Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Krise.Finner ikke bildene på harddisken min.


Anbefalte innlegg

CD/DVD regner man vel max 5 år levetid på.

 

Det anbefales at man har {EDIT: FLERE} komplette sett med CD/DVD. Ett som man kan bruke, og ett som er meget pent oppbevart slik at når man merker at det første begynner å takke for seg, så lager man en ny duplikat av det andre settet.

 

Det er også anbefalt å sjekke årlig at det ikke er noen antydninger til feil.

 

Backup er en møysommelig greie om man skal være sikker.

1. Aldri oppbevar alle viktige dokumenter kun på en harddisk/DVD.

-Ha de gjerne lagret på 2 eller flere harddisker, og tilsvarende på DVD.

2. Sørg for å ha ett sett på jobb/hos foreldre/Bankboks o.l.

3. Husk på å oppdatere alle backup'er. De primære gjerne med en gang du har lagt inn nye bilder, de sekundære minst 1 gang i mnd.

 

Det er mye styr med backup, men når det skjærer seg er du veldig glad for alt slitet.

 

Mvh,

Beej80

Endret av Beej80
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det føles som om jeg har vunnet i lotto nå :)

Har naturligvis tenkt mye på elektronisk lagring nå, og lurte litt på : Når jeg nå brenner bildene på dvd og ønsker å spille av samme dvd'platene om si cirka 10 år.

Er det noen fare for at dataene på platene kan forsvinne av seg selv eller kan en dvd plate vare "evig" ?

 

En dvd-plate varer ikke evig. Det er veldig forskjellige levetid på en DVD, alt ifra et par år på de dårligste, til 100 år.

Du bør uansett vurdere å kopiere alle filene på et nytt medium om noen år, for å holde det ved like.

Lenke til kommentar

om du er lur så gjør du som vi gjorde på slutten av 90tallet/tidlig i dette årtusenet og så tar du å leter opp alle de fine bildene dine. legger de på en dvd tar med deg ned til nermeste fotosjappe og printer de ut. så tar du fram limstiften og limer de inn i et album ;)

 

det er en veldig grei løsning. riktig nok så brenner papirkopier veldig godt men du har jo alltids en kopi digitalt. og som folk sier ta å legg en backup av alle bildene i en bankboks, hos mor og far, på jobben, på hytta, osv

Endret av weebl
Lenke til kommentar

Jeg synes at det er merkelig at ingen har anbefalt lagring på nettet.

Selv har jeg brukt Skydrive etter at det ble tilgjengelig, og der har jeg lastet opp bilder fra min far sitt digitalkamera.

 

5GB med bilder er faktisk ganske mange bilder, og en kan selvfølgelig dele de med andre brukere der også.

Det er selvfølgelig lurt å brenne ut dvd-er med bildene også, og ha de lagret et annet sted enn i eget hus, som f.eks en bankboks.

 

Siste utvei er jo å ha et gjenopprettingsprogram for data, også jeg vil anbefale Getdataback.

Lenke til kommentar

Har nå gått igjennom bilder og alt ser greit ut. Takker for alle råd og tips fra dere på forumet her. Takker og bukker.

Er nå i gang med å brenne tripple sett på dvd'er. Skal og bestille meg noen harddisker, vet ikke hvilke enda(kom med forslag) og om jeg skal lage meg en slags server med interne harddisker eller satse på eksterne(noe jeg har dårlig erfaring med). Jeg har 4 stk av samme type som kødde alt for meg her, og når jeg tenker meg om så har jeg hatt problemer med noen av de andre og. Da har det kommet noen dollar tegn og en feilmelding, og så har det manglet ting og tang på harddisken, men etter en restart så har alt vært tilbake igjen.

 

Men nå går jeg og legger meg med ett smil :)

 

Igjen takk alle sammen.

skal prøve den chkdsk kommandoen i morgen .....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...