Gå til innhold

Valve har gjort $1 = 1€ på Steam


Undersøkelse  

644 stemmer

  1. 1. Har du boikottet Steam etter at $1 = 1�?

    • Ja
      458
    • Nei
      186


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan er man avhengig av steam? Jeg skjønner det ikke, det er da ikke vanskligere å kjøpe nye spill utenfor steam enn før?

 

AtW

 

Spør han over meg. Men det er jo ingen tvil om at systemet til Valve fungerer veldig bra. I tillegg er det ikke sikkert at folk er interessert i å ha flere lignende tjenester som Steam på pcen. De fleste tenker vel at det holder med en. Jeg har dessuten ingen glede av bokser og cd'er som bare blir liggende i et skap eller på loftet.

 

Personlig synes jeg ikek steam-systemet gjør lviet mitt noe enklere enn å ha snarveier til mine installerte spill. Men gret nok, om man vil ha steam-applikasjonen (som btw senker nettverksytelsen i vista når det er på, ihvertfall sist jeg sjekket, så jeg har det aldri på før ejg må), og synes det er for mye bry å ha CDene, så får man vurdere om det er verd den høyere prisen. Avhengig av steam er man i alle tildeller ikke.

 

AtW

Lenke til kommentar

mulig argumentene mine ikke holder stort mål. MEN man kan importere varer fra andre nettsteder for så å betale mindre, vil ikke det samme si å kjøpe fra amerikanske steam? teknisk sett blir det vel import, som er fullt lovlig.

 

Jeg kan kjøpe en region 1 spill til ps3en min fra en amerikansk nettbutikk, importere det til norge billigere enn det koster her. og spille det på min ps3 lovelig.

 

bedre argument?

Lenke til kommentar
mulig argumentene mine ikke holder stort mål. MEN man kan importere varer fra andre nettsteder for så å betale mindre, vil ikke det samme si å kjøpe fra amerikanske steam? teknisk sett blir det vel import, som er fullt lovlig.

 

Jeg kan kjøpe en region 1 spill til ps3en min fra en amerikansk nettbutikk, importere det til norge billigere enn det koster her. og spille det på min ps3 lovelig.

 

bedre argument?

 

I teorien burde det være det samme, og som sagt er det kun rykter på internett som sier man blir straffet for å ta noen snarveier.

Om Steam velger å legge regler på sine varer er desverre opp til de, selv om det for oss føles både urettferdig og idiotisk.

Lenke til kommentar

Hvis Steam skal selge varene sine i Norge og Europa, har de faktisk spilleregler å forholde seg til, som forbrukerrettigheter mm. Det at engelske (britiske?) Steam- kunder får betale i pund og derav får lavere priser, selv om det er medlem av EU (riktignok ikke Eurozone, som er de landene i EU som bruker Euro), virker veldig rart for meg, men jeg skal ikke si at det ikke er lovlig. Men jeg registrerer at flere har sendt inn klage til EUs kontrollorgan for dette, så kan man jo håpe at de legger press på Valve og Steam, som de gjorde med Apple og iTunes da de hadde høyere priser i England eller Storbritannia enn resten av Eu(ropa).

Lenke til kommentar
Tviler på at dette ville kommet langt i rettsvesenet heller ;)

 

EU sine antitrust-lover sier at alle EU-land (inkludert EØS-medlemmer) må ha tilgang til det samme utvalget og de samme prisene i Steam. Husker du trøbbelet Apple havnet i for sine differensierte priser i iTunes for europeiske land? Nøyaktig samme prinsipp. Det er også ulovlig å pålegge oss MVA når vi ikke skal betale dette for digitale varer og tjenester. Skal de legge til MVA i prisen må dette selvfølgelig tilpasses hvert enkelt land.

Lenke til kommentar
Tviler på at dette ville kommet langt i rettsvesenet heller ;)

 

EU sine antitrust-lover sier at alle EU-land (inkludert EØS-medlemmer) må ha tilgang til det samme utvalget og de samme prisene i Steam. Husker du trøbbelet Apple havnet i for sine differensierte priser i iTunes for europeiske land? Nøyaktig samme prinsipp. Det er også ulovlig å pålegge oss MVA når vi ikke skal betale dette for digitale varer og tjenester. Skal de legge til MVA i prisen må dette selvfølgelig tilpasses hvert enkelt land.

 

I europeisk rett vil det være andre ting som kan være mulig enn i norsk rett som jeg snakket om.

Å tru EU`s kontrollorgan tar denne saken er som å tru på julenissen, men jeg håper jo selvfølgelig.

 

Om dette er noe Steam virkelig ønsker øker de jo bare prisen for britene og vi er like langt ;)

Lenke til kommentar
Steam kan ikke kreve VAT (skatt) for land som ikke har slik skatt. Det er det man på fagspråket kaller svindel.

 

Hele opplegget Steam legger opp til lukter svindel.

Nå er jeg ingen ekspert på skattereglene på slikt her og i EU, og man får bare håpe at de tar saken om det skulle være ulovlig.

Ser bare ikke at det blir tatt alvorlig nok at en slik tjeneste blir tatt inn for sak der.

Om dette var en bevisst strategi fra Valve sin side har de garantert hatt sine jurister til å se på reglene som gjelder, og da mener de sikkert at slik de ser det er det lovlig.

Da gjenstår det å se hva Eu velger å gjøre, men jeg er skeptisk.

Lenke til kommentar
Jaja, om EU ikke tar saken er det bare å handle spillene sine fra andre tilbydere. Det er noe ubeleilig men ikke noen krise så lenge det finnes alternativ.

 

Enig, det er vel også den eneste måten vi som kunder kan "straffe" de for sine idiotiske valg også.

Hadde vært spennende å sett hvilken økning Gamersgate har om dagen i nye brukere :)

Lenke til kommentar

Helt vanlig av bedrifter å sette prisene høyere i europa enn i USA, og det har ingenting med skattesystem å gjøre.

 

Eneste grunnen til at de har innført "Euro", er jo for å sette høyere priser i Europa enn i USA. Er jo bare tull at europeere må betale i euro på internet, fordi de er euro-land :p

 

Så å tro at Valve skal sette ned prisen, er jo litt som å tro på julenissen. De priser i Euro for å drive med prisdiskriminering mellom markeder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...