Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ett kjapt bilde på iso3200

 

Har brukt det tidligere så lå ferdig på maskina lett og laste opp.

 

1\25

 

f2.8

 

iso 3200

 

sigma 18-50

 

post-28938-0-48580900-1298765439_thumb.jpg

 

 

 

 

Har ikke fått lekt så alt for mye ennå. men ser jo at om man overeksponerer litt på høy iso blir det minimalt med støy.

 

 

Lenke til kommentar

Overeksponering på høy ISO er overvurdert. Overeksponerer du 1 trinn tilsvarer det støymessig å senke ISO-verdien ett trinn. Ulempen er at høylys blir utbrent 1 trinn tidligere. ETTL-teknikken egner seg etter min mening kun der man har relativt flatt lys og ikke kraftige høylys. Eventuelt der utbrente høylys ikke er noe problem for det fotografiske uttrykket.

 

Men ellers: fint bilde av bilen, underlaget og himmelen bak. Hvis jeg skal si noe konstruktivt kritisk så må det bli at landskapet bak tar litt mye oppmerksomhet og er litt forstyrrende.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Da er jeg over halvveis oppspart til K5 m/batterigrep :)

 

Kan noen av dere lykkelige eiere av et sådant apparat poste noen bilder med høy eller lav ISO (samma kan det være) for å få meg enda mer inspirert til å legge av penger ?

:D

 

 

post-152982-0-19981600-1298900326_thumb.jpg

 

Bildet er lastet fra min fjesbokside , siden jeg ikke har bilder på jobb

 

6400 iso 1/90s f.5.8

K5 DA 55-300

Lightroom - Croppet støybehandlet (ish) og litt mørk vignett

Min sorte K5 blir snart lagt ut for salg, så snart min K5 Silver Ltd kommer :)

 

Overeksponering på høy ISO er overvurdert. Overeksponerer du 1 trinn tilsvarer det støymessig å senke ISO-verdien ett trinn. Ulempen er at høylys blir utbrent 1 trinn tidligere. ETTL-teknikken egner seg etter min mening kun der man har relativt flatt lys og ikke kraftige høylys. Eventuelt der utbrente høylys ikke er noe problem for det fotografiske uttrykket.

 

Men ellers: fint bilde av bilen, underlaget og himmelen bak. Hvis jeg skal si noe konstruktivt kritisk så må det bli at landskapet bak tar litt mye oppmerksomhet og er litt forstyrrende.

Kraftige høylys er vel ikke det man har mest av når man fotograferer med høy iso?

Endret av Mundus
Lenke til kommentar
Kraftige høylys er vel ikke det man har mest av når man fotograferer med høy iso?

Kraftig i forhold til eksponeringa, jo. Det er f.eks fort gjort å få utbrent måne på kvelds/natte-bilder selv om månen er svak på dagslysbilder.

På K5 så har man ca 7-8 EV ved 6400 Iso , mot tett på 13 EV på 200 ISO, tilnærma en halvering av det dynamiske området. Burde være nok spillerom når man tenker på at det er forholdsvis lite dynamikk i ett nattbilde ?

Lenke til kommentar

Lyskildene på bildet lyser like kraftig om dagen som om natta, men omgivelsene er naturlig nok mørkere om natta. Natt er tid for høy kontrast. På eksempelbildet er det sort i vinduer og dekk som angir venstreenden av eksponeringsskalaen, mens tåkelysene er det som angir det høyre ende.

 

Bruker man ETTL-teknikken så skyver man bare eksponeringsskalaen (det dynamiske området) til venstre langs skalaen. Da klipper høylysene (tåkelys, kjørelys, snøen forran bilen og noen lys i bakgrunnen) tidligere.

Lenke til kommentar

Takker for de to K5-bildene :)

 

Må bare lette hjertet mitt angående K-r...

Jeg har utviklet et ambivalent forhold til konas eksemplar. Det har vært skrevet mye, det har vært høye forhåpninger og mye har tildels stemt, og noe så til de grader skuffet meg.

Det er litt sånn at jeg ikke helt kan stå inne for anbefalingene jeg ga dette kameraet i diverse tråder.

La meg utdype;

Jeg er utrolig irritert over pentamirror-søkeren!

Det medfører at 90% av bildene jeg tar med kameraet blir tatt med liveview. Hvorfor? Jo,jeg var først og fremst ikke klar over at jeg var VELDIG bortskjemt med K10d'ens lyssterke og relativt store søker, men at det skulle være SÅ vanskelig å finne fokus på et kamera (K-r nå altså) til 6000kroner hadde jeg aldri trodd!!! Det eneste som gjør det sikkert å finne fokus er å bruke liveview, og hvor ofte er DET tid til? Det medfører i tillegg at batteriet tappes veeeldig mye raskere enn de x antall hundre lovte eksponeringene det egentlig skal holde. Vet ikke om jeg tar noe særlig mer enn 150 bilder på et fullt batteri.

Jeg er klar over at kameraet i noen lysforhold (lysstoffrør-lys...?) er kjent for å ha problemer med fokus, men det feilfokuserer jo jevnt og trutt i all slags lys!

Jeg har ikke funnet et fasitsvar på finjustering av enten for- eller bakfokusering heller, da jeg har ca 10 objektiver jeg skifter på å bruke og kameraet ikke husker noenting om man finjusterer for det ene for så å skifte. Det blir rett og slett ALT for tungvint å skulle gå rundt å huske hvilke som har hvilke innstillinger.

 

Dessuten virker det ikke som at det hjelper nevneverdig heller på problemet beskrevet.

 

Jeg har også problemer med at kameraet undereksponerer 2-4 trinn, konsekvent. Dette gjelder råfiler og det virker som at kameraet gjør ALT det makter for å unngå å få histogrammet over midten mot høyre siden. Der jeg tilstreber å få alle eksponeringene mine... Det sier seg selv at jeg dermed sliter litt med lysmålinger på mine helmanuelle objektiv. Altså ekstra tungvint på objektiver som kun kan brukes i "M". Dette gjelder mine K-serieobjektiver.

Kontaktet selger (JP) noen uker etter kjøpet, da jeg følte meg relativt sikker på at det konsekvent undereksponerer men unnlot å sende det inn da jeg leste mye om at det tydeligvis skal være slik, samtidig som han fra JP måtte advare om at jeg kom til å bli belastet for servicetimen dersom de ikke fant noe feil med kamraet...

 

Jeg har også store problemer med at veldig mange av bildene får et slags "rødskjær" som er veldig skjemmende og medfører ekstra etterarbeid / retting av hvitbalansetemp.

Dette vises både i AWB og de fleste andre presets som finnes der inne, en helmanuell hvitbalansejustering mot grått hjelper, men er akk så tungvint!

 

Men nå SKAL kameraet sendes inn, for nå er stillehjulet gåent! Skulle ta bilder under en demonstrasjon mot oljeboring her ute, men måtte bryte og dra hjem i forbannelse (ekstra ille siden denne kampen er noe jeg "brenner" for, heheheee...) da plutselig tallene ikke ga noen mening etterhvert som jeg skulle stille NED lukkertid/blendertall... Ekstra merkelig at det ikke ble feil andre veien. Løsnet litt etter litt lirking og prøving hjemme etterpå men den er fremdeles ikke helt frisk.

 

Det var godt å få luftet litt sinne nå, er så lei dette kameraet. Jeg som sverget på at jeg ikke skulle sverte dette kameraet...

Det er bare så frustrerende å måtte bruke så lang tid på å få til noe bra med et kamera jeg trodde hadde forbedret teknologi etter mitt gamle K10d.

Den gang ei.

 

Edit; forandring av enkelte adjektiver...

+ et tillegg:

Jeg skrev innledningsvis at jeg har et ambivalent forhold til kameraet; det vil bety at NOE er bra også... Det er det, og bildekvaliteten på filene kan bli riktig så bra, og støyen er godt kontrollert inntill ISO3200. I tillegg kan nevnes gode videofiler og et godt grep for de med små/mediumsized hender :)

Endret av Larsenio
Lenke til kommentar

Jeg har også problemer med at kameraet undereksponerer 2-4 trinn, konsekvent. Dette gjelder råfiler og det virker som at kameraet gjør ALT det makter for å unngå å få histogrammet over midten mot høyre siden.

 

Med forbehold om at kameraet ditt er helt på bærtur - du har vel ikke påslått funksjonen for høylyskorrigering. Dette gir seg utslag spesielt på råfiler og kan få disse undereksponert. På K-5 er det også slik og selv eksponeringskompensasjon kan bli "vrien" å ha med å gjøre. Automatikken kommer kort og godt i konflikt med manuelle innstillinger.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg har i flere år levd med et rimelig Nikon dslr kamera og spedd på med

et Olympus PEN samt et kompakt Canon S90 siste par år. Føler nå at jeg trenger

noe tyngre skyts og etter mye hodebry har jeg kommet frem til at et K-5 er

det jeg har mest lyst på. Det er allerede bestemt.

 

Så til saken, hva med objektiv ? Mottar forslag med stor takk.

Budskjettet på Hus og objektiv tilsammen blir rundt 20k.

 

Jeg tar mest bilder av natur,bygninger og abstrakte ting.

Litt street også. Portrett er ikke viktig.

 

Svein

Endret av boff1
Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg har i flere år levd med et rimelig Nikon dslr kamera og spedd på med

et Olympus PEN samt et kompakt Canon S90 siste par år. Føler nå at jeg trenger

noe tyngre skyts og etter mye hodebry har jeg kommet frem til at et K-5 er

det jeg har mest lyst på. Det er allerede bestemt.

 

Så til saken, hva med objektiv ? Mottar forslag med stor takk.

Budskjettet på Hus og objektiv tilsammen blir rundt 20k.

 

Jeg tar mest bilder av natur,bygninger og abstrakte ting.

Litt street også. Portrett er ikke viktig.

 

Svein

Fastoptikk : DA15mm f.4.0 - DA21mm f.3.2 - DA35mm macro f.2.8 - Da70mm f.2.4

Zoomoptikk DA 16-50 f.2.8 - DA17-70 f.4.0

Du finner full oversikt hos Fovi.no , eller ring Helge der, en mann med 100 års erfaring med Pentax :)

 

Fritt valg :)

 

Og velkommen til Pentaxianere i Norge på Fjesboka :)

Lenke til kommentar

Fastoptikk : DA15mm f.4.0 - DA21mm f.3.2 - DA35mm macro f.2.8 - Da70mm f.2.4

Zoomoptikk DA 16-50 f.2.8 - DA17-70 f.4.0

 

er ikke dette litt vidt hvis en skal bruke det til natur,bygninger og abstrakte ting? hadde sett for meg DA* 16-50 eller DA* 60-250. jeg har førstnevnte og syens dette kanskje er litt lite hvis jeg skal ta detaljerte bilder av bygninger, natur eller lignende.

Lenke til kommentar

Fastoptikk : DA15mm f.4.0 - DA21mm f.3.2 - DA35mm macro f.2.8 - Da70mm f.2.4

Zoomoptikk DA 16-50 f.2.8 - DA17-70 f.4.0

 

er ikke dette litt vidt hvis en skal bruke det til natur,bygninger og abstrakte ting? hadde sett for meg DA* 16-50 eller DA* 60-250. jeg har førstnevnte og syens dette kanskje er litt lite hvis jeg skal ta detaljerte bilder av bygninger, natur eller lignende.

Når jeg tar naturbilder er 21 mm for trangt :), så det kommer an på han bak kameraet :)

Lenke til kommentar

Gratulerer! Det blir nok gøy å få i hus. Regner med du blir godt fornøyd med de der. Særlig DA21.

 

ilpostino: Jeg tenker også vidt når jeg hører arkitektur og landskap. Ikke så mye detaljer men vide utsikter, hele fancy bygg tatt fra gatenivå osv. Men Boff1 vet nok hva hvilke brennvidder han foretrekker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...