Gå til innhold

Test: Openoffice.org


Anbefalte innlegg

Dersom MS hadde åpnet formatene sine på en anstendig måte (F.eks. under GPL), ville docx-implemnteringen i OOo vært nærmest feilfri. Sånn som statusen er nå, må de først finne ut hvordan docx fungerer før vi får lese- og skrivestøtte på formatet.

 

OOXML er et fullstendig åpent format hvor spesifikasjonen er tilgjengelig for alle som ønsker å implementere den, også under GPL.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Riktignok er ikke MS Works noe fantastisk program men det du skriver her er bare sprøyt.

 

Works-filer kan åpnes i MS Office helt uproblematisk (testet her på 2003 og 2007 og dokumentert her: http://www.microsoft.com/products/works/mo...ktogether.mspx). I tillegg kan man fra Works lagre i de binære MS Office-formatene (doc, xls, ppt) og (i nye versjoner) de nye ooxml-formatene.

Det virker ikke så enkelt som du framstiller det som. Bare se her:

http://support.microsoft.com/kb/315757

 

Man trenger Works-converter for å åpne filene, og dette vil garantert kunne skape krøll. Kjenner jeg MS rett må man være admin for å kunne installere denne, og da får man fort trøbbel på skole, jobb...

 

Uansett må vel du også være enig i at Microsoft ikke burde hatt så mange forskjellige format. Det er ille nok at de har pushet proprietære filformat i MS Office i så mange år, og i tillegg har de en helt egen serie med proprietære og enda mer obskure filformat for Works tekstbehandling, regneark osv. :wallbash:

Lenke til kommentar
Man trenger Works-converter for å åpne filene, og dette vil garantert kunne skape krøll. Kjenner jeg MS rett må man være admin for å kunne installere denne, og da får man fort trøbbel på skole, jobb...

 

Jeg har nå testet på stock standard installasjoner av 2003 og 2007 uten å behøve denne konvertereren. Fint om noen andre kan teste og eventuelt bekrefte/avkrefte at det er nødvendig å laste ned denne.

 

Uansett må vel du også være enig i at Microsoft ikke burde hatt så mange forskjellige format. Det er ille nok at de har pushet proprietære filformat i MS Office i så mange år, og i tillegg har de en helt egen serie med proprietære og enda mer obskure filformat for Works tekstbehandling, regneark osv. :wallbash:

 

Som jeg sa: Works er ikke noe fantastisk program og hadde det vært opp til meg burde det gått av ved døden for lengst. Det er imidlertid åpenbart at det er et marked for det siden det tross alt har overlevd så lenge som det har.

Lenke til kommentar
Jeg har nå testet på stock standard installasjoner av 2003 og 2007 uten å behøve denne konvertereren. Fint om noen andre kan teste og eventuelt bekrefte/avkrefte at det er nødvendig å laste ned denne.

Jeg har ikke Works selv, så får ikke testet. Men jeg kjenner flere som har slitt med å åpne filer fra Works, så at det har vært problemer her er det ingen tvil om.

 

Testet du på en default eller full install av Office 2003? Veldig mange optional komponenter blir ikke installert som default*, og kanskje Works import-filter er optional?

 

 

* f.eks. likningseditoren. Gud hvor mange som spurte meg på skolen om dette. "Hjelp, jeg finner ikke formeleditoren!!"

Som jeg sa: Works er ikke noe fantastisk program og hadde det vært opp til meg burde det gått av ved døden for lengst. Det er imidlertid åpenbart at det er et marked for det siden det tross alt har overlevd så lenge som det har.

Ta det med ro, skal jeg gjette så forsvinner Works om noen år ;)

 

Tidligere måtte privatkunder punge ut flerfoldige tusen for MS Office på hjemmemaskinen. Men OpenOffice har presset prisene ned, og nå får du hjemmeversjonen av MSO for rundt en høvding om jeg husker rett. Hvis prisene blir presset enda mer ned så forsvinner nok hele markedsgrunnlaget for Works.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke Works selv, så får ikke testet. Men jeg kjenner flere som har slitt med å åpne filer fra Works, så at det har vært problemer her er det ingen tvil om.

 

Testet du på en default eller full install av Office 2003? Veldig mange optional komponenter blir ikke installert som default*, og kanskje Works import-filter er optional?

 

Jeg kjører alltid full installering og det kan muligens ha med saken å gjøre. Du kan gjøre et google-søk på filetype:wps og filetype:xlr for å få noen Works-filer å teste med.

 

Tidligere måtte privatkunder punge ut flerfoldige tusen for MS Office på hjemmemaskinen. Men OpenOffice har presset prisene ned, og nå får du hjemmeversjonen av MSO for rundt en høvding om jeg husker rett. Hvis prisene blir presset enda mer ned så forsvinner nok hele markedsgrunnlaget for Works.

 

Det tror jeg også og MS markedsfører Office Home & Student rimelig aktivt sett opp mot markedsføringen av Works. De som har Works er vel antakelig kun de som har fått det med maskinen da den ble kjøpt. Jeg tror det kommer til å bli mer og mer vanlig at man i stedet får med Office Home & Student.

Lenke til kommentar

Jepp, det er de problemene med Works-formatet jeg sikter til Langbein.

 

Se for deg følgende scenario kjeklulf: Familiens PC med massevis av dokumenter i Works-formatet kræsjer. Heldigvis har sønnen tatt sikkerhetskopi av alle dokumentene. Far tar den "enkle" løsningen og kjøper ny PC. Det følger ikke med Works, Openoffice, MSOffice eller andre kontorprogrammer. Kun notisblokk og wordpad. Far får panikk når han finner ut at han ikke kan åpne dokumentene som sønnen har forsikret han om ligger trygt på sikkerhetskopien. Sønnen får kjeft for at sikkerhetskopien ikke fungerer. Småsvett prøver sønnen å fikse opp i problemene. Inn med Openoffice. Problemet består og kaldsvetten pipler mens det nærmer seg midnatt. Inn med MS Word Viewer, Lotus Symphonie, StarOffice, Word Perfect Suite og kanskje Koffice eller Gnomeoffice gjennom en live-CD. Null resultat, dårlig samvittighet, lite nattesøvn, ukonsentrert på skolen. Faren har hastverk med å få ut dokumentene og tar med seg PCen til butikken. Der forteller de at han må kjøpe Microsoft Office 2007 professional fullversjon for 4000 kr for å få ut dokumentene. Frustrert som han er biter han i seg den sure prislappen og drar hjem for å installere. Det går fint, men hva skjer når han dobbeltklikker på dokumentene sine? Feilmelding: Ikke støttet format. Nå koker det virkelig over. PC og programvare sendes rett i retur til butikken, der han smertelig får beskjed om at 14 dagers angrerett ikke gjelder ved kjøp over disk, dessuten er programvaren åpnet og dette er ikke noen garanti/reklamasjonssak siden alt fungerer som det skal. Mannen går ut i bilen, henter øksa, smeller den i disken, politiet kommer, han havner på glattcelle mens politiet rekvirerer hasteplass på psykiatrisk avdeling..

 

Ok, jeg skal innrømme jeg ble litt revet med på slutten av historien og tok litt av :wee: Men poenget er i hvert fall at det ikke er så enkelt som du skal ha det til. Works er et søppelprogram uten like. Microsoft gjør livet surt for mange som går i Works-fella.

 

En alternativ slutt på historien: En god bekjent og ivrig hardware.no-leser møter tilfeldigvis på den sinte faren på vei til butikken for tredje gang. Han roer ned fyren, skjønner fort problemet og lover å fikse det kjapt. Dokumentene konverteres via en PC med Word til doc eller odf og PC-en får en opprydding. Den ivrige hardware.no-leseren redder dagen, får fett betalt for å være en reddende engel og rir inn i solnedgangen med den smellvakre dattera.

 

Ok, kanskje jeg ble litt revet med igjen, men det tåler vi ;)

Lenke til kommentar
Jepp, det er de problemene med Works-formatet jeg sikter til Langbein.

 

Men det var noe helt annet enn du skrev i første innlegg. Det er fullt mulig å åpne Works-filer i alle nyere versjoner av Office.

 

Se for deg følgende scenario kjeklulf: <snip lang historie>

 

En god historie som det nesten er synd å ødelegge med fakta. Jeg har testet en del wps-dokumenter og de lar seg alle åpne fint i WordPad. Jeg regner med at en del objekter kan forsvinne men dette har jeg ikke fått testet. ;)

 

Som sagt: jeg er ikke noen tilhenger av Works i det hele tatt men det er greit å ha faktaene på plass.

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar

Det er bare å google etter filetype:wps så vil du finne en del.

 

Merk at dette ikke er noe forsvar for Works. Jeg er bare lei av at enkelte av de vanlige mistenkte sprer unøyaktigheter og direkte feilinformasjon om alt som har med Microsoft å gjøre. Det er helt greit å kritisere Microsoft for mye men det er en fordel å sette seg litt inn i det man kritiserer. Særlig når det gjelder personer som vet eller burde vite bedre, og som har mer enn nok kompetanse til å undersøke om det de skriver stemmer.

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar

Misforstå meg ikke, men jeg synest ikke at ubegrunnet kritikk mot Microsoft er greit. Men så er det klin umulig på dette forumet å nevne noe negativt om det selskapet uten at noen går bananas her.

 

Jeg har aldri hatt Works i bruk selv på egen maskinpark, men jeg har som supporter møtt på en del som har trøbbel med å utveksle dokumenter pga. Works. For meg er det ikke noe problem å løse, men så er nå jeg litt over gjennomsnittlig interessert i datamaskiner også. For folk flest som synest det er vanskelig nok å få skrive et dokument, så blir det et problem å gjøre om filer fra Works til Word osv. Jeg synest det er dårlig gjort av Microsoft å lage så mye hodebry (og supportermat) av noe som ikke trenger å være et problem, men likevel er det fordi Microsoft har gjort et idiotisk valg.

Lenke til kommentar

Vi ble oppfordret til å bruke OO på videregående, og de fleste brukte dette og va fornøyd. Det var imidlertid et par ting som var enkelere i MS Office da, men det er mulig det er forbedret nå. Jeg hater grensesnittet på MS Office 2007, selv om dette mest sannsynlig bare er en vanesak. I informatikken her på universitetet blir det undervist i OpenOffice, og MS Office blir nesten ikke nevnt. Alt av dokumenter går mer eller mindre i PDF, med unntak av excel-ark ol. Hvis skolen din ikke aksepterer PDF, så er det på tide å ta det opp, det skal ikke være mulig å henge så langt etter, spessielt ikke på en skole.

 

Folk kan slenge så mye drit de vil til OpenOffice ang. støtte av MS Office-dokumenter, men OO støtter MS-formater mye bedre enn MS støtter OO-formater. Dette blir på samme måte som Linux og NTFS, det er ikke lett å lage støtte for noe som ikke vil støttes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...