Gå til innhold

Den store ATI Radeon HD5xxx-tråden. (ATI HD51X0-59X0)


SVD

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-ORYwP89mk3
Blir vel å kjøpe et HD 5870/HD 5870x2 når det kommer ut :) . Sitter nå på et HD 4870 og er storfornøyd :D .

Sitter nå med ett XFX GTX295 jeg kjøpte på komplett for 4495,-

Jeg er mest fornøyd :p

 

Blir sikkert enda mer fornøyd når du får se at kortet blir slått av både ati og nvidia kort innen få måneder :thumbup: 4870x2 har hatt lengre levetid enn gtx 295. gt212 = gtx 295 EOL (end of launch).

Endret av Slettet-ORYwP89mk3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

kommer i hvertfall et 4890 snart ser det ut som

 

De tidlige ryktene som florerte på nettet tilsa at ATI skulle innføre en høyere ytelsesklasse for sine kort, og at kortet dermed ville få navnet Radeon HD4970. Men dette skal nå ha blitt avkreftet.

 

HD4890 vil være basert på den nye RV790-kjernen og blir trolig produsert på 40nm teknologi. Dette åpner for lavere effektforbruk, høyere frekvenser og høyere ytelse. Skjermkortets kjerne sies å operere på 850MHz, og skal bli paret med GDDR5-minne med pene 975MHz (3,9GHz effektiv frekvens).

Sammenligner man med dagens HD4870 har kjører det med en kjernefrekvens på 750MHz og minnefrekvens på 900MHz (3.6GHz effektivt).

 

 

To versjoner

Ryktene sier at det skal komme to versjoner av kortet. En standard og en overklokket versjon. Standardversjonen kommer tidlig i april, mens den overklokkede versjonen havner i butikkhyllene mot slutten av april.

Den overklokkede versjonen av kortet er forventet å yte rundt 30 prosent bedre enn sin forgjenger, HD 4870.

 

Prisen skal starte på 300 dollar, som tilsier i underkant av 3000kr (dollarkurs på 7.5kr og 25% Mva

Lenke til kommentar
kommer i hvertfall et 4890 snart ser det ut som

 

 

De tidlige ryktene som florerte på nettet tilsa at ATI skulle innføre en høyere ytelsesklasse for sine kort, og at kortet dermed ville få navnet Radeon HD4970. Men dette skal nå ha blitt avkreftet.

 

HD4890 vil være basert på den nye RV790-kjernen og blir trolig produsert på 40nm teknologi. Dette åpner for lavere effektforbruk, høyere frekvenser og høyere ytelse. Skjermkortets kjerne sies å operere på 850MHz, og skal bli paret med GDDR5-minne med pene 975MHz (3,9GHz effektiv frekvens).

Sammenligner man med dagens HD4870 har kjører det med en kjernefrekvens på 750MHz og minnefrekvens på 900MHz (3.6GHz effektivt).

 

 

To versjoner

Ryktene sier at det skal komme to versjoner av kortet. En standard og en overklokket versjon. Standardversjonen kommer tidlig i april, mens den overklokkede versjonen havner i butikkhyllene mot slutten av april.

Den overklokkede versjonen av kortet er forventet å yte rundt 30 prosent bedre enn sin forgjenger, HD 4870.

 

Prisen skal starte på 300 dollar, som tilsier i underkant av 3000kr (dollarkurs på 7.5kr og 25% Mva

 

Virker jo ganske greit, men blir nok ikke å kjøpe noe nytt før HD 5870 :) .

Lenke til kommentar

hmm. Siden jeg sitter med en allerede ganske kraftig strømforsyning og ser ikke så mye vits i kort med mer ytelse pr watt, så spørs det ikke om jeg hopper på et nvidia entusiastkort denne runden (sommeren).

 

Men ser ikke bort ifra at HD 5870x2 blir et rimelig heftig kort :)

Endret av Core2Dude
Lenke til kommentar
hmm. Siden jeg sitter med en allerede ganske kraftig strømforsyning og ser ikke så mye vits i kort med mer ytelse pr watt, så spørs det ikke om jeg hopper på et nvidia entusiastkort denne runden (sommeren).

 

Men ser ikke bort ifra at HD 5870x2 blir et rimelig heftig kort :)

 

Nja fordelen med å få ned Watt forbruket ligger jo også i varme og på strømregningen.

Og i beste norske stil så tror jeg denne kommer til å klatre av merksnodige grunner.

Skal selv også opp på heftig PSU for å gardere meg, men vil fortsatt ha lavt Watt forbruk i både load og idle.

Lenke til kommentar
Har du kilder til dette?

Det HD 4xxx navnet er gitt av Guru3D så det er IKKE offisielt.

Logikk.

RV740 er identisk til alle andre RV7x00 brikker, med unntak av antall prosessorer og bredden på minnebussen og selvsagt fabrikasjons prosessen.

 

Tviler på at vi ser noen HD5000 produkter før slutten av året når neste generasjon RV8x0 og DX11 kommer.

Lenke til kommentar
Har du kilder til dette?

Det HD 4xxx navnet er gitt av Guru3D så det er IKKE offisielt.

Logikk.

RV740 er identisk til alle andre RV7x00 brikker, med unntak av antall prosessorer og bredden på minnebussen og selvsagt fabrikasjons prosessen.

 

Tviler på at vi ser noen HD5000 produkter før slutten av året når neste generasjon RV8x0 og DX11 kommer.

Tror vi ser de første kortene i HD 5000 serien allerede til sommeren :) .

Lenke til kommentar
hmm. Siden jeg sitter med en allerede ganske kraftig strømforsyning og ser ikke så mye vits i kort med mer ytelse pr watt, så spørs det ikke om jeg hopper på et nvidia entusiastkort denne runden (sommeren).

 

Men ser ikke bort ifra at HD 5870x2 blir et rimelig heftig kort :)

 

Nja fordelen med å få ned Watt forbruket ligger jo også i varme og på strømregningen.

Og i beste norske stil så tror jeg denne kommer til å klatre av merksnodige grunner.

Skal selv også opp på heftig PSU for å gardere meg, men vil fortsatt ha lavt Watt forbruk i både load og idle.

Det har du helt rett i. glemte at wattforbruk ned, medfører lavere varmeutvikling og mulighet for mer OC? :D

 

Men vil uannsett oppgradere i litt større hakk enn for hver generasjon tror jeg. HD4870 vil holde godt og vel til 6xxx serien tror jeg :p Da slår jeg til med nytt HK, i7 og DDr3 ;)

Endret av Core2Dude
Lenke til kommentar
Har du kilder til dette?

Det HD 4xxx navnet er gitt av Guru3D så det er IKKE offisielt.

Logikk.

RV740 er identisk til alle andre RV7x00 brikker, med unntak av antall prosessorer og bredden på minnebussen og selvsagt fabrikasjons prosessen.

 

Tviler på at vi ser noen HD5000 produkter før slutten av året når neste generasjon RV8x0 og DX11 kommer.

Tror vi ser de første kortene i HD 5000 serien allerede til sommeren :) .

Det blir isåfall uten DX11

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Men ser ikke bort ifra at HD 5870x2 blir et rimelig heftig kort :)

ATI har sagt at det ikke kommer noen x2 versjon av HD 5870 siden effektforbruket hadde blitt helt hinsides, men man skal ikke se bort i fra det, jeg kommer sikkert selv til å kjøpe to stk å ha de i CF.

 

Nja fordelen med å få ned Watt forbruket ligger jo også i varme og på strømregningen.

Og i beste norske stil så tror jeg denne kommer til å klatre av merksnodige grunner.

Skal selv også opp på heftig PSU for å gardere meg, men vil fortsatt ha lavt Watt forbruk i både load og idle.

Strøm er billig om sommeren og om vinteren må man uansett varme huset og da blir det aller meste av strømmen PC'en bruker til slutt varme.

Lenke til kommentar
ATI har sagt at det ikke kommer noen x2 versjon av HD 5870 siden effektforbruket hadde blitt helt hinsides, men man skal ikke se bort i fra det, jeg kommer sikkert selv til å kjøpe to stk å ha de i CF.

Ja siden R600 var en så stor suksess for ATi og RV770 en så stor fiasko vil dem nok gå tilbake til suksessoppskriften til R600. :roll:

Nei, jeg vet ikke hvor den kommentaren kommer ifra, men det er neppe fra ATi.

Lenke til kommentar
ATI har sagt at det ikke kommer noen x2 versjon av HD 5870 siden effektforbruket hadde blitt helt hinsides, men man skal ikke se bort i fra det, jeg kommer sikkert selv til å kjøpe to stk å ha de i CF.

Ja siden R600 var en så stor suksess for ATi og RV770 en så stor fiasko vil dem nok gå tilbake til suksessoppskriften til R600. :roll:

Nei, jeg vet ikke hvor den kommentaren kommer ifra, men det er neppe fra ATi.

Beklager, var visst HD 4890 det ikke kom en x2 versjon av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...