Gå til innhold

Hvor er likestillingen i gymmen?


Amberlamps

Anbefalte innlegg

Vi hadde likestilling i gymmen, helt til jeg kastet en stein hard volleyball i ansiktet på ei jente under kanonball.

 

Fikk anmerkning og etter det ble slik at vi gutter måtte kaste med begge armene (noe ala innkast på fotball)

 

Jeg brakk tåa til ei jente i fotballduell. Trodde hun var typisk jente og bare skulle ha medlidenhet, så jeg sa: "Kom igjen, det der var ingenting! Ikke vær så kjerring!"

 

Fikk høre på SMS senere at hun spøy da legen brakk tåa på plass eller noe, påfulgt med "takk skal du ha!". Måtte flire litt av den meldinga. Vi var forresten venner før (og etter) episoden, og jeg er overraska over at hun tok det så godt.

 

On topic:

Jenter slipper for lett unna karaktermessig i gym. Det skal selvfølgelig være forskjeller fordi jentene kun (i gjennomsnitt, tall etter wikipedia) har 52% av vår overkroppsstyrke og 66% av vår underkroppsstyrke, men gutter er gjerne mer aktive treningsmessig. Vi hadde jenter som for eksempel GIKK størsteparten av 3000-meteren, og likevel fikk samme karakter som meg i gym (5). Gjør man det har man etter min mening feilet på både innsats og ferdigheter.

 

Frohman har et godt poeng, men selv de spinkleste mannlige nerdene er sterkere enn de sterkeste jentene, og det er lettere å skille mellom kjønn enn individer.

Endret av Quicko
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er flere av jentene i klassen min som er sterkere enn noen av gutta. Håndball- og fotballjenter skal man ikke kimse av, de er ofte sterkere enn man tror. Ikke at de er sterkere en meg da.

 

Utholdenhet er det viktigste når det gjelder løpetester som Cooper-testen; som utgjør en stor del av kroppsøvningskarakteren en får på ungdomsskolen og den videregående skolen. Så og si alle jentene som spiller håndball knuser de fleste fotballgutta. Allikevel løper de halvparten så langt på langt under halvtparten av tida.

 

Jeg støtter en viss likestilling i kroppsøvningsfaget.

Endret av Tobo-Potato
Lenke til kommentar

Hvis jenter er fysisk svakere enn gutter, får de bare finne seg i å få dårlige karakterer i faget.

Hvis de vil ha gode karakterer, får de TRENE.

 

Det er i hvert fall det man sier til gutter som er født med en kvinnes styrke.

For det er faktisk ikke pikken som gir gutter styrke, men musklene.

 

Hvis en gruppe mennesker skal ha lavere krav enn resten på grunn av medfødte svakheter, kan man vel måle musklene deres. Har du lite muskler får du fastsatt karakterene etter de gamle kvinnekravene.

Uavhengig av om du faktisk er kvinne.

 

Men hva i hælv... er vitsen med karaktersetting dersom noen har lavere krav enn andre?

Da ender jo alle opp med samme karakter!

Da MÅ jo gutta få lavere krav i lesing og masse andre teoretiske fag!

Alle akademikerne er jo enige i at jentene utvikles tidligere!

 

Forøvrig synes jeg at jentene, som lever lengst, kan bruke ekstra-årene sine i militæret.

Et manneliv er for kort til å kastes bort uten lønn i uniform.

 

Jeg tar ikke en feminist alvorlig, som ikke arbeider aktivt for at kvinner skal ha obligatorisk førstegangstjeneste, eventuellt la mennene også slippe den.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Det har ingenting med kjønn å gjøre. Mange gutter kan ikke ta en armheving, og mange jenter spiller håndball på fritida.

 

Så hvorfor skal man sortere fysiske forventninger utifra hva slags kjønnsorgan man har dinglende mellom bena?

 

Svake jenter må finne seg i å jobbe hardt, akkurat som svake gutter.

Sterke jenter kan bruke fritida si på morsomme ting, akkurat som sterke gutter.

 

 

Noen argumenterte for at inntakskravene for brannkvinner skulle bli lavere enn inntakskravene for brannmenn.

De ble nedstemt. Grunnen?

Fordi reduserte inntakskrav hjelper ikke en svak brannkvinne med å hjelpe bevisstløse folk ut av et brennende hus.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Gutter er generellt sterkere enn jenter så noe høyere krav er naturlig. Gutter er riktignok også tyngre noe som spiller stor rolle på pushups. I tillegg trener ofte gutter mer styrke og jenter mer kondisjon. Dette vises i kravene ved at det er mindre forskjell på kravene i løping enn det er i pushups og annen styrke.
Greit nok det, men dette gjelder ikke for alle. Mange gutter trener ingenting til svært lite, og er derfor ikke langt unna fysikken til en jente, spør du meg
Lenke til kommentar
De som blir rød i trynet etter 1 armheving, får ingen god karakter i kroppsøving, men da sier det seg selv at eleven ikke gir så mye av seg selv i gymtimene.

Det er da nettopp det de gjør? De som klarer å "presse" seg til å ta 10 armhevinger så svetten siler gir da like mye/mer sett i forhold til ens totale kapasitet enn en som klarer 50-60 armhevinger uten å bli altfor sliten?

Men de som da klarer 50-60 armhevinger har gjort en innsats i gymtimene resten av året.

Hvis du bare klarer 10 har du ikke gitt 100%, for da hadde du vært bedre trent.

Du har gitt 100% der og da og det er det som bør telle. Alle er ikke født med muskler desverre.

 

Skal man ha hjemmelekse i å ta armhevninger til man klarer 60?

Lenke til kommentar
De som blir rød i trynet etter 1 armheving, får ingen god karakter i kroppsøving, men da sier det seg selv at eleven ikke gir så mye av seg selv i gymtimene.

Det er da nettopp det de gjør? De som klarer å "presse" seg til å ta 10 armhevinger så svetten siler gir da like mye/mer sett i forhold til ens totale kapasitet enn en som klarer 50-60 armhevinger uten å bli altfor sliten?

Men de som da klarer 50-60 armhevinger har gjort en innsats i gymtimene resten av året.

Hvis du bare klarer 10 har du ikke gitt 100%, for da hadde du vært bedre trent.

Du har gitt 100% der og da og det er det som bør telle. Alle er ikke født med muskler desverre.

 

Skal man ha hjemmelekse i å ta armhevninger til man klarer 60?

Så om du ikke gjør en dritt i noen fag på skolen, men gir 100% på tentamen så skal du ikke få stryk?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ja, elendig eksempel siden man som regel ikke evalueres med innsats i andre fag enn gym.

Lenke til kommentar

Hvis vi virkelig skal ha LIKESTILLING her i landet, må pinglete jenter bare finne seg i å ikke få sekser i gym.

 

Velkommen til virkeligheten!

Ikke alle gutter får sekser i gym heller.

 

Jeg husker mange skrekkeksempler selv. Jenter som ikke svettet i gymtimene fikk akseptable karakterer fordi gymlæreren ikke ventet så mye av dem. En gutt som jobbet hardere og var flinkere enn jentene, kunne likevel få dårligere karakterer.

 

Jentene fikk ENORMT mye slakkere krav på cooper-testen.

Langt mer enn fysiske forskjeller mellom kjønnene kan rettferdiggjøre.

Enhver jente som gadd å gå noen runder var garantert å få 4-5-6. Selv løp jeg til krampa og astmaen tok meg, og fikk svak 3.

 

Hvis jenter er dårligere i et fag, må de tåle å få dårligere karakterer i faget.

Det er virkeligheten, enten man er jente eller ikke.

Lenke til kommentar

Hahaha, det er faktisk ikke alle jenter som er flinke til å lage mat. Vi lever i 2008 nå! Selvfølgelig er kravene like i heimkunnskap. Jeg er vertfall ikke flink til å lage mat.

 

Da jeg gikk på taekwondo måtte vi jentene ta like mange push-ups og sit-ups som alle de andre. De gikk faktisk rundt og sjekket om knokene våre var røde. Men på gradering var det utrolig slapt. Jeg mener, vi skulle ta 5 push-ups og guttene måtte ta 50? Det var noe sånt vertfall.

Lenke til kommentar

Noen som stemmer får at vi samler noen underskrifter, med et formelt brev, og sender det til barne- og likestillings ministeren. Samt utdannigsdirektoratet! Veit ikke hva som er realistisk å få til, men med et par hundre(det krever en innsats utenfor forumet :wow: )kan vi vel få et svar? Kan jo også prøve å tipse en likestillings befrelst jornalist også :p

 

Edit: Og nei Dette er faktisk ikke kødd!

Endret av WASD
Lenke til kommentar
på min skole, (går på første i vgs Srervice og Samferdsel) er det slik at INNSATS teller NADA! Du har en løpetest som teller 33% en styrke test (pushups, situps etc etc) som teller 33% og en teori prøve som teller 33%.

 

Elendig system men slik er det

 

Er det en offentlig skole? I så fall bryter vel det mot falle regler og forskrifter?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...