Gå til innhold

Ubuntu 8.10 klar i dag


Anbefalte innlegg

Jeg kan ikke se hvorfor man ikke vil ha en rolling realease distro.

 

Imponer meg.

KDE4 fadesen til Fedora bør være eksempel nok. Ubuntu er ikke langt unna rolling hvis du enabler backports og proposed brønnene.

 

Rullet inn 8.10 på laptopen i dag. Benyttet sjansen til å spare miljøet for CD-plater, la iso filen rett inn på en middelmådig USB-pinne v.h.a. USB creator. Pinne var ferdig omtrent like fort som en brenner CD. Installering fra pinnen gikk akkurat som fra CD, bare vesentlig fortere. Fra jeg hadde bestemt partisjoner, språk og brukernavn gikk det fem minutter til jeg hadde ferdig installert system! Alle drivere på plass, og en software stack som inkluderte det meste man kan ønske seg. En liten update av pakkelageret mot nett, og så ubuntu-restricted-extras inne. Enable nvidia driver naturligvis. Home partisjonen beholdt jeg så alt av eyecandy kom opp som før. Jeg forstår godt at nettets største linux-hater nå kaster inn årene:

http://linuxhaters.blogspot.com/

Med KDE4-fadesen til Fedora mener du alle feilene og bugsene som kom med KDE4, og med Rolling Release så kunne man ikke unngått det?

 

Jeg kan ikke se hvorfor man ikke vil ha en rolling realease distro.

 

Imponer meg.

Din neste særoppgave på skolen kan ta for seg det temaet. Lykke til.

Hadde jeg fått lov til det så.. :p

 

Det er vel egentlig mest hatet for å laste ned og innstalere alle applikasjoner på nytt samt brenne CD'er som får meg til å ikke like unrolling releases :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kan ikke se hvorfor man ikke vil ha en rolling realease distro.

 

Imponer meg.

KDE4 fadesen til Fedora bør være eksempel nok. Ubuntu er ikke langt unna rolling hvis du enabler backports og proposed brønnene.

 

Rullet inn 8.10 på laptopen i dag. Benyttet sjansen til å spare miljøet for CD-plater, la iso filen rett inn på en middelmådig USB-pinne v.h.a. USB creator. Pinne var ferdig omtrent like fort som en brenner CD. Installering fra pinnen gikk akkurat som fra CD, bare vesentlig fortere. Fra jeg hadde bestemt partisjoner, språk og brukernavn gikk det fem minutter til jeg hadde ferdig installert system! Alle drivere på plass, og en software stack som inkluderte det meste man kan ønske seg. En liten update av pakkelageret mot nett, og så ubuntu-restricted-extras inne. Enable nvidia driver naturligvis. Home partisjonen beholdt jeg så alt av eyecandy kom opp som før. Jeg forstår godt at nettets største linux-hater nå kaster inn årene:

http://linuxhaters.blogspot.com/

Med KDE4-fadesen til Fedora mener du alle feilene og bugsene som kom med KDE4, og med Rolling Release så kunne man ikke unngått det?

Med rolling release vil slikt skje oftere. Dette er rimelig grunnleggende for ethvert kodeprosjekt. Du kan jo sjekke opp hvor rolling Red Hat er.

 

Med Canonical sine begrensede ressurser er vel heller spørsmålet om hvert halvår er litt for rolling. Microsoft bruker som kjent årevis.

Lenke til kommentar
Blander vi ikke begrepene "bleeding edge" og "rolling release" her nå? ;)
Tror ikke det. Ikke så mye vits i rolling om ikke du får nyere software stack, så den ene medfører gjerne den andre. I dette konkrete tilfellet (Ubuntu sin versjon freeze mellom versjoner) så er det opplagt. Jobben med å kvalifisere OO 3.0 starter nok i disse dager, men de vil som kjent bruke seks måneder på å ferdigstille denne, og da for neste versjon av Ubuntu. I mellomtiden kan eventyrlystne legge den inn selv, men da må ekstra pakkekilder brukes, og disse vil ikke være like gjennomprøvd som de offisielle pakkene.
Lenke til kommentar
Ubuntu har nok tatt i bruk ATI-drivere som ikke fungerer.

 

Først kan du prøve Ctrl + Alt + Backspace et par ganger og se om det skjer noe.

 

Ellers kan du gå ut i kommandolinje ved å trykke Ctrl + Alt + F1 (- F4)

Logg deg inn.

Skriv:

cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf.kopi
sudo nano /etc/X11/xorg.conf

(tar sikkerhetskopi og så endrer på filen)

Bla nedover til du finner noe sånt som:

Section "Device" 
 Driver "ati"

Her kan du bytte ut "ati" med "vesa"(som er kompatibelt med alle skjermkort)

Så lagrer du og avslutter nano.

 

Trykk Ctrl + Alt + F7(bytter til grafisk), og så Ctrl + Alt + Backspace (starter xorg på nytt)

 

Med forbehold om at noen smådetaljer her kan være feil, har ikke hatt behov for å gjøre dette selv på en stund.

Edit: Alternativt kan du skrive "startx" i kommandolinje for å stare xorg på nytt, om den ikke kjører.

Takk skal du ha, det funka! :D

 

Eneste forskjellen var at istedenfor "ati" stod det "fglrx", så jeg skiftet til "vesa", men var akkurat samme problem. Så derfor skiftet jeg heller bare til "ati", og da virket det! :D

 

Det er kun når Ubuntu starter og den "loading-prosessen" skal komme at "no signal" vises, men går vekk når jeg kommer til skrivebordet i Ubuntu.

 

Ubuntu fant også en FGLRX proprietær driver fra AMD/ATI, som jeg installerte, og som funket.

Lenke til kommentar

Jeg har nå installert Kubuntu 8.10 fra scratch på en egen partisjon og sitter med blandede førsteinntrykk. KDE er flott og spenstig, men det er ikke alt jeg liker like godt. Bl.a. gikk jeg fort over til den klassiske startmenyen istedet for Kickoff som er standard. Jeg er heller ikke fornøyd med at det foreløpig ikke er mulig å instruere KDE til autohide på taskbaren. Hører rykter om at det blir mulig i KDE 4.2. Jeg registrerer også at Intrepid trives best med at man bruker UUID-er som identifikasjon på partisjonene i /etc/fstab. Det er jo greit når man er klar over det, men litt sært synes jeg.

 

Og så er det jo en del bugs her og der da, men det må man vel forvente av et såpass nytt skrivebordsmiljø som KDE 4. For eksempel kræsjer filbehandleren Dolphin ofte her. Jeg føler at jeg må gå med gummisko når jeg bruker den. Et eksempel på bug: jeg skulle kikke på skjulte filer i et filområde, trykket Alt + . (punktum), men da kræsjet den stakkars delfinen gitt! Så det er tydelig at KDE 4.1 trenger litt polering og feilfiksing fremdeles.

 

Men alt i alt en spennende ny versjon av (k)ubuntu, som jeg gleder meg til å utforske videre!

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
Jeg registrerer også at Intrepid trives best med at man bruker UUID-er som identifikasjon på partisjonene i /etc/fstab. Det er jo greit når man er klar over det, men litt sært synes jeg.

Sært at du kan flytte diskene rundt fra kontakt til kontakt uten at systemet blir borked? Å benytte UUID er forøvrig standarden på alle moderne distroer. Med mindre du mener at Intrepid ikke klarer å benytte tradisjonell /dev/sdxx form i fstab da, men det har jeg vanskelig for å se for meg?

 

EDIT: kan ikke si jeg er veldig imponert over Kubuntu som velger å ikke ha en KDE3 release denne gangen, samtidig som at de ikke har LTS support på 8.04. Glad jeg bare har det på servern.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Jeg har nå installert Kubuntu 8.10 fra scratch på en egen partisjon og sitter med blandede førsteinntrykk. KDE er flott og spenstig, men det er ikke alt jeg liker like godt. Bl.a. gikk jeg fort over til den klassiske startmenyen istedet for Kickoff som er standard.
Prøv lancelot, den ligger i pakkesystemet.
Jeg er heller ikke fornøyd med at det foreløpig ikke er mulig å instruere KDE til autohide på taskbaren. Hører rykter om at det blir mulig i KDE 4.2.
Fortsatt er det en del som mangler, men de har etter min mening lagt inn funksjonalitet i riktig rekkefølge. Med tempoet som har vært ligger det an til at KDE4 i 9.04 vil ha det meste fra KDE3 på plass.
Lenke til kommentar
Prøv lancelot, den ligger i pakkesystemet.

Takk for tipset. :)

 

Med tempoet som har vært ligger det an til at KDE4 i 9.04 vil ha det meste fra KDE3 på plass.

Sikkert. Da burde vel KDE-versjon 4.2 være ferdig også? Jeg kommer fra Gnome, så jeg har ikke noen forventninger om å se KDE 3-spesifikke ting i KDE 4. Jeg hadde dog forventet meg en del mer muligheter for egentilpasning enn det jeg har oppdaget hittil. Kanskje det ligger mer bortgjemt. Men jeg er ikke i tvil om at KDE 4 vil storme fremover. Tror ikke jeg vil gå tilbake til Gnome.

Lenke til kommentar

KDE4 blir bra, det tar bare tid.

 

KDE3 får ikke oppdateringer og mister programvare (alle tredjepartsutviklere har såklart begynnt å støtte v4), mens KDE4 fremdeles mangler mye av det som gjorde KDE3 bra (en komplett desktop med mulighet til å konfigurere det meste). Så jeg venter igjen på at neste versjon (4.2) skal bli bra nok :) (men hvis roadmap stemmer må jeg nok vente enda litt lengre). Litt av problemet når man gjør slike store endringer.

Endret av olear
Lenke til kommentar
KDE4 blir bra, det tar bare tid.

Må si meg enig. Det virker veldig lovende, men fortsatt en del problemer i kategorien barnesykdomer. Network manage virker dessverre ganske håpløs for tiden. Kanskje det som irriterer meg mest. Jeg dualbooter vista og kubuntu 8.10 og her jeg sitter på Sinsen så er det vel 30+ nettverk innen rekkevidde. Hvorav ca halvparten er på kanal 11 og ca 1/3 på kanal 6.. en del interferens med andre ord, men lett å komme seg unna den. :D Vista lister opp en lang rekke umiddelbart, mens kubuntu 8.10 tar seg god tid og lar nettverkene tikke inn i et begredelig tempo. Jeg la merke til at min region var oppgitt til en eller annen plass i statene så jeg endret den til Oslo og da så det ut til at WLAN fungerte bedre(!). Kan ha vært tilfeldig da. Er det sånn at kanal 12 og 13 er ulovlig i statene? La meg nemlig på kanal 13 en stund og Kubuntu fant _aldrig_ nettet. Har ikke testet etter at jeg endret region.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Hah! Forsøk å plugge i en telefon med 3G-støtte!

 

Popper opp en liten melding om at telefonen er 3G-kapabel, og om du vil konfigurere.

 

Velger Telefonleverandør fra Norge ( Den har slått opp på Norge fra før, du slipper å bla deg frem til det ).

 

Ferdig. Nettverket / 3G-"modemet" vises i Networkmanager hver gang du plugger i telefonen.

 

Jeg liker slike "Jeg har oppdaget og fikset dette for deg." Med Hardy var det vel skrivere. Jeg trengte ikke engang skru den på, men bare plugge den inn, så var den konfigurert. Bra!

Lenke til kommentar

Off-topic for tråden, men relevant til meastps post og litt Ubuntu-digging er at vi for et par uker siden fikk ny skriver på kontoret. Jeg plugget den i en sentral server/testmaskin/altmuligting med Ubuntu og installerte driver der og valgte at den skulle deles på sambanettverket. Jeg skulle så ta runden og sette opp skriveren som standardskriver på alle de andre maskinene, men fant ut at alle andre Ubuntumaskiner allerede hadde installert skriveren. :D

Lenke til kommentar

Det er noe av det beste med Linux - at når driverne er ferdig utviklet, så virker ting mer eller mindre automatisk. Med Windows må du ofte gjennom en lengre prosess med spørsmål først, hvis du skal bruke noe annet enn de driverne som følger med Windows, eller om du plugger inn ny maskinvare i ettertid. Fordelen der er jo selvsagt at det er mer sannsynlig at det finnes en passende driver til slutt. Men Linux-miljøet synes jeg er flinkere til å automatisere prosesser uten å plage brukeren med en mengde unødige spørsmål.

 

Jeg tror vi vil oppleve en revolusjon i driverstøtte til Linux i året som kommer. Vi ser allerede tegn på dette, ved at den ene hw-produsenten etter den andre går ut og sier at de vil begynne å fokusere mer på drivere til Linux. Mye av årsaken er nett-PC-ene og at store OEM-lverandører, som f.eks. Dell og Asus, har satset på å levere PC-er med Linux, og at de derfor presser sine underleverandører til å støtte maskinvaren med drivere også. De er nødt til det hvis de skal selge noe med Linux. Og underleverandørene er nødt til å følge opp med drivere hvis de ønsker å levere deler til Dell og Asus.

 

Så hverdagen vil bli mye lettere for oss brukere fremover. Med den raske takten som Linux-distroer lanseres med, vil GNU/Linux-plattformen komme seg fort på høyde med Windows ang. driverstøtte. Jeg tror rett og slett ikke dette er noe argument for å velge Windows om 3-5 år fra nå.

Lenke til kommentar

Revolusjonen har allerede skjedd, så det du sier er opplagt Prognatus, det trenger bare tid på å komme inn i distribusjoner og bli debugget. Til neste år vil det meste av trådløst funke ut-av-boksen i linux, og stort sett alle grafikkort vil være godt støttet. Suspend/hibernate vil motta mye fokus, og bedres vesentlig. Microsoft har neppe råd til å gjøre store endringer i drivermodellen sin i framtiden, de vil ha hendene fulle med å henge etter driverstøtten i linux.

 

Råtten bios vil vi nok måtte slite med, så noen på forumet får litt å slenge med leppa på, men ikke verre enn at det fikses i bios eller med boot-parameter.

Lenke til kommentar

Trenger hjelp. Har lastet ned Ubuntu fra download. Søkte på wubi og lastet det som kom opp da ned.

Alt gikk helt fint, men har et big problem. Kommer meg ikkje på nett når eg kjører ubuntu. Prøvd tusen ting. Sjekket på den hjelpe-tingen også. Der sto d noe om en liste der d trådøse nettet skulle stå, så skulle eg bare trykke koble til, men finner ikkje den listen :S

Prøvd alt mulig. Help anyone? Pliz :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...