Gå til innhold

Hvor er likestillingen i gymmen?


Amberlamps

Anbefalte innlegg

Sitter å leser at vi skal ha gym test imorgen og hva finner jeg? Skikkelig likestilling mellom kravene...

 

Armhevinger/ push ups

 

Karakter 6 5 4 3 2

Jenter 20 reps 15reps 8 reps 5 reps 2 reps

Gutter 40 reps 30 reps 20 reps 15 reps 5 reps

 

"Planken"

 

Karakter 6 5 4 3 2

Jenter

20 repetisjoner 4 min 3 min 2 min 1,5 min 1 min

Gutter

20 repetisjoner 5 min 4 min 3 min 2 min 1 min

 

 

Jeg bare lurer på hvorfor i alle verdens dager det er slikt? Er det ikke vel drøyt at bare fordi man har en snabel mellom beina skal man måtte ta dobbelt så mange push-ups, og en god del lengre tid på "planken"?

Endret av DSG
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Våre er faktisk verre. 6er for gutter er 60 og for jenter 20.

Gutter er generellt sterkere enn jenter så noe høyere krav er naturlig. Gutter er riktignok også tyngre noe som spiller stor rolle på pushups. I tillegg trener ofte gutter mer styrke og jenter mer kondisjon. Dette vises i kravene ved at det er mindre forskjell på kravene i løping enn det er i pushups og annen styrke.

Lenke til kommentar

Jeg synes også det er litt rart med sånne utholdningsøvelser som planken osv, men pushups skjønner jeg, fordi generelt klarer gutter mer pushups enn jenter, fordi kroppen vår er bygd sterkere, så noe annet hadde egentlig ikke vært fair. Men så klart er det ikke alle gutter som ble født med muskler heller, så dumt for dem er det jo

Lenke til kommentar

Gutter/menn er jo de som liksom skal gjøre det meste av det fysisk tunge arbeidet. En ekte gentelmen åpner jo døren for kjærester og bærer matvarene i posene. Hvis man skal flytte bosted er det mennene som flytter mesteparten. Menn bærer tunge ting som TV'er, sofa og alt mulig annet tungt. Mannfolkan jobba på garden mens kjerringen sto på kjøkkene! (Før i gamle dager altså...)

Lenke til kommentar
Har aldri skjønt vitsen med karakter i gym. Kroppsøving kunne jeg gjerne hatt obligatorisk hver dag, men ser ikke helt hvordan antallet pushups man presterer i tenårene skal ha noe å si for videre studiekompetanse.

 

Støttes. Skal det gis karakter i gym bør den være basert på innsattsvilje, og ikke styrke

Lenke til kommentar
Støttes. Skal det gis karakter i gym bør den være basert på innsattsvilje, og ikke styrke

 

Innstatsvilje bør få deg opp på 4 kanskje 5, men synes du skal ha litt koordinasjon og peiling for å få 6. Er jo ikke slik i andre fag at så lenge du jobber mye med faget på skolen får du god karakter, noen har det, andre har det ikke.

Endret av Islanbadsj
Lenke til kommentar

I følge kunnskapsløfte teller overhode ikke innsats, kun ferdigheter. Det har gymlæreren allerede fortalt oss, og selv om jeg kan ta 80 armhevninger så suger jeg balle i alt som har med baller (pun intended) å gjøre, dermed havner jeg hele tiden på en 3er. En 4er om jeg er heldig.

 

Det er forskjeller mellom kjønnene som en ikke kan viske bort, blant annet hjelper testosteron på muskelbyggingen, dog er jeg enig i at karakter i gymfaget er noe av det mest unødvendige på skolene i Norge. Om du får det på idrettlinja på VGS, så vær så god, men jeg skjønner ikke om hvordan min evner til å spille volleyball skal ha noen virkning på min interesse for medisin.

Lenke til kommentar

Ser ikke problemet med det trådstarter postet.

 

@LucidDreaming:

Gym er da veldig greit for å få folk i aktivitet, faget er ikke der for å måle ferdigheter.

 

@Karakter:

Tror dette praktiseres litt forskjellig fra skole til skole faktisk. Min gymlærer målte 1/3 på innsats, 1/3 på ferdigheter og 1/3 på teoriprøver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...