Gå til innhold

Guide: Hjelp til valg av første speilrefleks


Anbefalte innlegg

 

Er ikke langt unna fra å bestille nå, men kom til å tenke på det du sa med objektivet. Hva er bedre ved objektivet til 60D?

 

18-55mm vs 17-85mm

 

Vil objektivet til 60D gi bedre zoom samt at jeg får med mer på bildet ved minste zoom?

 

Det stemmer,i kompakt-termer får du på 18-55 3xzoom og på 17-85 får 5xzoom.

 

Men 17-85 har andre kvaliteter også,bedre bygget,stålfatning,klarere farger og litt skarpere,eneste som kan være litt problematisk er kromatiske aberrasjoner,Men den medfølgende programvaren til Canon fikser det greit i etterkant.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Er ikke langt unna fra å bestille nå, men kom til å tenke på det du sa med objektivet. Hva er bedre ved objektivet til 60D?

 

18-55mm vs 17-85mm

 

Vil objektivet til 60D gi bedre zoom samt at jeg får med mer på bildet ved minste zoom?

 

Det stemmer,i kompakt-termer får du på 18-55 3xzoom og på 17-85 får 5xzoom.

 

Men 17-85 har andre kvaliteter også,bedre bygget,stålfatning,klarere farger og litt skarpere,eneste som kan være litt problematisk er kromatiske aberrasjoner,Men den medfølgende programvaren til Canon fikser det greit i etterkant.

 

Søkte litt etter kromatiske aberrasjoner, det var ikke særlig pent. Men om det er enkelt å ta det bort i ettertid er det ikke krise, selv om det garantert blir et irritasjonsmoment.

 

Men nå er 8000,- rimelig mye for et kamera for en som meg som ikke tjener all verden i måneden (det er nesten hele månedslønnen faktisk), om jeg finner ut at hobbyfotografering ikke er noe for meg er det sikkert enklere å få solgt 60D til en grei pris enn 550D?

Lenke til kommentar

om jeg finner ut at hobbyfotografering ikke er noe for meg er det sikkert enklere å få solgt 60D til en grei pris enn 550D?

 

Salgspriser er vanskelig å spå,fordelen med 60D og objektivet spesielt er at du får det relativt rimelig og kan forsvare kjøpet bedre.

 

Søkte litt etter kromatiske aberrasjoner, det var ikke særlig pent.

 

Det er ikke konstant,helst bilder med veldig lyse/mørke overganger som det fremtrer,har eid det selv og kan tenke meg at ca 7 til 10% av bildene måtte redigeres for CA "kromatiske aberrasjoner".

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

om jeg finner ut at hobbyfotografering ikke er noe for meg er det sikkert enklere å få solgt 60D til en grei pris enn 550D?

 

Salgspriser er vanskelig å spå,fordelen med 60D og objektivet spesielt er at du får det relativt rimelig og kan forsvare kjøpet bedre.

 

Søkte litt etter kromatiske aberrasjoner, det var ikke særlig pent.

 

Det er ikke konstant,helst bilder med veldig lyse/mørke overganger som det fremtrer,har eid det selv og kan tenke meg at ca 7 til 10% av bildene måtte redigeres for CA "kromatiske aberrasjoner".

 

Har tenkt nå og kommer høyst sannsynligvis til å bestille 60D på Elkjøp i løpet av kvelden, ser de har noe som heter "Collect@Store", betyr det da at jeg kjøper og betaler kameraet via Internett i kveld og kan plukke det opp hos min lokale forhandler i morgen uten tillegg i pris?

 

 

Takk for hjelp så langt, håper dette er noe jeg kommer til å like :)

Lenke til kommentar

Har tenkt nå og kommer høyst sannsynligvis til å bestille 60D på Elkjøp i løpet av kvelden, ser de har noe som heter "Collect@Store", betyr det da at jeg kjøper og betaler kameraet via Internett i kveld og kan plukke det opp hos min lokale forhandler i morgen uten tillegg i pris?

Det er vel slik det fungerer. Forutsatt at din lokale butikk har noen inne - ellers så går det fort noen dager for de får den inn.

Lenke til kommentar

Har tenkt nå og kommer høyst sannsynligvis til å bestille 60D på Elkjøp i løpet av kvelden, ser de har noe som heter "Collect@Store", betyr det da at jeg kjøper og betaler kameraet via Internett i kveld og kan plukke det opp hos min lokale forhandler i morgen uten tillegg i pris?

Det er vel slik det fungerer. Forutsatt at din lokale butikk har noen inne - ellers så går det fort noen dager for de får den inn.

 

Okai, da har jeg bestilt 60D. Har minnekort fra før av på 8GB men regner med at det er for dårlig. Skal sjekke på pris i butikken når jeg er innom i morra, er det dyrt klarer jeg sikkert å vente og bestille på nett i stedet. Regner med at de har solblender på Elkjøp som jeg kjøper med det samme.

 

Takk for hjelpen alle sammen :)

Lenke til kommentar

Regner med at de har solblender på Elkjøp som jeg kjøper med det samme.

 

 

Vel,du kan kjøpe solblender EW-73B på eBay for slikk og ingen ting :)

 

Og når du henter kameraet vil de gjerne anbefale deg og kjøpe et UV-filter som beskyttelse til objektivet,ikke kjøp det for det første så ødelegger de ofte bildene samt at du ikke har brukt for det da objektivet tåler veldig mye juling.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Regner med at de har solblender på Elkjøp som jeg kjøper med det samme.

 

 

Vel,du kan kjøpe solblender EW-73B på eBay for slikk og ingen ting :)

 

Og når du henter kameraet vil de gjerne anbefale deg og kjøpe et UV-filter som beskyttelse til objektivet,ikke kjøp det for det første så ødelegger de ofte bildene samt at du ikke har brukt for det da objektivet tåler veldig mye juling.

 

Ja, tenkte at solblenderen kunne brukes som beskyttelse og :) Gleder meg til å hente det i morra, stod på Elkjøp sine sider at det var på lager på den lokale butikken, håper det stemmer :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Jeg har vært uten kamera noen år nå og vurderer å kjøpe meg et speilreflekskamera, men er jammen ikke sikker på om jeg klarer å utnytte "egenskapene" til et speilrefleks. Det må vel sies at jeg er en skikkelig nybegynner innenfor foto, så kanskje speilrefleks blir for meget? Grunnen til at jeg føler for et speilrefleks er at jeg fiklet litt på min far sin Nikon D7000 i påska og det ga mersmak.

 

Jeg blir å ta bilder av alt som det sto skrevet noe om i førsteposten i denne tråden, så ingen spesifikke områder det eventuelt blir å brukes på. Ser jo for meg at jeg blir å ta kameraet med på fisketurer og andre turer ut i naturen, men utenom det så aner jeg ikke. Vil bare ha et kamera :p

 

Siden min far har Nikon funderte jeg på om det ikke hadde vært en lur ide at jeg også kjøper Nikon så man kan bytte litt objektiver hvis vi skulle finne på noe sånt. Er det noen Nikon-kameraer dere vil anbefale til en nybegynner? Har ikke tenkt på noe budsjett, men har vanskelig for å tro at det har noe hensikt å kjøpe en av de dyreste kameraene på markedet siden jeg ikke har peiling på hva jeg driver med. Ikke noe krav at det er Nikon forresten, hvis de ikke har noen modeller som passer meg.

Lenke til kommentar

Ta en tur i butikken og klå litt på kameraene der. Konsentrer deg om de billigste modellene. De har stort sett like god bildekvalitet, og de gir bedre hjelp til begynneren enn de dyrere. Siden du snakker om turbruk, så bør du og vurdere de speilløse, Olympus E-PL2, Samsung NX 100 osv også. Pakker lite og lett, og det er allerede brukbart utvalg av optikk. Bildekvaliteten kan du ikke skille fra speilkameraene. Men, kjenn på dem, og se hva du liker å holde i og hva som applerer til deg. Når du har snevret det inn litt, så kan vi hjelpe litt med avveingingene mellom de mest aktuelle. Men ha med deg når selgeren blir ivrig at for relativt like nye modeller så vinner du lite eller ingenting på ren bildekvalitet ved å gå opp i pris.

Lenke til kommentar

 

Siden min far har Nikon funderte jeg på om det ikke hadde vært en lur ide at jeg også kjøper Nikon så man kan bytte litt objektiver hvis vi skulle finne på noe sånt.

 

Det du først burde sjekke er om de objektivene faren din har har innebygget fokusmotor eller ikke, de billigeste Nikon-kameraene har ikke innebygget fokusmotor så det må være bygd inn i objektivene har du ikke fokusmotor må du fokusere manuelt med handen.

 

Når det er sagt så burde du se på Nikon D90 som har innebygget fokusmotor, er en litt eldre semiproff-modell men yter topp i forhold til nyere nybegynnerkameraer fra Nikon.

Lenke til kommentar

Hvis faren din har noen låneverdige objektiver eller kan tenkes å kjøpe det, så er Nikon et strategisk godt valg. Kjøp gjerne brukt om du er usikker på om speilrefleks er noe for deg. I løpet av en sommer med kameraet finner du nok ut om interessen for å utforske funksjoner og teknikker dabber av eller om det gir mersmak.

 

Brukte kameraer i prisklassen rimelig er Nikon D40, D60, D70, D80, D90, D3000 og D5000. Det nye Nikon D3100 kan være et fint sted å starte dersom du vil kjøpe nytt. Jeg er usikker på om det har noe for seg å legge på et par tusenlapper for D5100, når du selv er usikker på om speilrefleks er noe for deg. Men forhør deg her med hva som er gode priser og ikke. Eventuelt ta et grovere estimat her.

 

Hvis faren din ikke har noen låneverdige objektiver så står du fritt i valg av merke.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Når jeg kjøpte speilrefleks for første gang i januar gikk jeg for et relativt godt kamera (Canon 60D). Synes det er bedre å satse skikkelig med et godt kamera enn å ha et halvdårlig kampera som man fort "vokser ut i fra" om man liker fotografering. Om du finner ut at det ikke er noe for deg vil du neppe tape så veldig mye penger uansett, da jeg har inntrykk av at fotografering er veldig populært i Norge, og fortsatt økende.

Lenke til kommentar

Ser ikke helt poenget med å betale for det aller nyeste når man begynner. Det er nok av folk på foto.no som selger prima kamerahus fordi de selv "trenger" et par ekstra megapixler, hakket bedre ISO, flere fokuspunkter eller tilsvarende småplukk. Selv om et hus er et år eller to gammelt, så er det ikke nødvendigvis halvdårlig av den grunn.

 

Det er mye bedre for en nybegynner å kjøpe brukt, og heller bruke pengene på et godt, lyssterkt objektiv. Jeg tar mye heller et par år gammelt prosumer-kamera (type 40D) med et 2.8-objektiv enn 7/60/550D med en lyssvak kitlinse.

 

Det skal godt gjøres å "vokse fra" et kamera. Av og til er det fordi man faktisk har reelle behov som det nye huset dekker (konsertfotograf som trenger bedre ytelse på høy ISO, for eksempel), men stort sett er det lysten på noe nytt og bedre som gjør at folk bytter husene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...