Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Ah ok, da stryker vi Patriot Warp rimelig raskt fra listen ja, huff. Jeg kunne levd med oveføringshastighetene om vi snakket Mtron Mobi kvalitet her heh.

 

Synd at ikke PS er klar over dette selv. Og enig med deg Gullars, når jeg først fikk funnet frem specsene.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
rå mus du har kjøpt, beste jeg har brukt på lenge. hva ga du for adaptec kortet? har lest noen bruker tester som sier at man får en vesentlig økning i latency på 5805 kortet

Får ikke håpe det. Den skal brukes med SSD, og til å gjøre benchmarks av de også. Nå venter jeg egentlig bare på vertex'ene jeg har bestilt :D

 

EDIT: Jeg skal bruke min nye Kone sammen med en svart Icemat av glass som jeg har liggende, skal testes noen timer intens CSS gaming i kveld :)

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Den Kone saken får hvist lett "blåmerker" så vær forsiktig med musa.

Jeg er alltid forsiktig med musa ;) Det er en grunn til at min 4 år gamle MX518 fortsatt lever, jeg er ikke en av de gamerne som klikker i vinkel og slår tastaturet i filler og pælmer musa i veggen :p

 

Nå som jeg har fått meg Kone er planen at jeg skal ha en kvalitetsmus som varer :p

 

Så var vi ferdig med off topic for denne gangen :)

Lenke til kommentar

Hei,

 

Ypperlig tråd som har fått meg til å veldig vurdere å kjøpe SSD, men selvom dette er en ypperlig tråd så er ikke jeg så ypperlig flink til å skjønne alt :)

 

Jeg bruker i dag både win 7 og vista 64 bit. Jeg bruker min pc mer eller mindre kun til internett surfing og noe spilling, da blir det enten cs eller wow. En sjelden gang noen annet.

Slik jeg skjønner det kan jeg få bra fart i systemet med en Titan eller en vertex.

 

Det jeg lurer litt på er om mitt hovedkort Asus P5Q http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=35239...led#ProductTabs med ICH10R sørbru vil ha mer nytte av en egen kontroller for SSD.

 

Vil jeg en titan eller vertex fungere bra for OS og f.eks wow/css på samme disk?

Skriver til disken lite så er lese hastighet som er viktigst.

Har forsøkt å skjønne dette med IOPS men jeg er rett og slett for noob til å få med meg hva det egentlig vil si :)

 

Håper en av dere smarte karer kan svare på dette.

Lenke til kommentar

Mye av informasjonen som kommer frem i denne tråden er på mange måter litt 'unyttig' for oss vanlig folk i gata. GullLars og Nizzen kjører Formel1 mens vi andre kjører Toyota.

Bytter man ut en vanlig HDD med en SSD (av siste generasjon) vil man ha oppgradert til Porsche, enkelt og greit. (antar dette er en analogi som både er korrekt og enkelt og forstå ;) )

 

Oppstart av windows og spill vil være vesentlig raskere, samt operasjoner hvor disken er flaskehals. Typisk map-skifte i CS osv. Riggen din vil oppleves som vesentlig mer responsiv, men ha beina på jorda. SSD erstatter kun en komponent i PC'n din, resten er det samma gamle.

Lenke til kommentar

Enig med Mozze.

 

Spurte om det for en stund siden, men denne tråden burde snart få en kondensert sticky m info til folk flest pluss info om raid etc.

 

Så kan diskusjonen om hvordan få en bleeding edge i/o på maskinen holdes videre her.

 

Begge diskusjonene/temaene er jo bra, men det er litt dumt når alle erfaringer, spørsmål og info blandes ihop sånn denne tråden har utviklet seg.

Lenke til kommentar

Da var 1 stk Intel X25-M i hus.

 

Standardtestene (HDTach, HDTune, Atto) som jeg har tatt viser vel bare det som allerede er vist i diverse tester.

Atto viste kanskje litt høye tall på lesing 280-290MB/s mens skriving lå på max 85-86MB/s. (kan poste screendump dersom noen er interessert)

 

Har foreløpig koplet den til et P5Q Deluxe.

Kanskje jeg installerer W7 bare for testing i min bærbare i kveld.

 

Har 1 stk til på tur samt noen X25-E ;-)

 

@Mozze, hvis jeg legger inn W7 i kveld kan jeg jo gi en tilbakemelding på "følelsen" sammenlignet med en av de raskeste 7200 diskene for bærbare.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Nå følte jeg at det var på tide å hoppe ned ifra gjerdet jeg satt på. Bestillte idag:

2x

OCZ 2.5" FlashDisc/SSD 30GB SATA2 Vertex Series MLC-Based 32MB Cache RW:200/160 MB/sec

2x

OCZ 2.5" FlashDisc/SSD 60GB SATA2 Vertex Series MLC-Based 32MB Cache RW:200/160 MB/sec

4x

OCZ SSD Mounting Bracket 2.5" In 3.5" Slot

 

Kjører 2x 30 i raid 0 som OS og 2x 60 i raid 0 som gaming.

Håper at de fungerer bra med det interne raid kortet på mitt HK.

ASUS P5Q Deluxe

ICH10R chipset med Intel Matrix RAID controller.

6 x SATA 3.9 Gb/s ports

 

Noen som har testet det eller kjenner til det?

Lenke til kommentar

@Shallisar

 

Det er vel ingen som har sett noen tester på Vertex enda men i forhold til prisen *må* den prestere.

OCZ opererer med mange tweaks for å få ting til å fungere på "pre" Vertex SSD'er. (noe jeg mener burde være unødvendig)

 

SSD skal erstatte HDD og da må det bare være å putte dem inn.

 

Mht P5Q så må du bare prøve, det skal i teorien fungere uten problemer.

Lenke til kommentar

@Anvil

 

Testene av Apex ser bra ut og Vertex skal jo være bedre. Eneste jeg er redd for er at det interne raid oppsettet kan sette sperrer, eller bli en flaskehals.

Har myst litt mer på HK og funnet ut at det er i tillegg to Silicon Image porter som og kan settes opp i raid-0. Skal teste med begge OS diskene på de og gaming diskene på Intel Matrix. Se hva som blir best. Såvidt jeg forstod var det ingen farts sperrer på SI sin raid kontroller, men Matrix var vist litt bremsekloss.

 

Er helt enig i at om normale brukere skal få øynene opp for SSD må de først bli tweak free. Men mye av problemet er OS basert og ikke SSD sitt problem sånn sett. Win7 ser ut til å løse flesteparten av problemene knyttet til OS da det "gjenkjenner" SSD og automagisk fjerner en del instillinger.

 

Det blir uten tvil ett spennende år framover :)

Lenke til kommentar
Er helt enig i at om normale brukere skal få øynene opp for SSD må de først bli tweak free. Men mye av problemet er OS basert og ikke SSD sitt problem sånn sett. Win7 ser ut til å løse flesteparten av problemene knyttet til OS da det "gjenkjenner" SSD og automagisk fjerner en del instillinger.

 

Det blir uten tvil ett spennende år framover :)

 

Strengt tatt er det vel et SSD problem da HDD'er klarer seg fint uten "stuttering".

 

Spennende blir det helt klart.

Jeg ser mest gevinst i SSD på bærbare, der kan man ikke kan putte inn en VelociRaptor eller leke seg med SAS kontrollere og 10 disker.

Lenke til kommentar
...

Jeg mener dette er vell verdt prisen på 2995kr pr stykke (billigste fra komplett i dag 3/12-08). Til sammenlikning koster Intels SLC SSD på 32GB over 6000kr, og WD Velociraptor på 300GB (den jeg har som jeg sammenliknet med) 2350kr.

...

 

Prisene på Intel's X25-E SLC er nå ca 3.500,- så du burde kanskje vurdere å endre dette i første post, den er snart halvert i pris på bare 2 måneder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...