Gå til innhold

[LØST]Trenger hjelp med bytte fra XP/Vista til Linux (bl. a. nettverk)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kjørte linux for ikke lenge siden , etter at Windows crashet for 100 gang . har aktivt testet ut diverse distroer det siste året . alt fra Damn Small Linux til Ubuntu.

 

Grunnen til at jeg bare måtte tilbake til Windows igjen var at jeg ikke fant noe program for å styre viften på skjermkortet. i frykt for at skjermkortet skulle brenne opp måtte jeg bare bytte ( tempen lå på rundt 81 c i Ubuntu )

 

Sånn som jeg ser det kan du bruke Linux til alt . både spilling å enklere operasjoner som film, musikk , msn , skriving osv osv. Det er egentlig 0 begrensninger. selvfølgelig så funker det ikke like godt å spille via wine som det gjør i windows men jeg hadde suksess med å kjøre endel spill. Prey fks kjørte smooth i wine . å endel spill jeg har i steam klienten

Lenke til kommentar

Off topic:

...

Grunnen til at jeg bare måtte tilbake til Windows igjen var at jeg ikke fant noe program for å styre viften på skjermkortet. i frykt for at skjermkortet skulle brenne opp måtte jeg bare bytte ( tempen lå på rundt 81 c i Ubuntu )

...

81 grader går jo fint for et grafikkort da ;)

Endret av Smif
Lenke til kommentar
Off topic:
...

Grunnen til at jeg bare måtte tilbake til Windows igjen var at jeg ikke fant noe program for å styre viften på skjermkortet. i frykt for at skjermkortet skulle brenne opp måtte jeg bare bytte ( tempen lå på rundt 81 c i Ubuntu )

...

81 grader går jo fint for et grafikkort da ;)

 

Føler egentlig det er litt for varmt. liker å ha det liggende på 50 - 60 c

 

Samtidlig steg det til 91 c når jeg spillte spill via wine. går en grense der

Lenke til kommentar

Takk for alle innspillene, det er til stor hjelp :)

 

Tenkte jeg kanskje kunne begynne med linux på laptoppen min?

Har en 1.5 år gammel HP Compaq nx6325. Brukte den litt til spill før, men nå er det kun surfing, msn, torrents osv. Hvilken distro vil det være lurt å begynne med? Og finnes det drivere til nettverkskort, lydkort osv til denne?

Lenke til kommentar

Valg av distro er kanskje det største problemet :p Det er en del å velge mellom!

 

Blandt de enkle ville jeg kanskje valgt Ubuntu eller Linux Mint (sistnevnte har veldig mye som du uansett kommer til å bruke tid til å fiske ferdig satt opp for deg).

 

Det finnes også et hav av andre enkle distroer, som f.eks Mandrive (kommer med skjermkortdrivere og flash out-of-the-box), Sabayon (det meste out-of-the-box), Mepis, openSUSE, Dreamlinux, PCLinuxOS og Fedora.

 

Det meste av drivere er out-of-the-box, og funker ting i Live-CD funker det nok ferdig installert også, så det er lett å finne ut av.

Lenke til kommentar
Okey, men denne er litt viktig da:

Wireless NIC

no

no

 

Har kun tilgang til trådløst nett, så det er et must.

 

:) Hvis du ser litt lenger ned står det hvordan du fikser det

 

"bcm43xx / b43 (open driver)

 

Wireless works with open driver since 7.10. There are 2 open drivers, bcm43xx and b43. B43 is newer, it is used in Ubuntu 8.04. Bcm43xx is used in Ubuntu 7.10. To use these drivers you need firmware extracted from a Windows driver. Download or extraction of firmware blob can be automated with drivers manager (aka, restricted drivers manager). An existing network connection is required for downloading if the firmware blob is not on disk. To extract firmware manually install bcm43xx-fwcutter or b43-fwcutter. Fwcutter will ask at setup if you want to automatically download and extract the firmware."

 

Jeg tror nok du må ty til denne løsningen uansett hvilken distro du velger.

Lenke til kommentar

Jeg vil generelt anbefale ubuntu til nye linux folk. (evt mint da, men er ingen stor fan)

 

Forskjellen er først og fremst pakkebehandleren. Er selvfølgelig mye annet også, men ikke som du nødvendigvis vil bry deg om. Og ubuntu har nok den beste pakkebrønnen. (Muligens med unntak av arch)

 

GUI'en er forskjellig på mange distroer ja. Men dette er fordi de kommer med forskjellige skrivebordsmiljøer.

Noen kommer med KDE, andre med Gnome, og noen kommer uten, altså du må velge selv. (Dette var de to største, finnes mange flere) Men uansett hva du velger kan du legge inn et annen skrivebordsmiljø senere.

F.eks. kommer Ubuntu(gnome) også med Kubuntu(kde) og Xubuntu(xfce).

 

Og alle miljøene kan skinnes i hue og ræva til hva som helst (se Screenshot av Linux-desktop tråden vår)

 

Men igjen, jeg ville valgt ubuntu. Det er en god inngangsportal med en god pakkebrønn.

Og hvis linux faller veldig i smak kan du f.eks. gå over til arch. ("gjør-det-selv" distro) Arch vil nok også gå bedre på laptopen din. Ubuntu krever en del mer.

 

Mint er nesten helt identisk som ubuntu pluss litt til på toppen, altså endel ferdiginstallerte programmer og sånt.

 

Ubuntu baserte distroer har også god støtte på forumer rundt omkring pga. den store utbredelsen.

 

Lykke til med valget :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...