Gå til innhold

Ubuntu 8.10 klar i dag


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det var pussig. Brukte du de torrentene som ble angitt her i tråden? Kanskje det er et lokalt problem med klienten din.

Problem? Han har jo seeda som faen. Kjenner du ikke til torrent eller? ^^

Jeg trodde han mente at det var problem med nedlastingen til hans PC. Utfra det han skrev var det ikke så godt å si hva han mente.

 

Men vennligst ikke bruk banneord. Dersom du da ikke ønsker å bli ignorert.

Lenke til kommentar
Ubuntu burde vært rolling release, og det burde vært mulighet for å velge bort komponenter og ting under innstalasjon. Så kunne jeg vurdert det. Skal jeg ha linux nå kjører jeg Mint eller Arch.

Og de som ikke vil ha en rolling release distro? Burde Ubuntu vært rolling release for dem? Velg en rolling release distro hvis du ønsker det, da vel.

Lenke til kommentar

Noen som vet hva som kan være gale når skjermen får konstant "no signal" etter at jeg starter opp Ubuntu? GRUB-menyen vises, og alle andre tekst-menyer, men når først det grafiske kommer inn, viser bare skjermen "no signal" :hmm:

 

LiveCD-en funket uten problemer.

 

Skjermkortet er av varianten ATI, men husker ikke nøyaktig hvilket. En gammel hvert fall. Har kjørt Ubuntu før på den, bare at da var det Gutsy (7.10).

Lenke til kommentar

Ubuntu har nok tatt i bruk ATI-drivere som ikke fungerer.

 

Først kan du prøve Ctrl + Alt + Backspace et par ganger og se om det skjer noe.

 

Ellers kan du gå ut i kommandolinje ved å trykke Ctrl + Alt + F1 (- F4)

Logg deg inn.

Skriv:

cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf.kopi
sudo nano /etc/X11/xorg.conf

(tar sikkerhetskopi og så endrer på filen)

Bla nedover til du finner noe sånt som:

Section "Device" 
 Driver "ati"

Her kan du bytte ut "ati" med "vesa"(som er kompatibelt med alle skjermkort)

Så lagrer du og avslutter nano.

 

Trykk Ctrl + Alt + F7(bytter til grafisk), og så Ctrl + Alt + Backspace (starter xorg på nytt)

 

Med forbehold om at noen smådetaljer her kan være feil, har ikke hatt behov for å gjøre dette selv på en stund.

Edit: Alternativt kan du skrive "startx" i kommandolinje for å stare xorg på nytt, om den ikke kjører.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

Det er en stund siden jeg kjørte Ubuntu pga jeg måtte skaffe meg trådløst kort til PCen.

 

Er det noen som vet eller har erfaring med at et Linksys PCI kort funker i 8.10 out of the box? Jeg er ikke flink i Linux så den må finnes i pakkebrønnen og fungere med en gang for at jeg skal få det til, hehe

Lenke til kommentar
Det er en stund siden jeg kjørte Ubuntu pga jeg måtte skaffe meg trådløst kort til PCen.

 

Er det noen som vet eller har erfaring med at et Linksys PCI kort funker i 8.10 out of the box? Jeg er ikke flink i Linux så den må finnes i pakkebrønnen og fungere med en gang for at jeg skal få det til, hehe

Tar sannsynligvis kortere tid for deg å laste ned CD og teste ut enn du får svar her. :) Finnes det gode drivere til den, pleier Ubuntu å legge det til automatisk. Ellers må du nok bruke Windows-drivere med Ndiswrapper som før.

Lenke til kommentar
Ubuntu burde vært rolling release, og det burde vært mulighet for å velge bort komponenter og ting under innstalasjon. Så kunne jeg vurdert det. Skal jeg ha linux nå kjører jeg Mint eller Arch.

Og de som ikke vil ha en rolling release distro? Burde Ubuntu vært rolling release for dem? Velg en rolling release distro hvis du ønsker det, da vel.

Jeg kan ikke se hvorfor man ikke vil ha en rolling realease distro.

 

Imponer meg.

Lenke til kommentar
Da jeg skulle installere Ubuntu 8.10 i går. Da jeg gjorde det glemte jeg å lage en egen partisjon så windows XP ble borte. :thumbdown: Da det ikke fulgte med xp-CD til maskina mi lurer jeg på hvordan jeg kan installere den igjen? Noen som vet det?

vet ikke om det funker, men om du har en gyldig xp key, så kan en vel kanskje finne en xp-cd på nettet et sted eller låne en av en venn? (eller er keyen låst til en enkelt cd?)

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke se hvorfor man ikke vil ha en rolling realease distro.

 

Imponer meg.

KDE4 fadesen til Fedora bør være eksempel nok. Ubuntu er ikke langt unna rolling hvis du enabler backports og proposed brønnene.

 

Rullet inn 8.10 på laptopen i dag. Benyttet sjansen til å spare miljøet for CD-plater, la iso filen rett inn på en middelmådig USB-pinne v.h.a. USB creator. Pinne var ferdig omtrent like fort som en brenner CD. Installering fra pinnen gikk akkurat som fra CD, bare vesentlig fortere. Fra jeg hadde bestemt partisjoner, språk og brukernavn gikk det fem minutter til jeg hadde ferdig installert system! Alle drivere på plass, og en software stack som inkluderte det meste man kan ønske seg. En liten update av pakkelageret mot nett, og så ubuntu-restricted-extras inne. Enable nvidia driver naturligvis. Home partisjonen beholdt jeg så alt av eyecandy kom opp som før. Jeg forstår godt at nettets største linux-hater nå kaster inn årene:

http://linuxhaters.blogspot.com/

Lenke til kommentar
Da jeg skulle installere Ubuntu 8.10 i går. Da jeg gjorde det glemte jeg å lage en egen partisjon så windows XP ble borte. :thumbdown: Da det ikke fulgte med xp-CD til maskina mi lurer jeg på hvordan jeg kan installere den igjen? Noen som vet det?

vet ikke om det funker, men om du har en gyldig xp key, så kan en vel kanskje finne en xp-cd på nettet et sted eller låne en av en venn? (eller er keyen låst til en enkelt cd?)

Jeg vet ikke helt, men jeg har jo ikke noe CD elr kode for når jeg kjøpte PC'n min i 2005 ble det bestemt at de sparte på å bare sende med en lapp som det står litt forskjellig men at du bl.a. kan gå inn på en side som heter http://support.dell.com/pcrt

Vil helst ikke kjøpe meg en ny programvare.

Lenke til kommentar

Pamb: Har du en Dell? Mulig du har funnet dette ut allerede, men ta en telefon til Dell support og si at du prøver å kjøre recovery (Ctrl-F11), men at det ikke virker. De sender deg da CD-er med OS og drivere + litt bloatware. Hvis maskinen er fra 2005 er den muligens utenfor garanti, men prøv likevel. Hilsen ex-Dell supporttekniker. :)

Endret av Pellick
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...