Gå til innhold

[LØST]Trenger hjelp med bytte fra XP/Vista til Linux (bl. a. nettverk)


Anbefalte innlegg

Har for ikke så lenge siden byttet fra XP til Vista, men synes Linux ser litt spennende ut også. Er det noen guider til hvilke utgave av Linux som passer best for en selv? Har litt lyst til å prøve det ut, men vet ikke helt hva jeg skal med det.. For det meste så surfer jeg egentlig. Ellers spiller jeg litt forskjellig, og driver en gang i blant Visual Studio (C++) og litt 3DStudioMax.

 

Som sagt, hva bruker dere linux til, og er det noen grunn for meg å prøve å lære meg det?

 

Endret. Trenger hjelp med nettverk. Les post på side 6.

Endret av Beef Supreme
Trådstarter slettet emnetittel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker en Linux(-distro) til det meste, bortsett fra:

 

Piratkopiering, virusbekjempelse, harddiskfeil, defragmentering, ad-ware., spyware, ormer, komersielle spill, irriterende AULA, å støtte produsenter som lager ting og tang til kun en plattform med lukket kode.

 

Hvis du ikke henger med på dobbelt-nektinger overfor, er en kort og grei oppsummering:

 

Nei, til system-avhengige formater og rettigheter laget ofte av ett firma.

Ja, til åpne formater og standarder som gjør at ALLE, uansett utstyr, kan kommunisere med hverandre.

 

Ergo: Ja til Linux (eller andre åpne systemer).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Foreløpig bruker jeg kun Linux på ene serveren min,

men går om ikke lenge over til et dualboot system på hovedmaskina.

Der jeg bruker Linux som hoved-OS (Enda ikke helt funnet ut hvilken distro jeg skal satse på), og Windows XP til de tingene som ikke fungerer under Linux.

Lenke til kommentar

Jeg bruker Linux til alt, konverterte helt og holdent for tre år siden.

Jeg lever delvis av og supportere windowsbokser og jeg har til tider fått helt windowsallergi, heldigvis jobber jeg mer og mer i ett mlijø hvor windows er irrelevant, alltid like morsomt når det ringer lisensselgere som tar for gitt at alle bruker MS ;)

Lenke til kommentar

Jeg kastet nylig ut windows på siste maskinen jeg eier selv her. Ergo, Ubuntu 8.10 på både asus eee og stasjonær pc.

 

Til vanlig bruker jeg de til msn, surfe forum, høre på musikk, se filmer, etc.. Ellers funker det til omtrent alt annet jeg har bruk for.

 

Eneste maskinen jeg bruker som det fremdeles er Windows på, er skolepc-en. Der har jeg photoshop, inDesign og flere programmer jeg ikke har klart å finne et godt alternativ til i linux enda. x)

 

Spille gjør jeg nesten aldri lenger. Og om jeg absolutt MÅ spille noe, så velger jeg meg et spill som jeg vet at fungerer native, eller gjennom wine. :)

Lenke til kommentar

Jeg har hele tiden hatt Ubuntu som eneste OS på min nåværende laptop, det vil vel si i to og et halvt år. Den brukes som typisk student-PC, til skolearbeid, surfing, chat, epost, musikk, filmtitting etc. Dette fungerer bra, jeg har egentlig ingen grunn til å ha noe annet.

Lenke til kommentar

2 laptops (Ubuntu 8.10 / debian server) og en desktop (Ubuntu 8.10). Bruker dem til det samme som TwinMOS pluss programmering i C++, Java && PHP. Har en liten Windowspartisjon på desktopmaskina som forsvinner i disse dager for å bli erstattet av Arch Linux.

Endret av Kagee
Lenke til kommentar

Etter jeg la gamingen på hylla i Mai har jeg ikke brukt annet enn Linux.

Netbooken og desktopen kjører Arch, og her gjør jeg alt av ting relatert til skole og jobb, og alt annet man normalt gjør på slike pcer. Servern kjører Ubuntu 8.04 LTS, og håndterer det mest av IT-tjenester for familien (lagring, backup, printer, scanner), og et par tjenester for meg (torrent, versjonskontrollsystem, webserver for utvikling osv)

Routern kjører Linux (standard Linksys firmware), men den blir nok byttet ut med dd-wrt (også Linux) over nyttår fordi jeg savner et par sentrale funksjoner.

Hadde også en laptop med Ubuntu tidligere som fattern nå har fått.

 

Selv synes jeg Linux er jævlig moro, og det er nok hovedgrunnen til at jeg bruker det så mye som jeg gjør. Det er på systemnivå veldig elegant og fleksibelt, og det er utrolig mange muligheter med det. Kun fantasien som setter grenser.

Linux er også meget vanlig i servermiljøer, så dersom du kan se for deg å jobbe med noe sånt så kommer erfaringer godt med. Også i embedded systems er Linux godt tilstede, og i stor vekst.

Lenke til kommentar

Bruker Linux på laptopen min. Der er det for tiden Arch som gjelder. Økte ytelsen ganske bra. Problemet er at DSDT'en er møkk så lyd har jeg ikke uten å restarte maskinen med IRQPOLL. Ellers har jeg hatt de fleste distroer på de stasjonære pcene mine. Har linux på serveren og har faktisk akkurat fått meg en gamer maskin (etter 10 år uten) som dessverre kjører Windows. Sånn går det når Bill og gjengen har betalt alt av utviklere for å lage spill i DX. Ellers kan jeg si at jeg bruker linux til alt utenom CAD tegning fordi programmene jeg har testet i Linux ligger så langt bak at det ikke har noe for seg ennå.

 

Edit: Kan også si at jeg har installert Ubuntu på kjæresten min sin laptop for 1 års tid siden. Hun merker ikke noe forskjell og savner heller ikke noe. Altså: Linux er perfekt for den jevne idiot :D

Endret av Session^^
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...