Gå til innhold

Test: Openoffice.org


Anbefalte innlegg

OpenOffice.org er genialt bruker lite plass, er ganske rask, og koster ikke noe, i forhold bruker vel MS Office optil 2GB, og er treg og koster sjorta vis man er student

 

OpenOffice.org er mitt i blinken for folk som ikke vil bruke penger på MS office og ha noe som er omtrent like bra og er gratis

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syntes det kunne har kommet bedre frem i testen hvorfor ms office formater ikke har helt smertefri støtte i open office (og sikkert andre office pakker). Som nevt tidligere i denne tråden så er problemet proprietære filformater, det hadde vært mye bedre for alle brukere om alle programmer benyttet åpne standarder/formater. Da blir det opp til hver enkelt bruker hvilken programvare pakke man ønsker å bruke, og at man ikke må ha det avsender benytter, når det kommer til utveksling av dokumenter/filer.

Som tidligere nevt så vil dette øke konkuransen, da man konkurerer på funksjonalitet, brukervennlighet osv, og ikke hvilket program som er best til å lese/lagre ett bestemt format. Men proprietære formater er nok ett virkemiddel for å minske eller kanskje til og med hindre konkuranse, slik at flest mulig brukere blir låst til ett gitt program.

 

--

 

Liker det klassiske meny oppsettet, men det har nok mest å gjøre med at det er det jeg er vant med de siste ca 15 årene. Har begynt å venne meg til 2007 layouten, men det har tatt tid, og tar fortsatt tid å finne ut av hvordan ting gjøres i 2007 kontra eldre ms office utgaver.

Det jeg liker med 2007, er at ms query har blitt mye raskere og enklerer å gjøre endringer på i etterkant.

 

Når jeg setter opp pc'er for venner og bekjente, så er det open office som blir lagt inn. Hvis gratis programvare kan gjøre jobben, hvorfor betale for ett kommersielt produkt ?

Skulle det vise seg at open office ikke er godt nok for de, så er det bare å legge inn noe annet senere.

Lenke til kommentar

Ble vist en gang at Visual Basic er tett integrert i Microsoft Office-programmene. Kanskje fordel for noen som ønsker å lage programmer som er tett integrert mot Microsoft Office.

 

Hvordan stiller det seg med noe tilsvarende fra OpenOffice.org, annet enn at det er åpen kildekode? Fra en som ikke har god nok peiling på noen av programvare-pakkene.

Lenke til kommentar
OO er sikkert vel og bra for sitt bruk, men ikke stol på at dokumentet du har laget kan åpnes i Microsoft Office. Skulle holde en presentasjon - Microsoft Powerpoint kunne ikke åpne OO-filen pga et-eller-annet-manglet. Hadde heldigvis med filen i Word format så det ikke ble total fiasko.

 

De fleste av oss vet at nativ OO-format ikke kan åpnes ennå i Office (finnes plugin for .odt). Klart MS ikke implementerer et konkurrerende format før de er helt nødt (ville faktisk ikke jeg gjort heller)

 

Men OO kan relativt greit lagre filene i doc, xls og ppt format, så jeg har ikke opplevd problemet med ikke å klare å åpne .ppt lagra filer fra OO i Powerpoint. Mulig jeg har vært heldig.

 

@G:

O0 har mulighet til å bruke OO.Basic, Python, BeanShell (Java) og Javascript. Eksempel på tett integrasjon finner du f.eks i 03Spaces Workspace Assistant sin 00 plugin.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Dersom vi ønsker å gå tilbake til startvinduet må vi lukke det åpnede programmet via menyvalget Fil, Lukk eller trykke på lukke-krysset nest øverst i programvinduet. Openoffice.org har mange innebygde hurtigtaster, men det finnes merkelig nok ikke noen hurtigtast for nettopp dette.

 

Det er mulig du her mener at du savner en hurtigtast for å åpne hurtigmenyen, men hvis du vil lukke et vindu eller en arkfane i et program til Microsoft Windows, er stort sett Ctrl+W veien å gå, også i OOo3.

Lenke til kommentar
OO er sikkert vel og bra for sitt bruk, men ikke stol på at dokumentet du har laget kan åpnes i Microsoft Office. Skulle holde en presentasjon - Microsoft Powerpoint kunne ikke åpne OO-filen pga et-eller-annet-manglet. Hadde heldigvis med filen i Word format så det ikke ble total fiasko.

Det er jo dårlig av MS Office. ODF er for lengst ISO-sertifisert. Dessuten kan man fint lagre i MS Office-format.

Lenke til kommentar
Kanskje det der også gir reidar76 litt informasjon om muligheter med OpenOffice.org

Altså det Bolson er inne på med O3Spaces Workplace

 

Muligens. Når det gjelder de løsningene han snakker om (DocuLive, ePhorte, Acos etc) så er de så håpløst MS bundet at det ikke ligner grisen. Det er innelåsing i en høyere potens. Men både O3Spaces og Alfresco er fullt ut fungerende Sharepoint erstattere, som virker både mot Office og OpenOffice. Alfresco vil til og med få støtte for direkte samhandling med Sharepoint.

 

O3Spaces er ikke åpen kildekode så langt jeg vet, noe som kan gjøre integrasjon mot andre systemer litt mer kinkig. Alfresco er åpen kildekode, noe som gjør at her kan man utvikle det meste av integrasjon og tillegg. Alfresco er i tillegg til å være et dokumenthåndteringssystem, et komplett CMF og samarbeidsverktøy.

 

Begge systemene har en imponerende "kundeliste".

 

Edit: Og som nevnt tidligere, begge samhandler med både Office og OpenOffice.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Tenkte jeg skulle endelig teste OOo3, mest pga støtten for MS Office sitt nye format. Ikke imponert. Av 10 docx greide OO3 å vise 2 nesten slik de skulle. Uten støtte for MS Office ser jeg bare ikke poenget.

 

Uten støtte for odf ser jeg ikke poenget. Alle offentlig informasjon skal fra 1.1.2009 publiseres enten som html, pdf eller odf. Det er lov å publisere i formater i tillegg. Docx vil være lite aktuelt, fordi svært få offentlige organisasjoner har utbrett bruk av Office 2007.

 

OOXML vil nok trolig bli godtatt etterhvert, men så lenge MS selv ikke har ferdig implementert ISO standarden, og heller ingen andre, så er spørsmålet helt åpent når det gjelder tidshorisont.

 

Undertegnede har alt for flere år siden sluttet med å distribuere dokumenter og informasjon i Office sine formater. Unntaksvis gjøres dette når mottaker skal bearbeide dokumentet videre, da får han et egnet format. For meg er docx et helt greitt internt lagringsformat (selv om jeg standard bruker doc, xls etc i Office 2007. Kan aldri tenke meg å sende fra meg en docx fil (eller annet Office 2007 format), selv om jeg vet at mottaker har Office 2007.

 

At OpenOffice i det hele klarer å få til en viss lesning av ECMA OOXML er for meg imponerende. MS har ikke klart å få til bruk av ODF, som er langt lettere å implementere.

Lenke til kommentar
Ok, fint for deg. Jeg (og mange andre) er avhengig av støtte for Microsoft Office, da hjelper det lite å komme med ODF.

 

Jeg har støtte for det meste jeg, noe jeg også er nødt til. Men docx, xlsx etc er ubrukbart som "distribusjonsformat" pr dato. Som sagt, selv når jeg bruker Office 2007 lagrer jeg konsekvent i 2003 format. Og jeg bruker OpenOffice og Office 2007 halvt om halvt.

 

Office 2007 kommer forresten med støtte for ODF i neste servicepack, og det finnes allerede fungerende plugins, selv om jeg vil si at de har noen mangler.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...