Gå til innhold

Hvilken kampsport for å bli god til å slåss?


Anbefalte innlegg

Men uansett, skal du ha forsvar på byen kjøp deg en jævla kniv eller mini batong...

Nei, nei, NEI! Jeg håper ikke du er seriøs når du sier dette, og jeg håper ingen tar dette seriøst!

 

Så lenge du ikke kan bruke kniv, er nok dette det dummeste du gjør. For det aller første er det STOR sannsynlighet for at du selv vil kunne bli fysisk offer for denne. Videre gjør kniv enormt mye skade, og hvis du trekker kniv på byen er det du som får svi i rettsapparatet i etterkant.

 

For ikke å snakke om hvordan det vil kunne påvirke deg mentalt å ha ødelagt en fyr bare fordi han mistolket signalene dine som at du la an på damen hans. Dessuten vil du også kunne dømmes kun for bæring.

 

I en tenkt situasjon kan også en knust flaske gjøre omtrent like mye skade som en kniv. I en ren nevekamp ville jeg aldri ha rettet en knust flaske mot noen nettopp fordi dette så lett kan falle tilbake på meg selv. Jeg vurderer ikke etter hva som er feigt eller ikke feigt, jeg ser på hva som er effektivt og hva som er risky. Stikkvåpen er risky! Hvis du da i tillegg bærer kniv allerede når du går ut døren, tror jeg terskelen for å kunne bruke denne ligger mye lavere. Da går du sannsynligvis lenge og hyper deg opp fordi du har kniv og vet med deg selv at du faktisk kan bruke den i en trengt situasjon.

 

---------

 

OnT: Som det nevnes her i tråden er kickboksing og thaiboksing gode alternativer til effektivt realistisk selvforsvar. Jeg kjenner egentlig ikke til så mange stilarter, men kickboksing gir deg særlig effektive og kraftfulle slag og spark, og når du i tillegg vet hvor disse skal rettes for å få mest mulig effekt og kraft ut av treffene, skal det ikke mange treff til før angriper ligger i bakken. De jeg trener med har litt forskjellig kampsporterfaring, og er det en ting han som har flere år med kickboksing på baken virkelig kan, så er det naturlig nok å slå og sparke.

 

Krav Maga, som mange er inne på her, er ren selvforsvar i den formen som primært læres bort i sivil forbindelse. Jeg har selv en kjapp innføring i militær krav maga gjennom min militære vakt- og sikringsopplæring, der man lærer endel pågripelser og arm- og beinlåser, men som sivilist er prinsippet at man skal i størst mulig grad avverge og unslippe. Jeg selv trener til vanlig Commando Krav Maga, men kan ikke redegjøre for forskjellene mellom dette og IKMF-varianten. Det som ihvertfall er et aktuelt tema, er den noe overdrevne fokusen på forsvar mot skytevåpen allerede fra nivå 1. Dette er fordi systemet er utviklet for israelske forhold, og flere i Krav Maga-miljøet vurderer derfor et nytt (uoffisielt) system som ikke er ferdigstilt enda, som er mer tilpasset norske forhold (der vi har endel strengere våpenrestriksjoner). Dette er uansett ikke aktuelt enda.

En ulempe med Krav Maga, er begrenset geografisk utbredelse. Meg bekjent finnes det ingen klubber på Sunnmøre.

 

Nå må jeg igjen presisere at jeg kjenner ike godt til andre stilarter, men en art jeg ikke ser nevnt her er judo. Denne stilarten fokuserer kanskje i overkant mye på grappling (bakkekamp), og bakkekamp er generelt noe man bør unngå med mindre man vet nøyaktig hva man driver med. I en reell situasjon på byen bør du ihvertfall unngå det, siden du aldri vet når kompisen hans kommer bak deg og slår deg i hodet med en kjepp eller en flaske. Hvis man likevel først er på bakken, er det uten tvil en fordel å ha judobakgrunn.

 

Men det aller viktigste er det som scumbag nevner over meg: dersom du kan, unngå nærkamp! Hvis du ikke kan unngå: forsøk å være aggressiv, men kontrollert. Dette gir deg en styrkefordel, men pass på så ikke du blir voldsforbryteren! Skrittet er et svakt punkt hos mannfolk, og er effektivt å sparke i. Går du i ansiktet, blir han desorientert (man beveger seg som regel også den veien nesen peker) - men ikke ta ut øynene hans bare fordi han ga deg en lett lusing på kinnet. I det øyeblikket han ikke følger med, stikker du av. Og fulle folk er lettest å løpe fra :)

 

edit: slik jeg oppfatter det:

vil du bli god til å angripe > kickboksing/thai

vil du bli god til å forsvare deg selv > krav maga

 

Når det er sagt, så sies det at angrep er det beste forsvar. Og det er helt sant, så lenge du modererer deg til det nødvendigste! (skjønt, det aller beste er som sagt å trekke seg unna).

 

edit2: Krav Maga (og såvidt jeg forstår ihvertfall kickboksing) baserer seg på grovmotoriske bevegelser og ferdigheter, slik at med litt trening fungerer det bra selv etter et par øl.

 

Hvis noe av det jeg påstår i dette innlegget er bullshit, setter jeg stor pris på å bli informert om dette.

Endret av srbz
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Hei..

Jeg lurer på hvilken kampsport det er best å begynne på for å bli god til å slåss

 

 

Der finnes det en. Men den er ulovelig og bannet i Europa uten om i visse land. Men der er den forsatt bannet for artens greper og kunster. Da snakker jeg om Muay Thaiboxing som er en angreps kunst i form av kampsport. Det er en hissig sport, anbefaler ikke til og starte med det hvis du bare vill bli "god til å sloss" for da kan du mange mange år bak murene hvis du bruker muay thai ordentelig, for det fører fort til drap osv. ikke smart

Lenke til kommentar

Krav maga er fint :) Har ikke trent dette selv.. men har en del instruksjons videoer, som viser mange av teknikkene..

Har trent Shaolin Kung fu i en del år tidligere, og prøvet ut Sambo (russisk kampsport).

Kung fu er mer en livstil.. og det er ikke mange stedene i norge du kan trene kung fu.

Sambo var meget spennende, men alt for hardt for min del.. (det var ikke sport sambo, men den samme som de russiske spesial styrkene trener).. så jeg hoppet veldig tidlig av :blush:

Om jeg var deg så hadde jeg gått for Krav maga.. vurderer det selv, etter lengre tids opphold fra kampsport..

Lenke til kommentar
Hei..

Jeg lurer på hvilken kampsport det er best å begynne på for å bli god til å slåss

 

 

Der finnes det en. Men den er ulovelig og bannet i Europa uten om i visse land. Men der er den forsatt bannet for artens greper og kunster. Da snakker jeg om Muay Thaiboxing som er en angreps kunst i form av kampsport. Det er en hissig sport, anbefaler ikke til og starte med det hvis du bare vill bli "god til å sloss" for da kan du mange mange år bak murene hvis du bruker muay thai ordentelig, for det fører fort til drap osv. ikke smart

 

 

haha det er det dummeste jeg har hørt. jeg trener det selv sammen med ganske mange andre. greit at thaiboxing er en hissig og heavy kampsport men bannet?? ikke snakk om noe du ikke vet noe om. alle kampsporter kan være dødelig hvis det brukes, ikke ordentlig, men feil vil jeg heller si.

Lenke til kommentar

Jeg har gått kampsport/selvforsvar og har flere ganger erfart å måtte bruke det viktigste vi lærte på treningene: sosial årvåkenhet, selvbeherskelse og verbalt selvforsvar! Det er ingen form for selvforsvar som er så effektiv som å unngå den fysiske konflikten helt!

Lenke til kommentar
Der finnes det en. Men den er ulovelig og bannet i Europa uten om i visse land. Men der er den forsatt bannet for artens greper og kunster. Da snakker jeg om Muay Thaiboxing som er en angreps kunst i form av kampsport.

Jeg har gått A-kamper i Sverige, Finland, Danmark, Nederland og Belgia. Er det unntakene?

Lenke til kommentar

Som noen andre her har sakt, vil jeg si sprint. Det har seg slik med kampsport/kunst whatever, at hvis du først trener det er det mange som vil lettere bruke det i en slik situasjon for å se om du er god not, eller er det jeg har lært bra nok. Det er det samme som med kniv, hvis du først har mentaliteten å ta med kniv på byen er det lettere å bruke det. Derfor vil jeg anbefale å trene løping. Det er veldig vanskelig å ta noen som ikke vil bli tatt.

Men aller først, oppførsel, våken og oppvakt, det er nummer en slik jeg ser det.

 

Bortsett fra det tror jeg Krav Maga, judo (ikke grapling på bakken, men få motstander ut av balanse og ned i bakken uten å bli med selv, for så å stikke av eller være klar for nye trusler).

 

Ellers det srbz sa.

 

Off topic: Hvor trener du Commando srbz?

Lenke til kommentar
Kan du komme med kilder på utsagnene dine? Er du selv erfaren innen grenen?

Ong Bak!

 

det er en film. hva er det med den filmen som sier det som fakta??

 

Har ikke hørt om et lite ord som heter "ironi" du?

 

 

jeg har. men det er mange forskjellige mennesker innom forumet her. det kan jo være noen tok det seriøst. jeg for min del gjorde ikke det.

Lenke til kommentar
Om man er så dum eller har så uflaks at man havner i en situasjon der man kanskje må sloss tror mange at om man kan en god kampsport- eller selvforsvarskunst så er man reddet. Det er dessverre feil. For alt det du vet kan nemlig motstanderen(e) være mester(e) i Kickboxing eller Karate og hva gjør du da?

 

feil og feil. sjansen for at man møter en mester i kampsport som misbruker kampsporten sin er jo ganske liten. og som sagt tidligere så er det jo ganske få som holder ut lang kampsport trening kun for å lære å banke dritten ut av andre.

Lenke til kommentar

Det er sikkert mange som har nevnt det allerede (jeg har ikke lest hele tråden), men jeg har hørt at Krav Maga er den mest effektive kampsporten om du blir angrepet av en eller flere personer, gjerne med våpen. Det sa de hvertfall på Fight Quest på Discovery channel.

EDIT: Sam Fisher (Splinter Cell) trener Krav Maga :!:

Endret av Ashol
Lenke til kommentar
Det er sikkert mange som har nevnt det allerede (jeg har ikke lest hele tråden), men jeg har hørt at Krav Maga er den mest effektive kampsporten om du blir angrepet av en eller flere personer, gjerne med våpen. Det sa de hvertfall på Fight Quest på Discovery channel.

 

det stemmer. de har også hatt krav maga på human weapon som jeg tror gikk på samme kanal. men krav maga er ikke en kampsport. det er et selvforsvarssystem. gidder ikke å forklare så mye. les CKMsin hjemme side

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Det er sikkert mange som har nevnt det allerede (jeg har ikke lest hele tråden), men jeg har hørt at Krav Maga er den mest effektive kampsporten om du blir angrepet av en eller flere personer, gjerne med våpen. Det sa de hvertfall på Fight Quest på Discovery channel.

 

det stemmer. de har også hatt krav maga på human weapon som jeg tror gikk på samme kanal. men krav maga er ikke en kampsport. det er et selvforsvarssystem. gidder ikke å forklare så mye. les CKMsin hjemme side

 

Problemet jeg ser med Krav Maga, er at... om du er en noen lunde solid og godt trent kar som er dreven i Krav Maga, så vil du kanskje gjør litt vel mye skade på angriperen. I f.eks. USA er kanskje ikke det et problem, men i Norge kan du havne i problemer med. Selv trener jeg kick boxing, og her går det mest i slag og spark, og har litt av de samme problemene når det gjelder selvforsvar. I begynnelsen holdt jeg på å gå i bakken når noen slo og sparket av full kraft på pads, spesielt hvis de var tyngre enn meg, så en utrent tulling som er ute etter bråk vil trolig flakse av gårde hvis en trent utøver får inn en ren treffer. Hvis du sender en kar i asfalten med en venstre krok, kan han gjerne slå hodet i bakken og få varige skader.

 

Poenget er at hvis du vil uskadeliggjøre en kar uten å skade han, bør du kanskje satse på en form for jiu-jitsu eller annen bryting/submission/take-down-aktivitet. Kommer du derimot ut for mer enn én person vil det nok være en fordel å kunne en form for boxing slik at du kan begynne i en ende og uskadeliggjøre én og én umiddelbart (noe som ofte vil gå galt uansett).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...