Gå til innhold

Hvilken kampsport for å bli god til å slåss?


Anbefalte innlegg

 

Problemet jeg ser med Krav Maga, er at... om du er en noen lunde solid og godt trent kar som er dreven i Krav Maga, så vil du kanskje gjør litt vel mye skade på angriperen. I f.eks. USA er kanskje ikke det et problem, men i Norge kan du havne i problemer med. Selv trener jeg kick boxing, og her går det mest i slag og spark, og har litt av de samme problemene når det gjelder selvforsvar. I begynnelsen holdt jeg på å gå i bakken når noen slo og sparket av full kraft på pads, spesielt hvis de var tyngre enn meg, så en utrent tulling som er ute etter bråk vil trolig flakse av gårde hvis en trent utøver får inn en ren treffer. Hvis du sender en kar i asfalten med en venstre krok, kan han gjerne slå hodet i bakken og få varige skader.

 

Poenget er at hvis du vil uskadeliggjøre en kar uten å skade han, bør du kanskje satse på en form for jiu-jitsu eller annen bryting/submission/take-down-aktivitet. Kommer du derimot ut for mer enn én person vil det nok være en fordel å kunne en form for boxing slik at du kan begynne i en ende og uskadeliggjøre én og én umiddelbart (noe som ofte vil gå galt uansett).

 

hvis du er dreven i KM, eller en hvilken som helst type kampsport, så burde du ha såpass kontroll at du klarer å begrense hvor hardt du lar det gå utover den andre personen. det kommer veldig ann på hva du selv velger å gjøre ut av det.

 

og du trenger ikke å kunne jiu jitsu eller noe sånn for å uskadeliggjøre en person uten å skade. det mener jeg skal gå fint med KM og. uansett så funker det ikke hvis du har flere på deg. blir de ikke skadet når du prøver å stoppe de vil de heller ikke gi seg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror nok jeg ville sagt jiu-jitsu. Gjerne braziliansk, er etter det jeg har hørt det som funker best vist du havner i en reel kamp.

 

der er jeg uenig. havner du i en reell kamp og ender opp på bakken har du tapt hvis han du sloss med har noen kompiser i nærheten. submission og sånt er jo greit å kunne men straks det kommer mer enn en person mot deg så kan du ikke satse på at det funker. mens du tar han ene med submission kan han andre gi deg skikkelig juling bakfra. en striking kampsport type kickboxing elns eller krav maga er vel det som funker best i reelle kamper.

Lenke til kommentar

Hvilke klubber er i nærheten trådstarter?

 

Ser ikke for meg mange valg på Sunnmøre, men personlig er vel ikke det å tøffe seg viktigst, men heller få bedre fokus. Ingen har nevnt Aikido kanskje av en viss grunn, men en lærer hvordan man skal takle forskjellige angrepsformer.

 

Skal en bli god til å slåss er det bare å starte med boksing og bli vant med endel slag mot hodet, fordi de fleste som sloss er fulle og har ikke rare kroppsbeherskelsen. Er en drita nytter det lite med sofistikerte teknikker og ettersom man nesten er oppi fjeset til slutt så nytter det lite med spark o.l.

 

Finn deg en sandsekk og begynn å slå og overtal en kompis til kjøpe et par boksehansker så kan dere gyve løs på hverandre :D

Lenke til kommentar

de som sier at BJJ er noe av det som funker best i en reel kamp er sikkert folk som har hatt bruk for det selv men ikke havnet i slosskamp mot mer enn en person. havner du på bakken med en fyr mens du egentlig sloss mot flere så er du helt åpen for å bli angrepet av de andre som står oppreist. og da er du vel egentlig ganske fucked vil jeg påstå. nå snakker ikke jeg av erfaring men jeg regner med at de andre du sloss mot ikke venter på at du skal vinne over han du grapler med. i en slik situasjon ville ihvertfall ikke jeg brukt BJJ til noe annet enn å komme meg raskest mulig på beina igjen. havner du på bakken med en fyr blir du en sitting duck for de andre

Lenke til kommentar
Hvilke klubber er i nærheten trådstarter?

 

Ser ikke for meg mange valg på Sunnmøre, men personlig er vel ikke det å tøffe seg viktigst, men heller få bedre fokus. Ingen har nevnt Aikido kanskje av en viss grunn, men en lærer hvordan man skal takle forskjellige angrepsformer.

 

Skal en bli god til å slåss er det bare å starte med boksing og bli vant med endel slag mot hodet, fordi de fleste som sloss er fulle og har ikke rare kroppsbeherskelsen. Er en drita nytter det lite med sofistikerte teknikker og ettersom man nesten er oppi fjeset til slutt så nytter det lite med spark o.l.

 

Finn deg en sandsekk og begynn å slå og overtal en kompis til kjøpe et par boksehansker så kan dere gyve løs på hverandre :D

er ikke helt sikker.. bor i nærheten av haugesund

Lenke til kommentar
de som sier at BJJ er noe av det som funker best i en reel kamp er sikkert folk som har hatt bruk for det selv men ikke havnet i slosskamp mot mer enn en person. havner du på bakken med en fyr mens du egentlig sloss mot flere så er du helt åpen for å bli angrepet av de andre som står oppreist. og da er du vel egentlig ganske fucked vil jeg påstå. nå snakker ikke jeg av erfaring men jeg regner med at de andre du sloss mot ikke venter på at du skal vinne over han du grapler med. i en slik situasjon ville ihvertfall ikke jeg brukt BJJ til noe annet enn å komme meg raskest mulig på beina igjen. havner du på bakken med en fyr blir du en sitting duck for de andre

 

Må si meg enig med deg: BJJ er ypperlig til cagefighting, ie. 1v1, men med oddsene mot deg er det bedre som forsvar mot å bli tatt ned. Av JuJitsu familien mener jeg JuDo er det mest effektive for å ta ut motstandere. Et hardt kast på asfalt er en potensiell knockout, nesten garantert mot noen uten fallteknikk; det er ille nok når man bommer med fallteknikken på 5cm treningsmatter.

Lenke til kommentar

En stil jeg ser ikke er nevnt her, er Kali/Kali Sikaran.

Dette er kampsporten som praktiseres av det filipinske militæret, og som også ble brukt i kampen mot spanjolene når de prøvde å kolonisere Filipinene. Den inneholder det meste, boksing, kickboksing, låser og kast til en viss grad, og også våpentrening. Hovedvåpnene er kniv og den tradisjonelle Kali-pinnen.

Jeg har en kamerat som har drevet med dette i to år, og han kan virkelig slåss. KS er ikke en kampKUNST, men real, ordentlig fighting som kan være brukbart i en slåsskamp.

 

Link til klubben i Oslo:

Kali Sikaran

 

//Blarcky

Lenke til kommentar
En stil jeg ser ikke er nevnt her, er Kali/Kali Sikaran.

Dette er kampsporten som praktiseres av det filipinske militæret, og som også ble brukt i kampen mot spanjolene når de prøvde å kolonisere Filipinene. Den inneholder det meste, boksing, kickboksing, låser og kast til en viss grad, og også våpentrening. Hovedvåpnene er kniv og den tradisjonelle Kali-pinnen.

Jeg har en kamerat som har drevet med dette i to år, og han kan virkelig slåss. KS er ikke en kampKUNST, men real, ordentlig fighting som kan være brukbart i en slåsskamp.

 

Link til klubben i Oslo:

Kali Sikaran

 

//Blarcky

 

Så det du sier er at Kali faktisk ER en kampKUNST og ikke en kampSPORT?? selv om kali kan bli brukt som kampsport.

 

Jeg har en kamerat som har drevet med thai boxing i 2 år og han kan virkelig sloss. Pluss at marinen i Bergen trener det. og det har blitt brukt av militæret i Thailand og blir fortsatt brukt enkelte plasser i militære sammenhenger. Vil det da si at thai boxing er en kampkunst og ikke en kampsport??

 

Også tipper jeg det fillipinske militæret trener det på en litt annen måte enn de gjør i Kali klubber i norge. På samme måte som med Krav Maga. du får ikke lik trening her i Norge som du får i det israelske militæret.

 

Men for all del, Kali virker som en kul kamp"sport/kunst". Har sett en del av det og det virker ganske effektivt og stilig, men sier du at det er en kampKUNST fordi kameraten din er drit god og at det fillipinske militæret bruker det eller kan du vise til noe som definerer Kali som kampkunst??

 

Må bare si at det jeg skriver er ut ifra hva jeg vet og har oppfattet ting.

Lenke til kommentar
KS er ikke en kampKUNST, men real, ordentlig fighting som kan være brukbart i en slåsskamp.

 

Så det du sier er at Kali faktisk ER en kampKUNST og ikke en kampSPORT??

 

Les, kamerat, les.

 

Jeg tror også vi legger litt forskjellige betydninger i de forskjellige begrepene. Jeg tenker Martial Art, altså hvor Art = kunst, og etter min mening er dette sporter som f. eks. Taekwondo, som er en måte å slåss på, men som ikke fungerer som ordentlig selvforsvar.

 

Jeg tenker også Kampsport som et generaliserende uttrykk, altså at alt som har med slåssing å gjøre kan kalles kampsport, dvs. både Kampkunst og Selvforsvar

 

Også tipper jeg det fillipinske militæret trener det på en litt annen måte enn de gjør i Kali klubber i norge. På samme måte som med Krav Maga. du får ikke lik trening her i Norge som du får i det israelske militæret.

 

Selvfølgelig ikke. men det er i bunn og grunn den samme stilen, og det blir ikke automatisk en annen stil dersom du trener den på et mindre intensivt nivå.

 

De andre spørsmålene dine burde besvare seg i den form av at du ikke leste innlegget mitt ordentlig ;)

 

//Blarcky

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...