Gå til innhold

Valve har gjort $1 = 1€ på Steam


Undersøkelse  

644 stemmer

  1. 1. Har du boikottet Steam etter at $1 = 1�?

    • Ja
      458
    • Nei
      186


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
prisen er irreterende ikke for at den hovedsakelig er høy, men fordi de endret prisen fra dollar til euro med å bytte tegn bare. så det vi før fikk for 20$ koster nå 20€ det er en del dyrere og DERFOR irriterende. Spes siden da andre land får spillene billigere enn oss i europa.

 

et annet argument her er jo at vi bruker ikke euro. så for vår del kunne vi holdt oss til dollar eller pund og det ville vært det samme for oss. men vi ble pålagt euro som er det dyreste "alternativet" på steam.

 

Vel, dollaren var sterk valuta. Men når dollaren blir verdt så lite blei det til at Steam hadde salg kvar einaste dag.

Då er det naturlig å gå over til ein anna valuta. Og om dei skulle gått ifrå Dollar til Euro ved 100% ved at Spel som kostet 40 Dollar då blei 35 Euro ville dei allikavel vore der dei var med spel på salg.

Og med tanken på at Steam selger andre sine spel, som skal ha sine honorar osv, ville ikkje det vore særlig lønnsomt for dei. er som sagt ein butikk dette her, ute etter å tjene penger.

Lenke til kommentar

selvsagt skal det være lønnsomt for de, men det er snakk om et digitalt medie, utgiftene er de samme uasett hvor i verden det selges, hvorfor skal de da tjene mere i europa?

 

når det gjelder hardcopies så er det noe annet, da kommer butikk, shipping +++ utgifter..

 

Så derfor blir det teknisk sett "Feil" at vi i Norge betaler mere enn USA. Dette bygger jo kun på prinsippet "De tjener mere penger så de har råd til å betale mere"

 

Det blir også feil ettersom det jeg har skjønt at Euro betalere betaler en del mva eller noe i prisen. I Norge har vi ikke mva på digitalt medie, så da betaler vi også for mye.

 

Jeg er ikke en av de som boikotter steam per say, men jeg er mektig provosert av at noen av de spillene jeg vil kjøpe VET jeg koster opptil et par hundre mindre på amerikansk steam, og jeg kjøper ikke crysis der når det kostet ca 300,- og en hardcopy koster 99,- på spaceworld...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk

Tingen er jo at Steam nå er dlike dyr - eller til og med dyrere - enn spill i butikk som kommer med cover og manual og alt! Det er ikke noe å spare på å handle på Steam lenger - et alternativ som skulle vaære billigere enn å kjøpe spillene i butikk!

Lenke til kommentar

Spennende logikk Eirik den Raude og E7ite. Så vi skal bare bukke og takke og være glade for at Steam i det hele tatt vil selge oss en vare uavhengig av hvilken pris de tar for det?

 

Valve betaler lønn til sine ansatte og royalties til andre firmaer i, ja helt riktig, USD. Dette endrer seg ikke om dollaren er sterk eller svak. Skulle de gjort noe for å ta igjen det dollaren har svekket seg ville det naturlige vært å øke prisene generellt, ikke bytte valuta for noen land, men ikke alle.

 

Videre, når de greier å ha differensierte priser for UK, med GBP i forhold til USD, hvorfor ikke også til EUR? Kan ikke huske at 1 EUR har vært det samme som 1 USD i verdi, så hvorfor skal det plutselig bli det nå?

(Nå har riktignok britene måtte betale mer enn resten en god stund, men dette har endret seg etter at resten av EU og (takket være middelmådig geografikunnskaper hos Valve) resten av Europa gikk over til EUR.)

 

 

Avsluttningsvis er en av forutsetningene for et fungerende marked at kundene/brukerne stemmer med sine lommebøker. I dette tilfellet føler ganske mange av oss at Valve ved Steam forsøker å svindle oss (1 EUR = 1 USD, EU-skatt), og stemmer med våre lommebøker ved å ikke kjøpe fra dem. Greit vi går glipp av noen gode tilbud av og til, men man finner også gode tilbud andre steder, og vi sender en klar beskjed om at vi ikke er enige i prispolitikken deres. (Dette er ikke det samme som at vi krever at de setter prisene så vi ikker merker hvilken valuta vi bruker, men at de i det minste ikke bare setter et likhetstegn)

Lenke til kommentar

Jeg for min del driter i om vi betaler i dollar, euro, kroner eller pund, men prisen bør være lik overalt på steam.

Digital distribusjon har ikke sendinger, toll, eller landegrenser.

Det er ingen extra utgifter å gi ut spillet i europa mot usa.

Dette er det samme som om du gikk inn på amazon.com, skulle betale for en vare og fikk beskjed om at varen ville koste 200kr mere utenom portoen, fordi du kommer fra norge.

 

Selv om dollaren er svak kan de ikke differansiere en butikk slik. Det er bedre at de hadde satt opp prisene litt over hele verden, istede for at europa skal betale all extrakostnaden. så ser ikke helt logikken i det valve har gjort utenom " HEY, VI FÅR MERE CASH". JA de er et firma og skal tjene penger, men det er snakk om moralen til firmaet her.

Lenke til kommentar
- et alternativ som skulle vaære billigere enn å kjøpe spillene i butikk!

 

Eg har iallefall aldri lest noko om at Steam skulle være billig?

 

Boikott av steam grunna pris faller ikkje i smak hos meg.

Enkelt og greit for at Steam har ein veldig stor fordel, tilgjengelighet.

Uansett kor tid på døgnet så kan du handle deg eit nytt spel.

Uansett kva maskin du er på, så har du spelsamlinga di tilgjengelig.

 

Og i går kveld hadde eg ein veldig positiv opplevelse med kundestøtten deira som ikkje akkurat trekk ned.

 

Nei ein skal ikkje ta til takke uansett kva pris dei gir oss.

Men no ligger me riktignok i Europa, og det vil vel bli naturlig å belaste oss med Euro istadenfor dollaren, som ein faktisk må over dammen for å finne.

Det å byte ut Dollaren med Euroen er uansett ein grei måte å justere opp prisnivået på uansett.

Hadde Euroen vore lav, og dollaren sterk no, hadde diskusjonen vore ein heilt anna.

Det er nok uansett bare eit spørsmål om tid før Euroen når Norge.

Lenke til kommentar
Fanboy og fanboy.

Men blir då veldig kjedelig diskusjon om alle skal samtykka i at steam er teite og dumme som ikkje bruker dollar så me får nyte godt av dårligare kurs:)

Men du snakker jo bare tull...

 

Fakta 1: Dollaren har ikke lav kurs lenger. Følg med.

 

Fakta 2: Valve er et amerikansk selskap og benytter dollaren. De har faktisk alt å tjene med å fortsette å bruke dollaren globalt når kursen er lav.

Lav kurs => mer kjøp fra ikke-amerikanske kunder => mer inntekt for amerikanske selskaper (Valve inkludert).

Lenke til kommentar
Men du snakker jo bare tull...

 

Fakta 1: Dollaren har ikke lav kurs lenger. Følg med.

 

Fakta 2: Valve er et amerikansk selskap og benytter dollaren. De har faktisk alt å tjene med å fortsette å bruke dollaren globalt når kursen er lav.

Lav kurs => mer kjøp fra ikke-amerikanske kunder => mer inntekt for amerikanske selskaper (Valve inkludert).

Godt mulig

 

Fakta 1: Den var.

 

Fakta 2: Valve er kapitalister som verden ellers og vil tene penger.

 

Fakta 3: Valve har gitt alle utgivere valget om prisjustering ved overgangen. Og dei har framleis muligheiten til det.

 

Utgiver av Sacred2 f.eks justerte ned frå 9,99 Euro til 6,99euro på Steam:)

Endret av E7ite
Lenke til kommentar

Lar det seg gjøre å bruke amerikansk proxy? Noen som har prøvd?

 

et annet relatert spørsmål er, er www.ggkeys.com en side jeg kan stole på? noen som har erfaring med den?

Jeg kjøpte Battlefield 2 med samtlige expansion og booster packs GGkeys.com for tre måneders tid siden, og handelen gikk helt fint. Var skeptisk, men det var mye penger å spare og lite å tape, så jeg tok sjansen. En kode til nedlasting fra EAs download manager dumpet ned i innboksen dagen etter transaksjonen.

Endret av Irrelevant
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...