Gå til innhold

Hvor er likestillingen i gymmen?


Amberlamps

Anbefalte innlegg

Er offentlig ja, lærern sa ett eller annet om at etter kunnskapsløftet reformen i 2006/2007 (noe der omkring) så telte innsats VELDIG lite, hun sa at vi kom til å få 3 prøver gjennom terminen som kom til å telle sånn ca. 1/3 hver.

 

Vi er visst fortsatt i innkjøringsfasen etter kunnskapsløfte reformen så ingen gymlærere vet visst hvordan å tolke de noe vurderingskriteriene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forsåvidt greit det da; ikke alle har muligheten til å klare 60 armhevinger, på samme måte som ikke alle har muligheten til å skrive en bra artikkel i norsk, lære seg et eller flere fremmedspråk eller regne matematikk. Se for deg mattelæreren din gi deg 5-er på en prøve du egentlig skulle hatt en 3-er på; fordi du i det minste hadde topp innsats.

Lenke til kommentar
Frohman har et godt poeng, men selv de spinkleste mannlige nerdene er sterkere enn de sterkeste jentene, og det er lettere å skille mellom kjønn enn individer.

 

Det stemmer ikke, hverken på styrke eller utholdenhet. Jeg har sett mange eksempler på det, ja, jeg er et eksempel på det.

Jepp. Jeg er en gutt på 1.75x60kg. Jeg har en jente i klassen. Hun er 1.90. Hun heter Ann-Mari. Hun har bart. Ann-Mari. Det går fire meg på Ann-Mari. Ann-Mari er stor. Ann-Mari liker å mose meg og alle guttene i klassen.

Lenke til kommentar
Jepp. Jeg er en gutt på 1.75x60kg. Jeg har en jente i klassen. Hun er 1.90. Hun heter Ann-Mari. Hun har bart. Ann-Mari. Det går fire meg på Ann-Mari. Ann-Mari er stor. Ann-Mari liker å mose meg og alle guttene i klassen.

ackbar.gif

ackbar.gif

ackbar.gif

ackbar.gif

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Se filmen hos Youtube

ackbar.gif

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Gutter/menn er jo de som liksom skal gjøre det meste av det fysisk tunge arbeidet. En ekte gentelmen åpner jo døren for kjærester og bærer matvarene i posene. Hvis man skal flytte bosted er det mennene som flytter mesteparten. Menn bærer tunge ting som TV'er, sofa og alt mulig annet tungt. Mannfolkan jobba på garden mens kjerringen sto på kjøkkene! (Før i gamle dager altså...)

 

Nå har kvinner kvinet år etter år etter likestilling. Di forlanger å få like mye betalt som menn, de forlanger at di skal kunne stemme, di forlanger å bli president. Skal dere ha likestilling, bør det faen meg være likestilling over ALT. Ergo, likestilling i gymmen støttes.

Lenke til kommentar

Har ikke lest annet enn førstepost, for jeg kjenner forumet her, og det er antageligvis bare syt om at "likestilling skal være LIKT", og diverse andre usaklige poster som "hvor får jeg kjøpt snus", "ha ha appelsin skall xD xD" og "hvorfor kan ikke jeg x når x x". Skam dere!

 

Men for å komme til temaet, kvinner hører hjemme i huset, mens mannen er ute i arbeid og forsørger kone og barn. Det er naturens orden, det er ikke mine ord.

 

MANN: drepe bjørn, knuse stein

KVINNE: lage mat og barn, vaske hus

Lenke til kommentar

Det er naturlig at det er noe forskjell i og med at det er bevist at gutter er sterkere enn jenter. Dog er det en utrolig skjevfordeling. En jente som trener tilsvarende så mye som meg kan fort få en bedre karakter enn meg fordi hun er jente. Det blir feil. Dem som trener like mye skal få samme karakter uavhengig av kjønn. Derfor må forskjellene bli mindre. En jente trenger knapt anstrenge seg for å få en god karakter i det hele tatt frem til tredje klasse i videregående.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Gutter er jo faktisk fysisk sterkere, så at det skal være forskjell er jo helt naturlig. Men synes det var litt mye med over dobbelt så høye krav.

Jeg synes du skal være forsiktig med å generalisere at alle gutter er fysisk sterkere... for det er faktisk ikke sant! Du må åpne øynene og se!

 

Kravet til objektiv karaktersetting gir ellers lærerne dårlige muligheter til å bruke karakterene «pedagogisk». Det er bare i kroppsøving at karakterer kan settes i forhold til elevenes forutsetning. Kravet om dokumentert begrunnelse for alle terminkarakterer kan lett føre til at lærerne føler seg tvunget til et sterkt høre- og prøveregime som ikke nødvendigvis fører til et varig læringsutbytte. Samtidig er karakterene den viktigste tilbakemeldingen til foreldrene, og dette er et forhold som må tas med i betraktningen når en vurderer bruk av karakterer eller ikke.

 

http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/dok/no....html?id=370808

 

Her står det faktisk at karakteren skal settes ut i fra elevenes forutsetning, og ikke elevenes kjønn. Kanskje skolene i Norge bør begynne å vurdere hver enkelt elev før man setter karakterer, i stedet for det RainbowLady sier.. å generalisere med at alle gutter er sterkere enn jenter?

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor alle sutrer om at det er så lett for jener å få gode karakterer i gym, gutter har i gjennomsnitt bedre karakterer enn jenter i faget. Det synes jeg er helt i orden, gutter trener oftest mer enn jenter. Men jeg synes også at ei jente som trener mye, og har gode ferdigheter skal ha mulighet til å oppnå en 6er i faget. Slik er det ofte ikke, bare fordi hun aldri kan bli like god som de beste guttene.

 

Å kreve forskjellige ting fra gutter og jenter i gymmen grunnet fysiologiske forskjeller er også en form for likestilling.

 

Gymlærerne mine har dog alltid vært av typen: "Nå kan guttene være her å spille basketball, mens jentene går et annet sted og leker med en myk ball".

Endret av photojenny
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Må si meg enig med Mannen med ljåen her ja.

 

Kan argumentere litt for mine meninger i samme slengen.

Karakterenes oppgave er å se hvem som er kvalifisert til jobber eller videre utdannelse, karaktert i gym betyr i de fleste yrker lite eller ingenting, men om man skal ha karaktert i gym handler dog ikke denne tråden om, slik er det og slik vil det nok forbli.

 

Men uansett.

Siden karakterer er til og måle hvor kvalifisert du er til og få en jobb, la oss ta utgangspungtet i gy,karakterer.

Et veldig bra eksempel er brannmann eksemplet som tidligere ble sagt, jenter har mindre krav for og bli brannmenn, man greier ikke slepe ut en person med mindre muskler bare fordi man er jente, dette kan bety liv eller død, bare fordi jenter skal ha bedre mulighet for og velge dette yrket.

Ikke nok med det, mange mener at det er kvalifikasjonene som gjør at man skal få en jobb, ikke kjønnet, vel innenfor dette yrket er det ikke samme kvalifikasjonskrav for kvinner og menn, en sterk brannmann gjør i teorien en bedre jobb en ei "svak" jente,

Dette er egentlig kjønsdiskriminering på høyt plan.

Om en gutt er like "svak" som ei jente så vil han gjøre en like bra jobb som brannmann.

 

Vel, nok om det, regner med dere har tatt poenget.

Forskning viser foresten at kvinner er mer egnet til og kjøre bil, at jernen dems er klar for bilkjøring i 18-års alderen eller rundt om der, mens guttenes jerne ikke skaffer samme nevå av nødvendige sanser før tja 20-25 års alderen eller noe slik.

Dette fører til at lappen er enklere og ta for jenter.

Bør ikke kravene for oppkjøring da være lavere for gutter?

Ja, mulig vi kjører ut i trafikken og dreper noen, men vi er da gjenomsnittelig dårligere sjofører og bør ha lettere krav.

Vel, dette er ikke min mening, det er en sammenlikning av gymkarakterer og oppkjøring bil.

 

Alt dette er sikkert rotete skrevet, men det er skrevet rett fra tankene mine uten redigering.

 

Jeg er for enten full likestilling eller ingen likestilling, ikke denne feministiske "likestillingen" vi har i dag.

 

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...