Gå til innhold

Kan CPU dø av berre for høg spenning? + andre spm.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Berre eit raskt spm.:

 

Kan prosessorar dø av berre for høg spenning? Eg har googla ein del osv., men fann ikkje ut av det. Den kan jo dø av varme, så klart, men dersom tempen er ok, kan ein berre fortsette å pøse på då? Er heilt oppe i 1,4V med E8400, men makstempen er ikkje høgre enn 59*C, så der har eg jo litt å gå på, men kan eg fortsette vidare med spenninga likevel? Har lest og høyrt at ein ikkje bør gå over 1,4V med E8400, så er litt usikker...

 

 

Takk for alle svar! :)

 

 

 

PS. Eg kjem sikkert med eit par andre dumme spm også etter kvart. Brukar denne tråden til det. :p

 

Kort svar: ja

Det er i det hele tatt mye mer sansynlig at en CPU dør av for mye spenning enn for mye varme. CPUen slutter å fungere og slår seg av eler låser maskinen lenge lenge før den får fysisk skade. Med moderne CPUer så er det nesten umulig å drepe den via varme. For mye spenning derimot...

 

Det er to måter du kan ta livet en CPU med spenning. Enten ved at du setter en voldsomt høy verdi som fører til at den brenner ut og kortslutter nestne momentat, eller veldig høye verdier som gjør at den dauer innen en uke eller to, altså helt grenseverdier.

 

1,4 er ikke farig,og du kan gå høyere. Det eneste egentige begreniningen for det er at du har kjøling som klarer å ta unna all den ekstra varmen. Når du begynner å snake om 1,6+ volt, det er da du nærmer deg reel fare for at CPUen kan dø av ren spenning, selv om den har fasekjøling. De aller meste ekstreme går enda høyere, men da er det ofte iberegnet at CPUen uansett ikke skal overleve mer enn noen dager for benchmarking uansett, så det er en kalkulert risiko og ikke noe annbefalt for en daglig bruk maskin.

 

Du kan altså gå litt høyere uten fare, men du vil nok uansett se at før 1,5volt så begynner du få andre begrensende faktorer, så det er ikke så fryktelig mye mer å hente utover dette uansett, spesiellt om du ikke har fasekjling eller andre ekstreme kjølemetoder. Både ekstra frekvens og ekstra spenning lger mer varme tross alt.

 

Tommelfingerregel for hvor mye ekstra varme du lager:

For frekvensen er det ca linjært. Altså en 4Ghz overklokk på en 2Ghz CPU = dobbel varme

For spenningen er det også linjært, altså 1,4 i stedet for 1,15 volt = ca +22% varme.

Selvfølgeig må man gange disse sammen, så du ser at det bir fort ekstreme mengder kjøling osm trengs etterhvert som man går går forbi vise grenser der man trenger mer og mer spenning.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Berre eit raskt spm.:

 

Kan prosessorar dø av berre for høg spenning? Eg har googla ein del osv., men fann ikkje ut av det. Den kan jo dø av varme, så klart, men dersom tempen er ok, kan ein berre fortsette å pøse på då? Er heilt oppe i 1,4V med E8400, men makstempen er ikkje høgre enn 59*C, så der har eg jo litt å gå på, men kan eg fortsette vidare med spenninga likevel? Har lest og høyrt at ein ikkje bør gå over 1,4V med E8400, så er litt usikker...

 

 

Takk for alle svar! :)

 

 

 

PS. Eg kjem sikkert med eit par andre dumme spm også etter kvart. Brukar denne tråden til det. :p

 

Kort svar: ja

Det er i det hele tatt mye mer sansynlig at en CPU dør av for mye spenning enn for mye varme. CPUen slutter å fungere og slår seg av eler låser maskinen lenge lenge før den får fysisk skade. Med moderne CPUer så er det nesten umulig å drepe den via varme. For mye spenning derimot...

 

Det er to måter du kan ta livet en CPU med spenning. Enten ved at du setter en voldsomt høy verdi som fører til at den brenner ut og kortslutter nestne momentat, eller veldig høye verdier som gjør at den dauer innen en uke eller to, altså helt grenseverdier.

 

1,4 er ikke farig,og du kan gå høyere. Det eneste egentige begreniningen for det er at du har kjøling som klarer å ta unna all den ekstra varmen. Når du begynner å snake om 1,6+ volt, det er da du nærmer deg reel fare for at CPUen kan dø av ren spenning, selv om den har fasekjøling. De aller meste ekstreme går enda høyere, men da er det ofte iberegnet at CPUen uansett ikke skal overleve mer enn noen dager for benchmarking uansett, så det er en kalkulert risiko og ikke noe annbefalt for en daglig bruk maskin.

 

Du kan altså gå litt høyere uten fare, men du vil nok uansett se at før 1,5volt så begynner du få andre begrensende faktorer, så det er ikke så fryktelig mye mer å hente utover dette uansett, spesiellt om du ikke har fasekjling eller andre ekstreme kjølemetoder. Både ekstra frekvens og ekstra spenning lger mer varme tross alt.

 

Tommelfingerregel for hvor mye ekstra varme du lager:

For frekvensen er det ca linjært. Altså en 4Ghz overklokk på en 2Ghz CPU = dobbel varme

For spenningen er det også linjært, altså 1,4 i stedet for 1,15 volt = ca +22% varme.

Selvfølgeig må man gange disse sammen, så du ser at det bir fort ekstreme mengder kjøling osm trengs etterhvert som man går går forbi vise grenser der man trenger mer og mer spenning.

 

-Stigma

 

Mye poeng i ting du sier her. Men 45nm cpuer er ikke trygge på 1,4v! jeg har fått min degradert med å holde meg i det området. det er faktisk snakk om en del degradering. klarer ikke boote 4,5ghz på min e8500 lengre. men klarte boote 4,75 før. og kjørte 3dmark tester uten feil på 4,5ghz.

Nå nekter den det rett og slett. (Det er ikke noe temperatur som gjør/har gjort det i mitt tilfelle. aldri vært over 60c, og idle har vært rundt 35c.

Lenke til kommentar

Jada, det stemmer som du sier at du vil få degradering av CPU, men det vil du til en viss grad få uansett spenning som brukes. Selv på stock spenning vil du få elekomigrasjon, men fordi effekten er sterkt eksponensiell med økningen av spenning så merker men den ikke i praksis før på meget høye spenninger.

 

Om du fikk merkbar degradering etter 1,4 over relativt kort tid så tror jeg du har vært litt uheldig med din CPU, men utenkelig er det ikke nei. Mottakeligeheten for degrasjon er som mye annet veldig avhengig av den individuele CPUen. 45nm prosessorene er uten tvil mye mer mottakelig for degrasjon enn de eldre 65nm+ CPUene var, så man gjør riktig i å være litt forsiktig.

 

Mitt svar var mest rundt å spontandrepe CPUen, men du har helt riktig at man skal ta hennsyn til degrasjon også. Det er en kalkulert risiko. Heldigvis får man til veldig mye på veien opp mot 1,4 volt.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Ja. Degradering var et faktum på min cpu. Dessverre uheldig både med hovedkort og cpu denne gang.

Heldigvis har jeg to skjermkort som jeg er meget fornøyd med. :love:

 

For all del. 1,4v sender deg langt avgårde. men for en 24/7 klokk til 8500 vil jeg anbefale ligge under 1,3v. Ser på min at den skalerer enormt bra helt opp til 4ghz. og for å nå 4ghz trengte den 1,28v før. videre oppover var det vrient å boote 4,2ghz uten å være under 1,45v faktisk... men hallo, den gjør faktisk 3,8ghz på stock volt.. og den er jo "bare" 3,16 fra før. helt suverent spør du meg.. enda det er en dårlig chip:)

Lenke til kommentar

Vedr CPU temperatur, jeg synes det er litt skummelt at BIOS og tredjepartsprogrammer kan rapportere så veldig forskjellige verdier.

 

Hadde et Asus hovedkort der Asus sin systemovervåkning rapporterte 43C ved load, Core Temp rapporterte 73C og OCCT ville ha det til at temperaturen var 82C... :dontgetit:

Lenke til kommentar

YAY! :D

 

No køyrer den stabilt på 4,1GHz, med 1,392V (load)!!! :new_woot: Deg greidde 6 timar med Prime95, og no gidd eg ikkje vente meir... :p

 

 

Skal køyre det til det blir ustabilt eller til eg merkar noko form for nedgradering e.l.

 

Men har fortsatt eit spm. **Sjå nokre postar tidlegare i tråden**

Endret av Breidablik
Lenke til kommentar

Forresten:

 

Eg har no køyrd på 4,1GHz utan problem sidan sist post, så eg trur eg blir der. :)

 

Men eg berre tenkte på at eg faktisk ikkje har hatt eit einaste problem med minnet under overklokkinga. Syns berre det er litt rart... RAM-en min er ikkje akkurat veldig bra (les: dårlig. *signatur*) og eg køyrer med 456 FSB og divider 1:1. Er det ikkje slik at RAM-en køyrer på det dobbelte av FSB dersom den står på 1:1? I so fall køyrer minnet mitt på 912 MHz i stadenfor default 667 MHz. Eg har ikkje stilt volten noko enda, og ifølge CPU-z er den på 1,8V som ikkje er spesielt høgt, er det vel? Syns berre det er litt rart at eg ikkje har merka noko til det. Og, rett meg nokon, dersom det eg sa om 1:1 og det er feil...

Endret av Breidablik
Lenke til kommentar
Eg har ikkje stilt volten noko enda, og ifølge CPU-z er den på 1,8V som ikkje er spesielt høgt, er det vel?

 

1.8V er standard for DDR2-brikker. Mange brikker trenger høyere spenning for å i det hele tatt fungere skikkelig (Ref. mine GeIL-brikker), og de fleste skal fint klare opp mot 2.0V uten noe særlig pes. Hvis minnet ikke er stabilt, ville jeg ha forsøkt å øke spenningen på minnet i små hakk til du får en stabil klokk på minnet også. :)

 

PS: Overvåk temperaturen på brikkene, spesielt om du har minne uten varmespreder/kjøleribbe.

Lenke til kommentar

leste du svaret mitt?

 

fsb=456

ramens DDR (DUAL DATA RATE) hastighet er på NØYAKTIG det dobbelte. det betyr at minne og fsb kjører på helt lik frikvens.

 

edit:

på intel chipset er det ikke mulig å kjøre minne tregere en fsb. derfor anbefales uerfarene klokkere og sette minne fsb til 1:1

Endret av kjeLL//
Lenke til kommentar

Ja, eg leste det, men forstod ikkje heilt kva du meinte... :ermm:

 

Har sett fleire plassar at ein bør sette minnet til 1:1, men er ikkje det berre mens ein klokkar, så det ikkje skal bli noko krøll? Har no funne ein stabil klokk og vil dermed la den stå slik, men då kan eg vel stille på divideren også for å få mest mulig ut av minnet? Eg tenkte berre at sidan divider er stilt til 1:1 og at minnet då køyrer på samme som fsb, så kan eg stille divider til 1:1,5 istaden (Ja, eg la merke til at det blir feil med 1,5:1. Det blir vel heller 1:1,5). Då blir det vel:

 

456 (fsb) * 1,5 (divider) = 684 (frekvensen minnet køyrer på)

 

 

Blir dette rett eller er eg heilt på jordet...? :roll:

 

 

 

Forresten, takk for svar, folkens :)

Endret av Breidablik
Lenke til kommentar

Du skal ha sinnsykt gode minnebrikker for å kjøre så høy frekvens stabilt på DDR2.

Effektiv frekvens på 1368. (2x684)

Såvidt jeg kan se har du DDR2-667?

Med mindre det er snakk om Ballistix eller Tenth Anniversary eller tilsvarende brikker, kan du nok bare gi opp det forsøket.

 

Klarer du 1:1 stabilt, med FSB på 456 har du gode brikker.

 

Det er ikke tilfeldigvis Crucial Value 667 CL5 du har?

En del value-brikker (bl.a. Crucials) har blitt produsert med veldig gode chips (D9GMH/D9GKX), som også har vært brukt i de beste og dyreste brikkene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...