Gå til innhold

Kan CPU dø av berre for høg spenning? + andre spm.


Anbefalte innlegg

Berre eit raskt spm.:

 

Kan prosessorar dø av berre for høg spenning? Eg har googla ein del osv., men fann ikkje ut av det. Den kan jo dø av varme, så klart, men dersom tempen er ok, kan ein berre fortsette å pøse på då? Er heilt oppe i 1,4V med E8400, men makstempen er ikkje høgre enn 59*C, så der har eg jo litt å gå på, men kan eg fortsette vidare med spenninga likevel? Har lest og høyrt at ein ikkje bør gå over 1,4V med E8400, så er litt usikker...

 

 

Takk for alle svar! :)

 

 

 

PS. Eg kjem sikkert med eit par andre dumme spm også etter kvart. Brukar denne tråden til det. :p

Endret av Breidablik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, foreløpig prøvar eg berre å finne en maxklokk, men er ikkje sikker på om det blir 24/7... Korleis er det med E8500 i forhold til E8400? Tålar ikkje dei omtrent like høg spenning?

 

Tempen var forresten heilt oppe i 61*C i et sekund omtrent no. Det er høgaste temp til no, så eg trur eg har meir å gå på der. Derfor lurer eg berre på om eg kan/bør gå vidare eller om eg burde stoppe no. Ligg på 4,1GHz, men vil gjerne gå lenger om det er mulig...

Lenke til kommentar

Forresten:

 

Når eg seier 1,4V er det BIOS eg går ut i frå, ikkje den reelle spenninga. Den ligg på1,376V idle og litt over 1,38 under load. Ifølge intel sine nettsider skal denne CPUen tåle 1,36850V eller noko i den duren, så eg er jo litt over det, men det får gå...

Endret av Breidablik
Lenke til kommentar

Har du 4,1ghz på max 61 grader skal du vere fornøyd... Du må høyt opp på volt får å komme til 4,2ghz, noe du ikke vil merke forskjell på...

 

Har kjørt min på opp i mott 100grader i prime95 i flere timer, men det anbefalles på det sterkeste at du ligger der du er nå...

 

Så 4,1@1,4v i bios på 60 grader er noe jeg ville vert fornøyd med på E8400 og den kan kjører 24/7 uten at den tar noe skadde...

Lenke til kommentar

Ok, det var fortryggande... :wee:

 

Foreløpig har eg berre testa med OCCT, men eg skal prøve med Prime95 i morgon og sjå om den er stabil der også. Det kan forresten også hende at eg får stilt ned Vcore ett eller i beste fall to hakk og at den likevel er stabil. Eg gjekk ganske rett opp til 1,4V frå 1,37V, så der er jo håp... Tviler litt på det då men... Uansett, takk for delte erfaringar... :p

 

 

 

Eg kjem som sagt kanskje med andre spm ang. overklokking seinare også...

Lenke til kommentar
ville holdt meg under 1.4v hvis jeg var deg, bare for å være på den sikre siden. har selv hatt en E8600 som tapte seg over tid på 1.50-1.55volt

 

Min er ikke helt 100 nå har kansjo noe med temp :p, må ha den på 4,2 isteden får 4,3 nå får at den skal vvere stabil... var null problem med 4,3ghz når jeg klokka den første gang...

Endret av OpelPower
Lenke til kommentar

Kanskje en god idé å lese hardwares geniale artikkel om Elektromigrasjon en gang til? :)

 

Kortversjon: Høy spenning kan ødelegge prosessoren momentant (men da skal den være veldig høy), men tilsynelatende grei spenning vil over tid slite ned lederne i prosessoren. Dette problemet øker med spenning, temperatur og hvor tynne lederne er. Og nå tildags er jo det helt nede på 45nm..

Lenke til kommentar

"Da jeg for første gang prøvde å overklokke fantes det ingen kjøleribber med kobberinnlegg og doble, super-effektive kjølevifter. Alt måtte bli laget for hånd, og den første gangen jeg så en Slot1 Alpha beundret jeg den med ærefrykt."

 

Jeg ser ikke slike artikkler lenger, likte de lange og komplisete artiklene.. :)

Lenke til kommentar

Eg køyrde Prime95 mens eg var på skulen i dag, og no når eg kom heim stod det at den hadde stoppa etter 20 min... Tydeligvis ikkje heilt stabilt altså... Den køyrde OCCT heilt greitt, men det er vel slik at Prime95 også sjekkar om CPU-en reknar riktig, er det ikkje sånn? Rett meg nokon dersom eg har misforstått.

 

Uansett: Eg vil gjerne holde meg på 4,1GHz, dersom det er mulig, men er det mulig for meg å gå enda litt lenger med spenninga? Lurer på om nokon har erfaringar. Men for all del, misforstå meg rett: Det er ikkje noko gale med dei erfaringane de allereie har skrive. Tusen takk for dei! :)

 

 

@Jorgis: Takk for påminnelsen! Eg hadde gløymt ein god del av det der... :ermm:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
CPU-temp ligger på 37/55 (Idle/Load) og jag har ikke merket noe av disse mytene om degradering, enda.

 

Det er fordi du har vært fornuftig.

 

Når "dp", undertegnede og mange brukere på xs.org har rapportert "degradering" er det nok ingen myte.

Uansette er "degradering" bedre enn at CPU bare dør.

For det kan de godt gjøre ved å fore for mye volts.

Intels spesifiksajoner er ikke satt uten grunn.

Dette har de helt sikkert testet grundig "på labben".

Da det alltid er gitt toleranser vil det bety at noen kan "fore" en del over specs (f.eks. 1.45-1.5) uten konsekvenser.

Andre igjen kan oppleve død CPU ved vedvarende bruk på f.eks. 1.45 (mest sannsynlig degradering med 45nm. Var mer "sudden death" med 65nm).

Lenke til kommentar

Ja, men det er GPU som bruker masse effekt, stakkars E8400 er veldig effektgjerrig.

 

Min ligger rundt 20-22W på desktop bruk, og 65-70w på OCCT-Load på 1.36v (alt ifølge everest). Jeg synes dette er veldige lite i forhold til hva min (såkalte effektgjerrig) 9800GTX bruker på idle.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Ja, jeg har vært veldig forsiktig med spenninger, særlig i innkjøringsfasen.

 

Jeg har blitt litt mer ufornuftig i de siste fordi jeg har lyst på E8600, og er på jakt etter en god unnskyldning for å bytte CPU, men denne E8400 nekter å degradere eller død.

 

 

he-he..

Du er langt unna ufornuftig Sam. :)

Kjør på med oppmot 1.5 så kan vi snakke ufornuftig med store muligheter for å avkrefte/bekrefte myten om degradering.

Lenke til kommentar

nå kommer mitt forsøk^^ jeg skal prøve meg på mitt søppel xfx790i å se hva som skjer når jeg prøver max klokk for edmark vantage og 06.

Rekkordene jeg har nå er 21000p i 06 og 13000i vantage.

Vantage har jeg faktisk ikke noe særlig nytte av å klokke cpu over 4ghz så den er faktisk satt vet 4,05ghz. mens 06 er satt ved 4,5ghz.

 

2x8800gt fra asus

790i-ultra

2000mhz crusial ddr3

e8500.. nå får vi se hva jeg klarer på luft:P blir nok degradering her i gården.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...