Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja. Jeg er usikker siden det medfører både fordeler og ulemper. Fordelen er at det blir færre mellomledd mellom CPU og SSD. Ulempene er at det kan bli så mange pinner på CPU at man må øke antall lag i kretskortet. Det er fordyrende. Et annet problem er at elektriske kontakter ikke er bra for signalkvaliteten. Med CPU-sokkel + PCIe-port blir det 2 elektriske kontakter på PCIe-bussen i motsetning til dagens 1.

Lenke til kommentar

Er det noen i Oslo som har bestillt flere enn èn Vertex ssd disk eller?

 

Har en plan :ph34r:

 

Her er årets SSD test i mine øyne!

 

The result: with our new database server filled with SSDs we can transfer the amount of data equivalent to nearly one DVD per second, 3.3GB/sec. WTF! :mrgreen::dribble:

 

Gjett hvilkene kontrollere som ble brukt?

post-42975-1235781609_thumb.png

 

 

 

 

http://jdevelopment.nl/hardware/one-dvd-per-second/

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

God damn hehe... Det kontroller oppsettet der alene må jo ha kostet det mer enn den dyreste Nehalem gaming riggen man klarer å sette sammen(vel uten slike kontrollere da) hehe.

 

Artig at de kjører Raid5 i bunn og får slik ytelse via cachen. Skulle gjerne likt å vist IOPS etc. på det oppsettet. (grave i artikkelen)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Patriot Warp v.2 Series 128GB SSD review

 

http://www.guru3d.com/article/patriot-warp...8gb-ssd-review/

Jeg ble lei meg av å lese det reviewet der. Allerede på første siden kan jeg si med sikkerhet at de har feil i terminologien, og ikke er sikre på hva de snakker om. Og ut gjennom testen blir det bare mer og mer klart. Og når de viste PCmark vantage HDD delen som grafer i stedet for søylediagrammer ble jeg lei meg. ATTO resultatene er med 32MB lengde (ikke 256MB som de fleste andre bruker) og de har ikke oppgitt QD. HDtach gir ikke gode eller nøyaktige resultater for SSD. Det eneste fra denne testen som er verdt å ta med seg er PCmark vantage tallene.

I tillegg fremstiller de Patriot warp v2 (som er samme generasjon som OCZ core v2 og G.skill MLC (ikke titan)) som noe av det beste tilgjengelig, nå i slutten av februar! (v3 er allerede ute) Så min konklusjon er at denne testen er ikke pålitelig, og er av en utdatert enhet.

Lenke til kommentar
Er det noen i Oslo som har bestillt flere enn èn Vertex ssd disk eller?

 

Har en plan :ph34r:

 

Her er årets SSD test i mine øyne!

 

The result: with our new database server filled with SSDs we can transfer the amount of data equivalent to nearly one DVD per second, 3.3GB/sec. WTF! :mrgreen::dribble:

 

Gjett hvilkene kontrollere som ble brukt?

post-42975-1235781609_thumb.png

 

 

 

 

http://jdevelopment.nl/hardware/one-dvd-per-second/

Holy crap :ph34r:

For databaseservere tror jeg du ville gjort det bedre med Intel SLC, men da er jo prisen høyere :p

 

Edit: Det skal bli koselig å se hvor mange Vertex du trenger for å makse ut areca kontrolleren din nizzen ;)

 

EDIT2: @nizzen: http://www.storagesearch.com/easyco.html <- De kommer med Mtron pro som standard ;)

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Det var et veldig fint review fra CDfreaks der nizzen. Jeg tror jeg skal hente litt inspirasjon fra real life testene deres når jeg skal benchmarke selv. Og det er fint å se at vertex ikke har problemer selv ved tung multitasking. Intels SSD er fortsatt raskere, men de koster jo en del mer.

Det ser ut som om vertex faktisk er litt raskere enn mine Mtron Pro 7025 (alså 1 mot 1 i singel konfigurasjon), men jeg er veldig glad i 5millioner skrivesykler, og de har ennå ikke hatt stuttering eller lagd problemer av noe slag :D

Slik det ligger an nå ser det ut som om jeg vil putte en vertex i laptoppen og bruke en til spill i den stasjonære når jeg er ferdig med benchmarking. Eller kanskje putte den siste i HTPC vi har i stua...

Lenke til kommentar

Dette er et noobspørsmål; men som tidligere påpekt, jeg har ikke "mye er faring" som noen uheldigvis tror ( men så har jeg jo heldigvis aldri påpekt det heller).

 

Begrenses sataprobokollen i "pr enhet"? I såfall; så skjønner jeg ikke poenget med å kjøpe en "28porter sas pcie" konttroller i dette århundret...?

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

SATA og SAS begrenses pr enhet ja. Begge klarer 300MB/s, men SAS er full duplex, mens SATA er halv duplex (hvis jeg ikke tar feil). En PCIe (v1) x4 kontroller klarer 1000MB/s på sitt grensesnitt, og vil da klare å gi full båndbredde til kun 3 enheter som fyller hele SATA/SAS båndbredden. Siden det ikke er så mange enheter som klarer det kan en PCIe x4 kontroller fint holde unna 8 enheter med 120MB/s hvis kontrolleren er kraftig nokk. Men båndbredde er bare halve historien, og er somregel ikke det man er ute etter når man bruker RAID. IOPS, som jeg har prøvd å legge kraftig vekt på i hele denne tråden, er det som gir real life ytelse for alt annet en sekvensiell lesing/skriving.

Siden SATA harddisker klarer 100-400 IOPS (velociraptor makser ut på ca 400 under optimale forhold), og IOPS skalerer perfekt ved RAID-0 og normalt måles ved 0,5-8KB pakker, så er det derfor stor praktisk nytte ved å raide 12 velociraptorer selv om man makser ut båndbredde ved 6-8 enheter på selv de kraftigste kontrollerne.

Dersom man tar som eksempel en 28 proters SAS kontroller på PCIe x8 grensesnitt vil den kunne klare maks 2000MB/s på PCIe grensesnittet, og siden 15krpm SAS disker kan 125MB/s vil de kunne makse grensesnittet ved 16 enheter. Grunnen til at man vil raide opp til 28 stk er selvfølgelig for sikkerhet, men hovedsaklig IOPS. En 15k SAS disk kan klare 500 IOPS, og 28 i raid-0 vil gi 14.000 IOPS maks (forutsetter nokk parallelle forespørsler). Til sammenlikning kan èn Intel SLC SSD klare 35.000 IOPS les, og 3300 skriv.

 

Og så for å vise hvordan SSD skinner kan man se hvordan man klarer fler IOPS enn responstiden vil tillsi. Pga NCQ (native command queue) kan harddisker ha flere utestående forespørsler og håndtere disse i en mer optimal rekkefølge.

En 15k SAS disk har 5ms responstid, og skal da klare 1000ms/5ms=200 IOPS. Men når den klarer 500 IOPS betyr det nødvendigvis at den behandler 500/200= 2,5 parallelle forespørsler, og det krever nødvendigvis en del forespørsler i kø mer for å klare å optimalisere bevegelsene til lesehodene nokk. For å klare 14.000 IOPS vil en da ha 14000/200 = 70 parallelle forespørsler, som en trenger en god kø for å bygge opp.

Èn Intel SLC SSD har 0,08ms responstid, og skal da klare 12.500 IOPS, men klarer 35.000 med NCQ. For å klare de samme 14.000 IOPS har en Intel SLC SSD 14000/12500 = 1,12 parallelle forespørsler, som krever mye mindre kø for å bygge opp. Nå finnes selvfølgelig caching, og skrivebuffere, men å ha nokk RAM til å få nokk cache hits til å slå responstiden til en SSD ved bruk av SAS harddisker er veldig dyrt.

Jeg håper dette gjorde saken noe klarere.

Lenke til kommentar

Det var en veldig fin test fra tomshardware. Bare synd at de bruker ICH5 da... Får håpe de har ny firmware på den som støtter SSD...

De målte 200MB/s for begge intels SSDer, men jeg har sett flere plasser hvor de har blitt målt til over 250MB/s les, og jeg har sett x25-E målt til over 200MB/s skriv.

Det er litt flaut å se hvor kraftig Mtron Pro blir banket av x25-E, men den er jo fortsatt veldig god... Bare at det har kommet en ny konge på haugen.

 

Nå ble jeg enda gladere enn tidligere for at jeg og en kamerat valgte 2x x25-E til den nye serveren vår :D

Her er en tråd om den, og de som ga råd kunne ikke skjønne hva vi skulle med SSD i den, siden det var så dyrt og ikke noe vits i å ha :p Det ble nokk en smule overkill, men det vil gi serveren lynkjapp responstid og gi oss mulighet til å skalere den opp i fremtiden :D

Vi endte opp på PhenomII x4 940 (3Ghz) med 8GB RAM. Foreløpig blir det 2x x25-E i raid-0 til alt vi skal ha på den, og muligens en standard 7200rpm SATA disk til bulk storage hvis vi trenger det. 16.500 kr med frakt ble prisen :D

Lenke til kommentar
I dag finnes PCIe-kontrollere både på nordsider og sørsider. Som regel delt opp sånn at PCIe x16 (ment for skjermkort) er tilknyttet nordsiden mens PCIe x1-x4 (ment for andre kort) er tilknyttet sørsiden. Det kan godt tenkes at alle PCIe-kanalene kobles til nordsiden eller at nordsiden og sørsiden slås sammen til en brikke igjen (slik som f.eks nforce 570 ultra)

 

epox-mf570-sli-board.jpg

DFI-NF570-NFBlockDiagram.jpg

 

 

En annen mulighet er å integrere PCIe-kontrolleren rett i prosessoren slik det er blitt gjort med minnekontrolleren. Transmetas Efficeon hadde noe lignende med AGP-kontrolleren i CPU

 

 

efficeon_architecture.gif

 

 

Ja, pci-e kontrolleren blir garantert å havne på innsiden av cpu, og dette kommer faktisk for fullt med Intels westmere plattform på slutten av 2009. Siden lyset beveger seg med 30 cm per nanosekund vil de raskeste pcene i fremtiden også være de minste.(kan ikke gjøre noe med lysets hastighet, bare krympe avstanden mellom komponentene) ALT skal inn i cpu'n. Intel har jo lovet at vi vil se incredible integration i fremtiden, og det selv etter at gpu/minnekontroller/pci-e kontoller har havnet inn i cpuen.

 

http://www.infoworld.com/article/07/04/24/...sortasks_1.html

 

Tror faktisk de ser for seg at hele hovedkortet forsvinner inn i cpuen. Det som ikke blir inne i cpuen kommer til å bli linket med fiber som kan skaleres til uendelig mange tusen TB/s.

 

http://www.pcper.com/article.php?aid=668

 

"Here Intel gives us an example of how the platform of a PC has dramatically shifted from the days of the Penryn processor to the upcoming release of the Westmere 32nm product. The majority of the functionality of the north bridge in the 4-series of chipsets has been migrated to the CPU directly with Westmere 2-chip offerings including integrated graphics, PCI Express connections and the memory controller."

Endret av eksponensiell_vekst
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...