Gå til innhold

Valve har gjort $1 = 1€ på Steam


Undersøkelse  

644 stemmer

  1. 1. Har du boikottet Steam etter at $1 = 1�?

    • Ja
      458
    • Nei
      186


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fakta 1: Den var.

 

Fakta 2: Valve er kapitalister som verden ellers og vil tene penger.

 

Fakta 3: Valve har gitt alle utgivere valget om prisjustering ved overgangen. Og dei har framleis muligheiten til det.

 

Utgiver av Sacred2 f.eks justerte ned frå 9,99 Euro til 6,99euro på Steam:)

Selvsagt vil de tjene penger, og det er jo greit nok. Men i denne saken har de etter min mening vært i overkant griske og vil registrere tap i stede for ekstra inntekt. Det jeg tror nemlig er at både Valve og utviklerne i stor sammenheng går ut ifra at den gjennomsnitlige kjøperen ikke følger med på valutakurser og at salgene vil holde omtrent samme nivå. De har derfor sett en "super" mulighet til å tjene masse penger på å forsøke å lure gamere.

 

Men virkeligheten er alt annet og jeg er bombesikker på at Steam-salgene i Europa har falt dramatisk siden overgangen. Som sagt i en tidligere post er jeg overbevist på at Valve må snu på en eller annen måte. De er jo kapitalistiske som du sier, og har derfor ingen interesse i å selge lite i Europa. Prisene justeres av markedet og de europeiske kundene er veldig klare over at 1 euro er betydelig dyrere enn 1 dollar.

 

Valve (og utviklerne som ikke har vist tegn på å bry seg) har her både tapt penger og "vunnet" et dårlig image. Sistnevnte er kanskje det mest alvorlige og dyreste for et selskap som lenge har vært elsket av gamersamfunnet.

Det var en utrolig dårlig strategi å ta de europeiske kundene sine for idioter.

Lenke til kommentar

Les Fakta 3.

 

Kan ikkje legge alt på Steam her.

Dei har og gjort det lettere for mange europeiske brukarar, ved at dei slepp rekna om kurs for kvar gong dei skal handle eit spel:)

 

Ja, eg og er overbevist om at Steam sine salgstall har gått ned. Men eg er sikker på at det har noko med at verden er inne i ei "økonomisk krise". Så folk handlar vel generellt ikkje like mykje som før.

Lenke til kommentar
Hvis du absolutt ikke synes det er lett å regne valuta, kan jeg gjøre det for deg mot et par hundre kroner i betaling.

 

Visst du har fulgt litt med har du vel fått med deg at me i Norge framleis ikkje brukar Euro, og me er faktisk like langt?

 

 

Og ja, det at me betalar ekstra unødvendig moms er ikkje noko pluss.

Hadde de rettet på det ville det blitt OK i Norge igjen.

Lenke til kommentar
Hvis du absolutt ikke synes det er lett å regne valuta, kan jeg gjøre det for deg mot et par hundre kroner i betaling.

 

Visst du har fulgt litt med har du vel fått med deg at me i Norge framleis ikkje brukar Euro, og me er faktisk like langt?

Hvis du leser det omigjen, så ser du at det fremdeles gjelder. Jeg kan også regne fra NOK til Euro, og motsatt. For et lite gebyr. :)

Lenke til kommentar
Les Fakta 3.

 

Kan ikkje legge alt på Steam her.

Dei har og gjort det lettere for mange europeiske brukarar, ved at dei slepp rekna om kurs for kvar gong dei skal handle eit spel:)

 

Ja, eg og er overbevist om at Steam sine salgstall har gått ned. Men eg er sikker på at det har noko med at verden er inne i ei "økonomisk krise". Så folk handlar vel generellt ikkje like mykje som før.

Åh herregud. Si meg at du kødder...

 

Forslaget kom vel fra Valve i utgangspunktet. Det er ikke plutselig alle utviklerne som aktivt har prøvd å få endret valutaen uten å endre beløpet. Jeg tipper at de fleste faktisk ikke er klare over situasjonen engang.

 

Og det med at "Valve har gjort det enklere for oss" med å doble prisen for europeiske kunder gidder jeg ikke å kommentere engang. Det er så dumt at jeg får lyst til å legge meg i fosterstilling og gråte.

 

Hvis du ikke er Valve-fanboy er du ansatt hos dem. Jeg ser ingen annen forklaring.

Lenke til kommentar
Åh herregud. Si meg at du kødder...

 

Forslaget kom vel fra Valve i utgangspunktet. Det er ikke plutselig alle utviklerne som aktivt har prøvd å få endret valutaen uten å endre beløpet. Jeg tipper at de fleste faktisk ikke er klare over situasjonen engang.

 

Og det med at "Valve har gjort det enklere for oss" med å doble prisen for europeiske kunder gidder jeg ikke å kommentere engang. Det er så dumt at jeg får lyst til å legge meg i fosterstilling og gråte.

 

Hvis du ikke er Valve-fanboy er du ansatt hos dem. Jeg ser ingen annen forklaring.

 

Nei har nok ikkje noko med utviklerne å gjera, heller Utgiver.

 

Dei fleste, dvs alle, er klar over situasjonen, då Valve/Steam har gitt beskjed til dei.

Valve har gjort det enklere for dei fleste europeiske land, ved å innføre Euro i butikken deira.

Er såklart dumt for lille Norge som ikkje er med i EU, men blir behandlet som EU.

Lenke til kommentar

Å pumpe prisene i været med et enkelt valutatriks som dette er én ting, men når de ikke tillater EU-land (inkludert EØS-medlemmer) å få tilgang til UK-prisene så bryter de EU sine antitrust-lover. Dette er ikke å gjøre det "enklere" for europeiske land, det er bare nok et forsøk fra spillbransjen, inkludert Valve, å munnknulle det europeiske markedet enda hardere enn før.

Lenke til kommentar

Måtte nesten kjøpe noe på steam her om dagen. Fikk en trang til å spille Half Life 1 igjen, men var skeptisk til å kjøpe det for over 100 kr. Men heldigvis kom jeg på at jeg hadde det gamle cdrom-coveret liggende, Aktiverte det gjennom steam og plutselig hadde jeg hele Half Life Platinum Pack. Men ble litt skuffa over at ikke Half Life: Source var inkludert. Særlig når Black Mesa kommer om ikke så veldig lenge.

Lenke til kommentar
Valve har gjort det enklere for dei fleste europeiske land, ved å innføre Euro i butikken deira.

Er såklart dumt for lille Norge som ikkje er med i EU, men blir behandlet som EU.

Og hvordan i all verden er dette enklere?? Man betaler jo med kort så det er banken som passer på å konvertere valutaen, ikke du som kunde. Jeg leiter og leiter, men du har så lenge ingen som helst poeng.

Lenke til kommentar
Valve har gjort det enklere for dei fleste europeiske land, ved å innføre Euro i butikken deira.

Er såklart dumt for lille Norge som ikkje er med i EU, men blir behandlet som EU.

Og hvordan i all verden er dette enklere?? Man betaler jo med kort så det er banken som passer på å konvertere valutaen, ikke du som kunde. Jeg leiter og leiter, men du har så lenge ingen som helst poeng.

Det er enklere for kundene i de fleste europeiske land å forholde seg til Euro enn det er for dem å forholde seg til amerikanske dollar, det burde da alle forstå. Selv har jeg boikottet Steam etter valutaendringen, selv om Valve selvfølgelig er i sin fulle rett til å gjennomføre den.

Lenke til kommentar

Som jeg og andre her har sagt mange ganger før. Problemet er ikke at vi nå må betale i Euro, men at denne endringen ikke tok valutakurser i betrakning, altså 1€ = 1$, som førte til et gigantisk prishopp for de fleste europeiske kunder. Dette i tillegg til dårlig begrunnelse (VAT included, som vi ikke skal betale), og at det også er Euro i land utenfor EU, og at Storbritannia har langt billigere spill enn oss, i tillegg til at det går imot målsetningene til Valve (å få billigere spill på nett pga. ingen frakt, lager eller emballasjekostnader), er hovedproblemene i denne saken, og det vi burde fokusere på.

 

Jeg kunne godt betalt i Yen, da alle som har mulighet til å bruke steam, også har tilgang til utallige valutakalkulatorer som egentlig fjerner mye, om ikke all forvirring med valuta å gjøre.

Lenke til kommentar
Ja, eg og er overbevist om at Steam sine salgstall har gått ned. Men eg er sikker på at det har noko med at verden er inne i ei "økonomisk krise". Så folk handlar vel generellt ikkje like mykje som før.

Hvor langt tilbake snakker du? 2 måneder? Da må det jo være finanskrisa sin skyld :roll: .

 

Og det betyr at Direct2Drive skal ha en tilnærmet like stor nedgang, sett at prisene en finner på Steam ikke har skyld i nedgangen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...