Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Da har jeg sjekka autofokus i dagslyset, samme resultat . Begge objektiver er nå skarpe etter fhv - 10 og -9 , på 43 og 77 mm ..

Noen som har gode forslag på tilsvarende sjekk på 21mm f3.2 og 15 mm f.4.0 ? Pga stor dybdeskarphet (og en ellers generell vanvittig skarphet :D ) , så er ikke denne testen brukbar..

Det er Yvon Bourque`s test , som består av ark med tall, som er printet på ett A4 ark og brettet så det står i 45 " vinkel i forhold til film, eh sensor-planet.

 

Spørsmålet jeg da vil ha svar på er om at jeg skal justere huset til - 10 , og alle objektiver til 0 ..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Spørsmålet jeg da vil ha svar på er om at jeg skal justere huset til - 10 , og alle objektiver til 0 ..

Sånn som jeg forstår dette, så er det bare en måte å finne svaret på det spørsmålet, nemlig å prøve det. Teoretisk skulle det bli bra, men teori er en ting, praksis ofte en annen.

 

Når det gjelder de videste objektivene så er kritisk fokus mindre kritisk med dem. Så et alternativ er å erklære seg fornøyd, og så gi seg der.

 

Men når du først er i gang, ville nok jeg prøvd noen replikerbare real life testbilder*, før jeg prøvde å justere kamera -10. Så ville jeg nok gjenntatt testbildene, og så sett hvilken vei eventuelle forskjeller gikk, til det bedre eller det værre? Om det gikk til det bedre, ville jeg latt det være slik, og så gjennta justeringsprosedyren av de målbare objektivene.

 

Men som du skjønner så tenker jeg bare høyt nå. Har faktisk lest en del om dette, men har null praktisk erfaring med det.

 

*På full åpning, og fokusavstand på omtrent et par meter.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

 

Spørsmålet jeg da vil ha svar på er om at jeg skal justere huset til - 10 , og alle objektiver til 0 ..

Sånn som jeg forstår dette, så er det bare en måte å finne svaret på det spørsmålet, nemlig å prøve det. Teoretisk skulle det bli bra, men teori er en ting, praksis ofte en annen.

 

Når det gjelder de videste objektivene så er kritisk fokus mindre kritisk med dem. Så et alternativ er å erklære seg fornøyd, og så gi seg der.

 

Men når du først er i gang, ville nok jeg prøvd noen replikerbare real life testbilder*, før jeg prøvde å justere kamera -10. Så ville jeg nok gjenntatt testbildene, og så sett hvilken vei eventuelle forskjeller gikk, til det bedre eller det værre? Om det gikk til det bedre, ville jeg latt det være slik, og så gjennta justeringsprosedyren av de målbare objektivene.

 

Men som du skjønner så tenker jeg bare høyt nå. Har faktisk lest en del om dette, men har null praktisk erfaring med det.

 

*På full åpning, og fokusavstand på omtrent et par meter.

Jeg har en 20x20mm alu rettholt i verkstedet, ca 150 cm lang og med cm merking.. stille den i 45 " ved ett fast objekt og avfotografere på ett par meters hold? Sørge for at ett gitt tall på rettholten er i samme plan som fokus ? Noe i den retning ?

Lenke til kommentar

Jeg har en 20x20mm alu rettholt i verkstedet, ca 150 cm lang og med cm merking.. stille den i 45 " ved ett fast objekt og avfotografere på ett par meters hold? Sørge for at ett gitt tall på rettholten er i samme plan som fokus ? Noe i den retning ?

Tror ikke du blir så mye klokere av det, enn av å bruke test charten. Rett og slett fordi DOF blir for stor til virkelig å finne kritisk fokus.

 

Om du ikke greier og avsløre noe med test charten kan det hende du må være mer pragmatisk i utprøvinga på vidvinklene.

 

Metodikken jeg brukte når jeg justerte 300mm var rett og slett og fokusere manuelt først (på stativ, under gunstige forhold, og fokuserte selvfølgelig etter det øyet fortalte meg, ikke hva fokusindikatoren mente).

Så aktiverte jeg AF, og sjekka om det skjedde noe. Dreiv på med litt prøving og feiling av fokusjusteringa, til det ikke skjedde noe når jeg aktiverte AF.

 

Jeg justerte meg altså fram til en innstilling hvor det ikke var avvik mellom det øyet mitt fortalte meg i søkeren, og det AF målte. Så jeg forutsetter altså at jeg kan stole på det øyet forteller meg i søkeren.

 

Kanskje du bør tenke på samme måten med vidvinkelene?

 

Andre har kanskje noe mer fornuftig og si enn meg. FOTORALF er nok mer vidvinkelmann enn meg, så det skader kanskje ikke å høre mer på han? ;)

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Andre har kanskje noe mer fornuftig og si enn meg. FOTORALF er nok mer vidvinkelmann enn meg, så det skader kanskje ikke å høre mer på han? ;)

 

Tviler på at det er mer fornuftig det som kommer ut av meg. Men jeg liker nok vidvinkler bedre enn teleobjektiver, ja.

 

Jeg er enig med deg om at praktisk bruk fungerer bra når det gjelder å finne fokusfeil. En annen ting du kan prøve er å sette opp en fyrstikkeske på en vei eller gårdsplass, fokusere på den fra passende avstand og sjekke fokusområdet på bakken rundt fyrstikkesken. På rimelig korte avstander skal det være like mye i fokus bak som foran. Denne testen som er brukt med ark i 45 graders vinkel er det jeg hadde dårligst resultat med. Fikk aldri det til å stemme. Lens Align Pro ga et bra resultat, men enkelt objektiver jeg har fikk jeg ikke godt resultat med før jeg gikk en tur og fotograferte ting som lå på bakken :-)

 

Når det gjelder avstand når en tester objektiver så må en kort og godt bruke det som passer best. Med 15mm objektiv bør du ned i 30cm avstand for å få dybdeskarphet som er liten nok. Tester en 100mm makroobjektiv så skal en i teorien ha lenger avstand, men det er like lurt å heller bruke den avstanden som er mer naturlig for makrofotografering. Men generelt bør du teste med størst mulig avstand og helst ikke kortere enn 20 ganger brennvidden på objektivet.

Lenke til kommentar
Lens Align Pro ga et bra resultat, men enkelt objektiver jeg har fikk jeg ikke godt resultat med før jeg gikk en tur og fotograferte ting som lå på bakken :-)

 

Årsaken til dette var/er sannsynligvis bittelitt slark i objektivet som gjør at linsegrupper ikke blir posisjonert på samme plass om en zoomer ut mot en gitt brennvidde eller inn mot samme brennvidde. Det samme gjelder fokusering. Er det slark så kan det bli forskjell på å fokusere fra uendelig til 2 meter enn å fokusere fra 1 til 2 meter. Da blir verktøy som Lens Align håpløst fordi den avslører brutalt slike feil og en får aldri bra resultat. Justering basert på praktisk bruk blir dermed bedre, synes jeg.

 

 

Det står i bruksanvisningen til K-7 at å justere ut fra nullverdi _kan_ redusere autofokusytelsen. Det har jeg sett selv. Det blir mer nøling og litt tregere autofokus med en justering på -5 i forhold til null på enkelte objektiver. Men ikke på alle. Dersom du finner ut at du må ha -10 på alle dine objektiver så ville jeg kanskje vurdert å fått kameraet justert mekanisk. Normalt gjøres det rimelig fort og greit med to skruer i bunn etter at bunnplaten er fjernet.

Endret av FOTORALF
Lenke til kommentar
Lens Align Pro ga et bra resultat, men enkelt objektiver jeg har fikk jeg ikke godt resultat med før jeg gikk en tur og fotograferte ting som lå på bakken :-)

 

Årsaken til dette var/er sannsynligvis bittelitt slark i objektivet som gjør at linsegrupper ikke blir posisjonert på samme plass om en zoomer ut mot en gitt brennvidde eller inn mot samme brennvidde. Det samme gjelder fokusering. Er det slark så kan det bli forskjell på å fokusere fra uendelig til 2 meter enn å fokusere fra 1 til 2 meter. Da blir verktøy som Lens Align håpløst fordi den avslører brutalt slike feil og en får aldri bra resultat. Justering basert på praktisk bruk blir dermed bedre, synes jeg.

 

 

Det står i bruksanvisningen til K-7 at å justere ut fra nullverdi _kan_ redusere autofokusytelsen. Det har jeg sett selv. Det blir mer nøling og litt tregere autofokus med en justering på -5 i forhold til null på enkelte objektiver. Men ikke på alle. Dersom du finner ut at du må ha -10 på alle dine objektiver så ville jeg kanskje vurdert å fått kameraet justert mekanisk. Normalt gjøres det rimelig fort og greit med to skruer i bunn etter at bunnplaten er fjernet.

Takker for utførlig forklaring. Skal snakke med Pål på Fovi/Camera.no

Lenke til kommentar

Hva er det man egentlig justerer i SW når man justerer AF? Er det kontrastforholdet som sensoren reagerer/låser på ?

Når man justerer dette mekanisk som Fotoralf foreslo, er det da forskjellen mellom motiv /sensorflate, kontra motiv/mattskiva ?

For å ta det førte spørsmålet først. Nei, tror ikke det. Jeg mener det er faseforholdet som justeres iom at standardløsning for AF på SLR ikke er kontrastfølsom, men fasefølsom.

Hva det betyr i praksis er mer uklart for meg. Så vidt jeg forstår dette med fase, så handler faseforhold om avstand. Avstand i tid, eller i rom. Her må det vel dreie seg om det siste.

 

Når det gjelder det andre spørsmålet så er jeg på utrygg grunn der og, men mener at det er avstanden fra det vi kan kalle optiske senter i objektivet som finjusteres, når det justeres mekanisk med skiver. AF-sensoren må sitte på samme optisk plan som sensoren for at det skal bli riktig.

 

Jeg antar at når vi justerer ved hjelp av firmware så kompenserer vi for mekaniske (og/eller optiske) avvik i denne avstanden.

 

Noen forumgjengere som har bedre greie på dette enn meg kan kanskje bekrefte eller avkrefte dette?

Dette er nemlig antagelser fra min side, bygget på informasjonsbiter som jeg har snappa opp litt her og litt der.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Da har jeg sjekka autofokus i dagslyset, samme resultat . Begge objektiver er nå skarpe etter fhv - 10 og -9 , på 43 og 77 mm ..

Noen som har gode forslag på tilsvarende sjekk på 21mm f3.2 og 15 mm f.4.0 ? Pga stor dybdeskarphet (og en ellers generell vanvittig skarphet :D ) , så er ikke denne testen brukbar..

Det er Yvon Bourque`s test , som består av ark med tall, som er printet på ett A4 ark og brettet så det står i 45 " vinkel i forhold til film, eh sensor-planet.

 

Spørsmålet jeg da vil ha svar på er om at jeg skal justere huset til - 10 , og alle objektiver til 0 ..

Har nå sjekka mot min tidligere FA 50mm f1.4 (takk til Nils for velvillig utlån) , og den var midt i . Med andre ord er/var mine FA Ltd objektiver litt off ..

Betryggende. Tror jeg :D

Nå er det utendørstest neste, med dubbeditter på bakken :)

Lenke til kommentar
Har nå sjekka mot min tidligere FA 50mm f1.4

Har du brukt dette objektivet med manuell fokus og full åpning? Kan du si noe generelt om AF er et must for så stor blenderåpning eller om MF er brukbart i praksis?

Jeg greier greit å stille skarpt på stillestående objekter , men med så knapp DOF kan det være vanskelig med MF på portrett på barn feks.. Så svaret er både og , alt etter bruk slik jeg ser det

 

Under testing i dag ble jeg oppriktig forundra over hvor soft dette er på 1.4... har aldri liksom sammenligna det før med andre ..

 

Driver nå med storskala test nr 2 på alle objektiver som er å oppdrive. Vurderer å hente ut 50mm 2.0 , og 135 mm 3.5 også :D .

Har nå begynt å få kommentarer fra resten av familien.

Heldigvis er det relativt kompetente fagmiljøer på psykoser og denslags i nærmiljøet :)

Lenke til kommentar

Med 15mm objektiv bør du ned i 30cm avstand for å få dybdeskarphet som er liten nok.

Risikerer man ikke å få dårlige resultater på uendelig da?

Ifølge testprosedyra skal man bruke nærgrensa på objektivet.

 

Hvilken testprosedyre. Jeg har lest ørten steder at man minst skal holde avstanden lenger enn 20 ganger brennvidden. For 15mm objektiv så betyr det minimum 30cm. For 77mm betyr det 1,5m.

Lenke til kommentar

Hva er det man egentlig justerer i SW når man justerer AF? Er det kontrastforholdet som sensoren reagerer/låser på ?

Når man justerer dette mekanisk som Fotoralf foreslo, er det da forskjellen mellom motiv /sensorflate, kontra motiv/mattskiva ?

 

AF sensoren består av en linjesensor. En linjesensor har hundrevis eller tusenvis av piksler på rekke og rad. I kameraet dannes det et bilde på sensoren og dette bildet splittest i to og dannes på høyre og venstre side på denne linjesensoren. Stiller en på fokus så vil begge bildene flyttes symmetrisk mot venstre eller høyre på denne linjesensoren. Så det AF systemet gjør er å stille fokus til disse to bildene er symmetrisk om midten på linjesensoren. Kontrast kreves for at mikroprosessoren skal kunne kjenne igjen et bildemønster på venstre og høyre del og å kunne avgjøre om det symmetriske midtpunktet må flyttes. Når du justerer AF i menyen så forteller du mikroprosessoren at bildet ikke skal flyttes til midten av sensoren, men x antall piksler mot høyre eller venstre. Når du gjør dette så reduserer en også linjesensoren sitt effektive arbeidsområdet. Lengde fra det nye midtpunktet til den ene kanten blir kortere.

 

Med mekanisk justering så flytter en hele arrangementet med linjesesnor og linser slik at avstand stemmer overens med avstand til fokusplanet.

 

Dere kan lese mer her: http://download.heime.org/Split_Prism.pdf

Endret av FOTORALF
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...