Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Intel 320 120gb er et bra alternativ da :)

 

Da ble denne disken bestillt (fra Netshop). Sikler selvfølgelig litt på 160 Gb - versjonen, men dette blir rett og slett for dyrt etter min smak.

 

Håper den funker fjell med maskinen! :new_woot:

Du vil absolutt merke forskjellen. Selv har jeg en Intel gen.2 80gb i min laptop. For min del er det plenty med plass. Jeg har over 35 gb ledig, og da har jeg ikke vært sparsommelig. En av de tingene jeg setter størst pris på med SSD i laptop er bootup tiden. Den er ekstremt mye raskere, gjerne litt for kjapt :p

Det andre er at en blir kvitt harddiskstøy og varme. WD blue scorpion harddisker er blant de minst støyende diskene får å si det sånn.

 

Jepp, du har rett.

 

Helt enorm forskjell dette! I love it! :love::w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lenovo ThinkPad X220.

 

Jeg ser noen foreslår å ta kretskortet ut av skallet og polstre det med antistatisk pose, men det er ikke så fryktelig fristende.

Kan hende jeg litt kort men når seg ser på datasheeten til den Lenovoen så står det følgende:

HDD

160GB Hard Disk Drive, 7200rpm4

250GB Hard Disk Drive, 5400rpm

250GB Hard Disk Drive, 7200rpm with limited OPAL FDE Technology4

320GB Hard Disk Drive, 5400rpm

SSD

40GB Solid State Flash Drive, Serial ATA (4)

Intel® 80GB Micro Solid State Drive, Serial ATA (5)

128GB Solid State Drive, Serial ATA

Intel® 160GB Solid State Drive, Serial ATA

 

og så står det i merknad under

 

(4) Special Bid and CTO only. No standard POR models.

(5) 80GB mSATA SSD fits in the WWAN slot. As a result, it is not available with WWAN.

 

Og det som ikke kommer helt klart frem her er: er det 1 eller 2 hdd slotter i maskinen

Og har den 7mm høyde på hdd sloten? Finnes det vanlige hdd som har 7mm høyde?

Glem det. Hitachi lager disse. Link

 

Men du kan faktisk bruke både Intel 310 mSata på denne og samtidig ha vanlig HDD. Ser ut som en allsidig maskin

Jeg klarer ikke å finne hvor det står at maskinen har SATA 6Gb/ porter

 

Edit: la til litt ekstra info

Endret av BAT
Lenke til kommentar
Men du kan faktisk bruke både Intel 310 mSata på denne og samtidig ha vanlig HDD. Ser ut som en allsidig maskin

Jeg klarer ikke å finne hvor det står at maskinen har SATA 6Gb/ porter

 

Edit: la til litt ekstra info

Intel 310 80 GB blir litt i minste laget, og den er heller ikke SATA-600. I tillegg ønsker jeg å kvitte meg med harddisken for å senke strømforbruket og støyen.

Jeg antok at den hadde SATA-600-port siden den kjører SandyBridge. Men når jeg begynner å leite litt finner jeg ikke noe klart svar jeg heller.

 

Men, men. Det får bli Intel 320 denne gangen da. Jeg hadde håpet på en sprek SATA-600, men det finnes jo tydeligvis ikke.

Lenke til kommentar

Brikkesettet støtter SATA 6 Gb/s. Sjekk link under "update 4/6/2011)

Hva med Intel 510? Er usikker på om den er 7mm men det en er ihvertfall 6 Gb/s. Skal google litt.

9,5 mm tykk så da er du like langt.

 

Edit: Fant ut litt mer

Endret av BAT
Lenke til kommentar

Herrejemen ..... Sitter her med en Dell Latitude E4200 som har en Samsung PM800 TM 64GB SSD levert som standard.

 

Til normal forsiktig bruk, så virker pc-en veldig lett og ledig på tråden, men når eieren av pc-en havnet på photoshop kurs, gikk alt i sirup. Oppgraderte den med mer ram, men merket at ting gikk skikkelig i baret når den begynte å swap'e.

 

Foretok en AS SSD bench av den, og du snakker om drit-ssd.

 

4K write er jo helt på jordet..... Jeg er usikker på om jeg kanskje sitter på en degradert SSD eller om den faktisk er så ille som den ser ut som.

 

Jeg har sendt firmware update og AS SSD til mine kolleger som kan ha en E4200 de kan flashe (firmware destruerer data, så kan ikke teste det på nevnte maskin atm) om de kan foreta en måling før og etter firmware upgrade på sine E4200.

 

AS SSD Bench:

 

881422.jpeg

 

Crystal disk info:

 

881423.jpeg

 

X-25M 160GB til sammenligning:

 

881424.jpeg

 

 

 

 

Noen som har lignende erfaringer med disse SSD'ene?

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Mer erfaring er at brikkesett drivere gir bedre ytelse enn microsoft sine. Har opplevd dette både med AMD og med Intel bærbar så det skader jo ikke å prøve. Om det kan forklare hele problemet med ytelse er ikke sikkert og det kan hende at en firmware oppdateringing kombinert med hdderase er det som egentlig trengs.

Lenke til kommentar

JKJK

 

Ta den ut og kjør en bench eller flere :) fra en stasjonær PC hvor du vet at ting er på stell.

 

Nå er det jo leseytelsen som betyr aller mest og den er vel forsåvidt godkjent vs en HDD men tåler ikke særlig sammenligning med en ordentlig SSD ved skriving av små blokker.

Lenke til kommentar

Da har jeg testet med Intel RST 10.1.0.1008.

 

På papiret ble det en ytelsesøkning (eller var det vindrettningen som snudde....? ^^ ), men den er likevell dass.

 

881456.jpeg

 

Har desverre ikke mulighet til å teste den i en stasjonær pc, da jeg må stikke fra jobb nå, og brukeren av pc-en skal ha den tilbake i morgen tidlig. Men skal se om jeg kommer over en Ledig E4200 å teste på i morgen, der jeg kan kjøre firmwareupdate i tillegg.

 

Det som er kjipt er at de ikke har standard 1,8 formfaktor, men er montert uten innkapsling. Husker ikke i farten hvilke kontakter den har, men har for meg det var standard SATA. Poenget var å bytte ut disse til Intel X-18M når vi kjøpte de, men de fikk jo ikke fysisk plass. Kjipt å bryte garantien også....

 

 

Lenke til kommentar

Da har jeg testet med Intel RST 10.1.0.1008.

 

På papiret ble det en ytelsesøkning (eller var det vindrettningen som snudde....? ^^ ), men den er likevell dass.

 

881456.jpeg

 

Har desverre ikke mulighet til å teste den i en stasjonær pc, da jeg må stikke fra jobb nå, og brukeren av pc-en skal ha den tilbake i morgen tidlig. Men skal se om jeg kommer over en Ledig E4200 å teste på i morgen, der jeg kan kjøre firmwareupdate i tillegg.

 

Det som er kjipt er at de ikke har standard 1,8 formfaktor, men er montert uten innkapsling. Husker ikke i farten hvilke kontakter den har, men har for meg det var standard SATA. Poenget var å bytte ut disse til Intel X-18M når vi kjøpte de, men de fikk jo ikke fysisk plass. Kjipt å bryte garantien også....

 

 

 

Er det siste TRIM FW på denne? Er "Write Caching" slått på? Med enkelte SSD'er og ved ymse anledninger så defaulter win med denne disablet og gruser ytelsen.....

Lenke til kommentar
Hei.

Jeg sitter her og klarer ikke finne ut hvilken SSD som sitter i samsungs nyeste kreasjon innen bærbare datamaskiner, nærmere bestemt denne modellen. Er det noen som vet hvilken disk og kontroller som er i bruk her?

Øivind

Ifølge Notebookcheck heter den MZMPA128HMFU. Og ifølge HDD-siden har den mSATA-grensesnitt, altså mini-PCIe (tilsvarende Intel 310).

 

Men det dukket ikke opp så mange treff når jeg søkte på SSDen på Google. Men nå har du i hvert fall noe å gå etter.

Lenke til kommentar

Da har jeg testet med Intel RST 10.1.0.1008.

 

På papiret ble det en ytelsesøkning (eller var det vindrettningen som snudde....? ^^ ), men den er likevell dass.

 

881456.jpeg

 

Har desverre ikke mulighet til å teste den i en stasjonær pc, da jeg må stikke fra jobb nå, og brukeren av pc-en skal ha den tilbake i morgen tidlig. Men skal se om jeg kommer over en Ledig E4200 å teste på i morgen, der jeg kan kjøre firmwareupdate i tillegg.

 

Det som er kjipt er at de ikke har standard 1,8 formfaktor, men er montert uten innkapsling. Husker ikke i farten hvilke kontakter den har, men har for meg det var standard SATA. Poenget var å bytte ut disse til Intel X-18M når vi kjøpte de, men de fikk jo ikke fysisk plass. Kjipt å bryte garantien også....

 

 

 

Er det siste TRIM FW på denne? Er "Write Caching" slått på? Med enkelte SSD'er og ved ymse anledninger så defaulter win med denne disablet og gruser ytelsen.....

 

Som sagt så er det trim fw på den, men er usikker på om det er siste (les alle postene... alt er forklart). Har ikke sjekket Write caching. Maskinen er SCCM installert og det er ikke satt noen endringer på dette i imaget så vidt jeg vet.

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...