Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

2: 1/brennvidde er standardsvaret – men da på «fullformat». Altså vil en 50mm bli 50*1.5 = 75 => lavere lukkertid enn 1/75s. Med IS aktivert kan du gjerne ha noe lengre lukkertid.

 

Med billedstabilisering tror jeg du kan blåse i cropfaktor og i tillegg trekke fra ett trinn.

Det vil si at på 50mm blir det nærmeste 1/45s - 1 trinn = 1/30s.

 

mvh

.lars

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tror jeg kommer til å gå for dette sigma objektivet snart.

 

Er det noen muligheter for å få den ny til under 3000nok?

Så fotovideo hadde partivaresalg nå, men de presterte å ikke engang selge den billigere enn den allerede var fra en annen nettbutik.

Jeg syns faktisk fotovideo har brukbar pris på dette objektivet. Særlig tatt i betrakning av at du får norsk garanti og forholdsvis enkelt kan levere inn et dårlig eksemplar for justering. Men personlig avstår jeg gjerne fra Sigmas zoomobjektiver, nettopp pga de frynsete ryktet + et par dårlige erfaringer selv. Jeg hadde hvertfall ikke tatt sjansen på å kjøpe via EBAY; det kan fort bli problematisk om man da blir den ulykkelige eier av et dårlig ekseplar ;)

Lenke til kommentar

Jeg fikk 10-20 3.5 fra tokyo (ebay) for ca 3500kr, gratis frakt, men da slapp jeg momsen. Han merket den som reaparert. Det er selvfølgelig en risiko med att det blir dyrt å sende fram og tilbake om det skull være noe galt. Alt gikk helt knall for min del :) Men i etterkant tror jeg att jeg hadde valgt den gamle versjonen. Du har stort sett ikke brukt for F3.5 bruker mest F8. Og HSM behøver man heller ikke på dette objektivet. Du trenger ikke blende ned veldig mye før alt i bildet er i fokus uansett. (10mm) Da er det bare å ha manuell fokus og sette denne på 50-60cm.

Endret av Phaser_
Lenke til kommentar

...

 

K-x og Linux er vel ikke noe problem. Jeg bruker uansett kortleser og DNG kan vel leses av alle skikkelige raw-behandlere. Regner med at kamera monterer fint som en ekstern disk. Kan kanskje sjekke dette om du er veldig interessert.

 

Når det gjelder kitobjektiv vil jeg sterkt anbefale DA II eller WR. DA-L er alt for plastikk og DA føler jeg at er dårligere uten at jeg har gjort noen store studier. Har brukt alle bortsett fra DA II.

 

Når det gjelder minnekort bruker jeg Extreme III. Har ikke hatt noen problemer med det til video.

 

Edit: Gikk visst glipp av en side, så dette er vel mer eller mindre svart på fra før.

Endret av espenoen
Lenke til kommentar

Takk skal du Akidon.

Skal se om jeg får lurt meg en tur til JP i neste uke.

 

Hvis alt går bra så kjøper jeg en K-x om en liten måned.

Fikk smc Pentax-M 135mm f/3,5 idag. Fin størrelse på det. Betalte 460kr.

 

Skal du bytte nikk til VinglePentax da? :p Men hvorfor M objektiver? A er jo mye hendigere på dSLR. Da kan du bruke alle modi.

 

Til resten av gjengen: Hvordan ligger det an med Supertele'n som stod på veikartet? Kjenner en som har penger som selvantenner ved synet av en kompakt DA* 500mm F/5.6 evt DA* 600 F/5.6.

Endret av espenoen
Lenke til kommentar

Skal du bytte nikk til VinglePentax da? :p Men hvorfor M objektiver? A er jo mye hendigere på dSLR. Da kan du bruke alle modi.

 

Kan ikke, har nettopp byttet nick for n'te gang :p

 

M-optikk er billigere enn A-optikk. Har ennå ikke bestemt meg om jeg skal kjøpe K-x.

Vurderer også Sigma DP2 som Fotovideo har tilbud på.

Lenke til kommentar

M-optikk er billigere enn A-optikk. Har ennå ikke bestemt meg om jeg skal kjøpe K-x.

Vurderer også Sigma DP2 som Fotovideo har tilbud på.

 

Kan skjønne det om du kun bruker ME, men skal du bruke objektivene på et digitalt kamera er det jo absolutt verdt de ekstra hundrelappene.

 

K-x er forresten et finfint kamera. Men det er jo i praksis kun et pimpet K-m, så du kjenner det jo godt fra før.

Lenke til kommentar

Skuffende lite nytt fra Pentax på PMA, selv om de droppet stand i år. Så langt bare K-7 med ny lakk.

 

Pentax announces limited edition silver K-7

 

Nå ryker sparepengene til Mundus... ;)

 

fhan ..

Men det betyr , har jeg lært på skolen i uka som gikk, at når de fikser på den bestående modellen så er det like før ny modell kommer .... Noen som kan være med å lage en sannferdig og logisk oppbygd konspirasjonsteori på det emnet? :)

 

Å jeg vil ikke ha videokamera , så jeg holder meg til K20d Limited Titan . Takk.

Lenke til kommentar

Men det betyr , har jeg lært på skolen i uka som gikk, at når de fikser på den bestående modellen så er det like før ny modell kommer ....

Ser og ut som om det er prisfall på K-7 på gang og, så det kan hende du har rett.

 

Men det kan like gjerne komme av at de har behov for å profilere merket litt ekstra før de slipper 645D.

Lenke til kommentar

Jeg blir gjerne med på å skape den konspirasjonsteorien. K20 lå lenge på rundt 8000 kr før den var nede i ca 6500 kr en kort stund før den ble faset ut (og lå på rundt 8000 kr i de stadig færre butikkene som hadde den).

 

Dermed tror jeg det kan bli en stund til K-7 blir erstattet. En annen ting er at Pentax sikkert har satt av mye ressurser til 645D. Noe som spiser av utviklingsbudsjettet til de resterende modellene.

 

Erstatteren, K-8 for å ha et kort og greit arbeidsnavn, tipper jeg får:

- Full HD video (1080p) med valgfri 24, 25 eller 30 fps, samt 50 eller 60 fps med 720p

- Flere megapiksler (16-20?)

- En svak forbedring i ISO-ytelser i de "gamle" modusene

- En egen modus eller menyvalg med ekstra kraftig støyreduksjon. Muligens som standard for JPEG.

- Bedre kuldemotstand (-20°C?)

- Småjusteringer på design og programvare

- Lanseringsdato til høsten

Lenke til kommentar

Jeg blir gjerne med på å skape den konspirasjonsteorien. K20 lå lenge på rundt 8000 kr før den var nede i ca 6500 kr en kort stund før den ble faset ut (og lå på rundt 8000 kr i de stadig færre butikkene som hadde den).

 

Dermed tror jeg det kan bli en stund til K-7 blir erstattet. En annen ting er at Pentax sikkert har satt av mye ressurser til 645D. Noe som spiser av utviklingsbudsjettet til de resterende modellene.

 

Erstatteren, K-8 for å ha et kort og greit arbeidsnavn, tipper jeg får:

- Full HD video (1080p) med valgfri 24, 25 eller 30 fps, samt 50 eller 60 fps med 720p

- Flere megapiksler (16-20?)

- En svak forbedring i ISO-ytelser i de "gamle" modusene

- En egen modus eller menyvalg med ekstra kraftig støyreduksjon. Muligens som standard for JPEG.

- Bedre kuldemotstand (-20°C?)

- Småjusteringer på design og programvare

- Lanseringsdato til høsten

 

Jeg mener bestemt at mitt kamera , K20d Ltd Titan, kom siste høsten K20 var på markedet, så derfor min sammenligning..

Jeg tror Pentax kommer med noe NYTT .. ett eller annet som rister i Canikon burene .. :)

 

@ Tim: Du sier økt profilering er mulig årsak, men er 645 og K7 i samme segment egentlig ? Ville det ikke være mer naturlig å *spisse* en eventuell økt profilering mot proff-markedet da? Da tenker jeg på folk som lever av å fotografere, bare så det er sagt ..

Disse legger vel neppe merke til at en sølvfarga K7 blir produsert? Sånn uten videre ?

 

Når Apple kan holde så tett om den digitalplata si, så tror jeg Pentax greier å holde tett om en FF , K7 Fx (feks ) :)

 

Norgeslanseringa blir forøvrig på Bjørnsund den 24/4-2010. Kl 21.00 :D

Endret av Mundus
Lenke til kommentar

@ Tim: Du sier økt profilering er mulig årsak, men er 645 og K7 i samme segment egentlig ? Ville det ikke være mer naturlig å *spisse* en eventuell økt profilering mot proff-markedet da?

Nei K-7 og 645D er overhodet ikke retta mot samme markedsegmentet. Samtidig så veit vi at profilering av merket skaper buzz, som igjen kan bidra til å skape økt interesse for 645D.

 

Det å spisse profileringa mot proff APS-segmentet har de neppe ressurser til nå. Så det er ikke et alternativ for øyeblikket før 645D.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...