Gå til innhold

Hijab i politiet.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor Storberget absolutt vil ha kvinner med særegne plagg i politiet er forbi meg.

Det finnes jo muslimske kvinner som helt fint klarer å utføre jobben sin uten å måtte bære synlige religiøse/politiske symboler i arbeidstid -- kanskje han ikke vet det?

Fetish?

 

Hvem vet, han ser pokker meg ut som en som ville være avbildet i ordboken ved siden av navnet Fetish syntes jeg.... Fyren har jo kommet med så mye dumt at det snart bare en en stilling han KAN få etter at stortings valget er over og det er nedgravd med ræva i været som et sykkel stativ... Nesten synd at ballong dekk med pigger ikke er mote lenger...

 

:innocent:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Interessant: The Psychological Influence of the Police Uniform.

 

Det viser seg at politiuniformen - stil, farge, stoff, hodeplagg - har stor betydning for både hvordan publikum opplever politiet, hvordan politifolkene oppfører seg og sikkerheten til alle parter. Mye skjer ubevisst. Dette bør folk som stiller seg likegyldige til om politiet stiller i hijab eller klovnehatt merke seg; det er en grunn til at politiet går i uniform.

 

A final evaluation showed that, although assaults on officers had dropped during the first 18 months of the new uniform implementation, the number of assaults steadily began to rise again until it doubled the amount of the year before the uniform change occurred. During the 4 years after the Menlo Park police returned to a traditional uniform, the number of assaults on their officers dropped steadily.

 

I en undersøkelse ble capsen ansett som det minst autoritetsinngivende hodeplagget en politimann kunne bruke (vet ikke om hijab var blant de undersøkte plagg, dog), men jeg antar at norsk politi oppveier for dette med deres mørke uniformer, som assosieres med følelser som "anger, hostility, dominance, and aggression".

 

... og skrukkete skjorter kan koste deg livet:

Interviews with prison inmates who have murdered police officers indicate that the killers often visually "sized up" the officer before deciding to use violence. If the officer looked or acted "unprofessional" in the assailant's eyes, then the assailant felt capable of successfully resisting the officer. A dirty or wrinkled uniform or a badly worn duty belt may convey to suspects that officers have complacent attitudes about their job. This complacency can invite violence.

Videre viser det seg - ikke overraskende - at fysisk fremtoning er den viktigste enkeltfaktoren når folk danner seg et førsteinntrykk, og at rangeringer viser at kvinner i "conservative, slightly masculine attire" fremstår som "the most competent".

 

... hvilke inntrykk inngir så hijab?

 

Kanskje the turban effect?

 

In the experiment, participants played a computer simulation and were asked to shoot individuals carrying weapons and to spare those unarmed. Participants were more likely to shoot unarmed individuals who were wearing turbans or hijabs. More interestingly, they were unaware and incredulous that they were doing so.
Lenke til kommentar

Igjen.. Jeg er overrasket over hvor mange svar dette innlegget mitt har fått! Kanskje jeg ikke burde være det ettersom debatten bare varer og varer..

 

Grunnprinsippet her er at vi har to motstående interesser:

 

1. Uniform nøytralitet.

 

2. Ubegrunnet personlig utfoldelse.

 

Grunnene det andre punktet har fått noe som helst støtte er at:

 

1. Religion har for mye respekt, eller mer korrekt sagt, religion får respekt i det heletatt. Det er overtro/fantasi/irrasjonelt, og burde behandles deretter.

 

2. Gruppen som bærer dette plagget har et rykte om å ta seg lett nær og være veldig sta og trangsynt (jeg sier ikke det nødvendigvis stemmer).

 

3. Noen forvirrer religionsfrihet med religionrespekt. De tror de gjør oss alle en tjeneste når de egentlig skyter seg selv i foten.

 

Ja, så nå gjenstår det å se hva som skjer. Det er synd at FRP er så GRUNDIG PÅ TRYNET når det gjelder det meste av sakene, men har den rette innstillingen når det gjelder denne saken og innvandring. La oss håpe at det blir vurdert FORBUDT nå.

 

LA FORNUFT SEIRE!

Lenke til kommentar
Jeg har lest Koranen, Quran, og mener fortsatt at det ikke står noe som helst at det er tillatt å steine folk til døde,

 

Poenget er at det står mye slemt der. Er du uenig i dette?

Poenget var ikke det, poenget var at han mente at Koranen tillatter steining,og det er feil ;)

 

Så at de jentene som blir voldtatt i fx saudi arabia og som senere blir steinet for dette (noe som både er rettferdig og riktig for slike horer som lar seg bli voldtatt ...? ) blir altså ikke steinet FORDI dette står i koranen? Men hvorfor steines de da?

Lenke til kommentar
Så at de jentene som blir voldtatt i fx saudi arabia og som senere blir steinet for dette (noe som både er rettferdig og riktig for slike horer som lar seg bli voldtatt ...? ) blir altså ikke steinet FORDI dette står i koranen? Men hvorfor steines de da?

Som tidligere sagt, Koranen sier ingenting om det,.Hvorfor det blir da praktisert,godt spm,.

Slik lov finnes ikke i islam. I islam skal voldtatte kvinner tas vare på og deres sak føres rettferdig for seg.

At noen kan gjøre noe sånt er helt kvaaalmt, er så irriterende at sånne ting skjer, det ødlegger for oss andre muslimer :(

det har vært snakk om at de som utfører sånne ritualer er muligens: Yezidister,.

http://no.wikipedia.org/wiki/Yezidismen

Kanskje de har blanda kultur med relgion, sånn at det har blitt en ekkel salat, men ihvertfall det er avskyelig,.

Lenke til kommentar
Kilde?

Eh, du mener altså at du betviler at måler er å øke rekrutteringen blant disse? I såfall må jeg vurdere om jeg i det hele tatt gidder å fortsette å svare deg, da du tydeligvis ikke har fulgt med i det hele tatt.

 

Det er vel ikkje snakk om å tvinge muslimske symbol inn? Det er snakk om å tillate for dei som gjennom sin religion er forplikta til å bruke dette.

Det er muslimske symboler som er målet for dette.

 

Dette kommer i tillegg til prinsippet tullingene i AP ønsker å kaste ut av vinduet om at politiet skal representere staten og ikke seg selv.

Igjen kilde?

Kilde på hva? Hvis man ifører seg symboler som representerer noe man står for som privatperson så sier det seg selv at man ikke representerer staten. Et personlig symbol representerer ikke staten.

 

AP seier vel ingenting om at dei vil at ein politibetjent skal opptre som privatperson i staden for på vegne av staten. Dei seier vel berre at dei som er forplikta til å bruke hijab gjennom sin religion skal få lov til det.

Når de ifører seg personlige effekter så representerer ikke disse staten. Interessant at AP-statsrådtullingen nå må revurdere hele greia. Han innser visst hvor idiotisk dette er.

Lenke til kommentar

Noen linket til denne:

 

http://www.thefreelibrary.com/The+Psycholo...form-a073845616

 

Dette sitatet er grunnleggende her:

 

"The police uniform identifies a person with powers to arrest and use force and establishes order and conformity within the ranks of those who wear it by suppressing individuality."

 

Å tillate personlige effekter vil altså undergrave uniformens autoritet. Dette kan gjøre mange situasjoner farligere enn de ville vært dersom et strengt uniformsreglement ble håndhevet.

Lenke til kommentar
[...]

Å tillate personlige effekter vil altså undergrave uniformens autoritet.[...]

 

Passe på å ikke blande her nå da. Det er IKKE snakk om å tillate "personlige effekter", eller en vilken som helst "gardin på hodet". Det er snakk om å inkludere en helt spesifikk hijab i den offentlig godkjente uniformen. Akkurat som med f.eks sjøforsvarets paradeuniform (for officerer) har/hadde valget mellom bukse eller skjørt for kvinner (og er du av den kranglete typen, mener jeg å huske at det ikke var spesifisert at det bare var kvinner som hadde valgmuligheten heller...)

 

Edit:spesifisering

Endret av M98kF1
Lenke til kommentar

Nå ser det ut til at regjeringen har tatt til vettet (?) etter en enorm motstand mot hijab i politiet. Takk og lov ser det ut til at fornuften seirer! Men det er ikke Storbergets skyld, det er sikkert!

 

 

Syntes det er skremmende jeg, (og skikkelig flaut!!), hvor flate regjeringen er villige til å legge seg hver gang de religiøse, og da spesielt muslimer (Som er flinkere til å true seg til alt mulig åpenbart...), krever fortrinn for sin sinnsvake overbevisning! Helt horribelt! Det finnes ikke en eneste annen ting som har krevd og fått så mye som religiøst vissvass har oppover i årenes løp! Ikke en ting!

 

Kvalmt og latterlig at religiøs overtro skal ha mer respekt enn annen overtro....

 

Men hijab i politiet blir ikke noe av ser det ut til og DET ER BRA!!! For hvem vet hva det neste ville blitt...

 

Det har jo også kommet godt frem hvor lite dette har å si for hoved argumentet for jijab, nemlig rekruttering til politiet av folk med innvandrer bakgrunn. Hva var det i england, der de faktisk har hatt hijab i politiet en stund? Var det 8 stykker de hadde rekrutert? Latterlig argumentasjon for å trykke sin sinnsvake overtro nedover ørene på folk syns jeg.... Men som sagt, det ser ut til at fornuften seirer her og vi kan da bare sitte å vente på det neste sinnsyke påfunnet som religiøse hønsehjerner klekker ut og som denne idioten Storberget ikke klarer å si nei til... Snakk om å være langt vekk fra grass roten i folket... :no:

Lenke til kommentar
Hele poenget med å tvinge muslimske symboler inn i politiet er å øke rekrutteringen blant muslimske innvandrerkvinner.

Kilde?

Det er vel ikkje snakk om å tvinge muslimske symbol inn? Det er snakk om å tillate for dei som gjennom sin religion er forplikta til å bruke dette.

Hvilke andre ting er de forpliktet gjennom sin religion til å gjennomføre som i neste omgang kan komme i konflikt med den jobben de skal gjøre? At de setter religion over de reglene som gjelder viser ganske enkelt at de ikke har noe som politi å gjøre.

 

Igjen kilde? AP seier vel ingenting om at dei vil at ein politibetjent skal opptre som privatperson i staden for på vegne av staten. Dei seier vel berre at dei som er forplikta til å bruke hijab gjennom sin religion skal få lov til det.

Hvorfor skal de som har dogmatiske regler å forholde seg til få noen som helst særtiltak som tilpasser seg deres dogmatiske verdier? Jeg er sterkt knyttet til hakekorset og kkk-drakten, hvorfor skal jeg, ja for jeg regner med at jeg vil bli nektet å bære mine effekter sammen med uniformen, nektes dette?

 

 

Passe på å ikke blande her nå da. Det er IKKE snakk om å tillate "personlige effekter", eller en vilken som helst "gardin på hodet".

Jo, det er det. Det er snakk om å tillate et plagg som det ikke finnes noen sekulær, rasjonell begrunnelse for å benytte sammen/istedenfor den vanlige uniformen. Det er den som påstår noe annet som blander kortene.

 

Det er snakk om å inkludere en helt spesifikk hijab i den offentlig godkjente uniformen. Akkurat som med f.eks sjøforsvarets paradeuniform (for officerer) har/hadde valget mellom bukse eller skjørt for kvinner (og er du av den kranglete typen, mener jeg å huske at det ikke var spesifisert at det bare var kvinner som hadde valgmuligheten heller...)

 

Hvorfor skal man inkludere en hijab i en politiuniform? Det er ingen god grunn til det, religiøse dogmer har ingen ting med politiuniformen å gjøre ... Hvorfor er det så vanskelig å forstå?

Lenke til kommentar
[...]
Det er snakk om å inkludere en helt spesifikk hijab i den offentlig godkjente uniformen. [...]

 

Hvorfor skal man inkludere en hijab i en politiuniform? Det er ingen god grunn til det, religiøse dogmer har ingen ting med politiuniformen å gjøre ... Hvorfor er det så vanskelig å forstå?

 

Fordi argumenter med "personlige effekter" og "kun reglementert uniform" dukker opp hele tiden her. Da kan det jo være greit å minne på at det hverken er snakk om personlige effekter eller en ureglementert uniform, men om å, eventuelt, gjøre endringer i hva som er en reglementert uniform.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...