Gå til innhold

Test: Openoffice.org


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
efikkan: Du må ikke glemme at Sun er en viktig støttespiller. Du finner Sun logoen nede i venstre hjørnet sammen med MySQL logoen på www.openoffice.org
Sun er hovedaktøren bak OpenOffice, men det betyr ikke at de får like store midler som MS Office (kommersielt produkt). StarOffice får nok mer fokus, og så drypper det på OpenOffice.
Lenke til kommentar

Etter formatering i oktober (2007) fant jeg ikke M$ Office plata.. installerte OOO (2.x) og etterhvert OOO (3.0) og har egentlig ikke brydd meg med MS sin versjon. OpenOffie duger til alt jeg gjør ( til og med kona bruker det uten problemer....:)) det eneste jeg saver er at imprss kan lage "flotte" presentasjoer med to tastetrykk ( ja ,fordi jeg er lat....)

Lenke til kommentar
Writer er ikke veldig dårlig, og duger til enkel dokumenter med overskrift og ymse tekst under. Det er jo det man lager i 95% av tilfellene.

Calc derimot er vel det største ankepunket sånn jeg ser det fra folk som bruker å lage litt mer enn en handleliste - og bedrive pyt pyt på at 100000 linjer ikke kunne åpnes i calc ... chees.

1. Writer kan selvsagt brukes til produksjon av store dokumenter, det gjelder bare å lære seg å bruke verktøyene som programmet tilbyr. At noen ikke har satt seg inn i dem er en annen sak...

Se feks side 110 og utover i denne veiledningen: http://www.kursing.no/oo/Bok_3_skjerm.pdf

 

2.

Vi prøvde Dataveiviseren med et stort regneark (2,7 MB, rundt 11 000 rader), men vi opplevde at programmet låste seg. Den fungerte først da vi hadde fjernet flere tusen rader fra originaldokumentet. Vår konklusjon er at Calc har problemer med store og kompliserte dokumenter.
Baseres denne konklusjonen på det ene dokumentet? :eek:

Legg gjerne ved det testede dokumentet slik at andre kan etterprøve.

Endret av mandela
Lenke til kommentar
2.
Vi prøvde Dataveiviseren med et stort regneark (2,7 MB, rundt 11 000 rader), men vi opplevde at programmet låste seg. Den fungerte først da vi hadde fjernet flere tusen rader fra originaldokumentet. Vår konklusjon er at Calc har problemer med store og kompliserte dokumenter.
Baseres denne konklusjonen på det ene dokumentet? :eek:

Legg gjerne ved det testede dokumentet slik at andre kan etterprøve.

 

Enig med mandela her. Legg ut dokumentet, eller legg inn en bugreport hos utviklerne. At sånne ting blir oppdaget er absolutt kritisk for at et program skal bli bedre.

Lenke til kommentar
Er det ikke lite gunstig med et gui som tar mye plass på bærbare/ultraportable?

Kan du gjøre mer nå enn før?

Ja, normale brukere vil oppleve at de benytter mer avansert tekstbehandlingsfunksjonalitet med arkfane-grensesnittet enn med tradisjonelle verktøylinjer. Hensikten med et grensesnitt er å hjelpe brukeren til å finne fram til aktuell funksjonalitet i en gitt situasjon. Da blir en statisk verktøytavle med hundrevis av knapper lite fleksibel.

Lenke til kommentar
Er det ikke lite gunstig med et gui som tar mye plass på bærbare/ultraportable?

Kan du gjøre mer nå enn før?

Ja, normale brukere vil oppleve at de benytter mer avansert tekstbehandlingsfunksjonalitet med arkfane-grensesnittet enn med tradisjonelle verktøylinjer. Hensikten med et grensesnitt er å hjelpe brukeren til å finne fram til aktuell funksjonalitet i en gitt situasjon. Da blir en statisk verktøytavle med hundrevis av knapper lite fleksibel.

Og mine to øvrige spørsmål?

Lenke til kommentar

Selv om doc er de facto så synes jeg det er bra at man allerede i dag har godt utvalg av office-pakker selv om man bruker det åpne ODT-formatet. Per i dag støttes ODF av MSOffice gjennom en plugin som SUN har laget. Snart kommer Microsoft med sin egenutviklede støtte for ODF i MSO 2007 SP2. Google docs og Koffice støtter også ODF. Til sammen blir dette en svært god støtte for det åpne ODF-formatet. Fornyingsminister Heidi Grande Røys bidrar også i positiv retning.

 

Jeg synes personlig at ribbon-gui'et er veldig mye bedre enn gui'en på openoffice...
<..> Jeg håper OpenOffic ikke kopierer det, heller forbedrer de menyer som eksisterer. Jeg kan det, og ønsker ikke å bruke tid på noe nytt når det som eksisterer er tilfredsstillende.

Jeg observerer at det er store forskjeller i smak og behag på det punktet. Jeg håper OOO lager noe tilsvarende og lar brukerne velge. I tillegg håper jeg OOO gjør slik som Firefox 4, og lar brukerne tilpasse sitt eget oppsett som kan kalles opp fra en hver PC man bruker. I firefox 4 sitt tilfelle er det snakk om bokmerker, plugins, skin, søkemotorer og sånt. I Openoffice ser jeg for meg at man får hentet inn plugins, skins, tilpasninger av menylinjene med mer.

Lenke til kommentar

Det som hadde vært ønskelig er at OpenOffice hadde hatt noe hvor brukerne sa: "Wow! Derfor må jeg ha OpenOffice, dette får du ikke i noen andre Office-pakker". Akkurat nå oppfattes OpenOffice hos de fleste som "gratis og godt nok for de fleste". Noe som ikke appellerer til de fleste, siden de ofte piratkopierer eller får MS Office gratis eller svært billig.

 

Selv bruker jeg OpenOffice, men jeg er heller ingen powerbruker og kan ikke uttale meg mye om fordeler og ulemper.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar
Jeg observerer at det er store forskjeller i smak og behag på det punktet. Jeg håper OOO lager noe tilsvarende og lar brukerne velge. I tillegg håper jeg OOO gjør slik som Firefox 4, og lar brukerne tilpasse sitt eget oppsett som kan kalles opp fra en hver PC man bruker. I firefox 4 sitt tilfelle er det snakk om bokmerker, plugins, skin, søkemotorer og sånt. I Openoffice ser jeg for meg at man får hentet inn plugins, skins, tilpasninger av menylinjene med mer.

Det er allerede støtte for plugins/extensions for OpenOffice. Går man til oooPortal.com finner man flere(og nye dukker stadig opp). Her finner man flere maler, ny funksjonalitet som opplastning til Google docs osv.(samt den beste ordboken for norsk da den stammer fra ordbanken). Veldig rart hw.no ikke nevner dette i testen sin! Konklusjonen "Dårlig utvalg av maler" blir såldes bare gyldig hvis en begrenser seg til "ut av boksen", som er lite interessant den gang man enkelt kan legge til flere selv.

 

Ellers enig med Simen1 at GUI bør by på valg, særlig siden meningene om hva som er best er så delt.

Lenke til kommentar
Det som hadde vært ønskelig er at OpenOffice hadde hatt noe hvor brukerne sa: "Wow! Derfor må jeg ha OpenOffice, dette får du ikke i noen andre Office-pakker". Akkurat nå oppfattes OpenOffice hos de fleste som "gratis og godt nok for de fleste". Noe som ikke appellerer til de fleste, siden de ofte piratkopierer eller får MS Office gratis eller svært billig.

OpenOffice har i hvertfall tradisjonelt hatt mye bedre håndtering av stiler enn MS Office, som er svært viktig for lengre dokumenter. Men Microsoft har vel tatt igjen mye av dette med 2007-utgaven sin.

 

Ellers er det jo mange andre forskjeller også hvor det til dels koker ned til smak og behag. Likningseditoren er fundamentalt forskjellig: Microsoft bruker pek&klikk, mens i OpenOffice bruker man tastatur isteden for å skrive symboler for potens, brøk osv. Sistnevnte er nok fordel i hvertfall for proffbrukerne, selv om LaTeX uansett er kongen på haugen når det gjelder vitenskapelige avhandlinger med avanserte formler.

 

Mange klager på ytelsen til OpenOffice, og jeg er enig i at programmet har vært for treigt. Men også her har det ironisk nok jevnet seg ut, fordi MS Office 2007 er mye treigere enn 2003 (som er ekstremt kjapp!). Ikke at det er noen unnskyldning såklart, jeg vil fortsatt at OpenOffice skal bli enda smidigere :)

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Hva med ordbøker i tekstbehandling da? Stress å installere?

 

Jeg har Microsoft Works. Verdt å installere OpenOffice da? Sliter faktisk med å åpne visse dokumenter uten at jeg helt skjønner årsaken...

MS Works er et søpleprogram uten like. Jeg er fortsatt irritert over at jeg måtte bruke det på skolen fordi de ikke hadde noe bedre installert i datarommet klassen min stort sett brukte (hvor de eldste PCene sto).

 

Hiv ut Works og installer OOo - du kommer ikke til å angre :)

 

Lengre forklaring: MS Works er et bevisst forkrøplet program som mangler veldig mye fundamentale funksjoner. MS har såklart gjort dette for at programmet ikke skal bli ordentlig bra, for da kunne mange droppet å kjøpe den mye dyrere Office-pakka. Man kan selvsagt skrive enkle brev og slike ting i Works også, men OOo er mye kraftigere på alle måter. Filformatstøtten i Works er også elendig!

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Hva med ordbøker i tekstbehandling da? Stress å installere?
På ingen måte. Last ned norsk ordbok(du finner også en haug med andre språk), start OpenOffice og gå til Tools> Extension Manager > Add så legger du til den nye ordboken. Du finner norsk versjon av OpenOffice her.

 

Jeg har Microsoft Works. Verdt å installere OpenOffice da? Sliter faktisk med å åpne visse dokumenter uten at jeg helt skjønner årsaken...

OpenOffice er gratis så det skader vel ikke å forsøke:-) Siden du kommer fra MS Works så tror jeg du vil bli svært godt fornøyd.

Lenke til kommentar
Ellers er det jo mange andre forskjeller også hvor det til dels koker ned til smak og behag. Likningseditoren er fundamentalt forskjellig: Microsoft bruker pek&klikk, mens i OpenOffice bruker man tastatur isteden for å skrive symboler for potens, brøk osv. Sistnevnte er nok fordel i hvertfall for proffbrukerne, selv om LaTeX uansett er kongen på haugen når det gjelder vitenskapelige avhandlinger med avanserte formler.
http://extensions.services.openoffice.org/project/ooolatex ;)
Lenke til kommentar
Er det ikke lite gunstig med et gui som tar mye plass på bærbare/ultraportable?

Kan du gjøre mer nå enn før?

Ja, normale brukere vil oppleve at de benytter mer avansert tekstbehandlingsfunksjonalitet med arkfane-grensesnittet enn med tradisjonelle verktøylinjer. Hensikten med et grensesnitt er å hjelpe brukeren til å finne fram til aktuell funksjonalitet i en gitt situasjon. Da blir en statisk verktøytavle med hundrevis av knapper lite fleksibel.

 

Min erfaring etter systematisk testing av en gruppe brukere er at arkfane-grensesnittet for en del bruker gir klart lavere produktivitet, mens andre får noe bedre produktivitet. Særlig gjelder dette når mye av mulighetene knyttet til temaer, ferdigstiler etc ikke kan brukes pga. klar policy på dokumentutforming. Testingen viser også at omstillingsproblemene er klart størst for brukere med svært lang fartstid, men ikke nødvendigvis høy kompetanse.

 

Personlig har jeg en del sans for arkfane-grensesnittet, men synes langt fra MS har lykkes. For meg er det fylt opp med særdeles mye som jeg ikke på noen måte har bruk for eller vil se i det hele tatt.

 

@Darkslayer:

Faktisk er det OpenOffice Writer jeg bruker til større dokumenter, fordi det akkurat her er langt bedre en Word har vært og er (min mening). At Calc ikke kan brukes med like mange rader og kolonner som Excel er lite relevant. Å lage så store regneark er uansett feil verktøy til jobben, snakker vi datasett med særlig mer en 1 000 rader, da bruker man en database.

 

Edit: Et tilleggsmoment. To glimrende dokumenthåndteringssystemer 03spaces Workspace (gratis for små installasjoner) og Alfresco har begge etterhvert bra støtte for OpenOffice. Dvs at man kan lagre dokumentene rett inn i workspaces fra OpenOffice. Særlig O3Spaces Community Edition anbefales å prøve, da den er kurant å installere og teste ut på Windows. *nix installasjon er litt mer kludrete.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Apropos formater så kan det nevnes at mange som kjøper PC får den med ferdig installert Microsoft Works. Denne pakken lager filer som hverken støttes av OpenOffice eller Micorsoft Office. Dette gir ofte brukerne et problem når de finner ut at Works er for begrenset.

 

Riktignok er ikke MS Works noe fantastisk program men det du skriver her er bare sprøyt.

 

Works-filer kan åpnes i MS Office helt uproblematisk (testet her på 2003 og 2007 og dokumentert her: http://www.microsoft.com/products/works/mo...ktogether.mspx). I tillegg kan man fra Works lagre i de binære MS Office-formatene (doc, xls, ppt) og (i nye versjoner) de nye ooxml-formatene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...