Gå til innhold

Hvilken kampsport for å bli god til å slåss?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Når jeg tenker etter så burde en velge en kampsport som passer til ens sinnelag, jeg f.eks. som avskyr vold og slipper vepsen ut istedenfor og grise til dagens avis passer til Aikido.

 

 

Sålenge du ikke forventer å kunne forsvare deg med Aikido så er det bra valg.

Lenke til kommentar
Ja, UrAsJ jeg er ikke typen som oppsøker bråk og tåler som regel to tette og en badehette uten å gå ned for telling.

 

Gandhi :woot:

 

Edit: Nå kan Aikido misbrukes på en grisete måte, lett å brekke armer når man brukes motstanderens moment.

 

 

Det er lett å brekke armer hvis man klarer å isolerer armen og gjør eventuelt en eller annen armbending. Å gjøre det på aikido måten er mer eller mindre umulig mot en kar som ikke har lyst til å brekke armen. :p

Endret av UrAsJ
Lenke til kommentar
nå blir de masse quoting her sorry:P

for det første så er det ikke en påstand det er det du får høre fra andre medlemers erfaringer.

for det andre så har jeg lest og hørt om grunnlegerene hovudsaktlig Justo Dieguez Serrano som er ca 50 år.

kom fra sigøynermiljøet og måtte forsvare seg Hele historien

for det tredje så er ikke skrittet og augene di eneste svake punktene på kroppen, i kfm lerer du slag som knuser bein og det blir brukt både kner og albuer mot fjes lever osv, kfm er livsfarligt og meint for å skade en bokser hadde tatt ien keysi fighter i ringen med regler men på gata ville han vert sjangseløs (sett bort fra erfaring, størrelse, våpen osv) men keysi er gatekamp og ikke en sport.

å trene 100% mot en motstander er umuligt i kfm derfor bruker vi pads for å simulere kropsdeler når vi går inn med full kraft.

 

for det første så er det ikke en påstand det er det du får høre fra andre medlemers erfaringer.

Det er fortsatt et svakt argument. Jeg kan like gjerne fortelle om de folka jeg kjenner som har trent "reality based self defense" som sier akkurat det motsatte om den type trening.

 

Hvordan vet du at dette stemmer og er sant da? Det er mange kampsport utdøvere som finner på ting om seg selv, der dem og kun dem er kilden. Uansett om alt dette er sant så har det ingenting med kampsportens brukbarhet å gjøre.

 

kfm lerer du slag som knuser bein og det blir brukt både kner og albuer mot fjes lever osv, kfm er livsfarligt og meint for å skade en bokser hadde tatt ien keysi fighter i ringen med regler men på gata ville han vert sjangseløs (sett bort fra erfaring, størrelse, våpen osv) men keysi er gatekamp og ikke en sport.

 

Thai boksing bruker du også knær og albuer mot fjes (ikke i norge) og folk overlever det ganske bra? Jeg kjøper ikke dette med at med regler så ville bokseren vunnet men på gata ville keysi vunnet. Høres ikke det litt ut for deg som en unnskyldning for å ikke prestere i konkurranse? Og hvordan kan du bruke det du lærer i keysi på gaten om du ALDRI FØR HAR BRUKT TEKNIKKENE riktig på en person som gjør motsand? Det er akkurat som å lære et kast i Judo en gang uten å bruke det i kamp og tro man klarer det på en som gjør motstand. Skjer ikke.

 

å trene 100% mot en motstander er umuligt i kfm derfor bruker vi pads for å simulere kropsdeler når vi går inn med full kraft.

 

De fleste andre kampsporter klarer dette fint. Igjen, det er har vært mange no holds barred matches (se bort ifra skrittet og øyene) der folk har konkurrert og gått mange mange kamper. De lever da enda? Og å gå fullkontakt betyr ikke å gå 100 prosent å drepe hverandre, det betyr å gå en kontinuerlig kamp der motstanderen din prøver å vinne mot deg.

 

Det jeg ville ønsket å se ville vært en keysi kar gå kontinuerlig sparring mot andre. Hva kan gå galt?

Endret av UrAsJ
Lenke til kommentar
Vel sant er det og det kan nokk bekreftes ja, effektiviteten er der fordi keysi blei/blir brukt som aktivt selvforsvar der poenget er å vinne og ikke score poeng.

alle realety based self defence er ikke like det er stor forsjel krav maga for eksempel (selforsvars versjonen) baserest på slå å spring opplegg, sier ikke at det ikke funker men det er ingen spesiel guard og lite om hva du gjer når du havner på bakken ( er ikke ekspert på temaet men slik det fremmstår i media og instruksjonsfilmer)

keysi derimot har en vanvittig bra guard som baserer seg på mennesklige reaksjoner og som fungerer vanvittig bra, i keysi lerer du hvordan komme deg levende ut av alle situasjoner. i min klubb har jeg flere som har konvertert fra andre kampsporter fordi keysi fungerte best i en virkelig situasjon.

det er begynt å bruke keysi organisert i mma der de har regler å følge dette er et opptak av Andy Norman som er en av grunnleggerene her demonstrerer han keysi for bruk i ring, vist du ser på ansiktsutrykket på folka han trener med så sier det mye.

en annen ting er at jeg er helt på nybegynnerstadiet enda og kan ikke si hvordan de erfarne trener men antar det er mye mer voldsomt og sikkert my mer fullkontakt (med grenser)

 

vil til slutt presisere at keysi ikke utgir seg for å ha svare på alt eller alle løysningene selv om det kan virke sånn når jeg skriver:P keysi bare gir mangen gode svar:) grunnen til at en bokser ikke ville holdt på ata er rett og slett at 98% av alle slagsmåle ender på bakken der en bokser ikke har noe å gjøre.

 

 

Alt jeg ser i den videon er en kar som ligger i guarden til en annen kar som lar seg bli slått uten å ødelegge posering til han andre eller prøve på noe(mangel på motstand). Det er akkurat dette som er problemet mener jeg med Keysi og lignende stiler. For mye teori og for lite applikasjon.

 

Vet ikke hvor du drar de 98 prosent fra, men ja hvis det blir bakkekamp så blir det bakkekamp. Keysi er forsåvidt ingen grappling stil, og hvis du nå påstår at keysi er grappling også, så har du enda mer å måtte bevise. Få frem noen filmer der keysi blir aktivt brukt, prøv ihvertfall.

 

Eksempler:

 

Bjj: http://www.youtube.com/watch?v=JjK0g-cDJI4

Judo:

Thai Boksing:

Endret av UrAsJ
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Krav Maga er anbefaler jeg på det sterkeste, dog de fleste klubber har 18 års aldersgrense. (Mange gjør unntak dog).

 

Den stammer da originalt ifra Israel og bygger på de refleksene kroppen allerede har for å gjøre det enklere å utføre i en ekte situasjon. Sjekk det ihvertfall!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg anbefaler Krav Maga på det varmeste. Har selv trent i Krav Maga Norge i Oslo, veldig bra. Godt miljø, fin trening, bra instruktører.

Nå bor jeg i en annen by, og kunne dessverre ikke fortsette. Nå blir det mest jogging! :)

 

les mer om dem på

 

www.kravmaga.net

 

Vennlig hilsen Arnie.

Lenke til kommentar

Jeg skrev ca. denne posten i en annen tråd, men føler den passer her også

 

Jeg anbefaler: Brasiliansk Jiu-Jitsu (BJJ).

 

Hvorfor?

 

Vel, samtidig som det er en svært god trening for hele kroppen, så er det også relevant om du ønsker å lære selvforsvar. Jeg har trent taekwondo og boksing (innenfor kampsport) og de var ikke i nærheten av samme effektivitet. Greit nok, du blir flink til å sparke i TKD og du blir flink til å slå i boksing. Hva med å kunne forsvare deg mot en som overfaller deg på 10 sekunder uten å slå eller sparke? Med litt trening, så er det såre enkelt. Derfor liker jeg BJJ, ikke bare pga den gode treningen, men også det faktum at det er svært effektivt utenfor matta.

 

For å presisere: man skal aldri trene kampsport for å kunne "banke" opp andre. Men man øker selvtilliten med å vite at man kan forsvare seg om noe skulle oppstå. Dog er det beste selvforsvaret å løpe fort og langt avgårde.

 

I BJJ så trener man også utholdenhet og kondisjon. Dette er det vanskeligste for de fleste. Det er veldig tungt om man går en runde som varer kanskje 5 minutter. Kunsten er å lære og hvile i riktig posisjoner. To personer som er erfarne i BJJ venter bare på at motstanderen skal gjøre en feil, slik at de kan utnytte dette. Om du lekesparrer mot en uerfaren venn, så tar det ikke lange tiden før han eller henne ligger i choke eller lock.

 

Du bygger veldig gode muskler i mage, rygg, nakke, armer, hender, bryst, lår og bein. Hele kroppen med andre ord. I tillegg til dette, får du god balanse og smidighet.

 

Og ikke minst, det er utrolig morsomt.

 

---

 

Og så litt mer rettet inn på denne diskusjonen:

 

Jo lenger man trener og hvor høyere grad man når (for de som syns dette er viktig), så blir man mer avhold, selvbehersket og "street smart". Man får stor respekt for de kunnskapene man sitter på og vet hvor ødeleggende dette er, så det faller meg merkelig om en med 10. dan i TKD drar ut på byen for å bråke.

 

Mitt beste selvforsvar har alltid vært: vokal diplomati. Jeg er en rolig person av natur og har ikke noe problem om en idiot dunker borti meg med vilje på byen for å skape reaksjon. Han må gjerne dunke/dytte til meg flere ganger. Da spør jeg som regel om det har noe han vil (på en høflig måte). Dette gjør at vedkommende som regel slutter, men om de begynner med den gode gamle: "Hva skal du gjøre med det da?", så svarer jeg noe ala: "Det er vel ikke stort jeg kan gjøre og jeg har liten interesse av å gjøre noe. Nå er jeg ute med dama/gutta/jobben for å ha det kult og kose meg". Det er så utrolig mye enklere å unngå slike situasjoner om man har selvtillit og innehar selvbeherskelse.

 

Skulle derimot situasjonen eskalere hvorpå vedkommende kaster meg i bakken eller slår meg ned, så reagerer jeg. Det fine med BJJ da, er at jeg blir liggende på bakken på ryggen med armer og bein opp. Vedkommende reagerer som regel på to måter: at han har seiret og gidder ikke mer (da har jeg også vunnet) eller han kaster seg ned på meg. Da havner han rett i guarden og det er der jeg vil ha han. Her kan jeg locke vedkommende til vakter/politi kommer. Det skumle er som flere nevner her; hans venner. Det kan jeg ikke gjøre stort med, men innen den tid, så er det så folksomt rundt der og vakter er på stedet.

 

Folk får kalle det feigt eller pinglete, men jeg unngår bråk for alt det er verdt. Det er sikkert mange idioter der ute som fortjenter seg en på tygga, men det er ikke min oppgave her i livet.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Når du ser folk på gata som slåss, så er det stortsett sleivete kickboksing du ser, selvom folk trener alldri så mye kampsport og kampkunst så er det svært få som faktisk har fått det helt inn i blodet, da er det instinktene vi er født med som slår inn, å det er å slå å sparke.

 

Men sefølgelig mange som har trent kampsport såpass lenge at det blir en naturlig reaksjon å bruke kamsporten sin..

 

Men det som ligner mest på gateslåssing er vell kravmaga og mma fordi det er så vidt spekter av ting de trener.

 

 

Men det viktigste er å ha en høy psyke, man må tørre å ta et skritt fremover i situasjonen istede for å stikke med halen mellom bena, å etter min erfaring så lærte jeg mest av det på boksing, for der ser du motstanderen i øya å plutselig så får du deg en i tryne så du ser hele stjernesystemet og deretter må du handle.

Det er jo ganske realistisk.

 

Så for å bli TØFF så må trene en fullkontakt kampsport, hjelper ikke mye med skinntuch sånn egentlig.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Dette er en litt rar tråd...

Mange her sier begynn med den og den sporten men hvis du virkelig er i en slosskamp og noen prøver å angripe deg så klarer du ikke å huske triks. Hvis du virkelig havner i trøbbel og 1 eller flere folk som du vet angriper deg så er beste råd å slå og prøve å så komme seg unna, for at sjangsen at du får blokket på grunn av noen rar sport er liten.

 

Men støtter 100 meters sprinten jeg!

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Jeg vil anta for en max ytelse av triks og knep ville jeg valgt kickboxing og bryting. Begge må du kunne slå, sparke og klemme hardt tak i motstander. Hvis du er god i disse vil jeg tru det er få som tar rotta på deg om du blir jumpa av en gjeng utlendings-idioter (!! : merk idiotene) i oslo.

Lenke til kommentar

Uten at jeg har noen særlig erfaring innen kampsport (jeg har gått på taekwondo og skal begynne på boksing). Så ville jeg tro at det beste ville være en blanding av boksing (vant til å motta slag), Krav Maga, og 200m sprint. Det beste ville jo være og unngå slike situasjoner, men hvis du først havner ie en burde du tåle et par slag, kunne bryte deg løs og LØPE!

 

Jeg selv, er mer en person folk enkelt og greit holder seg unna :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...