Gå til innhold

Kan CPU dø av berre for høg spenning? + andre spm.


Anbefalte innlegg

Åja, har visst misforstått likevel då :p

 

Nei, eg har eit par Transcend-brikker, er ikkje heilt sikker på om dei heitte noko meir. Det er 667MHz-brikker, ja... I og med at du skreiv 2 X 456, Loke_h, er det då likevel slik som eg mislykka prøvde å forklare ein del postar opp? At den effektive frekvensen er det dobbelte av fsb? Trur eg forstår litt meir no... Er det slik at DDR2-brikker køyrer på det dobbelte av fsb, mens DDR3 køyrer på den trippelte osv? Vil gjerne forstå dette skikkelig... :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nei.. ddr betyr rett å slett bare ddr.

 

sånn logikk fungerer ikke i dataverden =)

 

som jeg har nevnt fler ganger over så betyr ddr Dual Data Rate. dual som i "dobbel", data som i "data", rate som i "hastighet" (om jeg skulle fornorska det enda mer så hadde det vell blitt "raskhet" istede for hastighet. så hadde det blitt ddr da også =))

Lenke til kommentar

DDR(1),DDR2 og DDR3 ganger du med 2 for å få effektiv frekvens.

(2 overføringer per klokkesyklus)

Bruker du 1:1, kjører minne og FSB på samme frekvens.

Bruker du divider forskjellig fra 1:1, må du i tillegg gange med denne.

På Intel må denne være minimum 1:1.

 

Eks. FSB=400, divider FSB:RAM=2:3 (eller om vi snur den RAM:FSB=3:2) =>

Effektiv minnefrekvens er da 2x400x1,5 = 2x600 = 1200 MHz.

 

De Transcend-brikkene har du nok vært heldige med.

Sikkert D9GMH. :)

Hvis det er det, skal du ikke se bort fra at de kan klare 1100-1200 effektivt, med 2,0-2,2V spenning.

Det er en risiko for å redusere levetiden på brikkene, spesielt om du går en del over 2V.

Sjekk spesifikasjonene på brikkene før du evt. eksperimenterer.

Lenke til kommentar

Åja, slik å forstå! :)

 

Men køyrer brikkene mine då på 2 * 667 = 1334 (effektiv frekvens) default då? Eller er 667MHz den effektive frekvensen? :huh:

 

Uansett, sidan FSB køyrer på 456, kan eg då f.eks. stille divider til FSB:RAM = 4:5?

 

5 : 4 = 1,25

2 * 456 = 912

912 * 1,25 = 1140

 

Mulig dette blir for mykje for brikkene. Eg har ikkje funne noko meir info om dei enda, men eg vil i første omgang berre vite om eg tenker rett... :innocent:

 

 

Det er ikkje verdens undergang om brikkene dør. Har tenkt på nye ei god stund no uansett, men så klart, vil jo vere litt forsiktig :yes:

 

 

Uansett, takk for gode forklaringar! :)

Lenke til kommentar

Det er effektiv frekvens som oppgis. Altså 667.

Dvs. at de egentlig bare er garantert opptil FSB 333 (1:1 Divider)

Men som vi ser av resultatene dine, klarer de mye høyere frekvenser.

 

Du kan prøve 4:5.

Men det kan være en fordel om du har en MemTest86+-cd til testing.

Så setter du ned FSB i første omgang til f.eks. 400.

Da trenger brikkene bare klare 1000.

Øk i små steg, f.eks. FSB+10 og kjør et par ganger gjennom test#5 i memtest.

 

Hopper du rett opp på 1140, risikerer du korrupte filer om du ikke tester stabilitet først.

Hvis du er så heldig at PC vil boote da.

Har du 1,8V er det nok usannsynlig, selv om jeg har brikker selv som takler 1100+ på 1,8V da. :)

Starter du lavere, vil du slippe unna med en restart i de fleste tilfeller.

Tar du for store steg av gangen risikerer du at memtest fryser.

 

I CPU-Z kan du bruke SPD-tab for å finne info om brikkene.

Gjerne post et skjermbilde.

Sjekk også hvilken spenning brikkene egentlig kjører på.

(Manuell setting i BIOS helst, evt. les av med programvare om det er støttet)

Endret av Loke_h
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg vil på det sterkeste fråråde "tweaking" av minne bare for å få de siste tidelene i Super-Pi (som er irrelevant for vanlig bruk uansett).

Du vil heller ikke få noe bedre minne-resultater mtp Read/Write og defintivt ikke Latency ved å sette en divider som 4:5 for å få RAM til å kjøre på høyere hastighet. Mulig høyere Read, men det er også like lite relevant som resultatet i Super-Pi.

Beste resultat får du normalt på 1:1 og høyest mulig FSB.

 

*Breidablik* skal være godt fornøyd med både CPU og RAM i sitt tilfelle.

Ikke forled han til å "tukle" slik at han kanskje ender med BSOD, korrupt HD/Win-installasjon og alt slitet med å legge inn alt på nyt..

:)

 

Edit:

Skrev feil navn her... :blush:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

@TL1000S:

Du har forsåvidt rett i at tweaking av minne er unødvendig for de aller fleste brukere.

Vi som er litt over middels interressert i overklokking og benching, har en tendens til å glemme det iblandt. :)

For 24/7-settings har dette null betydning.

Mine Ballistix PC8500 kjøres akkurat nå på bare 800-4-4-4-12@1,8V

Dette er 100% stabil 24-7 setting. (Klarer memtest på ca. 900, så god klaring)

(PC hang seg forresten opp mens jeg skrev dette, men det har andre årsaker. Var litt morsomt dog. :) )

Brikkene klarer memtest på nesten 1300 CL5@2,2V, 1100+CL4@2,2V (4stk), men det er unødvendig til annet enn benching.

 

Bra du sier stopp når vi bare sier full gass. :)

 

@Breidablik:

Hvis du allikevel finner ut at du skal teste ut minnebrikkene, bør du øke i små steg, som jeg har beskrevet.

MemTest må kunne gjennomføres før du overhodet tenker på å starte OS.

 

En grundig gjennomkjøring i MemTest bør uansett utføres før du tar i bruk instillingene 24/7. Uansett om du holder deg på 1:1 og 912, eller velger å klokke høyere.

Ellers risikerer du BSOD og tap av data.

Det kan være klokt å holde seg litt under max settings som klarer memtest/OCCT/Prime95.

Å presse FSB, CPU og minneklokk helt opp mot maks er ingen god ide om du ønsker 100% stabil pc.

Små variasjoner i spenning og temperatur kan avgjøre om pc er stabil eller ikke, hvis du ligger helt på grensen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hel riktig Loke_H.

 

"Tweak to the death.. of components!".. for hardcore-clockers..

 

For de som spør om DDR1,2,3, sammenheng mellom FSB/RAM.. "be careful..and you won't get hurt"..

 

Noe sånt var det jeg mente.. :D

Lenke til kommentar

Temperatur på minnebrikker er som regel ikke noe problem, med mindre du bruker relativt høy spenning og har dårlig luftgjennomstrømning i kabinett.

 

Det er ikke temperaturen som tar livet av brikkene, men høy temperatur kan medføre ustabilitet ved overklokking.

 

Ved ekstremklokking og ekstremt høye spenninger (i forhold til standard selvfølgelig)

har temperaturen veldig stor betydning for stabilitet og levetid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...