Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Imaging Resource Interview: Ned Bunnell, President, Pentax Imaging

 

Et interessant intervju som forteller litt historisk om Pentax, Ned Bunnell, hvordan Hoya har påvirket Pentax siden oppkjøpet for et par år siden og litt om hvordan de plasserer seg i markedet nå. Noe som langt på vei peker ut kursen videre. PS. Det står ikke et konkret ord om fremtidige produkter.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har jeg bestemt meg for å gå for K-7, men det er noen ting jeg lurer på. Er det noen som har testet batterilevetiden med oppladebare AA-batterier i batterigrepet? Lurer på om det er stor forskjell mellom AA og originalbatteriene.

 

Har også lest en del negativt om det dynamiske omfanget til sensoren, men etter det jeg har sett på noen dng-filer fra K-7 jeg har funnet på nettet er at en kan hente veldig inn veldig mye med shadows og highlighs i RAW-konverteringen (i hvertfall i forhold til GX-10). Er det noen andre som har samme erfaring?

Lenke til kommentar

Da har jeg bestemt meg for å gå for K-7, men det er noen ting jeg lurer på. Er det noen som har testet batterilevetiden med oppladebare AA-batterier i batterigrepet? Lurer på om det er stor forskjell mellom AA og originalbatteriene.

 

Har også lest en del negativt om det dynamiske omfanget til sensoren, men etter det jeg har sett på noen dng-filer fra K-7 jeg har funnet på nettet er at en kan hente veldig inn veldig mye med shadows og highlighs i RAW-konverteringen (i hvertfall i forhold til GX-10). Er det noen andre som har samme erfaring?

 

Jeg hadde K10D før jeg gikk over til K-7. Henter du MYE i skyggene så blir det støy uansett hvilket kamera en bruker. Jeg har ytterst lite erfaring med å gjøre det på den måten, men det lille jeg har sett er at K-7 har mer uniform støy og ikke støy i flekker eller bånd som jeg så på K10D.

Lenke til kommentar

Da har jeg bestemt meg for å gå for K-7, men det er noen ting jeg lurer på. Er det noen som har testet batterilevetiden med oppladebare AA-batterier i batterigrepet? Lurer på om det er stor forskjell mellom AA og originalbatteriene.

 

Har også lest en del negativt om det dynamiske omfanget til sensoren, men etter det jeg har sett på noen dng-filer fra K-7 jeg har funnet på nettet er at en kan hente veldig inn veldig mye med shadows og highlighs i RAW-konverteringen (i hvertfall i forhold til GX-10). Er det noen andre som har samme erfaring?

 

Hvis du har bestemt deg for K-7 får du jo svært gode muligheter til å finne ut dette :p

Lenke til kommentar

Noen her som har brukt Yvon Bourque`s fokusplansjer?

Jeg sjekka mine objektiver på mitt hus nå.. 15 mm og 21 mm så bra ut ( men vanskelig å se pga stor dybdeskarphet) , men min kjære silver farvede 43 og 77 var ..way-off , eller hva det nå heter.. 43 `n var skarp på 16 mm foran og 77`n på noe mindre distanse.. Noen flere vært borti dette... Skal inn å fikle på menu 35 her....

Huset er ett K20D

Lenke til kommentar

Noen her som har brukt Yvon Bourque`s fokusplansjer?

Jeg sjekka mine objektiver på mitt hus nå.. 15 mm og 21 mm så bra ut ( men vanskelig å se pga stor dybdeskarphet) , men min kjære silver farvede 43 og 77 var ..way-off , eller hva det nå heter.. 43 `n var skarp på 16 mm foran og 77`n på noe mindre distanse.. Noen flere vært borti dette... Skal inn å fikle på menu 35 her....

Huset er ett K20D

Jeg har med viten og vilje holdt meg langt unna fokussjekk og justering (med ett unntak). Grunnen er enkelt og greit den at jeg veit at det vil gjør meg klinisk gal hinsides hjelpeappratet. (Snakker nå selvfølgelig om meg selv, du Mundus er allerede gal :p )

 

Det eine unntaket er 300mm som jeg etterhvert fikk en litt uggenn magefølelse på. Der har jeg justert med prøve og feilemetoden, og om jeg ikke huskeer feil endte jeg opp med +5 eller deromkring. Siden har jeg levd videre halvgal, men lykkelig i min uvitenhet om eventuelle mangler på andre objektiver.

Lenke til kommentar

Noen her som har brukt Yvon Bourque`s fokusplansjer?

Jeg sjekka mine objektiver på mitt hus nå.. 15 mm og 21 mm så bra ut ( men vanskelig å se pga stor dybdeskarphet) , men min kjære silver farvede 43 og 77 var ..way-off , eller hva det nå heter.. 43 `n var skarp på 16 mm foran og 77`n på noe mindre distanse.. Noen flere vært borti dette... Skal inn å fikle på menu 35 her....

Huset er ett K20D

Jeg har med viten og vilje holdt meg langt unna fokussjekk og justering (med ett unntak). Grunnen er enkelt og greit den at jeg veit at det vil gjør meg klinisk gal hinsides hjelpeappratet. (Snakker nå selvfølgelig om meg selv, du Mundus er allerede gal :p )

 

Det eine unntaket er 300mm som jeg etterhvert fikk en litt uggenn magefølelse på. Der har jeg justert med prøve og feilemetoden, og om jeg ikke huskeer feil endte jeg opp med +5 eller deromkring. Siden har jeg levd videre halvgal, men lykkelig i min uvitenhet om eventuelle mangler på andre objektiver.

ble - 10 på 43`n.. -8 på 77 `n.. åsså tok jeg fram K 100mm f4 macro objektivet (ett manuellfokus objektiv).. stilte inn etter fokusbekreftelsen .. der ble det - 10 ... .. og da begynner jeg å lure.. Kanskje det er huset som bør justeres ..? Jeg liker deg Tim, men det betyr ikke nødvendigvis at jeg er gal ? :D

Lenke til kommentar

Kanskje det er huset som bør justeres ..?

Der har du malt deg inne i det mørkeste hjørnet i pixel peepernes forgård ;)

 

Det er faktisk et lite snev av alvor i det jeg sier. For meg fortoner dette seg som mulighet for å bli stående med ei ligning med x antall ukjente, og ingen variabler du kan stole på.

Lenke til kommentar

ble - 10 på 43`n.. -8 på 77 `n.. åsså tok jeg fram K 100mm f4 macro objektivet (ett manuellfokus objektiv).. stilte inn etter fokusbekreftelsen .. der ble det - 10 ... .. og da begynner jeg å lure.. Kanskje det er huset som bør justeres ..? Jeg liker deg Tim, men det betyr ikke nødvendigvis at jeg er gal ? :D

Hvis du liker Fototim, da er du helt klart spik spenna gæærn - akkurat som oss andre.

 

Men jeg er ikke overrasket over at det er huset som er justert litt feil. Det er vel det som har dukket opp i en del Sigma diskusjoner i det siste. At problemet like gjerne kan ligge i huset.

Lenke til kommentar

ble - 10 på 43`n.. -8 på 77 `n.. åsså tok jeg fram K 100mm f4 macro objektivet (ett manuellfokus objektiv).. stilte inn etter fokusbekreftelsen .. der ble det - 10 ... .. og da begynner jeg å lure.. Kanskje det er huset som bør justeres ..? Jeg liker deg Tim, men det betyr ikke nødvendigvis at jeg er gal ? :D

Hvis du liker Fototim, da er du helt klart spik spenna gæærn - akkurat som oss andre.

 

Men jeg er ikke overrasket over at det er huset som er justert litt feil. Det er vel det som har dukket opp i en del Sigma diskusjoner i det siste. At problemet like gjerne kan ligge i huset.

at jeg da er som andre ..gjør meg vel normal? :D

Helddigvis kan jeg faktisk enkelt styre det med softwaren i kameraet, jeg kan velge om jeg vil justere hvert enkelt objektiv, eller alle (altså huset)

Men jeg greier ikke få til en god måling på hverken 21 `n eller 15 mm `ern .. hadde vært greit med en bekreftelse på en måte.. at huset er litt minus..

Men jeg skal gjøre samme test i dagslys i morra .. kan visst være en forskjell det også .. :p

Lenke til kommentar

Men jeg skal gjøre samme test i dagslys i morra .. kan visst være en forskjell det også .. :p

Ja og så har du det som du selv har vært inne på, nemlig fokusavstand.

 

Enda verre blir det gjerne med zoomoptikk. Enda en variabel.

Heldigvis er du fastentusiast, for å komme med noe oppmuntrende ;)

 

Så fotzoomen dekker forsåvidt allerde punktet med fokusavstand :D

Lenke til kommentar

Noen her som har brukt Yvon Bourque`s fokusplansjer?

Jeg sjekka mine objektiver på mitt hus nå.. 15 mm og 21 mm så bra ut ( men vanskelig å se pga stor dybdeskarphet) , men min kjære silver farvede 43 og 77 var ..way-off , eller hva det nå heter.. 43 `n var skarp på 16 mm foran og 77`n på noe mindre distanse.. Noen flere vært borti dette... Skal inn å fikle på menu 35 her....

Huset er ett K20D

K20 en kan vere litt ømfinteleg for kva lyskilde du justerer under,og det kan vere temmeleg stor forskjell mellom lysrør og glødelampe, det er iallefall mi ærfaring, og variasjonane er forskjellige frå objektiv til objektiv. Føler sjølv at gamle FA objektiv har størst variasjon på forskjellige lyskilder, og spesielt dei med størst glugge... Elles kan eg no vere ening med Fototim at dette er en ond sirkel, med fare for å bli spinn hakke gal. Og blir en det kjøper du denne

Lenke til kommentar
med fare for å bli spinn hakke gal. Og blir en det kjøper du denne

 

Da er jeg vel nesten gal fordi jeg har en litt mindre utgave av den. Jeg prøvde meg på disse hjemmesnekrede utgavene med ark i 45 graders vinkel. Det ble aldri bra og jeg forstår godt at en kan bli gal av slikt. Så fikk jeg tak i Lensalign pro til en grei penge og da ble det andre boller. Jeg brukte et par timer en dag i fjor sommer og det gjorde susen på skarpheten. Fordelen med Lensalign er at en får et repeterbart resultat. Det blir ikke galskap, men fornøyelig. Hvis interesse kan jeg kanskje få plass til den på turen i april.

Lenke til kommentar
med fare for å bli spinn hakke gal. Og blir en det kjøper du denne

 

Da er jeg vel nesten gal fordi jeg har en litt mindre utgave av den. Jeg prøvde meg på disse hjemmesnekrede utgavene med ark i 45 graders vinkel. Det ble aldri bra og jeg forstår godt at en kan bli gal av slikt. Så fikk jeg tak i Lensalign pro til en grei penge og da ble det andre boller. Jeg brukte et par timer en dag i fjor sommer og det gjorde susen på skarpheten. Fordelen med Lensalign er at en får et repeterbart resultat. Det blir ikke galskap, men fornøyelig. Hvis interesse kan jeg kanskje få plass til den på turen i april.

@ FotoTim ; forsto det slik at objektivene skal testes på minste fokusavstand + pittelitt?

@KaffiLars : Ja jeg leste det i kommentarfeltet der jeg lasta ned disse skjemaene, så jeg er spent på å se om de to sølvblanke er skarpe i dagslys...

@Fotoralf: Hadde vært GLIMRENDE om du kunne ta med på treffet , ikke bare for min skyld , men også for at andre kan få ta en test ! Pakk den ned ! :)

Lenke til kommentar

For ikke å overdimensjonere problematikken bør jeg nok tilføye at jeg kan være en utålmodig sjel. Andre med mer tålmodighet, og bedre evne til å jobbe systematisk enn meg, de får de som regel til etter litt innsats.

 

Kan kanskje og hende at jeg kunne lykkes, om jeg tente på oppgava.

 

Som der kanskje har forstått, har jeg ikke gjort det ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...