Gå til innhold

Word ikke godkjent


Anbefalte innlegg

På hvilken måte er pdf ikke redigerbart? Bare fordi at Adobe READER ikke kan det? Skal man printe ut word-dokumentet da, og så scanne det inn igjen, bare for at det skal bli et bilde? Fortsatt kan man bare bruke OCR om man på død og liv vil redigere.

 

Hele poenget med datamaskiner er jo at ting skal være redigerbart, for svingende.

Endret av bolt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Word dokumenter er ikke tekstfiler, det er binærfiler. Følgelig vil ikke notepad, notepad++, emacs, vim, kate, medit eller andre populære programmer for å behandle tekstfiler kunne åpne de.

Derfor jeg sa tekstbehandlingsprogram.

De færreste tekstbehandlingsprogrammer, per din definisjon, vil kunne åpne eller vise de aktuelle dokumentene.

 

Nei, såvidt meg bekjent åpner Office Compatability Pack verken .doc eller .docx, da det kun er en plugin. Du er avhengig av andre programmer for å faktisk kunne åpne dokumentene. Programmer som ikke er på listen!

Microsoft Office Compatibility Pack sørger for at brukere med eldre versjoner enn Office 2k7 kan åpne .docx filer. Siden Microsoft Office Compatibility Pack er listet opp er det jo ganske klart at man kan levere et .docx-dokument, og da også .doc.

Unnskyld meg, men ser du Microsoft Office pakken på listen? På den listen jeg så er den nemlig ikke! Følgelig vil ikke sensorene få åpnet dokumentene det er snakk om.

Office Compatability Pack brukes sannsynligvis til Microsoft Excel Viewer 2003, en programvare som de faktisk har, slik at de kan se .xlsx filer (eller hva det enn heter).

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
De færreste tekstbehandlingsprogrammer, per din definisjon, vil kunne åpne eller vise de aktuelle dokumentene.
Hva er din definisjon? Tekstbehandling og tekstredigering er ikke det samme. Kanskje du som tar feil her?

 

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Tekstbehandling

http://www.snl.no/searchhits.html?search=t...amp;x=0&y=0

 

 

Unnskyld meg, men ser du Microsoft Office pakken på listen? På den listen jeg så er den nemlig ikke! Følgelig vil ikke sensorene få åpnet dokumentene det er snakk om.

Office Compatability Pack brukes sannsynligvis til Microsoft Excel Viewer 2003, en programvare som de faktisk har, slik at de kan se .xlsx filer (eller hva det enn heter).

Sensorene fikk da tydeligvis åpnet dokumentene, ifølge det som står i den opprinnelige artikkelen. På lista står det ikke noe om hvilke filformater som er krevd, og når man da lister opp program (add-in) som kan lese det, så burde man spesifisert at det ikke gjelder enkelt filtyper. Når læreren i tillegg ga beskjed om det, kan det umulig være studentens feil at de leverte .doc-filer. At de tabbet seg ut med lenking av materiale er selvfølgelig en annen sak.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Eksamensoppgavene ble levert med visse mangler:

 

As well as using Word format inappropriately, Cotelands submitted its students' e-portfolios with links to documents that remained inaccessible on the school's internal servers.

 

... og faget var :

 

DiDA enables learners to make the leap from passive consumers to active producers of quality digital content.

 

Fornøyelig!

Lenke til kommentar
Jo, det er deres egen feil. De har ikke overholdt eksamensreglementet og det er pr. definisjon diskvalifikasjon fra eksamen.

Dersom du hadde vært i denne situasjonen, ville du da trosset lærerens beskjeder? La oss si at du har matteeksamen, og kalkulator ikke er nevnt i eksamensreglementet. Læreren sier imimdlertig at det er tillatt. Når resultatene har kommet har alle stryki fordi kalkulator ble brukt. Du legger deg da helt flat og tar på deg all skyld for at du har stryki

Jeg hadde trosset læreren, ja. Etter at jeg hadde tatt ordet i klassen og fortalt at det ikke var tillatt med kalkulator ifølge eksamensreglementet. Men hvis jeg hadde gjort en feil og strøket p.g.a. det, hadde jeg akseptert strykkarakteren. Det var jo isåfall min egen feil og jeg har ingen problemer med å erkjenne egne feil. På den annen side er jeg nok ikke den som faller i slike "feller" på eksamen. Et av mine karaktertrekk er at jeg er pinlig nøyaktig med slike detaljer.

 

Jeg husker et godt eksempel fra en gang jeg hadde eksamen i matematikk: i løpet av året hadde vi skrevet formler og slikt i en egen formelbok. På slutten av året hadde mange måttet investere i enda en kladdebok fordi den gamle var full. I eksamensreglementet sto det at vi kunne ha med en formelbok. Læreren sa imidlertid på mitt spørsmål at det ikke var så viktig, og at de som hadde to bøker kunne ta med begge. Mange gjorde det, mens jeg klippet og limte dem sammen til én. Det kunne ikke falle meg inn å følge lærerens "det er ikke så viktig"-anbefaling! Da hadde jeg vært så nærvøs på eksamen for å bli tatt for fusk, at jeg ikke kunne konsentrert meg om faget, men bare hadde tenkt på denne detaljen hele tiden istedet.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar

Læreren skal nemlig ha bedt elevene om å lagre eksamensoppgaven på Microsoft Word-format (.doc)...

...Merkelig nok godtas formater som .xls, .xlsx, .ppt, .pptx og ppsx, men ikke Word-formatene .doc eller .docx.

 

Må være en skrivefeil her...

 

Uansett, jeg tror problemet er at de leverte inn i .docx og at lærerene hadde word 2003 og ikke 2007. Uansett så er dette bare tull, ettersom de kan laste ned en kompabilitetsopgradering til 2003 til å støtte 2007 formatene.

 

Uansett, om de hadde lagret i .doc så ville den vel vært mulig å åpne og redigere i masse gratis programmer som for eksempel Open Office Writer, men også 2003 uten den opgraderingen.

 

 

Denne artiklen er enten helt feil og rotete skrevet eller hele saken er absurd. :s

Lenke til kommentar

Mange som skriver at dette er jo innlysende, .doc er ikke egnet, og det er redigerbart, og man skal levere i pdf eller odt osv. Det jeg reagerer på er at det hadde vært greit hvis de hadde levert i .xls (excel) eller .ppt (powerpoint), men altså ikke i et word-dokument. Mer bak mål opplegg enn det skal du leite lenge etter.

 

Jeg har mer troen på at folkene som har gjengitt saken ikke har snøring på hva de har prøvd å formidle, og at svært lite av saken stemmer overens med hva som faktisk har skjedd.

Endret av bo1e
Lenke til kommentar
Jeg hadde trosset læreren, ja. Etter at jeg hadde tatt ordet i klassen og fortalt at det ikke var tillatt med kalkulator ifølge eksamensreglementet. Men hvis jeg hadde gjort en feil og strøket p.g.a. det, hadde jeg akseptert strykkarakteren. Det var jo isåfall min egen feil og jeg har ingen problemer med å erkjenne egne feil. På den annen side er jeg nok ikke den som faller i slike "feller" på eksamen. Et av mine karaktertrekk er at jeg er pinlig nøyaktig med slike detaljer.

 

Jeg husker et godt eksempel fra en gang jeg hadde eksamen i matematikk: i løpet av året hadde vi skrevet formler og slikt i en egen formelbok. På slutten av året hadde mange måttet investere i enda en kladdebok fordi den gamle var full. I eksamensreglementet sto det at vi kunne ha med en formelbok. Læreren sa imidlertid på mitt spørsmål at det ikke var så viktig, og at de som hadde to bøker kunne ta med begge. Mange gjorde det, mens jeg klippet og limte dem sammen til én. Det kunne ikke falle meg inn å følge lærerens "det er ikke så viktig"-anbefaling! Da hadde jeg vært så nærvøs på eksamen for å bli tatt for fusk, at jeg ikke kunne konsentrert meg om faget, men bare hadde tenkt på denne detaljen hele tiden istedet.

Det kan du si nå ja, i ettertid. Har man realfag på høgskoler og universiteter har man verken lov til å ha med kalkulator eller regelbøker med notater, selv om det ikke står klart og tydelig i reglementet. Det er bare ikke nevnt, og dersom en lærer sier det er tillatt, ville man jo selvsagt valgt å stole på læreren.

 

Å modifisere sin egen regelbok er ihvertfall ikke lov, det har vi alltid fått streng beskjed om. Vi fikk heller ikke skrive ut noe som vi deretter limte inn i kladdeboka.

 

Læreren skal nemlig ha bedt elevene om å lagre eksamensoppgaven på Microsoft Word-format (.doc)...

...Merkelig nok godtas formater som .xls, .xlsx, .ppt, .pptx og ppsx, men ikke Word-formatene .doc eller .docx.

 

Må være en skrivefeil her...

 

Uansett, jeg tror problemet er at de leverte inn i .docx og at lærerene hadde word 2003 og ikke 2007. Uansett så er dette bare tull, ettersom de kan laste ned en kompabilitetsopgradering til 2003 til å støtte 2007 formatene.

 

Uansett, om de hadde lagret i .doc så ville den vel vært mulig å åpne og redigere i masse gratis programmer som for eksempel Open Office Writer, men også 2003 uten den opgraderingen.

 

 

Denne artiklen er enten helt feil og rotete skrevet eller hele saken er absurd. :s

Hvis du har lest på sida det linkes til så stor det hvilke programmer sensor generelt har tilgang på. Det er ikke definert hvilke filformater som er tillatt eller ikke. Man skal jo selvsagt velge filformatet seg er best egnet i forhold til oppgaven.

 

De har også tilgang på MS Office Compatibility Pack, så de får åpna Office 2k7 filformater.

 

Gidder man å lese igjennom kommentarene her finner man ut hva den egentlige saken dreide seg om.

Lenke til kommentar

For å gjøre dette veldig enkelt.

 

Du jobber som konsulent. Ett firma ber deg om å lage logo og utarbeide en produkt portefølje. De stiller krav til hvilke dokumenter de ønsker å få i retur. Det spiller ingen rolle hvilke andre dokumenttyper de har mulighet til å åpne, det er kravet kunden stiller som er viktig her.

 

I tillegg til å bryte den avtalen som er gjort med kunden, altså å levere i ett annet format enn kunden ønsker, så har du også linket til filer kunden ikke klarer å åpne.

 

Disse elevene lider av talentløshet.

 

Hadde læreren bedt dem å hoppe fra en bro, så hadde de sikkert gjort det også. Som studenter så har de ett eget ansvar for å følge eksamensreglementet, hva læreren deres sier spiller ingen rolle, de må da for pokker tenke selv! Det spiller altså ingen rolle om formatet er redigerbart eller ikke, eksamensnemda har oppgitt en rekke formater som de regner som akseptable, elevene har ikke holdt seg innenfor denne rammen og fortjener, om ikke stryk - kraftig redusert karakter. Det er nå min mening.

Lenke til kommentar

Det er mange store munner med formaninger her. Men jeg må si, man får ikke eksamensreglementet på eksamen. Man får det ikke av læreren (på min skole i hvert fall). Jeg har INGEN anelse om hvor jeg skal få i tak nevnte reglement. Hadde læreren sagt dere SKAL levere i .doc, så er det få elever som hadde gjort noe annet. Derimot hotlinking til lokale filer er passe talentløst, det skal de ha.

Lenke til kommentar
Det er din oppgave som student å finne ut hvor du får tak i eksamensreglementet.

 

Er det noen som har hørt om å ta ansvar for sitt eget liv?!

I eksamensreglementene på de skolene jeg har gått på står det ingenting om spesielle fag. Det står om mobilbruk, oppførsel, oppmøte etc. På hjemmesiden til faget derimot kan det stå hva som er tillatt, men når f.eks. kalkulator ikke er nevnt og det er snakk om matteeksamen, er det vel ikke så rart det oppstår tvil dersom læreren sier det er lov?

Lenke til kommentar
Det er din oppgave som student å finne ut hvor du får tak i eksamensreglementet.

 

Er det noen som har hørt om å ta ansvar for sitt eget liv?!

Du forventer at 15åringer automatisk vet hvor reglementet er å få tak i? (10-klassinger)

Vet du hvor det er å få tak i?

 

Jeg er ikke elev og har derfor ikke bruk for slik informasjon, men jeg vil anta at udir.no kan hjelpe med slik informasjon.

Lenke til kommentar
Det er din oppgave som student å finne ut hvor du får tak i eksamensreglementet.

 

Er det noen som har hørt om å ta ansvar for sitt eget liv?!

Du forventer at 15åringer automatisk vet hvor reglementet er å få tak i? (10-klassinger)

Vet du hvor det er å få tak i?

 

Jeg er ikke elev og har derfor ikke bruk for slik informasjon, men jeg vil anta at udir.no kan hjelpe med slik informasjon.

Du regner med det ja, men du vet ikke hvor. Så hvordan kan du forvente at 15åringer skal vite hvor det finnes, eller at udir.no finnes, første gangen jeg hørte om den siden var i 2klasse vgs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...