disable Prefetch og Superfetch

- Disable auto defrag

- Disable system restore, eller flytte til HDD

- Flytte temp internet files/Firefox Cache til en HDD

- Lagre alle nedlastinger på HDD.

 

Unødvendig skriving til en SSD vil gjøre at det tar kortere tid før den får redusert skrive ytelse.

 

Finnes mye god info på OCZ sitt forum

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/sh...ead.php?t=50050

 

EDIT:

 

Jeg installerte min første SSD i går; en Vertex 60GB

Jeg satte på raid mode i bios og installerte raid driver og formaterte med windows Vista 64 bit. Så avbrøt jeg og installerte Windows XP. (Vista lager visst riktig alignment automatisk, XP gjør ikke)

 

Dette gikk greit. Aner ikke hvor mye bedre ytelse raid mode(1 stk SSD) gir i forhold til IDE.

 

Men det gikk rimelig heftig i oppstart av OS og Programmer uansett :p

XP brukte vel ca. 25sec. på oppstart. (Bios er treg... ;-P )

Endret av ArcTerjus
Lenke til kommentar

SSD er rask på lesing, men ikke mye raskere enn HD på skriving. Og mange er redde for å slite ut SSD'en pga skriving (bør ikke være noe problem emd mindre man skriver mye til den).

 

Så det man bruker den til er å lese filer fort (dvs operativsystemfiler, spill, programmer osv.)

 

- Pagefile er bare tull å ha på om man har mye ram.

- Windows search/indexering trenger man ikke, siden ssd leser like fort uansett hvor på disken ting befinner seg

- Prefetch og Superfetch er laget for at harddisken skal finne ting fortere, men har ingen innvirkning på ssd annet enn at det skrives til den

- Auto defrag skal av, siden defrag ikke gjør noe som helst for en ssd. Det påstås til og med at det er skadelig for den.

- System restore skriver mye til disk. Jeg har i hvertfall aldri restoret noe, så jeg synes det er greit å ha den av.

- Temp filer til ramdisk/hdd fordi disse slettes uansett, så det er ikke noe poeng å skrive de til ssd

- Nedlastinger på hd, siden disse ikke trenger kjapp aksesstid

Endret av zypher_ut
Lenke til kommentar

Var i ferd med å legge inn en bestilling på noen Vertex-disker etter å ha lest mye bra om disse diskene på forumet her.

 

Men så ramlet jeg over denne artikkelen på Daily Tech i går kveld: http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=14286

 

Kommer OCZ Summit til å bli enda bedre/raskere vs Vertex?

 

Har ikke funnet ut så mye om denne OCZ Summit ennå med unntak av at den skal ha en "ny" og forbedret kontroller fra Samsung.

Men hvis det stemmer at den lanseres i slutten av april og prisen blir marginalt over Vertex, så er jeg nesten litt fristet til å vente?!

Lenke til kommentar

Anandtech benchet både Vertex og Summit (engineering sample?), og kom frem til at for vanlig bruk er de omtrent like, det eneste punktet Summit vinner på er faktisk sustained bandwidth, og taper mot vertex på random read/write. Derfor vil det ikke være noen vits for oss å vente på summit, og hvertfall ikke når den koster mer.

 

Ang. tweaks, man kan skru av superfetch, men prefetch gjør fortsatt en del nytte, den leser fra SSDen under oppstart av programmer når SSDen har pause (prossessor-bound del), og kan forkorte loading med litt. I følge et tidligere innlegg kan man disable superfetch ved å redigere en string i regedit, mens man fortsatt beholder prefetch på.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
tips vil være å teste 32kb til 128kb stripe, og benche alle i Crystal og ATTO. Hva som er best vil variere fra SSD til SSD, og fra kontroller til kontroller.

så eg må rett og slett teste formatere, innstalere win på nytt? :O eller er det ein enklere måte? :p

Lenke til kommentar
En veldig mye enklere måte: Installer windows på en annen disk, og restart mellom hver gang du endrer stripestørrelse. Å teste 32, 64, 128, og 256KB striper, og å benchmarke de burde ta 1-2 timer maks. ;)

Moro med ny hardware altså, absolutt, men noen ting er dritt kjedelig. RAID 0 gir mest ytelses gevinst i benchmarks spør du meg. Nå er det en god del år siden jeg holdt på med det, men den gang mente jeg at det ikke var verdt det for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...