Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Jeg har mistet luka på solblenderen til kit-objektivet.

 

PentaxogSonysolblendere.png

 

Jeg vet omtrent hvor den ligger, innenfor ca 10-20 kvadratmeter og under ca 30 cm nysnø, men jeg gidder ikke å finkjemme området og gidder heller ikke vente til våren med å få tak i den. Derfor lurer jeg på om dere vet hvor jeg kan få tak i en ny, til en rimelig pris.

 

Redigert: Jeg fant.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har en Metz AF58A1 og K20D.

Driver og prøver litt med å bruke blitsen trådløst. Og det fungerer jo greitt nok, men ikke alltid blitsen fyrer.

Noen tips/triks som kan hjelpe på "treffsikkerheten" slik at den fyrer alltid.

Hvilken kanal skal jeg stille Metz'en på? Channel 1 fungerer iallefall når det fungerer.

Må det være direktelinje mellom "øyet" på blitsen og sprettopp-blitsen på kameraet, eller skal den klare seg med reflektert?

 

Eit lite tips. Ved å ta blitsen i venstre hand og halde den opp ned, vil "øyet" på blitsen ha direkte kontakt med sender på framsida av kameraet, og dermed får du sikker avfyring på blitsen. Kameraet har sender på framsida og baksida.

Lenke til kommentar
Jeg er inne på focusingscreen.com

Handler sikkert derfra hvis jeg kjøper en K-x :)

Jeg har handlet derfra og er godt fornøyd. OBS. Mattskiven SKRAPES VELDIG LETT opp - jeg kjøpte to forskjellige, og den som står i mitt GX-10 har synlige riper som ikke kan fikses opp. Og husk å ha rengjorte flater når du skal sette inn mattskiven. Jeg irriterer meg grønn av å måtte titte på støvkorn når jeg skal ta bilder ...

Lenke til kommentar
jeg har nettopp skaffet med Aperture 3 (software) og den har støtte for gps-kordinater for hvor bildet er tatt. Finnes det en billig GPS-løsning som passer til Samsung GX-10 (Raw-filer)?

 

Ja, det gjør det. Programmet Geosetter gjør jobben med å merke bildene ut i fra en gps sporlogg. Det fine med Geosetter er at den også merker bildene med stedsnavn som f.eks. Norway, Rogaland, Sandnes, Soma.

 

Sporlogger lager du med en egen gps fra f.eks. Garmin, med egne gps loggere som Dealextreme har mange og billige av eller med et program på mobiltelefonen dersom den har gps. For Windows Mobile har jeg selv lagd et program som lager gpx-filer og har enkel navigasjon: http://download.heime.org/GPSlogger_Smartphone_setup.CAB

Lenke til kommentar
Jeg har mistet luka på solblenderen til kit-objektivet.

 

hva er egentlig opplegget med denne luken?

Luka er der for fotografering med polafilter.

 

Polafilter må du nemlig vri på, for å få ønska effekt. Denne luka gjør at du kan justere det med motlysblenderen på.

 

Såvidt jeg veit er Pentax aleine om å ha ei slik luke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...