Gå til innhold

Hvor er likestillingen i gymmen?


Amberlamps

Anbefalte innlegg

I følge kunnskapsløfte teller overhode ikke innsats, kun ferdigheter. Det har gymlæreren allerede fortalt oss, og selv om jeg kan ta 80 armhevninger så suger jeg balle i alt som har med baller (pun intended) å gjøre, dermed havner jeg hele tiden på en 3er. En 4er om jeg er heldig.

 

Det er forskjeller mellom kjønnene som en ikke kan viske bort, blant annet hjelper testosteron på muskelbyggingen, dog er jeg enig i at karakter i gymfaget er noe av det mest unødvendige på skolene i Norge. Om du får det på idrettlinja på VGS, så vær så god, men jeg skjønner ikke om hvordan min evner til å spille volleyball skal ha noen virkning på min interesse for medisin.

 

På vår VGS vi vi høre at det var 60 % ferdigheter og 40% på resten(innsats,teori osv). Hørtes bare rart ut at innsats ikke skulle telle overhode men..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Støttes. Skal det gis karakter i gym bør den være basert på innsattsvilje, og ikke styrke

 

Innstatsvilje bør få deg opp på 4 kanskje 5, men synes du skal ha litt koordinasjon og peiling for å få 6. Er jo ikke slik i andre fag at så lenge du jobber mye med faget på skolen får du god karakter, noen har det, andre har det ikke.

 

Joda er med på den, selvfølgelig bør kunnskaper om kosthold, treningsmetoder, skader og skadeforebygging, regler i sporter osv ha en del å si på karakteren, men jeg mener de rene styrketetene ikke bør være avgjørende på kareteren, med mindre man f.eks. tar en test i begynelsen av året, og så en test i slutten for så å sette karakter på forbedringen, ikke på selve resultatet, men dette kan være noe vanskelig i praksis, for noen er jo mer eller mindre topptrente og har lite å gå på, mens andre kan ha et veldig forbedringspotensialet. Det er også lett å lure systemet med å ikke gi alt på den første testen, for så å gi jernet på den andre

 

 

Er jo en stund siden jeg gikk ut av vgs, men mener å huske at det ble sagt at karakteren var byggd opp av 1/3 ferdigheter, 1/3 teori og 1/3 innsatts, men det er mulig jeg husker feil

Endret av Selle
Lenke til kommentar

@Zlatzman

 

Jeg sa ikke at gymfaget burde fjernes, bare karakteren med mindre man går idrettslinjen, men karakterer der regner jeg med ikke baserer seg på et spesifik gymfag uansett. Forøvrig burde ikke faget være der for å måle ferdigheter, det er jeg enig i, men som jeg sa har gymlæreren vår allerede fortalt oss at det er kun ferdigheter, og at i deltar i gymmen overhode, som er med på å trekke oss oppover.

 

@MrLG

 

Ingen i klassen ble så veldige entusiastiske og jeg har fortsatt små problemer med å tro det selv, men det var altså det vi fikk beskjed om. Man trenger jo en liten innsats, altså å delta i gymmen i det hele tatt, men noe ekstra innsats trekker oss overhode ikke opp.

 

 

I mine gymtimer virker det uansett som det er relativt liten likestilling mellom kjønnene ettersom det forventes mye mindre av jentene enn guttene. Om jeg er like god som ei jente i volleyball (like dårlig er vel mer passende) vil hun uansett få minst en karakter høyere. Dette er av erfaring.

Endret av LucidDreaming
Lenke til kommentar

Jeg syns forskjellene er litt for store, men det burde være forskjeller, når det kommer til styrke så er menn jo bedre enn kvinner, sånn er det jo bare.

 

Når det kommer til karakter/innsatsvilje, som ser ut til å ha blitt et emne, syns jeg hele greia er høl i hue. Jeg har kondis som ikke ligner noe, og blir sliten med engang, men jeg gjør alltid det beste jeg kan. Spiller det noe rolle? Neeei, 3 i standpunkt i et av yndlingsfagene mine. Wihuuw.

Lenke til kommentar
Har aldri skjønt vitsen med karakter i gym. Kroppsøving kunne jeg gjerne hatt obligatorisk hver dag, men ser ikke helt hvordan antallet pushups man presterer i tenårene skal ha noe å si for videre studiekompetanse.

 

Støttes. Skal det gis karakter i gym bør den være basert på innsattsvilje, og ikke styrke

Gym er faktisk det eneste faget der læreren kan belønne elevene for innsats, og ikke bare resultater.

:xmas:

Lenke til kommentar

Jeg synes det er idiotisk å gi karakter på antall armhevinger i utgangspunktet jeg. Folk er forskjellige, og da snakker jeg ikke bare om gutter og jenter ... Noen har bra anlegg for å løpe raskt, noen for å løpe langt og noen for å være sterke. Gymkarakteren bør være mer basert på innsats.

 

Skal vi ha kjønnsdelt krav i andre fag òg? Siden gutter ofte har bedre forståelse for rom og tall, bør vel kanskje kravet for en 6-er være lavere for en jente?

 

Og siden jenter ikke kan kjøre, så bør vel kravet for lappen være lavere òg? :mrgreen: Bare kødda, "please don't kill me".

Lenke til kommentar

Samfunnet florerer av late, tjukke folk (no offence alle felles forumnerder) som havner i rullestol innen de er 60 år gamle.

Idrett, friluftsliv og bevegelse er viktig, og jeg synes gym er et av de viktigste fagene på skolen.

Ang. karakterer i gymtimene er det som sagt det eneste faget på skolen der læreren kan belønne innsats, og ikke fokusere 100 % på resultater. De som blir rød i trynet etter 1 armheving, får ingen god karakter i kroppsøving, men da sier det seg selv at eleven ikke gir så mye av seg selv i gymtimene.

 

Det var min mening, sett i gang å diskuter (gjerne krangle litt), for dette synes jeg er interessant.

 

:xmas:

Lenke til kommentar
De som blir rød i trynet etter 1 armheving, får ingen god karakter i kroppsøving, men da sier det seg selv at eleven ikke gir så mye av seg selv i gymtimene.

Det er da nettopp det de gjør? De som klarer å "presse" seg til å ta 10 armhevinger så svetten siler gir da like mye/mer sett i forhold til ens totale kapasitet enn en som klarer 50-60 armhevinger uten å bli altfor sliten?

Lenke til kommentar
De som blir rød i trynet etter 1 armheving, får ingen god karakter i kroppsøving, men da sier det seg selv at eleven ikke gir så mye av seg selv i gymtimene.

Det er da nettopp det de gjør? De som klarer å "presse" seg til å ta 10 armhevinger så svetten siler gir da like mye/mer sett i forhold til ens totale kapasitet enn en som klarer 50-60 armhevinger uten å bli altfor sliten?

Men de som da klarer 50-60 armhevinger har gjort en innsats i gymtimene resten av året.

Hvis du bare klarer 10 har du ikke gitt 100%, for da hadde du vært bedre trent.

Lenke til kommentar
Samfunnet florerer av late, tjukke folk (no offence alle felles forumnerder) som havner i rullestol innen de er 60 år gamle.

Idrett, friluftsliv og bevegelse er viktig, og jeg synes gym er et av de viktigste fagene på skolen.

Ang. karakterer i gymtimene er det som sagt det eneste faget på skolen der læreren kan belønne innsats, og ikke fokusere 100 % på resultater. De som blir rød i trynet etter 1 armheving, får ingen god karakter i kroppsøving, men da sier det seg selv at eleven ikke gir så mye av seg selv i gymtimene.

 

Det var min mening, sett i gang å diskuter (gjerne krangle litt), for dette synes jeg er interessant.

 

:xmas:

 

Florerer samfunnet av tjukke late folk? Det synes ikke jeg.

 

Det er vitenskapelig bevist at fysisk helse innvirker på mental prestasjon, men jeg tror ikke det er så voldsomt mye som skal til. Hvis man ikke kompletterer med riktig kosthold er det uansett meningsløst. Derfor mener jeg at det bør være obligatorisk med trim på skolen, hver dag. Men jeg ser ikke noen reelle akademisk betingede grunner til å sette karakter på trim. Derimot bør det absolutt være karaktervurderinger på kunnskap om kropp og ernæring. Så lenge det kardiovaskulære er nominalt, hva har det da antall pushups eller hvor mange km man klarer å løpe å si for høyere utdanning? Å spise riktig er mye, mye viktigere for skikkelig læring.

Lenke til kommentar
Gym er faktisk det eneste faget der læreren kan belønne elevene for innsats, og ikke bare resultater.

:xmas:

Tull og tøys. Innsats i timen har mye å si i alle fag

Ja, men læreren har ikke lov til å vurdere karakteren i f.eks. norsk ut ifra innsats. Det har han lov til i gym. Hvordan det gjøres i praksis er ofte en annen sak.

Lenke til kommentar

Skjønner at kravene burde være litt forskjellige ja spesielt når man begynner å blir eldre og utvikle seg mer. Men at det er så pass stor forskjell i foreksempel 8-10 klasse synes jeg er ganske på tryne, ja det burde være en viss forskjell der også men at ting som at 6'er kravet for gutene var å løpe en løpe på rundt 11 min mens jentenes tid lå på rundt 17 min i 9 klasse synes jeg var litt overkill, var nok ikke tilfeldig flest parten av jentene fikk rundt 5-6 i karakter mens guttene lå på 3-5.

Endret av Carlgutt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...