Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Hvis du har kitobjektivet (18-55mm) forsøk å selge det sammen med kameraet og selg 18-250mm separat. Da tror jeg du kan oppnå en bedre totalpris.

 

Jeg solgte nylig en K200D med kitobjektiv for 2000 kr, men så var jeg nok litt heldig med prisen. Prøv med f.eks 1900 kr på finn. Nypris på objektivet er ca 3000 kr. Prøv med en bruktpris på 2000 kr.

 

Hei Simen1, ble bare nysgjerrig nå :)

 

Solgte du det til en kar langt oppi nord?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg må bare si det at jeg sliter veldig med å kjøpe et godt objektiv til k-5en min. Ikke det at det ikke finnes, men forelsket meg i Canon sitt 24-105 f/4L og 17-40 f/4L da jeg kjørte Canon. Finner ikke gode nok arvtagere. Må gå på et komprimiss uansett hva jeg kjøper føler jeg :(

 

 

eidt: Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC virker som et godt kjøp, men er ikke værtett.

Endret av Andreaz_
Lenke til kommentar

Jeg må bare si det at jeg sliter veldig med å kjøpe et godt objektiv til k-5en min. Ikke det at det ikke finnes, men forelsket meg i Canon sitt 24-105 f/4L og 17-40 f/4L da jeg kjørte Canon. Finner ikke gode nok arvtagere. Må gå på et komprimiss uansett hva jeg kjøper føler jeg :(

 

 

eidt: Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC virker som et godt kjøp, men er ikke værtett.

Hvis du skal ha det værtetta , så har du vel ikke mange valg.. 16-50 f.2.8 og 50-135 f.2.8

 

Men du har 17-70 f.4.0 som får mye skryt (og som er rimelig) . Jeg prøvde 18-135 under fotomessa ( Fotoralf sitt eks) , og ble overaska hvor solid bygget det framsto.

Alle de jeg har nevnt her er orginalobjektiv fra Pentax.

 

Men skal du ha virkelig GODE objektiv , så må jo du gå for Limited serien :)

Lenke til kommentar

Hei folkens, jeg har tenkt å selge mitt Pentax k200D med et 18-250mm objektiv. Sitter på skolen nå, men vet den heter Tamron og at det står macro på den :p Har prøvd å søke litt i prisguiden for å anslå en pris, men synes det er litt vanskelig i og med at det er brukt, er det noen av dere som kunne tenke dere å hjelpe meg? Kameraet er 2 år gammelt, veldig pent (og lite) brukt.

Det er i hvert fall en på Foto.no som ønsker å kjøpe et 18-250mm objektiv link

Lenke til kommentar

Jeg prøvde 18-135 under fotomessa ( Fotoralf sitt eks) , og ble overaska hvor solid bygget det framsto.

 

Jeg er også fornøyd med det. Da jeg fikk tak i en brukt K10D til samboeren som støtter SDM så ble DA18-250/3,5-6,3 solgt. Samme type objektiv, men DA18-135 virker mye mer solid laget. Men DA18-135 har den store svakheten at det kun har autofokus med rimelig nye kameraer og ikke med min gamle *istDS. Men den blir nok lite brukt nå som vi har både en K-5 og en K10D å bruke.

Lenke til kommentar

K20d kom i hus på fredag og jeg kan konstatere at jeg har fått MYE for pengene:)

-Huset med 9000 eksponeringer

-17-70mm f/4

-28mm f/2.8 M

-50mm f1.7 M

-Lensbaby muse (moro faktisk!)

-3 stk Sandisk minnekort Extreme på totalt 40gb

 

5500,-

 

:D

 

Var innstilt på å spare til K5, men da jeg så den fristende annonsen på Finn og ha lest litt for mye om stornevedes misfornøydhet med K5 (og tatt med i betraktningen den høye prisen på batterigrepet D-BG4), samt limdråpeproblematikken ble fristelsen for stor.

Konkluderte med at ISO-ytelsen tross alt ikke er SÅ dårlig som gammemkameraet K10D og filene er betraktelig større de også.

Sist men ikke minst var jeg 100% lei konas K-r.

 

Makan til mandagsprodukt.

 

Men nå skinner atter sola og jeg fryder meg over pentaprismesøker og høy ergonomisk faktor (som blir enda bedre når grepet jeg bestiller brukt fra en forumvenn i Australia kommer, til 1/3 av prisen på berget) og knapper og hjul som er tilrettelagt for kjapoe justeringer uten å måtte løfte blikket fra motivet :D

 

Takk, Pentax, for å ha laget disse herlige kameraene!

 

Og skål, Pentaxianere!

Lenke til kommentar

Gratulerer med et godt kjøp! :)

 

Er det for øvrig noen grunn til at K-r er såpass ille?

 

 

Takk:)

 

Angående K-r;

La meg bare si det sånn at på vårt K-r iallefall fant jeg ut at det eneste som nyttet ift å få fokus på rett plass var å bruke liveview. Delvis pga pentaspeil og ikke pentaprisme som på dyrere modeller. Om grunnen til dette er front/bakfokusering eller bare unøyaktig søker generelt er jeg ikke sikker på.

Siden kameraet ikke har mulighet for å lagre en ev. fokus-justering for de forskjellige jeg har, bare èn blir husket, er det svært vanskelig å bruke med søker. Selv om det blipper og der er rød prikk som fokus-indikering stemmer ikke dette.

 

Stillehjulet er ødelagt så vi må sende det inn til reperasjon. Symptom: det lar seg ikke gjøre å stille NED lukkertid, det kommer tilbake til 2-6000 sek lukker konsekvent.

(det lar seg mao ikke gjøre å zoome ut av bilder pga samme feil)

Jeg er ganske sikker på at de sorte prikkene som er på sensoren og som vises på bilder tatt med blender f/16-32 ikke er påført av oss... Særdeles irriterende å måtte fjerne på hver eksponering ved etterbeyandling. Og batteriet er en vits, spesielt i kaldt vær selvfølgelig. Batteriet må være 90-100% ladet for å ta en "pixel mapping" eller "dust alert"-sjekk...

 

Kameraet bærer for meg preg av å være en billigmodell og mye mindre gjennomtenkt/utført enn hva jeg trodde man fikk i et 6000kronerskamera.

 

Tror det blir K7 på kjærringa snart:/

Lenke til kommentar

Interessant bidrag, har fundert på om K-r (eller en kommende innstegsmodell) kunne ha erstattet K20D for de fleste bruksområder. Slik du beskriver det (og andre brukererfaringer jeg fant ved søk nå), høres det ikke mye ut som en forbedring fra K100D, som for tiden er "reisekameraten" min. Selvsagt satt litt på spissen, men strengt tatt er det mange av de samme problemene. Mørk søker (tilvenningssak, men dog), svakheter i justeringshjul, mindre god batteristyring og litt opp-og-ned med fokussystemet.

Lenke til kommentar

K200D er nok et mye bedre kjøp nå enn K-r...

K100D er jeg ukjent med, dessverre.

 

Det er basert på pris, bang for bucks og brukererfaringer. Med K200D får du værtetting (mangler på K-r), LCD-skjerm oppå kameraet (mangler også på K-r) og et mer forseggjort kamera i mine øyne.

Mer som en liten K20d (som jo er meningen) enn K-r er en liten K5...

 

Jeg har iallefall funnet ut at overgangen fra "gammelt" entusiast/semi-proffklassekamera ned til entrylevel og deromkring er en nedgang i klasse, uansett.

Lenke til kommentar

Smaken er som baken. K200D har den samme lille pentamirror-søkeren som K-r og jeg hadde glatt byttet min K200D med en K-r om noen villet bytte uten mellomlegg. Tapet av værtettinger kan langt på vei rettferdiggjøres av bedre sensor, bedre info på LCD-skjermen under opptak, Live View, video og seriebildehastighet. K200D-en min er solgt for lengst for å delfinansiere K-5. Den bytter jeg ikke mot noe. (ennå). Det er definitivt litt luksus med stor pentaprisme-søker, to hjul og topp-LCD. Det får man forsåvidt også på K-7. I prisklassen 5000 kr hadde jeg glatt kjøpt en brukt K-7 fremfor en ny K-r.

 

K-5 er en K-7 med kraftig oppgradert sensor. Samme hus, samme prisme osv.

Lenke til kommentar

Smaken er som baken. K200D har den samme lille pentamirror-søkeren som K-r og jeg hadde glatt byttet min K200D med en K-r om noen villet bytte uten mellomlegg. Tapet av værtettinger kan langt på vei rettferdiggjøres av bedre sensor, bedre info på LCD-skjermen under opptak, Live View, video og seriebildehastighet. K200D-en min er solgt for lengst for å delfinansiere K-5. Den bytter jeg ikke mot noe. (ennå). Det er definitivt litt luksus med stor pentaprisme-søker, to hjul og topp-LCD. Det får man forsåvidt også på K-7. I prisklassen 5000 kr hadde jeg glatt kjøpt en brukt K-7 fremfor en ny K-r.

 

K-5 er en K-7 med kraftig oppgradert sensor. Samme hus, samme prisme osv.

Det er vel litt mere enn en sensoroppgradering da..

Lenke til kommentar

 

Hvis det kommer en digital 110 så tviler jeg svært sterkt på at den blir kompatibel med de gamle objektivene. De holder rett og slett ikke mål. Det blir nok en ny objektivserie i forbindelse med det speilløse systemet og det er mer naturlig at en digital 110 kan bruke disse objektivene.

Lenke til kommentar

Dpreview har en rykende fersk test av Canon 600D. Ett av kameraene de sammenligner det med er Pentax K-r. K-r gir imponerende resultater på støy sammenlignet med 600D. Dvs. 600D knuses på raw lav iso, raw høy iso og jpeg høy iso. K-r slås riktignok på lav ISO jpeg.

Så er det bra man ikke kun kjøper kamera kun ut fra tørre grafer.. ;)

 

Edit: Kan leses litt for flertydig - mener ikke her å si at det ene er bedre enn det andre. Det jeg mener er at man selvfølgelig ikke kikker på tørre grafer alene, men kikker på helheten i funksjonalitet, betjening, ytelse og hele pakka - hva man liker å bruke. Litt for mange som ene og alene kikker på grafer..

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...