Gå til innhold

[LØST]Trenger hjelp med bytte fra XP/Vista til Linux (bl. a. nettverk)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Helt korrekt Smif. Jeg har sletta Windows, så er lite vits at den skal spør om hva jeg skal boote til når det ikke finnes windows her engang..... Også har jeg visst et problem med at teksten her blir blurry. Som om oppløsningen var feil, bare at den ikke er det. Men det går bra. (det er visst kun i Opera :( )

Endret av Beef Supreme
Lenke til kommentar
Installerte Mint via windows ja. Var den eneste måten jeg fikk det til på. Er det ikke mulig å endre hvilken bootloader den bruker da?

Joda, det er igrunnen ikke så vanskelig. Bare å overskrive MBR til å peke til GRUB det (den menyen som kommer etterpå, som du konfigurerte lenger opp i tråden her).

Men tingen er at når du innstalerer Mint fra Windows så blir det innstalert som en spesiell fil på Windows sitt filsystem (ihvertfall var det sånn i første versjon, rett meg noen hvis dette er feil).

Dette er veldig lite ideelt, og jeg vil derfor anbefale deg å reinnstalere på "vanlig" måte. Dvs, å boote fra CD'en (kan hende du må endre i BIOS for å få til det) og innstalere derfra. Skal du ikke ha Windows så er det bare å velge "guided - use entire disk" i veiviseren, og alt av partisjonering osv order seg selv.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Hehe... da skjønner jeg ;)

 

Men.. desverre (jeg mener heldigvis) går det ikke :)

Du kan få det til å gå raskere da...

 

Litt lenger opp i menu-.lst finner du "timeout 5" (eller noe lignende)

 

Den setter hvor mange sekunder menyen vises.. jeg har denne på 1.

Dette gjør at den blir fort borte, men at man har mulighet å trykke esc hvis man skal modde/gjenoprette/velge noe annet eller hvis noe har blitt ødelagt..

 

Håper det hjalp litt ;)

 

Edit: Du kan selvfølgelig sette timeout til 0, men det er som du da skjønner litt risky...

Endret av Smif
Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg installerte fra windows var at pcen nekta å loade fra disken. Kan hende jeg hadde feil utgave da, hva vet jeg? Har hvertfall Linux Mint Main lasta ned og brent på cd. Til og med når pcen var totalt formatert nekta den. Sa bare at den mangla en fil når jeg starta pcen.

 

Edit: @Smif. Joda, det hadde vært greit, men problemet er at windows ligger som førstevalg, så jeg MÅ trykke ned først.

Endret av Beef Supreme
Lenke til kommentar

Hva slags enhet pc'en laster fra bestemmes av BIOS. Du må sannsynligvis inn der for å satt cd-rom øverst på prioriteringslista slik at den laster derfra. Dit kommer du vanligvis ved å trykke Delete, Esc eller lignende. Det du skal endre heter normalt "Boot Sequence" eller "Boot Priority" og der må CD-ROM stå øverst ;)

Lenke til kommentar

Kan hende det bare er jeg som er dårlig til å forklare, men alt dette skjer før den fine blå menyen. Har endra timeout til 5 så jeg slipper å vente i 10 sek før det skjer noe, men dette kommer opp etter jeg har valgt linux framfor windows. Er vel MBR eller noe som må endres da kanskje, ellers må jeg bare installere på nytt.

 

@NorthWave, jeg har gjort det, men den klarer ikke lese cden eller noe i den duren. Har holdt på en god del i bios, så kjenner meg greit igjen i alt det der. Det er en HP laptop det her, så har voldelig begrensede muligheter i BIOS, men cd-rom ligger som førstevalg.

Endret av Beef Supreme
Lenke til kommentar

Men har jeg feil cd eller noe sånt? Lasta ned fra www.linuxmint.com. Valgte Main Edition og valgte torrent. Etter den var ferdig mountet jeg iso-fila og kopierte den over på en clean cd. På denne cden ligger det nå:

 

Mapper:

casper

drivers

isoLinux

preseed

 

Filer:

autorun.inf

lmmenu.exe

md5sum.txt

mint4win.exe

 

Edit: Når jeg hadde formatert HD og restarta med cden i, fikk jeg opp: Finner ikke NTLDR, trykk ctrl+alt+delete for å restarte.

Endret av Beef Supreme
Lenke til kommentar
:\ Okey, da får jeg mekke det på nytt. Blir kanskje å kaste stein i glasshus det her, men... Det funka med Windows-cdene.... Hadde ikke noe programmer å brenne med, så bare kopierte. Men gjør det hvertfall på nytt nå, så får vi se hvordan det går videre :)

Men i hvilket OS er du når du brenner? Og hvilket brenneprogram bruker du?

Lenke til kommentar
Nå har jeg bare linux da, men da jeg brant det så hadde jeg mountet iso-fila i daemon tools, og så trykka jeg ctrl-a og dro filene over i cd-rom mappa i Min Datamaskin, og trykket brenn filer på cd. Har for det meste brukt nero ol. men denne måten har funka hver gang jeg har brukt den ellers også.

Det funker ikke for cd'er som skal være bootbare. Du må bruke et program for å brenne .iso fila

Her ser du en måte å gjøre det på i ubuntu. (finnes en million måter)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...