Gå til innhold

Intel Core™ i7 Quad/hexa Tråden -> Les Første Post!


Nizzen

Anbefalte innlegg

Ja, det er normalt at prime95-stabilitet krever en del mer vcore enn Superpi eller 3Dmark06. Men da kan man forsikre en fjel-stabilt system.

 

Det er mulig at du får BSOD pga. for lite VVT også. Du har 12GB RAM og den krever mer VVT for å være prime-stabilt. Du bør teste RAM før du gi mer Vcore, den kan like godt gi BSOD i Prime også, og eventuelt løsne på å RAM-timing eller gi litt mer Vdimm til å få den til å bli stabilt først, før du forer med mer Vcore.

 

Jeg fikk installert W7 på lille dingsen min, og min babe ar blitt anda kjappere. Må teste mer på SSD-stabiliteten, men den "funker" grei foreløpig.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg løsnet på RAM timings til 9-9-9-24 og ga de 1.60v og kjørte de godt under stock hastighet, så jeg tror ikke problemet var der. Jeg stilte også PLL opp et stykke til 1.96v, samt IOH og IOC til 1.36v og 1.30v. Det virker som det responderte best på cpu og qpi/dram(uncore) volt som jeg hele tiden kjørte likt oppover. Jeg kjørte 4GHz med HT:on som jeg også vet at du gjør.

 

Men nå har jeg heller konsentrert meg om å finne en god 24/7 setting og det blir nok på 190x20 med på 1.3185vcore. Synes det er et fint kompromiss på hastighet, varme og effekt. Den har stått en times tid med Prime95 custom torture test med settingene vist over og den overstiger ikke 76C så langt. Ci7 virker å yte godt så å kjøre en [email protected] synes jeg gir litt igjen for pengene og er et system jeg kan leve lenge med. Planlegger også TriSLI etterhvert som prisene på GTX 285 synker.

 

Mulig jeg bruker mer tid på maksklokk senere igjen :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ok, hvis du vet at RAMen din (Vdimm og VVT) er ok, da er det nok mer Vcore som kan gi stabiliteten. En liten runde med memtest kan avsløre eventuelle vakhetene fort.

 

3.8GHZ har en formidabel ytelse også, og det er slett ikke dårlig for 12GB RAM. Jeg ville ha vært fornøyd med 3.8GHZ da jeg startsted å klokke, men min B-batch-babe klarte å skalere så fint at jeg måtte bare ha @4GHZ.

 

Jeg har lagret en profil med 3.8GHZ: HTon også, som jeg har over-voltet litt for maksimal stabilitet og bruker den av og til. Bla. idag booted jeg på 3.8GHZ for installering av W7 på SSD og fremdels kjører på den, og den yter veldig bra også.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ja. Følger Sam her.

Det er noe med å kjøre 4Ghz++ stabilt, det kan fort bli noe man føler man "må" få til. :)

Selv om det er mer fornuftig å kjøre 3.8 med betraktelig mindre krav til VCore samt mye mer "trygge" (for seg selv) temperaturer.

Enn så lenge velger jeg å kjøre 24/7 på 211x19.

Men der er det også stopp...

Prøvde litt bencing på 216x19(4.1) idag, men det var kun single-core bencher som klarte seg (selv med 0.05 mer VCore).

Ikke usannsynlig at jeg velger 190x20 profilen fra Bios etterhvert. :)

Lenke til kommentar

Jeg har ett GA-EX58-UD5 og en 920, den klokker ikke spesielt godt, men det virker som den er litt mer villig til å nå høyere klokkefrekvenser når jeg øker CPU Clock Skew og MCH Clock Skew til 100. Har noen andre noen erfaring med å øke clock skewen ?

Lenke til kommentar

Sam/TL1000S:

Har absolutt ikke gitt opp nei hehe, skal nok spikre både 4GHz HT:on Prime95 stable og mer når jeg blir ennå mer kjent med mulighetene i kortet. Kjører dere vcore og uncore(asus qpi/dram) volt likt hele veien på høy klokk?

 

Skal også kjøre en memtest under høy klokk sam, for å se at den biten oppfører seg fint. Jeg tror nok også RAM er en følsom bit i dette, men derfor har jeg kjørt den helt ned på laveste hastighet osv under hele klokkingen :) Ci7 har jo tonnevis av minnebånbredde som var årsaken til at jeg kjøpte de billigste Value brikkene jeg fant da jeg ikke hadde planer om å klokke dem heh.

 

Wim:

Jeg vet clock skew skal gi resultater, men har ikke funnet noen god info rundt disse verdiene.

 

EDIT:

Er det forøvrig noen som vet hvilke kjerner som tilsvarer de fysiske når man kjører med HT:ON? Altså er det core0, 2, 4, 6 eller 0,1,2,3 eks.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Vel nå hadde den gamle LGA775 et enormt FSB klokkepotensiale da hehe.. det er jo her X58 og Ci7 forløpig faller igjennom ( editert: svikter ). Men tiden vil gi mer modne produkter. Om jeg kjører heftig Prime95 over natten får jeg BSOD selv på 3.8GHz og jeg tror det har bed QPI/Uncore å gjøre. CPU temp ser ikke ut til å overstige 82C når BSOD intreffer.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Å svikte er da å ta i.

 

Sam har "rett" i at ci7/X58 er/var ett litte "kvantesprang" mtp ytelse (multitasking) samt tenkologi (minnekontroller).

 

Når det gjelder "FSB/BCLK-oc" må vi faktisk ta utgangspunkt i *prosentvis* oc fra "stock".

Utifra "default FSB" (base clock) for en gitt platform/socket.

 

S775 var opprinnelig både for Celeron D (FSB=133) og Pentium ("Netburst") dvs FSB=200.

Så kom CPU-modeller (Core 2) med "base" FSB=266.. og nå til slutt med "base" FSB=333 (45nm).

 

Det var ikke altfor mange hk som "lett" klarte FSB=500 dvs. under 100% OC av FSB.

I den senere tid har FSB=600+ vært oppnåelig på en del hk, fremdeles godt under 100% OC av FSB.

 

At Intel har valgt å bruke en relativt høy MP parret med "lav" BCLK minner litt om "history repeats itself".

Hvorfor de har valgt dette er for meg uvisst, mer teknisk interesserte kan sikkert utdype

Jeg vil dog tro at det kommer nye chipset/CPU-modeller for "Nehalem" (eller "etterkommere") med lavere MP og høyere BCLK (base).. f.eks. 200... så 266...333...etc...etc... (med CPU-modeller med lavere og lavere MP).

Vi får se.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Jeg er enig det meste av hva dere sier, men her snakker vi om LGA775 --> LGA1366 som plattform, og der er det store forandringer å finne ja og et "kvante sprang" opp fra LGA775, men at X58 i seg selv som brikkesett er et kvante sprang opp fra X48 / P45 er jeg nå ikke like enig i.

 

Syntes man blander kortene når man sier at X58 er en revolusjon kontra X48 / P45, er jo plattformen som er annerledes og forbedret og ikke brikkesettet..

Lenke til kommentar

X48 ga 1-2% bedre ytelse iforhold x38, men X58 har gitt 10-30% iforhold til X48. Det er sikkert flere godbiter som har vært med å forårsaker denne revolusjonen, bla. integrert minnekontroller, HT ovs..

 

Kanskje X58-chippset i seg selv er ikke noe revolusjonerende, men uten tvil er et flott steg i evolusjonen. X5-plattformen i sin helhet, som hadde vært umulig uten X58-chipsett, er uten tvil en revolusjon. Den type revolusjon som vi må antagelig vente minst ett par år til for å se maken til.

 

EDIT:

Om det kommer en ny chipssett (f.eks. p55), det vil ikke forandre mye, både på godt og vondt.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Har dette egentlig noe å si for "normal" klokking?

Eller for "hardcore" benchere på xs.org/hwbot? (Som uansett bruker LN2/965+++)

Tror ikke det, men dersom det er snakk om BCLK=250+ så er jo det interessant. :)

Uansett er det pt ett mindretall 920 som klarer ett stykke over 4Ghz, med HT on, og "normal" kjøling for 24/7.

Mao.. BCLK=200 holder i massevis.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...