Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Ergo var mitt forrige innlegg forsåvidt en poengtering om at jeg ikke tok feil vedrørende konvertering (/"bytte") fra JPG til Raw. Det er ikke det som skjer, når man lagrer fra buffer.

 

Kan så være og jeg skal gjerne innrømme at setningen var dårlig formulert.

 

Men jeg hadde ikke det tekniske i tankene når jeg skrev "bytte format", men så på det som noe som rører seg i fotografens hode. Fotografen hadde opprinnelig tenkt å ta bildet i jpg, men ombestemmer seg og etter at bildet er tatt så velger han å bytte lagringsformat til råformat.

 

Ikke værre enn det, faktisk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har fått lånt meg et SMC PENTAX-M 1:2 50mm objektiv til k-5'en min. Noen som vet hvordan jeg kan få huset til å registrere blenderen jeg er på? Manuell blender

Gå inn i menyen , på en av de helt til høyre.. der finner du du det .

Men du må trykke *grønn knapp* for at kameraet skal blende ned og måle lys med den blenderen du har stilt inn .

Endret av Mundus
Lenke til kommentar

Noe jeg savner (som må være en smal sak å implementere i kameraets SW) er å kunne fortelle kameraet kjapt hvilken blender man bruker der og da på manuellobjektiv som M og K-serien.

På samme måte som brennvidde blir lagret i EXIF...

 

Hadde spart meg for mange tenkerunder for å finne blender jeg brukte der og da.

Lenke til kommentar

Takk, ilpostino. Har vært innom den tråden tidligere for litt informasjonsanking, men greit å se igjennom en tur til.

 

Ser ut som om jeg ender opp med Tamron 90mm eller Sigma 105mm, hvis jeg ikke finner noe annet brukbart da. Evt stikke ned til Japanphoto å høre om det er mulig å få lånt en av de en tur.

 

 

Hei, jeg er på utkikk etter noe lignende som deg, å har heller ikke den store erfaringen. Så er spent på svar du eventuelt måtte få fra de eminente herrer på dette forumet som besitter å disponerer erfaringer på området.

 

På disse linkene fra Flickr finner du bilder tatt med Tamron 90mm f/2,8 Macro og Sigma 105mm EX DG f/2.8 Macro så du får et inntrykk på bruksområdet til de. Kvaliteten kan jeg derimot ikke fortelle deg noe om.

Da ble det Sigma 105 på meg. Ganske fornøyd til nå, men opplever litt CA.

Er dette noe som er forskjellig fra objektiv til objektiv eller er de alle like?

Lenke til kommentar

Noe jeg savner (som må være en smal sak å implementere i kameraets SW) er å kunne fortelle kameraet kjapt hvilken blender man bruker der og da på manuellobjektiv som M og K-serien.

 

Til dels er det faktisk mulig, dog med visse begrensninger. Jeg har prøvd for lite til at jeg fant ut hva som var best, mest som resultat av at en A28/2.8 innbilte seg at største blender var f/4 p.g.a. et dårlig kontaktpunkt.

 

Aller først: Dette er primært ment for å kommentere hvorvidt det er en programvarebegrensning eller mekanisk begrensning som forhindrer oss fra å benytte PK-objektiver på "gamlemåten" med direkte styring av blender med blenderringen. Å modifisere objektiver er det sjeldent mye poeng i, ettersom de få objektivene som kan konverteres "fullstendig" som regel er relativt billige, og nesten garantert finnes også i en A-versjon. Likevel, det kan være nyttig å vite litt om teknikken i fall man har et blenderforvirret A-objektiv.

For ordens skyld er K- og M-objektiver referert til som "PK", A-objektiver KA.

 

K-fatningen er en herlig blanding av mekanisk, elektrisk og elektronisk, en konsekvens av at man har forsøkt å bevare kompatibilitet i drøyt 35 år, og for det meste klart det.

 

For det elektriske:

 

 

Kontaktene tåler generelt å kortsluttes, det er tross alt kun av/på for kontaktene spesifisert for KA(2)-fatningen, men vær litt forsiktig med "digitalkontakten", som befinner seg nederst på KAF(2)c-fatningen på alle Pentax DSLR-kameraer. Den gir informasjon om autofokustilstand, brennvidde og litt forskjellig annet, og er særdeles kjedelig å skade.

Ved siden av kommer PZ/SDM-kontaktene "inni" fatningen, disse bør man selvsagt holde langt unna alle former for kortslutning, da det går strøm over disse kontaktpunktene.

 

 

 

Om du kortslutter en bestemt kontakt (A-kontakten, merket med '*' på denne illustrasjonen, B. Dimitrov) med fatningen, vil kameraet tillate bruk av alle modi og P-TTL kan benyttes. Blender vil ikke vises, men jeg mener å huske at det bare er å stille blenderringen f.eks. fra f/2 (maks.) til f/4 (to trinn ned), og kompensere på samme måte via blenderkontrollen. Til dels vil lysmålingen bli "lurt", da den ikke får den absolutte lysverdien inn. Det samme gjelder i teorien blitssystemet. Erfaringsmessig er likevel Pentax' matrisemåling (i det minste pre-K-7) ikke så intelligent at det tas merkbart hensyn til dette.

I tillegg kommer problemet med at kameraet selv må beregne nedblending, hvilket er bedre beskrevet under.

 

For å få PK-objektivet til å oppføre seg mest mulig KA, må man i tillegg gi kameraet informasjon om største og minste blenderåpning. Det gjøres ved å kortslutte kontakter på fatningen. Virkemåten er forklart her (klikkbar) under Electric Lens-Body Communication til og med tabellen nedenfor. Illustrasjonen og tabellen er nøkkelen for å definere blenderomfanget.

 

Gitt at man har ordnet riktig, og objektivet står innstilt på (den definerte) minste blenderverdi, vil objektivet tilsynelatende oppføre seg som et KA-objektiv.

 

 

Så kommer det (relativt) store men-et:

Bortsett fra elektronikken, er den største forskjellen mellom PK og KA-fatningen at førstnevnte har en blenderrespons lineær med diameteren på blenderen, hvorledes sistnevnte har blenderrespons lineær med arealet. For PK-fatningen er det ikke så veldig farlig hvordan ting er lagt opp, den blender uansett ned til valgt verdi, og blir fortalt mekanisk* hvor mange trinn objektivet er blendet ned. For KA-objektiver, derimot, er det ikke likegyldig, på bakgrunn av at kameraet selv bestemmer hvor langt blenderarmen skal skyves. Dette problemet vil forårsake visse eksponeringsfeil. Selv husker jeg ikke hvor mye (det var vanskelig nok å få aluminiumsfolien til å henge sammen med diverse), men antagelig relativt betydelig, i sær i (en av) endene av blenderomfanget.

 

Deretter kommer unntaket fra regelen: PK-objektiver med blenderrespons lineær med arealet. Det finnes nok dessverre ikke noen fullstendig (?) liste over hvilke objektiver som har en KA-blenderrespons, men generelt finnes de nok blant de senere objektivene i Pentax-M-serien, som f.eks. M28/2.8 >1982 og visse M50/2*2 (antagelig fra samme tid). Som tidligere nevnt er blenderrespons i praksis likegyldig for PK-fatningen, hvilket gjør det umerkelig i bruk, men muliggjør omgjøring av et PK-objektiv til KA.

 

*Denne mekaniske koblingen har forsvunnet på det vi kjenner som "Crippled KAF(2)", enkelt referert til som KAF(2)c. Dette er grunnen til det største kompatibilitetstapet for K-fatningen, rent ved siden av mangel på blenderring for FAJ/DA-objektiver (og DFA100WR).

*2 Blenderringen på relativt tidlige M50/2 er av metall, de senere har blenderring av plast, og er like tungvinne som A50/2 og A50/1.7 å stille blender manuelt på.

 

 

 

PS:

Aluminiumsfolie er kjekt for å teste lett modifisering av et objektiv. Det er også relativt trygt. Merk likevel at foliebiter på tur er særdeles lite heldig for interne komponenter.

(Visse mangler på egne erfaringer skyldes dårlig hukommelse, for lite forsøk og for øyeblikket mangel på aluminiumsfolie.)

Endret av Aiki
Lenke til kommentar

Den mest åpenbare muligheten er å bytte til mer lyssterk optikk.

 

En annen er å bytte fra pentamirror til pentaprisme. F.eks selge K-r og kjøpe en brukt K-7 i stedet for. Det skal være mulig uten så alt for stort mellomlegg.

 

f/1.7 skal vel være lyssterk nok... :dontgetit:

 

Du er inne på noe, angående K7. Hm...

Lenke til kommentar

En søkerforstørrer hjelper vel litt, uten at jeg har prøvd det selv, det har blitt med tanken om K100D skal brukes som "reisekamera" med 40-en. Alternativene er vel Pentax' egen O-ME53 (som skal passe på langt det meste) og en bestemt søkerforstørrer fra Nikon, som jeg dessverre ikke husker navnet på.

Likevel, også i dette tilfellet blir søkeren mørkere (og det trengs ikke akkurat når man er vant med pentaprismesøkeren).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+312

Hei folkens, jeg har tenkt å selge mitt Pentax k200D med et 18-250mm objektiv. Sitter på skolen nå, men vet den heter Tamron og at det står macro på den :p Har prøvd å søke litt i prisguiden for å anslå en pris, men synes det er litt vanskelig i og med at det er brukt, er det noen av dere som kunne tenke dere å hjelpe meg? Kameraet er 2 år gammelt, veldig pent (og lite) brukt.

Lenke til kommentar

Hvis du har kitobjektivet (18-55mm) forsøk å selge det sammen med kameraet og selg 18-250mm separat. Da tror jeg du kan oppnå en bedre totalpris.

 

Jeg solgte nylig en K200D med kitobjektiv for 2000 kr, men så var jeg nok litt heldig med prisen. Prøv med f.eks 1900 kr på finn. Nypris på objektivet er ca 3000 kr. Prøv med en bruktpris på 2000 kr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...