Gå til innhold

[LØST]Trenger hjelp med bytte fra XP/Vista til Linux (bl. a. nettverk)


Anbefalte innlegg

Jeg er litt i tvil om hva det er du egentlig vil frem til med denne tråden. Jeg bruker også GNU/Linux til alt bortsett fra printing (driverne til printeren er litt dodgy i *nix) samt type firmwareoppgraderinger og lignende hvor det bare finnes Windowsklienter.

 

Men jeg tipper at siden du er ny innen *nix at du ikke er på jakt etter en lang liste hvor folk sier "jeg bruker den til alt", eller lister opp alt hva de bruker PC-en til?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Ubuntu(gnome) også med Kubuntu(kde) og Xubuntu(xfce)."

Sier meg ingen ting :p Men leste litt om Mint, og det så litt interessant ut ettersom det var en del drivere og greier som fulgte med. Trenger noe lett til å begynne med så jeg kan bli litt trygg på det.

 

@cyclo: Ja temaet her har endra seg litt her da, så endra tittel. Jeg vil gjerne prøve linux, men er litt usikker på det ettersom jeg ikke aner åssen det funker. Har kun 10 minutters fartstid på en EEEPC900.

Endret av Beef Supreme
Lenke til kommentar
Jeg er litt i tvil om hva det er du egentlig vil frem til med denne tråden. Jeg bruker også GNU/Linux til alt bortsett fra printing (driverne til printeren er litt dodgy i *nix) samt type firmwareoppgraderinger og lignende hvor det bare finnes Windowsklienter.

 

Men jeg tipper at siden du er ny innen *nix at du ikke er på jakt etter en lang liste hvor folk sier "jeg bruker den til alt", eller lister opp alt hva de bruker PC-en til?

Jeg tipper han egentlig spør etter argumenter for å gå over til *nix.

Hvorfor han skal droppe XP til fordel for GNU/Linux.

 

Og da er vel tippset: prøv, se hva du du liker. (og helst lenger enn 2 timer hvor du titter på skinnet og fargene i GUI'et ;) )

Lenke til kommentar
"Ubuntu(gnome) også med Kubuntu(kde) og Xubuntu(xfce)."

Sier meg ingen ting :p Men leste litt om Mint, og det så litt interessant ut ettersom det var en del drivere og greier som fulgte med. Trenger noe lett til å begynne med så jeg kan bli litt trygg på det.

 

@cyclo: Ja temaet her har endra seg litt her da, så endra tittel. Jeg vil gjerne prøve linux, men er litt usikker på det ettersom jeg ikke aner åssen det funker. Har kun 10 minutters fartstid på en EEEPC900.

Gnome, KDE og xfce er forskjellige typer skrivebordsmiljøer. Og de ser forskjellige ut. Rent utseendemessig er vel kde den som ligner mest på det grafiske grensesnittet i windows. Om du googler litt finner du screenshots, og mere informasjon om hver enkelt. :)

 

Ellers skal det nevnes at Linux ikke ER windows på noen måte, og at det heller ikke prøver å bli det. Og at du dermed må regne med at det er en god del som er annerledes. :) Men om du tar deg bryet med det, og ikke gir opp ved første problemet du støter på. Kan du få det mye gøy med linux fremover. :)

 

Skal også sies at os-et til asus-ene ikke er blandt de beste. Byttet ganske raskt over til Ubuntu på min asus eee for å si det slik. :wee:

Lenke til kommentar
"Ubuntu(gnome) også med Kubuntu(kde) og Xubuntu(xfce)."

Sier meg ingen ting :p Men leste litt om Mint, og det så litt interessant ut ettersom det var en del drivere og greier som fulgte med. Trenger noe lett til å begynne med så jeg kan bli litt trygg på det.

...

Jeg prøvde å forklare litt mer rundt det i den posten også, men kan ta litt mer. Et skrivebordsmiljø er GUI'et. Uten er -miljø har du kun en stor terminal. Windows har kun et slikt miljø hvis det kan samelignes (noe det egentlig ikke kan).

 

Jeg vil anbefale det å holde deg til ubuntu eller mint i starten. Begge disse bruker Gnome som -miljø.

 

Mint har ikke bedre driverstøtte enn ubuntu. Men har en del forhåndsinstallert, slikt som flash og java og støtte for masse videoformater osv. Noe som også kan lett legges inn i ubuntu. Valget mellom ubuntu og mint er fritt fram, hipp som happ. Mange vil nok anbefale Mint siden det er mindre å gjøre før du er klar til å jobbe. (les: ingenting å gjøre) ;)

 

Edit: Jeg tenker/skriver for sakte :p

Endret av Smif
Lenke til kommentar
Trenger jeg antivirus og hvilket?

Nei, finnes ikke virus for linux/unix (meget kort fortalt)

Så ingen vits med antivirus ;)

 

Er det mulig å fjerne dualboot options i bios? Den står automatisk på XP som jeg har sletta, så må trykke ned og enter hver gang jeg skrur på pcen...

Gå inn i en terminal og skriv:

sudo gedit /boot/grub/menu.lst

Nederst i den fila ligger alle linjene du kan velge mellom under bootingen (grub)

bare kommenter bort de du ikke vil ha.

Men vær forsiktig her! kan gjøre så ingenting starter!

Endret av Smif
Lenke til kommentar

## ## End Default Options ##

 

title Linux Mint 6, kernel 2.6.27-7-generic

root ()/mint/disks

kernel /boot/vmlinuz-2.6.27-7-generic root=/dev/sda1 loop=/mint/disks/root.disk ro quiet splash ROOTFLAGS=syncio

initrd /boot/initrd.img-2.6.27-7-generic

 

title Linux Mint 6, kernel 2.6.27-7-generic (recovery mode)

root ()/mint/disks

kernel /boot/vmlinuz-2.6.27-7-generic root=/dev/sda1 loop=/mint/disks/root.disk ro single

initrd /boot/initrd.img-2.6.27-7-generic

 

title Linux Mint 6, kernel Last successful boot

root ()/mint/disks

kernel /boot/last-good-boot/vmlinuz root=/dev/sda1 loop=/mint/disks/root.disk ro quiet splash ROOTFLAGS=syncio last-good-boot

 

title Linux Mint 6, memtest86+

root ()/mint/disks

kernel /boot/memtest86+.bin

 

### END DEBIAN AUTOMAGIC KERNELS LIST

 

# This is a divider, added to separate the menu items below from the Debian

# ones.

title Other operating systems:

root

 

 

# This entry automatically added by the Debian installer for a non-linux OS

# on /dev/sda1

title Microsoft Windows XP Professional

root (hd0,0)

savedefault

chainloader +1

 

 

Noe av dette jeg skal fjerne (sette ## foran og bak?)

Lenke til kommentar

Kommer jo ann på hva du vil fjerne da...

Ser ut som du har 6 linje her nå.

Du kan jo prøve dette:

## ## End Default Options ##

title Linux Mint 6, kernel 2.6.27-7-generic
root ()/mint/disks
kernel /boot/vmlinuz-2.6.27-7-generic root=/dev/sda1 loop=/mint/disks/root.disk ro quiet splash ROOTFLAGS=syncio
initrd /boot/initrd.img-2.6.27-7-generic

title Linux Mint 6, kernel 2.6.27-7-generic (recovery mode)
root ()/mint/disks
kernel /boot/vmlinuz-2.6.27-7-generic root=/dev/sda1 loop=/mint/disks/root.disk ro single
initrd /boot/initrd.img-2.6.27-7-generic

title Linux Mint 6, kernel Last successful boot
root ()/mint/disks
kernel /boot/last-good-boot/vmlinuz root=/dev/sda1 loop=/mint/disks/root.disk ro quiet splash ROOTFLAGS=syncio last-good-boot

title Linux Mint 6, memtest86+
root ()/mint/disks
kernel /boot/memtest86+.bin

### END DEBIAN AUTOMAGIC KERNELS LIST

# This is a divider, added to separate the menu items below from the Debian
# ones.
#####title Other operating systems:
#####root


# This entry automatically added by the Debian installer for a non-linux OS
# on /dev/sda1
#####title Microsoft Windows XP Professional
#####root (hd0,0)
#####savedefault
#####chainloader +1

Jeg har satt ##### forran for at du skal se hva jeg har gjort, du trenger egentlig bare en #.

 

Jeg har nå fjernet alt som ikke har med din Mint installasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...