Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Jada Ole-Gunnar, 30mm kan selvfølgelig og brukes til forholdsvis snever DOF.

Jeg spisser bare poenget mitt litt for å tydeliggjøre. Jeg skjønner godt hva du mener. Og går nesten ut fra at du forstår meg :)

 

Jeg liker forresten godt å bruke relativt vidt utsnitt på blomsterbilder. Men faktisk oftest noe nedblenda. Liker at "den ene" framheves, men syns ofte at perspektiv alene er kraftig nok virkemiddel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å få litt Samsungstoff i denne Pentax- og Samsungtråden: NX-100 ser ut til å bli en kjekk tass http://www.photographyblog.com/news/samsung_nx100_rival_comparison/

Begynner å bli like kompakt som min gamle Minolta fullformat superzoom... Mangler optisk søker og utskiftbar sensor, dog :cool:

 

Er ganske nært et kompaktkamera. Ved å droppe fatningen kunne en sikkert laget en APS-C kompakt med objektiv som trakk seg helt inn. Begynner å bli rett timing for det nå, når "alle" har kjøpt speilrefleks grunnet dårlig bildekvalitet på kompakt...

Lenke til kommentar

Strengt tatt handler tråden om Pentax og Samsung dSLR. Samsung lot sine dSLR gå av med pensjon for ganske lenge siden og er ikke lengre representert i dSLR-markedet. Vi kan like gjerne endre trådnavnet til "Den store Pentax dSLR-tråden" og nevne i første innlegg at pensjonerte Samsung dSLR også hører hjemme her. Eventuelt K-fatning tråden, men det er jo litt mindre innbydende for ferske fotografer.

 

Litt om framtiden til tråden: Når Pentax kommer med speilløst system (i følge uttalelse fra Citibank kan det skje tidlig neste år), så synes jeg vi bør ta et veivalg. Enten ønsker vi de kameraene velkommen i tråden eller så lager vi en egen tråd for de. Personlig synes jeg fatningen skal avgjøre, men det er det garantert flere synspunkter på så vi får heller lodde stemningen før en avgjørelse.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Ikke nødvendigvis mindre støy , men veldig veldig sannsynlig :)
Sannsynligvis et kvart trinn bedre eller noe i den duren. Ikke i nærheten av utvidelsen av ISO-skalaen.
Kjenner du han som har laga sensoren eller bare høres det slik ut ? :D

Ta en kikk på dette plottet av ISO-ytelse på kameraer med APS-C sensor hos Dxomark.

 

post-3851-1284465938,4579_thumb.png

 

Det viser ikke akkurat noen rivende utvikling på faktisk ISO-ytelse. I gjennomsnitt ca 1 trinn forbedring fra gjennomsnittskameraet anno 2004 til gjennomsnittskameraet anno 2010. Men nå har vel maksimal valgbar ISO økt fra 1600 til 25600 (4 trinn) i samme periode. Det betyr at maks ISO har blitt ca 3 trinn verre kvalitet i samme periode.

 

Jeg håper og tror at Pentax kan slå alle rekorder med faktisk ISO-ytelse på K-5 og kanskje passere 1000 på skalaen til DXOmark. Det vil si ca 1 trinn forbedring fra K-7 og ca 1/3 trinn forbedring fra K-x.

 

Valgbar ISO og ISO-ytelse er altså uavhengig av hverandre. De kunne f.eks svært enkelt utvidet til ISO 1 million i samme slengen (og satt ny rekord i støy), men det er vel smartere for PR å utvide skalaen i mindre steg av gangen. Jeg forventer ytterligere utvidelser av skalaen i framtidige kamera uavhengig av faktisk ISO-ytelse.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Når Pentax kommer med speilløst system (i følge uttalelse fra Citibank kan det skje tidlig neste år), så synes jeg vi bør ta et veivalg. Enten ønsker vi de kameraene velkommen i tråden eller så lager vi en egen tråd for de. Personlig synes jeg fatningen skal avgjøre, men det er det garantert flere synspunkter på så vi får heller lodde stemningen før en avgjørelse.

Enig, fatningen bør styre.

Speil eller ikke har liten betydning så lenge en kan benytte de samme objektivene. Forskjellen mellom K-5 og speilløst er ikke større enn forskjellen mellom K-5 og K10 mht diskusjonen.

Trådtittel kan endres til "Alt om Pentax/Samsung systemkamera med K fatning" som tomsi foreslår.

Lenke til kommentar

Jeg er sterkt uenig i at vi skal ha en avstemning om trådens tittel. I hvert fall ikke uten det er nettdemokratisk bestemt av vi skal ha det. I så fall bør et alternativ være slik at systemkamera uten blits ekskluderes, om ikke de er dSLR eller har evf. Dette gjelder naturligvis ikke for onde kamera.

 

Forøvrig er det vel NorthPentax, aka VinglePentax, aka HanMedSameHatten, aka RipsPlukkeren, aka Håndverkeren sin tråd. Og jeg føler den fungerer utmerket som den er.

 

Edit: Gikk visst litt i surr...

Lenke til kommentar

Støtter overnevnte! Blir det et problem når Pentax kommer med et speilløst systemkamera, løser vi problemet da.

 

Forresten, prøvde å melde meg inn i Pentaxianere i Norge på fjesingboka, men den gruppen ser ut for å være omtrent like lukket som frimurerordnenen...

 

M.

 

Da må du ha gjort noe galt. Alle der er admins og sitter bare og venter på å godkjenne nye medlemmer.

Lenke til kommentar

Og i den samanheng: Er det nokon som veit korleis er det med kamerakjøp når ein bur på Svalbard, mtp. moms?

Endelig noen som kan hjelpe deg med et spørsmål - så gjerne! :)

 

Det er momsfritak på Svalbard - finn noen som sender dit og som kan trekke fra moms. :)

 

Edit: Fra Japan Photos vilkårsider:

LEVERING SVALBARD

Vi sender også til Svalbard mot et tollgebyr på 160 kr som legges til øvrige fraktkostnader.

Ordre sendt Svalbard vil være uten moms. Har du laget en brukerkonto med Svalbard adresse vil du se alle priser på nettsiden uten moms.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...