Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hm, altså: Via dette innlegget i denne tråden kom eg til denne bloggen med denne artikkelen. Siste avsnitt er litt tilfredsstillande for oss "Pentaxeros":

 

Active Stabilizers (IS, VC, whatever) Rattle

 

The IS group is always near the base (camera end) of the lens, just in front of the rear elements. If you shake the lens, you can hear the IS elements rattle if they aren’t locked down. Why don’t they lock down? Usually because you removed the lens without turning off the camera. Put the lens back on the camera, take a shot, turn the camera off, and remove the lens. For most brands, this makes the rattle stop because the IS system was locked down when the camera turned off (its not true for every IS system, just most).

 

And while I don’t know for sure, I can see no benefit to shaking your IS system around and making it rattle. As my mom used to say whenever we discussed any plan I had: “No good could come of that. No good whatsoever”. So turn your camera off before removing your IS, VR, VC, Mega OIS, whatever they call it lenses.

 

For her er det på sin plass å replisera: "Or, buy a Pentax!" :w00t:

 

:)

 

 

Lenke til kommentar

Interessant side, det der! I følge denne artikkelen: Who Invented the Telephoto Lens definerar linsedesignerar telelinser slik:

 

But if you ask a lens designer, they will tell you the actual definition of a telephoto lens is a lens with a physical length shorter than its focal length. So, for example, a Canon 100 f2.8 lens is not a telephoto (being 109mm long), while the Canon 100mm f2.0 lens is a telephoto (being 73mm long).

 

I følge denne definisjonen skulle vel då 40 mm'en til Pentax vera ei telelinse? Artig! :)

 

 

Lenke til kommentar

Hei, hva slags minnekort bruker dere? Jeg satte inn et Lexar Professional

SD HC 8GB 133x i mytt nye K-5, men synes skrivingen går tregt.

 

s

Kortet er som oftest det som sinker ja.. Sjøl har jeg 30Mb/s . Er usikker på hvor mange *X* det er ..200x kanskje?

 

På Raw , der ei fil er rundt 30 Mb så tar K5 7 b/s til bufferen er full, dvs 28 bilder. Så slakker den ned mens den skriver ..

Husk at hvis det går lang tid fra du tar ett bilde til at det dukker opp på skjermen , så kan du ha kryssa av for korrigering av objektivfeil e.l i menyen. (gjelder Jpeg)

Lenke til kommentar

 

Husk at hvis det går lang tid fra du tar ett bilde til at det dukker opp på skjermen , så kan du ha kryssa av for korrigering av objektivfeil e.l i menyen. (gjelder Jpeg)

 

Takk for den, det hjalp temmelig mye.

Virker som det er endel som krysser av for den , uten at de vet at det tar lang tid å prosessere denslags :) Kos deg med K5`n

Lenke til kommentar

Igår kveld kom en kompis innom puben med et gammelt kamera som skulle stå på hylla som en del av inventaret. Fant ut at objectivet passet på mitt nye kamera. Voila, nytt/gammelt objectiv til 0 kr.

 

smc pentax-m 1:1.7 50mm

Noen som har erfaring med dette ?

 

 

http://i47.photobucket.com/albums/f188/sveinihl/P3092704.jpg

Her er hva pentaxeiere mener om ditt objektiv :

 

Pentax M 50mm f.1.7

Har ett 50 mm f.2.0 , men lite brukt da det er manuell fokus og manuell eksponering.Ser at ditt objektiv får gode skussmål..

Lenke til kommentar

Kjøpte meg en utstillingsmodell, er støv inne på speilet allerede. Noen som har noe tips? Jeg har ikke noe dedikert renseutstyr her hvor jeg er nå.

 

 

Greit at de hadde glemt igjen en SDHC-brikke i huset. Skal ikke klage for mye da.

Endret av Andreaz_
Lenke til kommentar

Kjøpte meg en utstillingsmodell, er støv inne på speilet allerede. Noen som har noe tips? Jeg har ikke noe dedikert renseutstyr her hvor jeg er nå.

Støv på speilet har ingenting å si for bildekvalitet da speilet vippes vekk før eksponering ...

 

Støv på sensor burde løsne ved hjelp av en blåsebelg - kjøp en øreskyller på nærmeste apotek.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...