Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg var innom JP for å teste Pentax K-x med Pentax M-optikk. Fant ikke ut noe, hva gjør jeg feil?

 

Monterte Pentax M50/1,7 på K-x

Gikk inn i menyen og valgte Permitted på bruk av Aperture ring uten A.

Valgte Green Button til Optical preview, prøvde andre ting også.

 

Blenderen var på full åpning hele tiden. Ingenting skjedde ved å trykke inn den grønne knappen. Alt av info i søkeren forsvant da jeg trykte inn den knappen.

 

Hvordan skal dette egentlig fungere?

 

Jeg skal bruke M-optikk uten A-setting, uten noe kontakter bakpå.

Lenke til kommentar
Jeg var innom JP for å teste Pentax K-x med Pentax M-optikk. Fant ikke ut noe, hva gjør jeg feil?

 

Monterte Pentax M50/1,7 på K-x

Gikk inn i menyen og valgte Permitted på bruk av Aperture ring uten A.

Valgte Green Button til Optical preview, prøvde andre ting også.

 

Blenderen var på full åpning hele tiden. Ingenting skjedde ved å trykke inn den grønne knappen. Alt av info i søkeren forsvant da jeg trykte inn den knappen.

 

Hvordan skal dette egentlig fungere?

 

Jeg skal bruke M-optikk uten A-setting, uten noe kontakter bakpå.

 

Du må ha den i manual mode for å bruke den grønne knappen. I Av mode er blenderen på full åpning hele tiden. Og så justerer den lukker for full åpning.

 

Green button skal stå på Tv shift i manual og TAv.

Lenke til kommentar
Jammen næmen æ kan ikke mandarin!

Det hadde ikke hjulpet deg særlig likevel ...

 

Mandarin er ikke skriftspråket til kineserne, men en snakket dialekt opprinnelig fra Beijing — den mest brukte/standardiserte av over 2.000+ dialekter, hvor mange er så forskjellige at det nærmest er som forskjellige språk å regne.

 

Kineserne bruker to skrift"språk"; forenklet og tradisjonelt, som skilles av kompleksiteten i tegnene. Forenklet er hva folk bruker til daglig i dette århundret fordi det er det minst komplekse og dermed det mest effektive å bruke.

 

Det sagt, så er det tydelige tegn (bokstavelig talt) på at dette ikke er kinesisk men japansk (eller i fjerneste fall koreansk). De er nemlig tidvis verre å skille for oss om ikke leser betydningen av tegnene og ikke finner særlig kontekst.

 

En typisk indikator på at asiatiske tegn ikke er kinesiske er at de buer som større eller mindre deler av sirkler. Tydelig synlig på bl.a. de to siste tegnene i overskriften.

Lenke til kommentar

Jeg har et spørsmål til dere som har K-7. Hvordan er autofokus i forhold til K10D/GX-10? Nå når prisen på K-7 har falt en del så lurer jeg på om skal oppgrader. Det jeg savnet mest med min GX-10 er bedre AF (mer presis og høyere "treffsikkerthet") og raskere opptakshastighet.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke K-7 sjølv, men vet hva svarene blir :-)

 

De vil variere mellom "mye bedre", "en del bedre", "til noe bedre". De første svarene vil komme fra de som kommer fra generasjoner før K20D, alt etter hvilket temperament vedkommende har.

 

Hvis du ikke har det travelt er mitt råd; ta deg en tur på Pentaxtreffet i april. Da får du anledning til å prøve det ut i praksis, og gjøre deg opp en egen mening.

Lenke til kommentar
Jeg har et spørsmål til dere som har K-7. Hvordan er autofokus i forhold til K10D/GX-10? Nå når prisen på K-7 har falt en del så lurer jeg på om skal oppgrader. Det jeg savnet mest med min GX-10 er bedre AF (mer presis og høyere "treffsikkerthet") og raskere opptakshastighet.

 

Med fare for å bli beskylt for å være temperamentsfull (?) - jeg hadde K10D før og har gått over til K-7. I vanlig normalt dagslys er det ingen forskjell. I svakt lys så er det mindre nøling. Jeg hadde store problemer med min DA12-24/4 på K10D som ikke ville låse fokus. Grønn indikator i søkeren blinket raskt. På K-7 har jeg ingen slike problemer. Og ikke minst - på K-7 kan du korrigere for fokusfeil på forskjellige objektiver. Det gjorde utslag på noen av mine objektiver for å si det forsiktig og uten temperament.

Lenke til kommentar
har noen av dere vært borte i noe slikt som dette?
Jeg har ikke vært borti akkurat den, men det er ikke uvanlig med slike stativhoder til makrofotografering, nei... Når det gjelder kvaliteten er det vel samme greie som med andre stativhoder - du får det du betaler for stort sett. Jeg vikke neppe kjøpt denne, men skulle du være veldig interessert i makro vil en liknende variant være et lurt kjøp.
Lenke til kommentar

Hei.

Har vel så og si bestemt meg for k-x nå, etter at olympus e620 sin søker og iso-egenskaper ikke hold mål for meg.

 

Men jeg har et par spørsmål.

 

Hvordan samarbeider pentax med linuxsystemer? Jeg kjører linux mint (så og si det samme som ubuntu), og er en bruker med gjennomsnittlig kunnskap. Vil pentaxen oppføre seg, eller lager den fanskap? :)

-

Og så lurer jeg på om jeg skal gå for kit med to linser 18-55 og 50-200, eller bare 18-55 og så legge i litt og få 55-300mm?

 

Jeg er ute etter å få en allsidig pakke til natur og tur. Vekt spiller derfor en stor rolle. Og jeg trenger en høy brennvidde (200mm blir i svakeste laget).

 

Jeg blir også litt forvirret av navnene på objektivene. I produktguiden finner jeg disse:

 

alle har samma pris

Pentax smc DA 18-55mm f3.5-5.6 AL II

Pentax smc DA Zoom 18-55mm F3.5-5.6 AL

Pentax smc DA 18-55mm f3.5-5.6 AL WR (wr er værtett går jeg ut i fra)

Pentax smc DA L 18-55mm f3.5-5.6 AL

 

Pentax smc DA L 55-300mm f4-5.8 ED 2900kr

Pentax smc DA 55-300mm f4-5.8 ED 3219kr

 

Hvorfor er det så mange forskjellige med så liten prisforskjell? Hvilke er best?

Og sist men ikke minst, hvilke er det som følger med om man kjøper et kit?

 

vurderer denne nå: http://www.dustinhome.no/pd_5010367095.aspx

Eventuelt å droppe 50-200mm og gå for en 55-300mm, da vil jeg jo dekke fra 18-300mm med bare to objektiv.

 

Ps. Når du svarer på dette, så husk at jeg er en glad amatør, med sans for skarpe bilder:) Dette blir mitt første speilrefleks. Har tatt bilder i alle år, men er ingen fotograf. Dvs foto er et tillegg for meg når jeg er på tur, jeg er aldri på tur for å ta bilder. Pris og vekt er derfor viktig for meg:)

Endret av wobbe
Lenke til kommentar
Jeg blir også litt forvirret av navnene på objektivene. I produktguiden finner jeg disse:

 

alle har samma pris

Pentax smc DA 18-55mm f3.5-5.6 AL II

Pentax smc DA Zoom 18-55mm F3.5-5.6 AL

Pentax smc DA 18-55mm f3.5-5.6 AL WR (wr er værtett går jeg ut i fra)

Pentax smc DA L 18-55mm f3.5-5.6 AL

 

Pentax smc DA L 55-300mm f4-5.8 ED 2900kr

Pentax smc DA 55-300mm f4-5.8 ED 3219kr

 

Hvorfor er det så mange forskjellige med så liten prisforskjell? Hvilke er best?

Og sist men ikke minst, hvilke er det som følger med om man kjøper et kit?

 

Pentax smc DA 18-55mm f3.5-5.6 AL II

Dette er nyeste modell og litt skarpere enn den gamle

 

Pentax smc DA Zoom 18-55mm F3.5-5.6 AL

Dette er første utgave og eldste kit objektiv. Selges neppe nytt lenger.

 

Pentax smc DA 18-55mm f3.5-5.6 AL WR

Ja, WR står nok for Weather Resistant. Den er ikke tett, men tåler allikevel mer vær enn andre objektiver.

 

Pentax smc DA L 18-55mm f3.5-5.6 AL

Alle DA L objektiver har litt enklere utforming. De har plastikk bajonettfatning istedenfor metall og de mangler "quick-shift" manuell fokus. Det siste er nyttig, spesiellt ved videoopptak. Da er det lett å korrigere fokus manuelt uten å måtte snu på en bryter først.

 

På de to 55-300mm objektivene er altså forskjellen som nevnt ovenfor.

K-x i kit er vanligvis med de billigste DA L objektivene. Men kjøper du av Fovi så kan du nok muligens få andre valg. Da må du i så fall høre med de. Kjøper du av en boks-pusher så får du mest sannsynlig det de har og ingenting annet.

 

 

K-x virker som en ekstern disk når du kobler det til PC så den bør oppføre seg fint under Linux. Pentax sin programvare er lagd for Windows og Mac. Den er ikke spesielt god og du finner bedre programvare spesielt for Linux. K-x lagrer rå-filer i Adobe sitt DNG format så rå-konvertering burde ikke være problem uansett OS.

Endret av FOTORALF
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...