Gå til innhold

Microsoft mister markedsandeler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg skulle ønske flere fant ut hvor god Opera faktisk er. Lynkjapp som Chrome, sikrere enn Firefox og har flest nyttige ting i seg. Eneste bakdelen er at det ikke er åpen kildekode.

Hvorfor skulle du ønske det da? Bryr meg selv ikke filla over hva slags nettlesere andre folk bruker, selv har jeg testet de tre store og vet hvilken jeg selv liker. Eneste er at jeg synes det er fint at folk bruker forskjellige nettlesere, det styrker konkurransen. Og det holder i grunn for meg.

 

Føler meg stolt av arbeidet eg har utført dei siste åra for å få folk til å skifte nettlesar og os.

Samme med linux. At jeg booter opp Ubuntu i blant betyr ikke at jeg har noe stort behov for at andre skal gjøre det samme. Merkelig i grunn.

Vel, du burde bry deg. Jo flere som bruker opera, jo mer penger vil opera tjene, og dermed kan de fortsette å utvikle et bra produkt. Videre vil større utbredelse av nettlesere som (i hvertfall for det meste) følger w3c sine standarder føre til at flere nettsider sannsynligvis blir w3c kompatible.

 

Dessuten, jo flere som bruker linux, jo større press opplever hardwareprodusenter for å tilby kompatible drivere noe som fører til at alle linuxbrukere får en enklere hverdag.

 

Edit: Smif kom meg litt i forjøpet med slike kommentarer.

Endret av slemKaffe
Lenke til kommentar

Her er litt mer tall bak grafene.

 

Men jeg kunne ikke i farta finne noe dokumentasjon på hvordan de kom fram til disse tallene, hvilken teller, hvilket sider som inngår osv.

 

Uansett artig å se MS kurven dale... :)

 

Men jeg tror linux delen av den grafen har detmest eksplosive potensialet. En bedrift velger nok heller linux framfor f.eks. OSX som erstatter for MS. Og hvis noen sentrale bedrifter konverterer med suksess kan vi håpe på en liten boble effekt. :)

Endret av Smif
Lenke til kommentar

etter å ha brukt firefox i en del år så prøvde jeg meg på safari for en stund siden, og jeg har virkelig sansen for den. chrome har jeg ikke testet, men den skal være j.. bra før jeg bytter ut safari.

 

at microsoft ikke har monopol lengre er bare positivt i mine øyne, men skulle ønske det kom noen innovative OS etterhvert. nå virker det som om alle OS er rip-off av xp/vista.

Lenke til kommentar
at microsoft ikke har monopol lengre er bare positivt i mine øyne, men skulle ønske det kom noen innovative OS etterhvert. nå virker det som om alle OS er rip-off av xp/vista.

Ikke for å være frekk, men hvilken verden lever du i? GNU/linux er overhode, gjentar OVERHODE, ikke en rip-off av xp/vista. Unix-like OS er så grunnleggende og fundamentalt forskjellig fra MS! Så vet ikke helt hva du ønsker deg(?) noe matrix/star trek greier?

 

Og det å håpe på at det "popper opp" et OS fra intet som er mer innovativt enn det vi har nå blir litt julenisse materiale.. Det tar laang tid å utvikkle og kommer ikke til å skje, isåfall er det bygget på noe som finnes nå. (les: unix-like)

 

Men kan du utdype det litt? Litt om hva du ser for deg. (Helst ikke si et nytt skin/GUI! :p )

 

Espen

Lenke til kommentar

De fleste når de ønsker nytt OS så er det noe annet enn Microsoft men som fortsatt støtter det samme, litt vanskelig med Linux akkurat...

 

Uansett, jeg er vell en av de som slakter IE andelen, kjører selv Minefield aka BrannRev (FireFox) X64 Bit og er fornøyd med det.

Hadde bare Adobe fått fingeren ut og fått knotet seg til å lage en 64 bit Flash så hadde alt vært strålende.

Lenke til kommentar

Net apps er nok ganske influert av USA, og derfor ikke spesielt representativ for oss som vet verden er større. W3Counter sine tall stemmer bedre med det jeg har sett av analyser på markedsandel:

http://www.w3counter.com/globalstats.php

Uansett, linux har fortsatt lav andel, og på verdensbasis vil jeg tro Efikkan er nære sannheten med 2-5% anslag. Det som derimot er gledelig er at andelen etter alle solemerker er doblet de to siste år, og det meste tyder på at denne trenden vil fortsette.

Lenke til kommentar
Jeg skulle ønske flere fant ut hvor god Opera faktisk er. Lynkjapp som Chrome, sikrere enn Firefox og har flest nyttige ting i seg. Eneste bakdelen er at det ikke er åpen kildekode.

Enig i det.

 

At ff og chrome er open source driter jeg en lang i. Jeg bruker dem for å surfe, ikke mekke i kildekoden.

Det er langt flere grunner for å ønske at programvaren er åpen kildekode, enn bare at man skal mekke noe i den selv. At det er åpen kildekode betyr at nettleseren aldri vil bruke lock-in mekanismer (en ulempe for sluttbrukeren), samt at nettleseren vil høyst sannsynlig finnes i gratis varianter bestandig. Videre betyr det prispress og utviklingspress på nettlesere med lukket kildekode. Ennå videre betyr det press for å følge webstandarder. Språkmessig er det også en fordel, da flere vil få sin språkvariant. Dette gjelder spesielt for små språk. Sikkerhetsmessig er man også tryggere da det umulig kan være en bakdør i programmet som den som besitter kildekoden kan utnytte. Det er sikkert en haug med flere fordeler også. Med andre ord en hel rekke grunner for å ønske åpen kildekode, selv om man aldri planlegger å kode noe selv.

 

Vi har i lang tid sett tegn til at dinosauren er i ferd med å dø. Det er virkelig flott å få data som underbygger dette inntrykket. En kjempenyhet som sikrer en god helg.

Fullt så dramatisk er det nok ikke. Jeg ser for meg en spillfigur (dinosaur) som så vidt er skadeskutt og har fått helsebaren redusert fra 94 til 90%.

 

Ellers så er det verd å nevne for MS-fanboier at man ikke nødvendigvis ønsker at Microsoft skal dø selv om man synes de har for høy markedsandel nå. Jeg tror vi ville hatt en sunnere konkurransesituasjon med Microsoft enn uten. Men med 70-90% markedsandel synes jeg klart at andelen er ugunstig høy for konkurransen. Dersom vi ser for oss 4 leire om 10 år: Linux, Mac OSX, Microsoft Windows og Sun Solaris så håper jeg de har relativt lik markedsandel. Ikke at noen av de skal ha 0% eller over 50%. Dette håpet har jeg fordi i hvert fall Apple og Microsoft må oppføre seg veldig annerledes enn i dag for å kunne holde en stabil konkurranse. Les: Mer åpenhet, bedre følging av standarder, lavere priser for oss kunder og generelt være langt mer kundevennlige. Ingen av firmaene kan bruke nor særlig tvang, skyhøye priser eller andre dumme ting for da skyter de bare seg selv i foten. Lavere markedsandel for Microsoft vil altså tvinge frem mer kundevennlighet fra den kanten inntil et vist punkt. Jeg tror den optimale markedsandelen vil være i området 10-40% for alle de nevnte OS-ene.

 

Jeg skulle ønske flere fant ut hvor god Opera faktisk er. Lynkjapp som Chrome, sikrere enn Firefox og har flest nyttige ting i seg. Eneste bakdelen er at det ikke er åpen kildekode.
Hvorfor skulle du ønske det da? Bryr meg selv ikke filla over hva slags nettlesere andre folk bruker, selv har jeg testet de tre store og vet hvilken jeg selv liker. Eneste er at jeg synes det er fint at folk bruker forskjellige nettlesere, det styrker konkurransen. Og det holder i grunn for meg.

Jeg synes det er et svært viktig poeng. Hardere konkurranse er bra for alle sluttkunder. Men for å oppnå god konkurranse bør folk ha et grunnlag for å kunne velge og en reell mulighet til å kunne velge. Mange hjemmebrukere vet dessverre ikke om andre nettlesere enn IE og det skaper dårlig konkurranse. Mange bedriftsbrukere får ikke muligheten til å velge andre nettlesere enn IE selv om de vet godt om alternativer og hva de byr på. Siden jeg ønsker hardere konkurranse håper jeg også at flere får vite hvilke alternativer som finnes, deres styrker og svakheter slik at de kan ta et valg som passer dem, og ikke minst, har en reell mulighet til å velge på de PC-ene de bruker.

 

Det samme gjelder valg av OS. For å kunne velge bør man vite om mulighetene og ha et reellt valg, også de som ikke vil installere OS selv.

Lenke til kommentar

Ser at det er mange som liker Chrome her, men grunnes til at de har laga den er at det var noe snakk om og kutte ut Javascript, elelr i allefall noen funksjoner i den som google er avhengig av for og finne ut hvaslags reklame vi "liker" (Passer for oss) og hva vi som skal kommer øverst for oss når vi søker på google.

 

Liker ikke at de skal snuse i hva jeg surferpå. Ikke at jeg ha noe og skjule men alikevell.

 

Det er uansett bedre enn IE og Opera. IE er det værste søppla jeg noen gang har brukt og Opera ser stygt ut og er proppa med funksjoner jeg ikke vil ha.

 

Firefox forever!!

Lenke til kommentar

@Rockie

 

Du vet at du kan bytte utseende på opera? Verktøy->Appearance->Bunad. Du kan faktisk lage en egen drakt. Er du fremdeles ikke fornøyd er det mange små hacks du kan gjøre også.

 

De fleste når de ønsker nytt OS så er det noe annet enn Microsoft men som fortsatt støtter det samme, litt vanskelig med Linux akkurat...

 

Hadde bare Adobe fått fingeren ut og fått knotet seg til å lage en 64 bit Flash så hadde alt vært strålende.

 

Release of this alpha version of 64-bit Flash Player on Linux is the first step in delivering upon Adobe’s commitment to make Flash Player native 64-bit across platforms. We chose Linux as our initial platform in response to numerous requests in our public Flash Player bug and issue management system and the fact that Linux distributions do not ship with a 32-bit browser or a comprehensive 32-bit emulation layer by default. Until this prerelease, use of 32-bit Flash Player on Linux has required the use of a plugin wrapper, which prevents full compatibility with 64-bit browsers. With this prelease, Flash Player 10 is now a full native participant on 64-bit Linux distributions. We are committed to bringing native 64-bit Flash Player to Windows and Mac in future prereleases.

 

 

Topic: Håper flere begynner å bruke nettlesere som støtter webstandarder. Det er grunnen til at jeg bryr meg. Ganske enkelt fordi jeg surfer rundt på samme internett. For handikappede folk er det et rent helvete å navigere rundt i alt søplet som finnes fordi Internet Explorer er for stor. Er glad for at jeg selv kan velge hvilke oppgaver jeg vil bruke tekstbasert nettleser til.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar
Jeg skulle ønske flere fant ut hvor god Opera faktisk er. Lynkjapp som Chrome, sikrere enn Firefox og har flest nyttige ting i seg. Eneste bakdelen er at det ikke er åpen kildekode.

Hvorfor skulle du ønske det da? Bryr meg selv ikke filla over hva slags nettlesere andre folk bruker, selv har jeg testet de tre store og vet hvilken jeg selv liker. Eneste er at jeg synes det er fint at folk bruker forskjellige nettlesere, det styrker konkurransen. Og det holder i grunn for meg.

 

 

Fordi jeg bryr meg om andre mennesker, og jeg er sikker på at Opera passer bedre for de fleste. Det er også noe i det at utviklerene kanskje får litt ekstra motivasjon om de får litt større markedsandeler, som allerede nevnt. Jeg syns under 1 prosent er ALTFOR lite for denne nettleseren.

 

Jeg skulle ønske flere fant ut hvor god Opera faktisk er. Lynkjapp som Chrome, sikrere enn Firefox og har flest nyttige ting i seg. Eneste bakdelen er at det ikke er åpen kildekode.

chrome er myyyyyyyyyyyyyyyyyye raskere enn opera. Start opera med 20 tabs VS chrome 20 tabs. Opera har en merkelig 99% cpu bugg enda (siste versjon).

Chrome er jeg innom nå og da, bruker ikke den mest.

 

Men... opera gjør ikke så mye for å reklamere for sin nettleser syns jeg. At ff og chrome er open source driter jeg en lang i. Jeg bruker dem for å surfe, ikke mekke i kildekoden.

Helt enig. Selv erfarer jeg lite av 99% CPU buggen, men har hatt det slik at jeg må restarte nettleseren når jeg har mye oppe. Heldigvis lagrer den det du har vært på ;)

Lenke til kommentar
Bra at windows-andelen går ned. Er selv windows-bruker men større konkurranse er en fordel for oss alle, et skår i gleden er dog at det er OSX som er nest størst, da de er låst til maskinvare.

 

AtW

Enig. Apple hjelper Apple. Den positive bieffekten er ikke noe annet enn at utviklere i større grad på tenke på "alternativ til Windows".

Lenke til kommentar
Jeg skulle ønske flere fant ut hvor god Opera faktisk er. Lynkjapp som Chrome, sikrere enn Firefox og har flest nyttige ting i seg. Eneste bakdelen er at det ikke er åpen kildekode.

Hvorfor skulle du ønske det da? Bryr meg selv ikke filla over hva slags nettlesere andre folk bruker, selv har jeg testet de tre store og vet hvilken jeg selv liker. Eneste er at jeg synes det er fint at folk bruker forskjellige nettlesere, det styrker konkurransen. Og det holder i grunn for meg.

Kansje fordi Opera har under 1% markedsandel? I motsetning til IE og Firefox som har mange flere brukere. Flere brukere til Opera gjør så de tjener mer penger og vil ruste de bedre i krigen mot IE og Firefox ;) .

Lenke til kommentar
Microsoft Windows og Internet Explorer når nå en historisk lav andel blant brukerne.

 

Dette må jo være verdensrekord i historieløshet. Netscape hadde jo over 90% markedsandel på midten av nittitallet og det var jo først på slutten av 90-tallet at IE passerte 50%.

 

Windows har jo en lignende historikk, verjson 1 og 2 var det nesten ingen som brukte, MS-DOS var det store på PCer, og Mac hadde godt over 10% av markedet på sitt beste(?). Det var jo først når Windows 3.0 kom i 1990 at bruken av Windows tok av, og med Windows 95 ble Windows virkelig konkurransedyktig.

Lenke til kommentar
Opera 9.62, som er den ofisielle versjonen.

Brukte ca 350mb minne med ca 30 faner oppe. :)

Opera bruker alltid 15% av systemminne. Jeg regner med at du derfor har tre eller fire gigabyte RAM. Hadde du hatt én gigabyte hadde tallet vært 150MB og opp mot en gigabyte på 8GB RAM. Det er alltid ting som kan caches, og IMO har Opera tatt et godt valg ved å bruke en viss prosent av systemminne.

 

Ellers leser jeg at andelen GNU/Linux blir kalt ubetydelig. Er 17% økning på én måned ubetydelig? OSX steg med 0.66% og Windows sank med omtrent 0.25% i samme tidsperiode.

Lenke til kommentar

0,83 % er en ubetydelig del av totalmarkedet, til tross for økningen på 17 % fra 0,71 %. Du burde i tilfelle fått med deg den "betydlige nedgangen" fra august/september hvor Linux lå over 0,9 %.

 

Dessuten sammenlikner du epler og pærer, på grensen til det uredelige. OSX steg med 0,66 %-poeng av totalen men steg drøyt 8 % i forhold til sin tidligere andel. Windows sank med 0,25 %-poeng av totalen men sank med 0,93 % i forhold til sin tidligere andel. Linux steg med 0,12 %-poeng av totalen, men 17 % i forhold til sin tidligere andel.

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...