Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stiene sort/hvitt (uten bayerfilter) og få MP/høy ISO er vel ikke akkurat flattråkket.

 

Det er bare snakk om å lage to ekstra versjoner av en kameramodell.

K-8 (standard)

K-8wob (without bayer)

K-8hilm (high ISO low megapixel)

 

Omtrent som å lage K-x i sort, rød, hvit og blå, bare at man varierer filter og sensor i stedet for fargen.

 

Hadde Pentax vært den eneste produsenten på markedet med noe slikt for entusiaster så henter de ikke bare kunder blant eksisterende Pentax-brukere, men melker også det som er i resten av markedet siden ingen andre tilbyr noe tilsvarende. Det kan bety mange pengesterke entusiaster som kan gi et betydelig mersalg i form av optikk.

 

Jeg tenkte på flattråkka stier som f.eks plastikkhus med plastikkobjektiver med fokus på å konkurrere mot tilsv fra Canikon, eller spissa modeller fra samme fabrikanter .Altså der du kan skyte 10 bilder i mørket med fulltreff med autofokus på noe du ikke ser.

Personlig så tror jeg at en spissing av egne kvaliteter (WR blabla) vil gi like stor sannsynnlighet for at noen hopper over gjerdet, som ett rent sorthvitt kamera , eller ett kamera med lav oppløsning. Disse to siste vil vel være for de erfarne/entusiaster/ og da skal det litt til å få enfra Canikon til å selge sine objektiver og hus bare for å få s/h eller lav oppløsning/god iso. WR derimot , da på de aller fleste modeller av hus og objektiver, også på de *rimelige *, kan være ett bedre incitament for skifte. Det er en sti som er rimelig ubrukt ?

Lenke til kommentar

Grunntanken din, den støtter jeg som sagt.

 

Muligheten til å få to (eller tre) ergonomisk identiske hus, med ulike egenskaper høres vidunderlig ut. Og ja. Den ville nok generere et visst mersalg.

 

I dag er det å kjøpe ett nytt hus, og beholde det gamle som backup en naturlig oppgraderingsvei for mange. Så lenge ergonomien er tilnærma lik. Ideen din ville nok få en del av disse til å endre kjøpsvaner. I tillegg ville nok en del la seg tiltrekke fra andre systemer av de ekstra valgmulighetene.

 

Allikevel så ser jeg altså dette som lite sannsynlig i overskuelig framtid. Grunnene har jeg allerede gitt. Så jeg tror jeg avslutter min del av denne diskusjonen.

 

Tar meg heller en tur ut i regnværet å graver litt mer på husfundamentet mitt :)

Gammelt hus uten skikkelig grunnmur, det er fine greier gitt.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Kva med eit pilsnerfilter? :)

 

[...] Disse to siste vil vel være for de erfarne/entusiaster/ og da skal det litt til å få enfra Canikon til å selge sine objektiver og hus bare for å få s/h eller lav oppløsning/god iso. [...]

 

Treng dei å selga sitt Canikon-utstyr, då? Det kan vel henda at eit slikt "spesial"-kamera vil vera interessant for visse typar foto, og dermed som eit "ekstrakamera". F.eks. vil vel s/h vera mest aktuelt ved portrettfoto el.l. der ei god portrett-/normallinse er nok til å dekka behovet, og då treng det ikkje å kosta såpass at ein må selga fotoutstyr, hus, bil og svigermor for å finansiera det.

Endret av Asbjeurn
Lenke til kommentar

Kva med eit pilsnerfilter? :)

 

[...] Disse to siste vil vel være for de erfarne/entusiaster/ og da skal det litt til å få enfra Canikon til å selge sine objektiver og hus bare for å få s/h eller lav oppløsning/god iso. [...]

 

Treng dei å selga sitt Canikon-utstyr, då? Det kan vel henda at eit slikt "spesial"-kamera vil vera interessant for visse typar foto, og dermed som eit "ekstrakamera". F.eks. vil vel s/h vera mest aktuelt ved portrettfoto el.l. der ei god portrett-/normallinse er nok til å dekka behovet, og då treng det ikkje å kosta såpass at ein må selga fotoutstyr, hus, bil og svigermor for å finansiera det.

Phan , du har ett poeng der :D

Lenke til kommentar

Two new Pentax bodies to be released in late 2010 By Adam on 08-22-10

 

 

PENTAX K-5 - New Pentax flagship model

16 Megapixel Sensor

Maximum expanded ISO of 25600

7 frames per second

To be officially announcd on September 20th

To be released in October, 2010

$1600 suggested retail price

Serious-amateur/professional use

The Pentax K-5 will be the successor to the Pentax K-7, Pentax's current flagship model. Although the K-5 will still employ an APS-C sensor, we expect this model to build upon the main shortcoming of the K-7: high-ISO performance. With a maximum ISO of 25600 (4 times that of the K-7), the K-5 is bound to perform very well at lower ISOs such as 6400 or 3200, at which the K-7 had great difficulty producing usable photos. If the K-5 will indeed launch with the current suggested price of $1600, it will not only become the most advanced digital SLR in its price class, but also a formidable rival for competing manufacturers.

 

PENTAX KR

12 Mexapixel Sensor

6 frames per second

Up to 120 color combinations: 10 body colors, and 12 grip colors

To be officially announcd in September

To be released in October, 2010

$875 suggested retail price

Into-level DSLR

The Pentax KR will succeed the Pentax K-x, which revolutionized the intro-level DSLR market back in 2009. The KR is expected to further extend the already-wide feature set of the K-x, with an improved frame rate among with added controls. At $875, it will retain is place on the market as the most cost-effective intro-level DSLR. Upon the launch of the KR, the K-x's price is expected to fall significantly, making it an even bigger steal!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

... og så finnes det noe som kalles batterigrep.

 

Dessuten, K-7, er ikke knotete selv uten batterigrep. K10/K20 er riktignok hakket bedre til mine hender, men K-7 er allikevel langt bedre enn mye annet der ute.

Lenke til kommentar
Eg skjønnar ikkje kritikken mot designet på K-7! Eg synest den ser meir "proff" ut enn K20D/K10D.

Vel, det er der vi er i motsatt ende av skalaen ettersom jeg ikke synes ting må være "stygge" og kantete for å se proffe ut.

Å ha en "kasse" som formes mer eller mindre nøyaktig etter innholdet, gir ikke meg noe proft inntrykk av å være gjennomtenkt i motsetning til hvor form har videreført funksjon.

Lenke til kommentar

Eg skjønnar ikkje kritikken mot designet på K-7! Eg synest den ser meir "proff" ut enn K20D/K10D, som etter mi meining ser litt "billige" ut i forhold(I det minste på bilde. Eg har ikkje sett dei på nært hald).

Du burde prøve det! Jeg har prøvd begge :)

 

... og så finnes det noe som kalles batterigrep.

 

Dessuten, K-7, er ikke knotete selv uten batterigrep. K10/K20 er riktignok hakket bedre til mine hender, men K-7 er allikevel langt bedre enn mye annet der ute.

Selv med batterigrep er K7 som en kasse i forhold til K20 :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...