Gå til innhold

Word ikke godkjent


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De som skal vurdere oppgavene får ikke åpnet .doc og da er det jo ikke rart at elevene stryker. Er rett og slett lærern som har driti seg ut ved å oppgi feil informasjon (og elevene ved å ikke faktasjekke dette).

"All our moderators have a pre-defined software toolkit installed on their computers. Students must ensure that the contents of their eportfolio can be read by software in the toolkit. Moderators will not be able to access content that requires the use of any other application."

http://dida.edexcel.org.uk/home/spb/toolkit/

 

Å levere en oppgave i .doc når .pdf er så mye mer egnet vet ikke jeg hvorfor folk gjør. Og når faget heter "Digital Application" så må man anta at elevene har litt kunnskaper om dette også. Men jeg synes jo det var litt rart at de ikke som skulle vurdere hadde MS Word i programpakka si.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er helt naturlig at de krever å få oppgavene i pdf.

 

Hvis det var helt fritt så hadde folk levert i .bat, .txt osv. Gud vet hva folk hadde tatt seg friheten til. Helt riktig spør du meg. Du skal aldri stole på andre i slike saker som dette, elevene kunne selv tatt ansvar for å sjekke opp mot eksamensreglementet, slik er reglene her i Norge. Det er du som elev/student som har ansvaret for at din oppgave leveres i henhold til reglementet.

Lenke til kommentar

Problemet er vell det at læreren rett og slett gav de feil info, ellers regner jeg med at de fleste studenter på en slik linje hadde hatt vett nok til å levere i .pdf. Leverer selv ofte i .doc orginalfila jeg har jobba i selv, men da har jeg også altid med en .pdf i allafullafall.^^

 

Skjønner at de strøk siden sensor ikke fikk åpnet fila, men burde vært et lite kontrol oragan på skolen som luker ut slike feil før det blir sendt videre til sensorene. Håpløst oppsett rett og slett.

Lenke til kommentar

Her er et utdrag fra målene i faget de hadde eksamen i:

 

"DiDA enables learners to make the leap from passive consumers to active producers of quality digital content."

 

Siden dette er et IT-fag og studentene produserer digitalt innhold - for distribusjon også, antar jeg - bør de vel også kunne vite noe om formatet de lagrer i. Dessuten er det ved alle eksamener krav som hver enkelt student må sette seg inn i og overholde. Ved skriftlig eksamen må man f.eks. passe på å skrive sitt eksamensnummer på hvert ark man leverer. Det er da ikke noe annerledes med krav om filformatet? Nei, disse studentene fikk som fortjent!

 

En annen ting er at de bare burde tillatt åpne formater, eller XML-baserte standarder som er ISO-godkjent.

 

Læreren bør selvsagt også byttes ut, siden han/hun ikke er kvalifisert til å undervise i faget.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar

Etter å ha lest ymse kommentarer på engelske sider så ser jeg at edexcel(exam board) er en ganske forhatt og udugelig gjeng virker det som, med en langt og vondt rykte.

 

Hovedgreia var at elevene skulle lage en offline webside (eportfolio), og den skulle da inneholde ymse materiale. Elevene hadde brukt 2år på dette visstnok..??

Og godkjente format er også ganske bredt utvalg vil jeg si. htm, pdf, ymse ms formater uten å nevne doc eksplisit.

 

Faget DiDa handler om å lage dokumenter visstnok, så det er en ganske snodig feil.

 

Så er jo spørsmålet om det var rett å stryke dem. Ja om format var et særlig kriterium som edexcel på en måte vil ha det til, men tydligvis må jo læreren ha hatt et ikke-forhold til dette... 29(alle) elever stryker da ikke på grunn av en liten misforståelse.

 

Det er jo ikke rett at edexcel bare skulle konvertert dokumentene til riktig format, for da vil det bli stilt spørsmål om gyldigheten av dokumentet (si noen blir misfornøyd med resultatet og da bruker argumentet om at konverteringen har ødelagt ting).

Det er heller ikke riktig at læreren skulle konvertert av samme grunn - ergo alt må tilbake til elevene.

Så er det jo heller ikke riktig å gi elevene MER tid på noe som hadde en absolutt frist.

 

merkelig sak med et idiotisk resultat - men sånn er nå verdenen.

Lenke til kommentar
:new_woot: Sevsagt er ikke Word godkjent, det vet da vel alle?

Er det stavekontrollen som ikke får godkjent, mener du?

Nei, det er bare for å være sikker på at dokumentet vil vises likt hos sender og mottaker, noe Word-formatet er lite egnet til.

Selvsagt. Skulle bare disse SeaLion litt som er så gjerrig på l'ene sine....

Lenke til kommentar

La merke til at du kunne levere i masse forskjellige bildeformater, og videofiler...

 

Mon tro hvordan det hadde blitt mottatt hvis du hadde levert en stil som midi fil eller noe... Hver tone representerer en bokstav? :D

 

Eller som en annen nevnte over, god gammeldags BMP format... Ingenting slår den!

 

Men, Office saken står jo i lista, og Word er definitivt en del av MS Office!

(Office compability pack...)

 

 

tendilenz Lagt til I dag, 14:38

 

QUOTE(SeaLion @ 09/12-2008 : 14:02) *

new_woot.gif Sevsagt er ikke Word godkjent, det vet da vel alle?

 

Er det stavekontrollen som ikke får godkjent, mener du?

 

Å NEI, PERSONEN GLEMTE ELLER BOMMA PÅ EN BOKSTAV! LA OSS PÅPEKE DETTE!!!

Hva er poenget?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det morsomme med denne historien er poenget med faget elevene leverte oppgavene til.

Hadde det vært kokkelinja ville det vært en kjedelig sak, men når faget er "produsering av digitalt innhold med kvalitet" blir det artig.

Lenke til kommentar
jeg trodde norsk skolesystem på eksamen sugde.. nå det der tok kaka...

 

Ikke godkjent å skrive på Word, Pøh noe av det mest hjernedøde jeg har hørt, også forslaget om å få ekstraundervisning?! Gi alle elevene 6'er for deres egen inkompetanse sier jeg !

Det er gode grunner til at en ikke lar folk levere inn Word-dokumenter (ikke det samme som at folk ikke får lov til å bruke Word). Det er elevenes ansvar å følge eksamensreglementet, en stryker også hvis en glemmer å skrive å skrive eksamensnummer på arka. Det er forøvrig ekstremt morsomt hvor lite elevene visste om hvordan de skal levere inn dokumenter når det er snakk om et IT-fag der de skal produsere medieinnhold.

 

Min neste eksamen skal eg skrive i Paint og levere som .bmp. Berre for å vere sikker, liksom.
Ville blitt en passe stor fil ;)
Det er det som er fint med PNG. Ikke at jeg ville funne på å levere et tekstdokument som bitmap, da :p.

$ optipng -o7 bilde.bmp

OptiPNG 0.6.2: Advanced PNG optimizer.

Copyright © 2001-2008 Cosmin Truta.

 

** Processing: bilde.bmp

Importing BMP

995x767 pixels, 1 bit/pixel, 2 colors in palette

Input file size = 98238 bytes

Trying:

zc = 9 zm = 9 zs = 0 f = 0 IDAT size = 4193

zc = 9 zm = 8 zs = 0 f = 0 IDAT size = 4192

zc = 8 zm = 9 zs = 0 f = 0 IDAT size = 4189

zc = 9 zm = 9 zs = 1 f = 0 IDAT size = 4169

 

Selecting parameters:

zc = 9 zm = 9 zs = 1 f = 0 IDAT size = 4169

 

Output file: bilde.png

 

Output IDAT size = 4169 bytes

Output file size = 4244 bytes (93994 bytes = 95.68% decrease)

 

At de ikke hadde noen alternativer til .doc er latterlig.
Hva mener du? De kunne jo levere dokumenter som PDF, det er da ingen grunn til å levere inn dokumenter i dokumenter i redigerbare formater. Endret av haalo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...