Gå til innhold

Guide: Akam tar seg vann over hodet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
(...) Mistet en gang videokamera med dertil hørende hus verdi 28.000.- måtte ned på 51 meter for og få tak på det igjen,men har såpass bra dykkerrutiner på dekompresjon og dybdetabeller at dykket gikk fint uten fare for nitrogen-metting"dykkersyken/bends".Etter det så har jeg alt løst fastkoblet på en eller annen måte.

 

Hehe, ser ut til at du har dykkerutinene i orden ja siden du ikke er helt sikkert på forskjellen mellom nitrogen-metning og dekompresjonssyke! Men var jo flaks at det gikk bra da :)

Lenke til kommentar
(...) Mistet en gang videokamera med dertil hørende hus verdi 28.000.- måtte ned på 51 meter for og få tak på det igjen,men har såpass bra dykkerrutiner på dekompresjon og dybdetabeller at dykket gikk fint uten fare for nitrogen-metting"dykkersyken/bends".Etter det så har jeg alt løst fastkoblet på en eller annen måte.

 

Hehe, ser ut til at du har dykkerutinene i orden ja siden du ikke er helt sikkert på forskjellen mellom nitrogen-metning og dekompresjonssyke! Men var jo flaks at det gikk bra da :)

 

Man baserer ikke dykking på flaks.

 

Er noen år siden jeg var aktiv,så kan hende jeg blander sammen uttrykk.

Men jeg trodde det du fikk var nitrogen-opphoping i blodet hvis du overstiger gitte dybder/tider.

 

Dekompresjonsyke er vel noe du kan få når du har en for rask oppstigning.

 

Som sakt noen år siden,så er litt rusten på dykkermedesin.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg hadde forgjengeren til 1030 SW som også skulle tåle 10 metres dyp. Jeg vet ikke om jeg fridykket så dypt, men den tålte alt jeg utsatte den for. Bortsett fra å miste den, hvilket jeg gjorde.

 

Jeg hadde den i håndleddsstroppen på vei ut i vannet, men da jeg skulle ta på meg svømmeføttene, så glemte jeg at det hang i håndleddet, og da jeg svømte ut og skulle ta bilde under vann, så var det selvfølgelig ikke der lenger!

 

Så det var det kameraet, men jeg hadde heldigvis tømt minnekortet for bilder. Det har jeg som regel å gjøre alltid etter at jeg har tatt bilder, og nå fikk jeg betalt for det. Vel nå har jeg en ny 1030 SW, og det er jo et utrolig kamera når det gjelder å tåle det meste samtidig som det tar brukbare bilder over og under vann.

 

Før hadde jeg en mju 800 som også tålte vær, men ikke bading. Men min gamle mju 800 tok og tar faktisk bedre bilder enn 1030 SW. Og det er vel ikke så rart i og med at 1030 SW har foldeoptikk som vel aldri kan bli like bra som vanlig optikk.

Lenke til kommentar

Jeg hadde med en av forgjengerne (770) til Kypros nå i sommer, og det var ikke lett å bruke..

Det første problemet er at det er så lyst der nede (også under vann), at det ikke var mulig å se noe som helst på skjermen, så alle bildene måtte tas ved å sikte med kameraet og håpe på et godt treff :)

Jeg savnet skikkelig et "øye" å sikte gjennom ja!

 

I tillegg var det ganske tregt, så øyeblikksbilder var bare å glemme.

 

I bassengene var det også problemer, for det tok ikke lange tiden før både linse og skjerm var tilsløret med solkrem-olje, og bildene ble deretter.

 

Men kan ikke skylde på kameraet her da, slik vil jeg tro det er i mange bassenger.

 

Tanken er altså god, men ikke gjennomførelsen.

Med en bedre skjerm (i skarpt lys), eller en "viewfinder", og raskere bildetagning, er dette en fantastisk ide.

 

Det kan jo hende at dette er fikset i 1030-modellen, men har ikke lyst å kjøpe en modell til av dette før jeg vet dette helt sikkert.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Slik overskriften hentyder, trodde jeg at det skulle testes flere vanntette kameraer, men neida. Det var en flott artikel, men kunne like gjerne hete "Akam leker seg med å ta bilder under vann, og forteller om erfaringer med dette. De bruker tilfeldigvis en Olympus".

Fixed. :dremel:

 

Dette er en artikkel om å fridykke og ta bilder under vann med et vanntett kompaktkamera - det er ikke en anmeldelse. Artikkelen - og tittelen - sitter som et skudd.

Lenke til kommentar

Ah.... en gammel artikkel ... jøss. Lurte på hvor dere klarte å grave opp et 1030SW nå i 2011... ;-)

 

Jeg har lekt meg mye med et 1030SW før det tok kveld, og Olympus gav meg et nytt Tough 8000. ... - som jeg og har lekt mye med. Både i korallrev i Jordan og i tareskogen hjemme. Når det blinker "Advarsel - Dybde!" i displayet, vet jeg at jeg som regel må sette kursen oppover etter luft. :-)

Lenke til kommentar

Det er flere grunner til at vi av og til republiserer og flikker på gammelt stoff. I tilfeller med guider kan det være at de fremdeles er aktuelle men ikke akkurat er tilgjengelig for nye lesere som ikke har lest dem før. Da kan en liten tur på forsiden være til hjelp. Det har for eksempel vært svært populært at vi republiserte Carsten Arnholms makroguide.

 

I tillegg er det ferieavviklingstid akkurat nå, noe som ikke akkurat gjør underverker for kapasiteten heller.

 

Akkurat i tilfellet med denne artikkelen er det også det at badesesongen nærmer seg (selv om det høljer ned ute akkurat nå) og vi derfor har et slags fokus på det.

Lenke til kommentar

Så vil jeg først og fremst være interessert i en test av kameraer i undervannshus. Et skikkelig kompaktkamera eller en speilrefleks i undervannshus vil være mye mer interessant og mer velegnet til dykking.

 

En entusiastkompakt som S95, LX-5 eller XZ-1 i undervannshus vil banke de aller, aller fleste undervannskameraene, og en speilrefleks vil være enda mer konge.

 

 

Hvis jeg fikk ut fingeren og begynte å dykke igjen, så hadde det vært grisegøy med undervannshus til speilrefleks. Bare synd det er så j...ig dyrt. ;)

Lenke til kommentar
Akkurat i tilfellet med denne artikkelen er det også det at badesesongen nærmer seg (selv om det høljer ned ute akkurat nå) og vi derfor har et slags fokus på det.

Absolutt.

 

Det kjipe med mange av disse vanntette kameraene er at de ikke har RAW-format. Og det er virkelig kjipt - for som vi ser så er lysforholdene under vann altfor vanskelige å håndtere for en hvitbalanse-sensor.

Jah... litt kjipt er det jo..., men det skal ikke mye til for å lage en action i photoshop som fikser litt på fargene. Etter en ferietur er det greit når det er mange bilder som skal tweakes litt på.

Tror nok ikke raw er noe savn for de som benytter et kamera som er vantett til 10m som de bruker til snorkling/fridykking/vannsport. Jeg har ihvertfall ikke savnet det. Kvaliteten er så som så uansett, så da blir en raw-fil som en Lada på racing-dekk - Morro, men fint lite vits.

 

Det jeg sikler etter nå, er undervannshus til mitt E-PL2 ........ DET hadde vært morro..., og DA ville jeg kunne brukt RAW format med god samvittighet.

 

..., og siden vi nå er inne på disse Olympus modellene, så må jeg bare nevne at det er litt snodig at mitt kamera som heter "Tough 8000" har en egen "Beautymode".

Lenke til kommentar

Ta bildet inn i photoshop, og trykk på autolevels....voila...den kan trylle :yes:

Med så skjeve fargebalanser som under vann vil RAW-bilder være langt å foretrekke, og helst så man eksponerer nøyaktig så ingen kanaler brenner ut. Det er grenser hvor mye man kan trylle med en jpeg-fil når lyset er skjevt - se for eksempel på eksempelet mitt her, hvor jeg tok bilder i skjevt lys av brennende vedkubber.

 

I så skjevt lys som under vann er en av de sammenhengene hvor man får aller mest ut av å skyte med Raw - her er ikke bare lyset skjevt, men varierer veldig, med kjempekaldt filtrert sollys som endrer seg i fargetemperatur ut fra hvilken dybde det er på, kombinert med lys fra lykter og blits, som har en helt annen fargetemperatur.

 

Her kan man få mye mer ut av en Raw enn en jpeg, og for en som vil ta noe mer enn bare snapshots under vann vil det være et soleklart krav å kunne skyte i Raw med et undervannskamera.

Lenke til kommentar

Det kjipe med mange av disse vanntette kameraene er at de ikke har RAW-format. Og det er virkelig kjipt - for som vi ser så er lysforholdene under vann altfor vanskelige å håndtere for en hvitbalanse-sensor.

Jah... litt kjipt er det jo..., men det skal ikke mye til for å lage en action i photoshop som fikser litt på fargene. Etter en ferietur er det greit når det er mange bilder som skal tweakes litt på.

 

Det er ikke litt som skal endres. Det er ganske mye. Endringene er ganske ofte såpass store at man mister bildekvalitet når man korrigerer hvitbalansen, og valgt hvitbalanse varierer såpass at man må justere hvert enkelt bilde.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...