Gå til innhold

Windows 7 - Diskusjon, erfaringer og forslag (utdatert).


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har et stort problem her, Når jeg skal installere daemon tools så går det i en endless restart loop. Installasjonen skal fortsette etter restart men isteden så kommer det opp den samme som før restart.

 

Har samme problemet her. Og det er det mange andre som har også. Ser ikke ut til at DT fungerer skikkelig på Windows 7. Men kan anbefale MagicISO. Der har du både brenneprogram og virituelle disker. Du finner det her og det er gratis. :)

Lenke til kommentar
Jeg har et lite issue nå. La inn nyeste Catalyst-suite (9.4) og etter det begynte ting å lagge litt (keyboard, vindumaksimering/minimering osv.).

 

Noen her som har hatt samme problem? Specs i signature.

 

Jeg løste dette problemet ved å nedgradere til Catalyst 9.2 (i tilfelle noen har samme problem).

Lenke til kommentar
Har et stort problem her, Når jeg skal installere daemon tools så går det i en endless restart loop. Installasjonen skal fortsette etter restart men isteden så kommer det opp den samme som før restart.

 

Har samme problemet her. Og det er det mange andre som har også. Ser ikke ut til at DT fungerer skikkelig på Windows 7. Men kan anbefale MagicISO. Der har du både brenneprogram og virituelle disker. Du finner det her og det er gratis. :)

 

Tusen takk!! hadde helt glemt magiciso :)

Lenke til kommentar

Fikk da endelig installert RC på PC'en. Ser bra ut. Noen problemer med drivere til nettverkskort (LinkSys) og webkamera (Logitech QuickCam) men fant løsning på det etterhvert.

 

Det jeg lurer på om det er mulig å flytte hele C:\Users\<min bruker> til en annen disk? Jeg vil unngå at C-disken fylles opp med "rask" underveis.

 

Så melder OS'et om en issue med antivirus (AVG free edition) som ikke forsvinner, selv om AVG ikke melder om feil eller mangler.

Lenke til kommentar
Fikk da endelig installert RC på PC'en. Ser bra ut. Noen problemer med drivere til nettverkskort (LinkSys) og webkamera (Logitech QuickCam) men fant løsning på det etterhvert.

 

Det jeg lurer på om det er mulig å flytte hele C:\Users\<min bruker> til en annen disk? Jeg vil unngå at C-disken fylles opp med "rask" underveis.

 

Ja - der "er" mulig på samme måte som med Vista.

Gjorde dette på en XP maskin forleden - men andre veien , user profiler (Documents and Settings) flyttet tilbake til C: partisjon fra D:

 

Uansett er beste måten for dette vha unattend setup under installasjonen av win. Det er alltid endel programvare som refererer til gammel lokasjon man ikke får rettet i registeret (programs egne conf/ini filer etc)

Muligheten er stor for at windows installasjonen blir *bad* etter dette - så vær varsom/nøye og vurder om det strengt tatt er nødvendig.

Du kan tross alt relokere temp,Documents o.a uten å flytte *hele* userprofil folderen.

 

Les litt i denne tråden (beste jeg har funnet om temaet):

http://social.technet.microsoft.com/Forums...5c-679b297832e1

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Har noen prøvd eldgamle spill, slik som Sim Copter, Carmageddon II, C&C Generals ?

 

Generals er jo ikkje så gammelt (2003), men Sim Copter og Carmageddon II er litt verre. Skal få testet Generals, men vil tru det skal gå heilt greit. Funker DosBox i W7 forresten?

Endret av Ed Hunter
Lenke til kommentar

@syar2003:

 

Et apropos i denne sammenheng. Har aldri forstått hvorfor man ikke har implementert en enkel og elegant løsning for brukeren i hvordan han kan endre plassering av hele eller deler av av "users"-mappa. Burde være noe man kan angi i brukeroppsett på en enkel måte.

 

Dette gjelder også en del andre typer "standardplasseringer", som f.eks frakoblede filer.

 

Ser at diverse programmer kan skape problemer, men det burde også være et løsbart problem.

 

Så selv om det meste er relativt enkelt å nedre på, om man vet hva man gjør, så er dette et område som fremdeles irriterer meg nesten grønn.

Lenke til kommentar
@syar2003:

 

Et apropos i denne sammenheng. Har aldri forstått hvorfor man ikke har implementert en enkel og elegant løsning for brukeren i hvordan han kan endre plassering av hele eller deler av av "users"-mappa. Burde være noe man kan angi i brukeroppsett på en enkel måte.

 

Dette gjelder også en del andre typer "standardplasseringer", som f.eks frakoblede filer.

 

Ser at diverse programmer kan skape problemer, men det burde også være et løsbart problem.

 

Så selv om det meste er relativt enkelt å nedre på, om man vet hva man gjør, så er dette et område som fremdeles irriterer meg nesten grønn.

 

Helt enig med deg. Det burde vært tilrettelagt fra microsoft iallefall under installasjonen av windows med spørsmål om du vil ha standard plassering eller opprette profil mappen på annen lokasjon (disk/partisjon) med tilhørende valg om partisjons verktøy i dette steget om nødvendig.

At de tar på seg "ansvar" for "native" flytting i ettertid vha innebygd sw støtte er mere tvilsomt grunnet alle 3'de parts sw problemer som kan oppstå.

Lenke til kommentar
Dette er noe jeg selv også savner, har enda ikke forstått hvordan jeg kan få gjort slik at det utelukkende Windows mappen og systemfilene som legger seg på disk c og alt annet på disk d..

 

Man gjør dette vanligvis med unattend setup anwer fil ProfilesDir = alt lokasjon.

Alt lok partisjon må da være "tilstede" for at det skal funke.

Dette gjøres på f.eks bedrifts PCer som blir preppet .

 

Eks på en XP-setup fil:

;SetupMgrTag

[Data]

AutoPartition=1

MsDosInitiated="0"

UnattendedInstall="Yes"

 

[unattended]

UnattendMode=FullUnattended

FileSystem=*

OemSkipEula=Yes

OemPreinstall=No

TargetPath=\WINDOWS

 

[GuiUnattended]

AdminPassword=*

EncryptedAdminPassword=NO

OEMSkipRegional=1

TimeZone=4

OemSkipWelcome=0

ProfilesDir="D:\Documents and Settings"

 

[userData]

ProductID=xxxxx-xxxxx-xxxxx-xxxxx-xxxxx

FullName="Owner"

OrgName="OEM"

ComputerName=*

 

[identification]

JoinWorkgroup=WORKGROUP

 

[Networking]

InstallDefaultComponents=Yes

[code]

Lenke til kommentar

@syar2003:

 

Det kan ikke akkurat kalles brukervennlig for en alminnelig bruker.

 

Min største irritasjon i det siste har dog vært plasseringen av frakoblede filer. Frakoblede filer, og SyncCenter er en fin funksjonalitet når man i utgangspunktet lagrer alt på en server, og har behov for grei synkronisering med den bærbare. Men man får seg da noen overraskelser knyttet til plassbruk på C:. Dette går også å endre, men på en særdeles lite brukervennlig måte.

Lenke til kommentar
Har et stort problem her, Når jeg skal installere daemon tools så går det i en endless restart loop. Installasjonen skal fortsette etter restart men isteden så kommer det opp den samme som før restart.

 

Har samme problemet her. Og det er det mange andre som har også. Ser ikke ut til at DT fungerer skikkelig på Windows 7. Men kan anbefale MagicISO. Der har du både brenneprogram og virituelle disker. Du finner det her og det er gratis. :)

 

Man må inn i registeret og gjøre et par forandringer der i noen få tilfeller, løsningen er ikke så utrolig komplisert :

 

Open registry editor (run regedit) and check if one the following key exists:

HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\19659239224e364682fa4b af72c53ea4 (DT Light),

HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\14919ea49a8f3b4aa3cf10 58d9a64cec (DT Pro).

This is volatile key of Daemon Tools installation which should disappear after reboot. If it still exists, delete it, and try again.

 

If you've problems with SPTD layer installation download SPTD stand-alone installer:

http://www.disc-tools.com/download/sptd

x86 version is for 32bit OS (Windows 2000, XP and above),

x64 version is for 64bit OS (Windows XP x64, Vista 64bit, etc.)

 

Run the SPTD installer and update to latest version. After reboot run installer again, and check the message. If it says SPTD version (currently v1.56) detected, SPTD installed correctly. You can continue with Daemon Tools installation then.

If it says no SPTD layer version detected, or gives an error message, DO NOT install Daemon Tools! Search the forum first for a thread covering your problem, before starting a new one!

 

Also check if r0 key exists in

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Servic es\sptd.

Delete r0, reboot, then try again.

 

As last resort un-install all software using SPTD layer (e.g. Daemon Tools, Alcohol), open registry editor, browse to the following key:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Servic es\sptd

and set Start value to 4 (i.e. disabled), and reboot.

After reboot delete complete sptd key in services hive - you must enable all permissions on sptd/cfg key first.

Then reboot, and re-install, beginning with SPTD layer. After reboot check correct SPTD layer installation (see above) before re-installation of Daemon Tools!

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...