Gå til innhold

Anmeldelse: World of Goo (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Anmeldelsen burde ha påpekt at spillet har dårlig navigasjon/kontroller, og fraværende lyd/grafikk-instillinger.

 

Har spilt gjennom spillet og gir det karakteren 7/10. Årsaken er følgende:

  • Navigasjon/kontroller er svært frustrerende. Det er ikke mulig å zoome ut/inn. Det er ikke mulig å bevege deg venstre/høyre/opp/ned ved hjelp av piltaster - du må stoppe det du holdt på med, og flytte på musen til kanten av skjermen. Det hendte også ofte at jeg ved en feiltagelse rev løs en goo fra bygget og ødelagte alt, når jeg egentlig mente å ta en av de frie som gikk rett ved. Dette problemet kunne enkelt vært løst ved å f.eks. ikke bruke samme museknapp for å løsne/flytte på goo.
  • Ingen ingame grafikkinstillinger. Om du skal endre oppløsninge må du endre på en config-fil manuelt, men det store problemet er at pga bug i spillet vil du ikke kunne komme videre pga elementer havner utenfor skjermen, om du har e litt høy oppløsning.
  • Ingen mulighet for å skru av musikk. Etter å ha spilt gjennom spillet én gang blir du lei av musikken.
  • Spillet er litt kort. Til tross for prisen synes jeg det er i korteste laget.

Spesielt kontrollene/navigasjonen skapte MYE irritasjon for meg underveis i spillet. Skjedde mange ganger at jeg måtte begynne brettet på nytt, som en direkte følge av knotete kontroller.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Eg tenkte ikkje ein einaste gang over at navigasjonen var eit problem, synest det fungerte veldig bra.

 

Litt av poenget med oppløysinga er at du ikkje skal sjå delar av brettet som er skjult i begynnelsen. Eg ser ikkje problemet med å spele det originalt, det er ikkje snakk om så store konstruksjonar, med unntak av WoG Corp kanskje.

 

Musikken er invidiuelt sjølvsagt, eg elska den. Det var riktignok korte låter, men musikken var spot-on for spelet. Når det gjeld lengden vil det kome meir WoG, til 135,- kroner hadde eg masse moro.

 

Musikken kan du forøvrig lett skru av ved å slette musikkfilene i programmappene.

Lenke til kommentar
Anmeldelsen burde ha påpekt at spillet har dårlig navigasjon/kontroller, og fraværende lyd/grafikk-instillinger.

 

Har spilt gjennom spillet og gir det karakteren 7/10. Årsaken er følgende:

  • Navigasjon/kontroller er svært frustrerende. Det er ikke mulig å zoome ut/inn. Det er ikke mulig å bevege deg venstre/høyre/opp/ned ved hjelp av piltaster - du må stoppe det du holdt på med, og flytte på musen til kanten av skjermen. Det hendte også ofte at jeg ved en feiltagelse rev løs en goo fra bygget og ødelagte alt, når jeg egentlig mente å ta en av de frie som gikk rett ved. Dette problemet kunne enkelt vært løst ved å f.eks. ikke bruke samme museknapp for å løsne/flytte på goo.
  • Ingen ingame grafikkinstillinger. Om du skal endre oppløsninge må du endre på en config-fil manuelt, men det store problemet er at pga bug i spillet vil du ikke kunne komme videre pga elementer havner utenfor skjermen, om du har e litt høy oppløsning.
  • Ingen mulighet for å skru av musikk. Etter å ha spilt gjennom spillet én gang blir du lei av musikken.
  • Spillet er litt kort. Til tross for prisen synes jeg det er i korteste laget.

Spesielt kontrollene/navigasjonen skapte MYE irritasjon for meg underveis i spillet. Skjedde mange ganger at jeg måtte begynne brettet på nytt, som en direkte følge av knotete kontroller.

 

Vel. Når det gjelder det siste punktet må jeg nesten henvise til Eurogamers omtale:

 

Let's mention a couple of bad things, for the sake of bloody-minded balance. Speed can be important on some levels, and if there's more than one goo crawling around, it can be difficult getting the one you want at speed. Other people will say it's too short, and compare the hours spent playing the game against the price, with a miserly tut. If you do that; if you've posted anywhere, on any forum, in any comments thread, that "it's a bit expensive for what it is", then please do me the service of punching yourself in the face. If there's any justice, World of Goo will set the internet aflame and earn its creators a million dollars. The members of 2D Boy should be carried around in chariots while this glory lasts - because at some point, they're going to realise what a murderously high standard they've set for themselves, and run away forever.

Lenke til kommentar
Vel. Når det gjelder det siste punktet må jeg nesten henvise til Eurogamers omtale:

Det var jo rimelig idiotiske uttalelser fra Eurogamer. Spillet er relativt kort, selv med prisen tatt i betraktning. At det er et eksepsjonelt bra spill utviklet av kun to personer osv, endrer ikke det faktum.  :roll:

 

I min 7/10 karakter, trekker jeg 2 pga kontrollene/navigasjonen, mens manglende instillinger og lengden på spillet trekkes 0,5 hver.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Spørs korleis ein ser på det det. Eg betalte gladeleg dei kronene. At det var litt kort er greit, men når det presterer å gje meg så mykje spelglede betaler eg gjerne for å vise min støtte. Det hjelper kanskje til vidare utvikling av WoG, noko eg hadde satt stor pris på.

Lenke til kommentar
Vel. Når det gjelder det siste punktet må jeg nesten henvise til Eurogamers omtale:

Det var jo rimelig idiotiske uttalelser fra Eurogamer. Spillet er relativt kort, selv med prisen tatt i betraktning. At det er et eksepsjonelt bra spill utviklet av kun to personer osv, endrer ikke det faktum.  :roll:

 

DA kan vi bare si at vi er enige om å være totalt uenige. Både på det punktet og de andre du ramset opp :)

Lenke til kommentar
At det var litt kort er greit, men når det presterer å gje meg så mykje spelglede betaler eg gjerne for å vise min støtte. Det hjelper kanskje til vidare utvikling av WoG, noko eg hadde satt stor pris på.

Jada, det er ikke poenget. Poenget mitt er bare at når det kommer til  karaktersetting/oppramsing av positive/negative sider så bør ikke det blandes inn hvem som har laget det og slikt. Jeg ville ikke gitt et spill bedre karakter om jeg visste at det var utviklet av et utsultet afrikansk barn ;)

 

Jeg synes det var vel verdt pengene, og er utrolig imponert over hva disse karene har laget, og håper virkelig de tjener masse penger. Poenget mitt er bare at spillet ikke er perfekt, og håper de kan forbedre det i neste spill. Eventuelt i en oppdatering.

Lenke til kommentar
Navigasjon/kontroller er svært frustrerende.

Jeg hadde ingen direkte frustrerende øyeblikk med kontrollene, men jeg er enig i at 2D Boy burde tilbudt mulighet for å bevege kameraet med tastaturet, slik at man kan jobbe litt mer effektivt. Som du ser står det også i saken.

 

Ingen ingame grafikkinstillinger.

Jeg hadde aldri noen problemer med å spille World of Goo på min PC, og klarer ikke helt se at standardoppløsningen er noe særlig vesentlig problem for moroa.

 

Ingen mulighet for å skru av musikk.

Enig i at dette burde være mulig rent prinsipielt, men det var aldri noe jeg savnet, da musikken er halve opplevelsen, og svært god som sådan.

 

Spillet er litt kort.

Karakteren reflekterer hvordan spillet oppleves for min del. Som jeg skriver er det en sentral del av spillet å mestre OCD-kravene, og med dem tatt i betraktning er spillet tvert i mot ganske langt.

 

Det til side foretrekker jeg uansett åtte timer med konsekvent glimrende design fremfor tolv eller seksten med den vanlige variable kvaliteten.

 

Rent generelt er karakterene her på Gamer.no helhetsvurderinger, tekniske svakheter er ikke spesielt interessante før de går aktivt ut over opplevelsen. Manglene du nevner er riktignok til stede, men å legge stor vekt på dem når spillet ellers gjør så godt som alt riktig, ville være temmelig smålig.

Lenke til kommentar
Jeg hadde aldri noen problemer med å spille World of Goo på min PC, og klarer ikke helt se at standardoppløsningen er noe særlig vesentlig problem for moroa.

 

Vel, det går strengt tatt å justere dette i konfig fila, men da fungerer spillet ikke.

På min skjerm er grafikken kornete og grøtete nettop fordi 800x600 takkles veldig dårlig på min widescreen.

 

Er nok enig med lurifaksen at spillet fortjener en 7 , men det er på ingen måte et dårlig stempel heller, for meg i alle fall betyr en 8 , 9 eller 10 at spillet må gjøre mye nytt som ingen andre har gjort før og det kan jeg ikke akkurat si da det gjenntar visse elementer fra andre spill.

 

Men det er ingen tvil om at det bør anbefales å kjøpe dette spillet, sitter selv med en kopi og en god magefølelse etter å ha bidratt til et par dollar i kassa til 2d boy.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
Jeg hadde ingen direkte frustrerende øyeblikk med kontrollene

Jeg opplevde det i alle fall som frustrerende mange ganger - kanskje spesielt når jeg prøver å ta OCD. Men ser nå at pga jeg har brukt litt høyere oppløsning enn standard, har bildet tydeligvis vært litt mer zoomet inn, noe som gjorde f.eks OCD på Flying machine (et av de første brettene) temmelig vanskelig (utelukkende pga mus-navigering).

Men som nevnt burde de også hatt en bedre løsning på å løsne goo fra konstruksjoner, for å unngå at en gjør det ved feiltagelser - det skjedde i alle fall mange ganger med meg.

 

Jeg hadde aldri noen problemer med å spille World of Goo på min PC, og klarer ikke helt se at standardoppløsningen er noe særlig vesentlig problem for moroa.

Problemet oppstår når en kjører i  et vindu - noe jeg helt klart foretrekker å gjøre på denne type spill. 800x600 i et vindu på 1920x1200 skjerm blir veldig smått :(

 

Enig i at dette burde være mulig rent prinsipielt, men det var aldri noe jeg savnet, da musikken er halve opplevelsen, og svært god som sådan.

Musikken er glimrende første gangen en spiller det, men som med mye annet blir det til slutt irriterende når en går gjennom spillet en andre gang og bruker lengre tid for å ta OCD f.eks.

 

tekniske svakheter er ikke spesielt interessante før de går aktivt ut over opplevelsen. Manglene du nevner er riktignok til stede, men å legge stor vekt på dem når spillet ellers gjør så godt som alt riktig, ville være temmelig smålig.

For min del gjør alle manglene til sammen at spillopplevelsen ble litt redusert. Mistet tydeligvis savegamen pga reinstallasjon av Windows - og jeg merker nå at motivasjonen ikke er helt på topp med tanke på å spille det på nytt igjen, med alle cutscenes og slikt som ikke kan skippes f.eks. Når spillet i seg selv er kort, burde de i alle fall tilrettelagt bedre for andregang/OCD-spilling.

 

Det er for øvrig verdt å merke seg at alle disse tingene jeg nevner er temmelig enkle å fikse - det burde absolutt vært mulig å få til ved hjelp av en patch.

 

 

 

Zeph: Tror det er flere enn meg som hadde satt pris på om du lastet opp den ringetonen :p

Lenke til kommentar
Jeg hadde aldri noen problemer med å spille World of Goo på min PC, og klarer ikke helt se at standardoppløsningen er noe særlig vesentlig problem for moroa.

 

Vel, det går strengt tatt å justere dette i konfig fila, men da fungerer spillet ikke.

På min skjerm er grafikken kornete og grøtete nettop fordi 800x600 takkles veldig dårlig på min widescreen.

 

Er nok enig med lurifaksen at spillet fortjener en 7 , men det er på ingen måte et dårlig stempel heller, for meg i alle fall betyr en 8 , 9 eller 10 at spillet må gjøre mye nytt som ingen andre har gjort før og det kan jeg ikke akkurat si da det gjenntar visse elementer fra andre spill.

 

Men det er ingen tvil om at det bør anbefales å kjøpe dette spillet, sitter selv med en kopi og en god magefølelse etter å ha bidratt til et par dollar i kassa til 2d boy.

 

Litt utenfor tema kanskje, men nå ble jeg nysgjerrig på hvilke spill du mener har gjort noe nytt det siste året.

Lenke til kommentar
Jeg hadde aldri noen problemer med å spille World of Goo på min PC, og klarer ikke helt se at standardoppløsningen er noe særlig vesentlig problem for moroa.

 

Vel, det går strengt tatt å justere dette i konfig fila, men da fungerer spillet ikke.

På min skjerm er grafikken kornete og grøtete nettop fordi 800x600 takkles veldig dårlig på min widescreen.

 

Er nok enig med lurifaksen at spillet fortjener en 7 , men det er på ingen måte et dårlig stempel heller, for meg i alle fall betyr en 8 , 9 eller 10 at spillet må gjøre mye nytt som ingen andre har gjort før og det kan jeg ikke akkurat si da det gjenntar visse elementer fra andre spill.

 

Men det er ingen tvil om at det bør anbefales å kjøpe dette spillet, sitter selv med en kopi og en god magefølelse etter å ha bidratt til et par dollar i kassa til 2d boy.

 

Litt utenfor tema kanskje, men nå ble jeg nysgjerrig på hvilke spill du mener har gjort noe nytt det siste året.

 

Svært få faktisk.

Little Big planet er vel et av dem, og da tenker jeg på funksjonaliteten ved å dele baner med resten av verden gjennom en online community.

 

For eksempel Dead Space er jo en resirkulering av System Shock 2 med langt bedre grafikk og problemløsninger tilpasset konsollspillere (skuffende enkelt) alt i ett så synnes jeg personlig at Dead Space fortjener maks en 7 (det greier rett og slett ikke å fenge nok, selv om historiefortellingen er ganske så god men til tider platt og kjedelig).

 

Et spill trenger ikke direkte å være orginalt for å fortjene en høy poengsum, men det bør være fengende og treffe akkurat der det ønsker å treffe, et skrekkspill (dead space) bør få deg til å hoppe og bli skremt ofte og gi deg en passe god angst følelse, blir ting gjentatt for mye (å gud, der ligger enda et monster som venter på at jeg skal komme nærme for å så hoppe på meg) så blir ting rett og slett kjedelige og forutsigbart.

Lenke til kommentar
Genako! Som gooballene sier!

Beste spillet jeg har spillt i år... Ja, jeg hadde bedre følelse i kroppen mens jeg spillte dette spillet enn både Fallout 3 og Red Alert 3.

Som jeg skulle sagt det selv.

 

Min nye SMS-tone er glee1+glee4 frå WoG.

 

"Yææmæco---eheeeeeheee" :D

Haha, samme her, bare har Attari-(glee7) saken først i tillegg.

 

Ville forøvrig egentlig ha det til steam jeg også, men etter å ha testa demoen måtte jeg ha hele asap så bare kjøpte og adda det som eksternt spill. Blir sikkert å kjøpe det dobbelt bare for å støtte 2d boy når det kommer :p

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...