Gå til innhold

Windows 7 - Diskusjon, erfaringer og forslag (utdatert).


Anbefalte innlegg

Jeg vet at jeg spør på feil side av døgnet, men håper likevel at noen kan svare raskt.

 

Burde en partisjon på 20 GB holde? Hvis ja, kan jeg gå lavere? :p Jeg har Vista på maskinen nå, og holder på å rydde plass til en ny partisjon slik at jeg kan kjøre dualboot med Vista/Win7 (build 6956 nå).

 

Argh... forsøker å repartisjonere i Vista gjennom Diskbehandling. Men selv om jeg nå har slettet og slettet, og har over 100 GB ledig på disken, så lar den meg ikke partisjonere mer enn 5976 MB fra C:. Har noen peiling på hva det skyldes? :/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Etter 1 dag med windows 7, ser jeg lite fordeler i forhold til XP. Dårligere batteritid oppheves ikke av gadgets, pene farger og sjakk i 3d...

 

Gadgets og pene farger er knapt de eneste fordelene med Windows 7 kontra XP. Libraries og den geniale nye oppgavelinjen er alene fordeler nok for meg, samt siden dette er en pre-beta kan det godt være det dukker opp mer i tiden fremover. Samt alle fordelene det har med seg fra Vista som startmeny søk, kontrollpanel søk, forbedret sikkerhet, SuperFetch, generelt et mer behagelig utseende ++. For min del har Vista 64-bit og nå Windows 7 vært mer stabilt enn XP, men akkurat det varierer selvfølgelig fra system til system.

Endret av miCro
Lenke til kommentar
Jeg vet at jeg spør på feil side av døgnet, men håper likevel at noen kan svare raskt.

 

Burde en partisjon på 20 GB holde? Hvis ja, kan jeg gå lavere? :p Jeg har Vista på maskinen nå, og holder på å rydde plass til en ny partisjon slik at jeg kan kjøre dualboot med Vista/Win7 (build 6956 nå).

 

Argh... forsøker å repartisjonere i Vista gjennom Diskbehandling. Men selv om jeg nå har slettet og slettet, og har over 100 GB ledig på disken, så lar den meg ikke partisjonere mer enn 5976 MB fra C:. Har noen peiling på hva det skyldes? :/

 

 

Du må bruke shrink

Lenke til kommentar

Jeg høyreklikker på C, og velger "Reduser volum" (shrink volume originalt). Er det det du mener, eller er det et program som heter Shrink?

 

Nå har jeg slettet så mye som mulig, deaktivert sidevekslingsfil og systemgjenoppretting (shadow files), og er kun kommet opp i 16,6 GB som lar seg partisjonere, selv om jeg har nesten 110 GB ledig.

 

Prøver denne guiden nå før jeg evt. går til full formatering av maskinen for så å repartisjonere derifra. Hvis noen har andre tips, så settes det pris på.

Lenke til kommentar

Har noen spørsmål om windows 7 drivere.

Jeg har installert intel chipset drivere, realtek lyd drivere og directx november, var det lurt? eller burde jeg ha holdt meg til di innebygde driverene i windows 7?

Hvilke drivere til grafikkorte burde jeg bruke? har et 8800gt.

Til slutt så kan jeg si at crysis warhead er mye raskere under windows 7 enn vista på min maskin

Lenke til kommentar
Selv i et produkt er i pre-betafase burde det være _noe_ som kan peke i retning av det ferdige produktet. Selv om dette ikke engang er en demo/smakebit av fullversjonen, ville det ihvertfall vært minst en nyhet/forbedring i forhold til tidligere operativsystemer.

 

Jeg la fram posten på en måte, slik at jeg kritiserer win7 for hvordan jeg antar det er ved release. Altså en finpusset versjon av denne prebeta'en, med en og annen nyhet. Jeg beklager hvis dere tok det som en offisiell review av windows 7, med stempel og karakter fra HW.no :hrm:

En alfaversjon er ganske langt i fra det endelige produktet. Som vanlig er det gjort endringer under panseret. Alfaversjoner endrer selve "motoren", beta er funksjoner og så kommer den endelige versjoner etter vanligvis en eller flere RC.

 

Det var ingen som tok det som noe som helst annet enn en klage på et veldig tidlig produkt, noe som bare blir unødvendig å gjøre. Drivere kommer ikke før Win 7 har kommet seg i sent i beta-fasen.

 

Hvor stor er Windows-mappene deres? Min på Vista er ca 13 GB, og Win7 skal jo være lettere enn Vista. Har som nevnt kommet til 16,6 GB nå, greier jeg med det? Hvis ikke må jeg begynne å flytte Master File Table, noe som frister lite.

Sett den til 50GB du så lar du være å bekymre deg. Windows 7 skal være ca. halvparten av Vista i tester så langt. Den endelige utgaven vil nok bli noe større.

Endret av TCi
Lenke til kommentar

I windows-tilfellet vil jeg si at alfa/betaversjonene jeg har prøvd, har gitt en god pekepinne på hvordan det ferdige produktet ble.

 

Windows XP beta mener jeg var litt ustabil, men ganske like funksjoner (lenge siden, så kan hende jeg husker feil). Brukte det ganske lenge som hovedOS, fungerte fint.

 

Windows vista beta/prebeta (husker ikke om jeg prøvde prebeta) var også temmelig likt fullversjonen. Faktisk ble jeg mer positivt overrasket over beta'en... Fullversjonen virket hakket tregere å holde på med. Jeg har brukt både beta og fullversjon i noen måneder som hovedOS, der beta'en faktisk virket både raskere og mer stabilt enn fullversjonen hos meg...

 

 

Ellers så vil nye OS alltids ha mindre driverstøtte enn gamle. Så det argumentet gjelder uansett. Av nyheter har jeg ikke lest om noe revolusjonerende som kommer til å følge med fullversjonen av win7. En del kjekke funksjoner er med i win7da, men jeg ville bare ha en diskusjon på om det er noe som er verdt en oppgradering av OS?

 

For all del, win7 virker som et godt operativsystem, selv i prebeta.

Lenke til kommentar

Denne oppsummeringen burde hjelpe på det valget:

http://www.winsupersite.com/faq/windows_7.asp

 

For min del har Windows 7 mange store og mindre oppdateringer som gjør det verdt investeringen. Det største er Homegroups, Library, UAC og et felles system for tilkoblingsenheter. Også at Windows 7 har mange optimaliseringer som Vista aldri vil få, som blant annet parallell driverlasting og det at tjenester bare blir lastet om man trenger dem.

Lenke til kommentar
Denne oppsummeringen burde hjelpe på det valget:

http://www.winsupersite.com/faq/windows_7.asp

 

For min del har Windows 7 mange store og mindre oppdateringer som gjør det verdt investeringen. Det største er Homegroups, Library, UAC og et felles system for tilkoblingsenheter. Også at Windows 7 har mange optimaliseringer som Vista aldri vil få, som blant annet parallell driverlasting og det at tjenester bare blir lastet om man trenger dem.

 

Hmm, litt interessant.

Får se om jeg prøver igjen senere en gang.

Lenke til kommentar
Du sammenligner en pre-beta med et oprativsystem som har vært ute i 7 år (?), hva forventer du egentlig? Er ikke meningen at du skal bruke Windows 7 slik det er i dag som et hoved-os.

Virker som mange har problemer med å forstå at alfa-versjoner er beregnet på programvareutviklere som skal lage drivere og applikasjoner.

 

Du bruker aldri et alfa OS som hoved OS. Aldri!

 

Det gjør jeg nå.. :/ Burde jeg bekymre meg? Hvordan oppdaterer man build/beta? Må alt installeres på nytt eller kan jeg ta ''upgrade''?

 

Er bare så lei av det glossy utssende på vista.

Lenke til kommentar
Du sammenligner en pre-beta med et oprativsystem som har vært ute i 7 år (?), hva forventer du egentlig? Er ikke meningen at du skal bruke Windows 7 slik det er i dag som et hoved-os.

Virker som mange har problemer med å forstå at alfa-versjoner er beregnet på programvareutviklere som skal lage drivere og applikasjoner.

 

Du bruker aldri et alfa OS som hoved OS. Aldri!

 

Det gjør jeg nå.. :/ Burde jeg bekymre meg? Hvordan oppdaterer man build/beta? Må alt installeres på nytt eller kan jeg ta ''upgrade''?

 

Er bare så lei av det glossy utssende på vista.

Er vel bare sikkerheten og snuten, ellers er det vel ditt valgt om du vil ha et offisielt stabilt vista (som ergentlig er ganske ustabil...) eller win7 som uofisielt er ustabilt-

Lenke til kommentar
Det gjør jeg nå.. :/ Burde jeg bekymre meg? Hvordan oppdaterer man build/beta? Må alt installeres på nytt eller kan jeg ta ''upgrade''?

 

Er bare så lei av det glossy utssende på vista.

Du må installere på ny for hver build.

 

Og det finnes ganske mange Visual Styles til Vista nå, så jeg ser ikke på det som noe problem med glossy utseende.

Lenke til kommentar
Det gjør jeg nå.. :/ Burde jeg bekymre meg? Hvordan oppdaterer man build/beta? Må alt installeres på nytt eller kan jeg ta ''upgrade''?

 

Er bare så lei av det glossy utssende på vista.

Du må installere på ny for hver build.

 

Og det finnes ganske mange Visual Styles til Vista nå, så jeg ser ikke på det som noe problem med glossy utseende.

 

Vet men etter det jeg har sett med 3. party bruker det mer resurser. Får holde meg med Vista til januar :) Da beta kommer.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...