Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

GullLars, det er bare fint å få diskutert slikt som dette :)

 

Det finnes flere teorier om hvordan ledigt plass påvirker ytelsen på SSD'er uten TRIM.

 

Her er ett av scenarioene.

Man har en SSD på 16GB, 1GB er ledig for å sette det på spissen.

Av de 15GB som er lagret på SSD'en kan vi for eksempelets skyld si at 14GB er statiske data.

 

Da har man totalt 2GB med LBA som kan sjongleres på.

Hvis man så trekker wear-levelling inn i bildet går det da en stund før man "sliter" ut disse 2GB med ledig plass. (hvis man forutsetter at statiske data ikke røres).

For at SSD'en skal overleve dette scenarioet må den på et tidspunkt begynne å flytte statiske data over til de mest slitte cellene og ta de minst slitte områdene i bruk. (ellers er SSD'en "død" innen kort tid)

 

Denne prossen vil selvsagt slå til på en SSD med mer ledig plass også på ett eller annet tidspunk men algoritmene (for wear levelling etc) vil jobbe mye lettere med mer ledig plass.

 

Jeg tror det er dette (wear levelling algoritmene) som slår til på Vertex, de fungerer dårlig når mer enn 80% av plassen er brukt.

Problemet slo til etter at de begynte med TRIM (fra FW 1.4 og oppover) men det begrenser seg ikke til systemer med TRIM på Vertex, dette gjelder uansett.

Det finnes masse tråder om dette, de går jo selvsagt på Indilinx firmware, den er svært avhengig av en aktiv GC for å fungere. Vertex krever lange perioder med idling (uavhengig om man bruker TRIM eller ikke) slik at GC kan rydde opp og preparere SSD'en på kommende oppgaver.

 

Intel jobber anderledes men de samme problemene eksisterer for Intel kontrolleren også.

Det er vel bare Intel som har dokumentert over-provisioning men vi ser klare signaler bla. fra SandForce om at over-provisioning må få større oppmerksomhet.

SF baserte SSD'er har uhørt stort spare area (som kan oversettes til større tvunget ledig plass).

 

SF går så langt som å si at spare area må opp på 25-30%? hvis jeg husker tallene rett.

 

Om spare area er fastsatt fra fabrikk eller justerbart av bruker er forsåvidt uinterresant, poenget er at den er viktig for både ytelse og levetid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ha akkurat kjøpt Intel X25-M 80GB gen.2 men etter jeg la inn win 7 så er den i NSTF format og ikke i AHCI format, hvordan kan jeg få den over i det ? fikk aldrig noen valg i instal prossesen så vidt e kunne se.

 

Mvh

Stig T

 

Er det NTFS du mener? Isåfall så er NTFS ett filsystem som ikke har mye med Advanced Host Controller Interface å gjøre :p (I think.)

Endret av Rudde93
Lenke til kommentar

Ha akkurat kjøpt Intel X25-M 80GB gen.2 men etter jeg la inn win 7 så er den i NSTF format og ikke i AHCI format, hvordan kan jeg få den over i det ? fikk aldrig noen valg i instal prossesen så vidt e kunne se.

 

Mvh

Stig T

 

Du må sette harddisken i ahci i bios før install av os, eller så kan du gjøre det nå, og gjøre en registerendring. :)

Lenke til kommentar

@espen: bare Windows 7, ingen programmer trengs. Du kan laste ned SSD tweaker for å få gjort noen tweaks raskere om du vil.

 

 

@filter100: NTFS er filsystem, AHCI er er et superset av SATA protokollen. Ingen av de er format. AHCI finner som valg for "SATA mode" i BIOS (alternativene er IDE/AHCI/RAID).

NTFS er riktig filsystem.

 

 

@Anvil: Om LBA er ledige eller ikke spiller ingen rolle når TRIM ikke er aktivt så lenge de har blitt skrevet minst èn gang. Når det kommer til wear leveling og statisk data som du sier er ikke det et problem på SSDer som benytter dynamisk wear leveling. Kontrolleren vil ikke differensiere mellom ledige og brukte LBA, men arbeide ut fra antall skrivesykler, når LBA sist ble skrevet, og hvor ofte den har blitt skrevet i det siste (grovt forenklet forklart).

Lenke til kommentar

@filter100: NTFS er filsystem, AHCI er er et superset av SATA protokollen. Ingen av de er format. AHCI finner som valg for "SATA mode" i BIOS (alternativene er IDE/AHCI/RAID).

NTFS er riktig filsystem.

 

 

Du må sette harddisken i ahci i bios før install av os, eller så kan du gjøre det nå, og gjøre en registerendring.

 

Ok, takk da skal e prøve med engang, Register endring ? får se hva jeg får til :)

Nyinstaler os så kan godt reinstalere vist nødvendig.

 

Mvh

Stig T

Lenke til kommentar

Velg AHCI i bios, ellers er det bare å installere.

For å få TRIM må du beholde de originale W7 driverene. (msahci eller pciide)

 

Ikke bruk defragmenteringsverktøy på SSD'er, det fører bare til slitasje.

 

ok. godt å vite. Er det noe spesielt man må gjøre for å "beholde" disse drivere?

Lenke til kommentar

asad,

 

Ikke installere andre "disk" drivere :)

 

Dvs, ikke installer Intels drivere eller andre drivere som velger bort W7's egne disk drivere.

Du kan teste hva som er aktivt ved å laste ned AS SSD, når du har startet programmet står det i klartekst hvilken driver som er aktiv.

Lenke til kommentar

asad,

 

Ikke installere andre "disk" drivere :)

 

Dvs, ikke installer Intels drivere eller andre drivere som velger bort W7's egne disk drivere.

Du kan teste hva som er aktivt ved å laste ned AS SSD, når du har startet programmet står det i klartekst hvilken driver som er aktiv.

 

Takk. Dette blir min første ssd så jeg var usikker på hva som egentlig skulle gjøres. Høres egentlig lit rart ut at intels egne drivere ikke tillater Trim?

 

Er det en slags "defragmentering" funksjon på ssd`er som forbedrer ytelsen, som man må gjøre med jevne mellomrom, eller går alt automatisk av seg selv?

Lenke til kommentar

jeg prøvde å avinstallere IMSM og Intel drivere men Win7 har jo dette liggende i cache og div og henter det frem igjen. jeg skal forsøke litt rollbacks på driver. Jeg tittet etter den muligheten men mener jeg ikke fant den.

 

System restore vil utføre for mye så det tør jeg ikke hehe.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

@filter100: NTFS er filsystem, AHCI er er et superset av SATA protokollen. Ingen av de er format. AHCI finner som valg for "SATA mode" i BIOS (alternativene er IDE/AHCI/RAID).

NTFS er riktig filsystem.

 

Finner ikke noe valg for AHCI i BIOS, kan HK være for gammelt ?

Er et Saus P5N32-E SLI Bios fra 2007

 

Mvh

Stig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...